Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2285
Jeg har tenkt litt på dette, antimaterie, vil det være mulig å produsere nok mengder av dette stoffet, plassere det i en slags beholder, å kunne bruke det til å produsere f.eks energi i fremtiden?
Forskere sier at å produsere ett gram antimaterie, vil ta flere millioner av år, og det vil overhode ikke være mulig å produsere denne mengden av denne type partikkelen samtidig plassere det i en beholder som på en eller annen måte lar antimaterien sveve inne i beholderen.

Hvis forskerene hadde funnet en eller annen måte å få antimaterien til å sveve inne i en beholder, samt produsere nok mengder, ville vi fått en form for fornybar energi, som... ville vært fantastisk.
Hva tror dere? Vil vi om noen hundre år, få kraftverk som drives av antimaterie?
Tipper på at når mennesker nettop oppdager uran, at dette ikke kunne brukes til noen formål, siden det var radioaktivt, så det var uhåndterlig, samtidig som det var små mengder av det. Men etter hvert så fikk vi jo til å bruke det...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Har du akkurat lest eller sett Angels & Demons?
Sitat av Tias Vis innlegg
Har du akkurat lest eller sett Angels & Demons?
Vis hele sitatet...
Tenkte akkurat på det samme.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tias Vis innlegg
Har du akkurat lest eller sett Angels & Demons?
Vis hele sitatet...
Ventet på at dette skulle komme! Men...
Det har jeg ikke. Forøvrig blir antimaterie tatt opp i både startrek å watchmen også. Jeg lagde ikke denne posten rett etter jeg så watchmen, jeg har bare fundert på mulighetene ved bruk av antimaterie, siden jeg så sistnevnte film...
Men går vi ikke litt offtopic no? skal en ikke kunne få lov å diskutere muligheter å problemer, selvom det er blitt tatt med i en film ?
Sist endret av Spelly; 23. mai 2009 kl. 18:28.
Vi vil bruke minst like mye energi på å lage antimaterie som som vi vil få fra å bruke det. Det er ikke på noen måte brukbart som energikilde, men kanskje som eksotisk energibærer en gang laaaangt inn i fremtiden...

Uran finnes i fjell overalt i verden og er ikke spesielt farlig i seg selv. Det er først når man begynner å spalte det at det faktisk gir fra seg nevneverdig energi...

Hvordan er det egentlig du ser for deg at det vil bli en fantastisk fornybar energikilde? Annhilering tilintetgjør materien.
Sist endret av ivioynar; 23. mai 2009 kl. 18:28.
jeg tror ikke dette hadde vært så fantastisk, da det sannsynligvis ville blitt en overflod av varmeenergi i atmosferen, i tillegg til det som kommer fra sola.

og som ivioynar sier, hvor skulle denne antimaterien komme fra? hvis vi bare hadde hentet den fra en annen planet, så ville det jo blitt en overflod av energi på jorda (?)
Sist endret av VivaLatrina; 23. mai 2009 kl. 18:32.
http://public.web.cern.ch/Public/en/...tAandD-en.html

Her er cern sin egen side som de lagde etter boka engler og demoner ble gitt ut

her står det også at vi må bruke mye mer energi på å lage antimatriale enn vi faktisk kan få igjen. også er det idag umulig og oppbevare det, det du ser på filmen eller i leser i boka er bare sci-fi men er bra bok
er svart materie og antimaterie det samme? Husker jeg så en liten spalte i VG der forskere/astronomer hadde funnet det i rommet...
Antimaterie er de "grunnstoffene" som gjorde Big Bang mulig, det er slik jeg har forstått det ikke helt mulig å kunne bearbeide det her enda; og det vil nok ta oss et par år før vi kan putte det i en cola flaske slik som på Angels & Demons.

Det er litt slik som atom vil jeg anta, vi greier jo per dags dato bare å bruke atom innen energi til å drive gigantiske damp kraft værk, mange har tvangsforestillinger om at man bestråler metall og lader det slikt eller noe annet, men atom kraftvært fungerer faktisk på måten at man lar nukleonene i f.eks uran 235 eller 238 kollidere så ofte at det skjer en skjede reaksjon, dette fører til at det blir varmt, når det blir for varm senkes staver ned for å hindre kjede kollisjonene, og temperaturen går ned igjen, overskuddet av termisk energi, altså varmen, driver damp turbiner.

