Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2100
Hei

Er de luntene fra pyroplanet som heter safety fuse like vanntette og pålitelige som tjærelunte?

Noen som har erfaring med denne type lunte?
Very Important Pyrotechnician
Det er to forskjellige lunter med litt forskjellig bruksområde, men tjærelunte vil generellt alltid tåle mer vann å være mer pålitelig. Hva skal du bruke det til da?
3mm visco (safety fuse) er vanntett. Utenom på endene selvsagt. 1.8mm er ikke vanntett, da den har tynnere lakk. Hvis du vil ha 3millimeteren 100% vanntett for oppbevaringen så dypp enden et par ganger i NC lakk. Tjærelunte vet jeg egentlig ikke hva er...
Trådstarter
Snøfokk: Tenkte jeg skulle ha tak i en lunte som nesten kunne erstatte tjærelunta bare. Bruksområder blir vel der det er mye vått, myrer og vann

Pyrotecnican: Tjærelunta var de det brukte før elektriske fenghetter kom. De det gjorde var å sette lunte enden forsiktig ned i en fenghette, altså en luntefenghette og klemme forsiktig igjen på enden av fenghetta. De brukte godkjent luntetang til disse jobbene.
Sist endret av 123pyro; 14. juni 2010 kl. 09:49.
Very Important Pyrotechnician
Hvis du har tjærelunte, så bruker du den på litt "seriøse" ting... Er det bare små kinaputter, så bruker du den amerikanske viscoen som er helt blank. Den har et tykt lag lakk, og brenner under vann uten problem. Men lakken kan lett skades, og hvis lunta ligger i vann i kanskje ett minutt, så kan du risikere at du får vannintrenging og at den slukker. Er det tjærelunte med plastovertrekk, så kan den strengt tatt ligge i vann i dagevis uten at det skjer noe, men endene må selvfølgelig være beskyttet.

Et lite tips for å gjøre visco litt mer vannsikker, er å smøre fett, f-eks margarin eller vaselin på lunten. Da kan du også bruke den billige varianten med mindre lakk.
Trådstarter
Okei, tenker jeg kommer til å ta en bestilling ganske snart. Da blir det safety fuse og vanlig visco.
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Tjærelunte vet jeg egentlig ikke hva er...
Vis hele sitatet...
Tjærelunte er gode greier!

Har selv satt av en god del dynamitt helt ned til 20-30 meter med denne lunta.

Men problemet med denne lunta er at den ofte kan være vanskelig å få fyr på i tillegg til at den tørker ut under oppbevaring.
Derfor er det lurt å klippe av et par centimeter at lunta før du prøver å bruke den til å sette av bomber og slikt.

Lunten har et hvitt plastikktrekk over seg, og den er ved sammen med to forskjellige lag ettersom jeg kan huske.
Den kan ligne veldig på en vanlig lampeledning dersom den er ubrukt, men er den brukt så kan man ofte se litt svimerker på den i tillegg til at den blir mer beige enn hvit.

De luntene jeg har hatt brenner vanligvis med en fart på 2 sekunder/cm om jeg husker riktig.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er det det vår kjære Axtran bruker?
http://www.youtube.com/watch?v=FHyHiH6jMwE
Det kan se ut som noe slikt, men den som er mest vanlig her i Norge er helt hvit.