Dette sier jo sånn grovt sett hvor langt vi er unna anti materie, når vi driver atom kraftværk på primitivt. Tror du snakker ei god stund inn i fremtiden før vi kan gjøre liknende for å skape energi dannelse av anti materie.
Sitat av low-boy Vis innlegg
er svart materie og antimaterie det samme? Husker jeg så en liten spalte i VG der forskere/astronomer hadde funnet det i rommet...
Vis hele sitatet...
Svart materie og antimaterie er ikkje det same. Svart/mørk materie er materie som ikkje vekselverkar med lys og som me dermed ikkje kan sjå. Antimaterie er det motsatte av antimaterie og satt saman av heilt andre byggesteinar.

Antimaterie finst ikkje fritt i verdsrommet i store mengder. Grunnen til at ein veit det, er at om det fantes, så ville det møtt på vanleg materie ein eller annan stad i verdsrommet og det ville ført til store mengder energi ville blitt frigitt, og det burde me obersvert. Antimaterie oppstår sporadisk som enkeltpartiklar, men blir utsletta med ein gong det treffer på ein vanleg materie-partikkel.
Sist endret av Loonie; 25. mai 2009 kl. 17:45. Grunn: skriveleif
Feil tråd eller? haha

Men on topic: For å få litt kilder inn her angående dette med antimaterie som energi kilde. Det vil koste mer å lage det, enn det man vil få ut av det.

CERN has published a FAQ on Angels and Demons, stating that antimatter cannot be used as an energy source because creating it takes more energy than it produces.
Hentet fra wikipedias artikkel om Angels and demons.
Sist endret av yellowpillow; 25. mai 2009 kl. 21:25.
jeg tror antimaterie vil i fremtiden være våre batterier.

vis vi skulle sent noe nært solen kunne vi utvinnet energi i utrolige mengder, hvordan skulle vi klart å få mest mulig energi tilbake? en kjempe stor kjele med varmt vann? eller kanskje en klump med antimaterie..
Sitat av spelley Vis innlegg
beholder, å kunne bruke det til å produsere f.eks energi i fremtiden?
Vis hele sitatet...
Det går ikke å prdusere energi. Energi kan hverken skapes eller forsvinne, bare overføres fra en energiform til en annen. Energi er et vanskelig definisjonsspørsmål, da ordet "energi" brukes i mange forskjellige sammenhenger.

Eksisterer det energi mellom to mennesker?
Holdes atomene sammen av energi?
Hva slags energi blr brukt under trening?

Er ikke alt i universet energi? Hvis energi ikke kan skapes eller forsvinne, vil det ikke si at energi ikke har noen begynnelse eller slutt? vil ikke det derfor si at energi alltid har eksistert?Når vil det i såfall opphøre, og hvorfor må det lagres?
Viktig er det å tenke at energi kommer fra naturen. Drit i gass, olje og andre brennbare materialer. Fokuser på vind, bølge eller sol. Dette er naturressurser som ikke "blir brukt opp" men som vil forsyne oss om og om igjen med evigvarende energi.

Vi trenger derfor ikke å lagre noe som helst på beholdere da energi blir vårt siste problem. Spørsmålet er bare når vi skal begynne å bruke det og vende hodene våre bort fra pengeslusene markert ovenfor.
Sist endret av Jersey Schultz; 28. mai 2009 kl. 11:04.
Sitat av spelley Vis innlegg
Tipper på at når mennesker nettop oppdager uran, at dette ikke kunne brukes til noen formål, siden det var radioaktivt, så det var uhåndterlig, samtidig som det var små mengder av det. Men etter hvert så fikk vi jo til å bruke det...
Vis hele sitatet...
Når mennesker fant ut at det var energi i uran begynte de å bruke og forske på det som f selv om det var radioaktivt :P De viste ikke at det var farlig, og er mange bilder der man kan se forskere som står uten noen form for beskytelse når de jobber med dette..
Men skjønner hva du mener, selv om det var et litt dårlig eksempel ;P
har mere truen på dette jeg da: http://www.alternative-energy-news.i...-sun-on-earth/


blir vel enten the end eller a new start :P