Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1078
Forrige fredag ble siste episode av TV-serien Battlestar Galactica sendt på amerikanske fjernsynsskjermer og noen timer senere spredde episoden seg på torrentsider til lille Norge. Det markerer slutten på seks år med fabelaktig fjernsyn som i løpet av levetiden endte opp med å gjøre ting få dramatiske tv-serier klarer, ting som virkelig ikke forventes av science fiction.

BSG er en gjenopplivning av en gammel tv-serie fra 70-tallet som hadde det samme navnet. Begge handler om menneskehetens siste overlevende som flykter fra morderiske roboter ombord på en rekke romskip eskortert av det siste gjenlevende kampskipet Galactica. Skeptisk? Det var jeg også. Den første BSG var først og fremst et forsøk på å tjene penger på Star Wars-bølgen og var slik vi gjerne husker 70/80-tallets serier: Pompøse og middelmådige med høy ‘camp’-faktor. Hvorfor sitter jeg da her og anbefaler at du umiddelbart går til anskaffelse av nyinnspillingen?

BSG er en ulv i fåreklær. Det finnes øyeblikk med romslag og eksplosjoner - og jeg skal ikke legge skjul på at de ofte er særdeles spektakulære, med en virkelighetsnærhet i forhold til fysikk og militær adferd som står i skarp kontrast til Star Wars/Star Trek el. : Her finner du ingen laserstråler eller mystiske energiskjold, det er kuler, krutt, atombomber, skuddsår og ingen lette utveier. Samtidig er det vrient å promotere serien som en actionserie, for det er først og fremst en karakterdrevet affære. De stadige spenningene mellom de militære og sivile i flåten med skip konfronterer seeren ofte med den ukomfortable følelsen av å akseptere rene fascistiske løsninger fordi vi empatiserer med hovedpersonene og senere i seriene kom, parallelt med den virkelige situasjonen under okkupasjonen av Irak, vi til å se hovedpersonene ty til desperate taktikker i møte med en okkuperende overmakt: Og det var for meg vanskelig å ikke være enig i taktikkene som ble brukt, for jeg fulgte en gruppe jeg empatiserte med! Jeg sier det rett ut: Det er unikt at en science fiction-serie får meg til å være enig i bruk av selvmordsbombere mot en overmakt.

Religion, politikk, militarisme, arbeiderrettigheter og menneskets natur sees gjennom linsen av en verden ulik, men ikke fjern fra vår egen. Det er fjernt nok fra vår egen virkelighet til at overbevisningene glipper, men ikke ulikt nok til at problemstillingene blir irrelevante. Et mangfoldig og sammensatt persongalleri er med til siste stund hvor skillet mellom godt og ondt blir stadig gråere.

Serien er selvsagt ikke perfekt. Den hadde nok av problemer med sendetider, streiker og krav ovenifra, men når alt kommer til alt er det vanskelig å ikke se på helheten som noe av det mest spennende som har blitt gjort med science fiction det siste tiåret, som virkelig utnytter mediets begrensninger og fordeler til det ytterste. Ta det fra en som ikke egentlig liker science fiction - BSG fortjener et forsøk.

Serien startet med en miniserie som kanskje er litt langsom før ting tar seg opp, så det er ikke noe i veien for å starte direkte på første sesong av den ukentlige serien. En kjapp intro følger, med noen små spoilere:
Menneskeheten, bosatt på tolv ulike planeter, bygde Cylonene for å tjene dem. De robotiske tjenerene så seg til slutt lei av slaveriet og sloss i en blodig krig med menneskeheten i mange år før en fredsavtale ble satt i stand. Ingen hører noe fra dem på mange år før de plutselig dukker opp i et velregissert angrep og tilintetgjør hele den menneskelige sivilisasjonen, med unntak av noen spredte romskip og ett eneste kampskip. Cylonene har heller ikke ligget på latsiden, for de er ikke lenger bare metalliske kampmaskiner: Det finnes tolv forskjellige modeller som er uadskillelige fra mennesker og lever blant dem i påvente av angrepet. Noen av dem vet ikke engang at de er roboter, langt mindre har en agenda...
En person som meg som kke liker Star Trek eller den portal serien.. hva var navnet?
Jeg husker McGyver spilte der, eller Richard Dean Anderson om du vil :>

Tror du jeg klarer å se vekk ifra roboter, romskip og diverse rare latexdrakter og ha glede av karakterer, politikken og historien?
master namer
elodin's Avatar
Hstern, du tenker på Stargate SG-1.
Man kan glatt "se vekk" i fra robotene og "sci-fi"en sånn sett, det er akkurat karakterene, politikken og storyen som gjør at BSG er et par hakk kvassere enn sine venner i sjangeren.

Den har vel vunnet ikke-sci-fi-awards og til og med?
Jeg liker heller ikke Star Trek eller Stargate, og jeg begynte å se på BSG nærmest for å ha noe å le av. Men historien fanget meg, og jeg har endt opp med å følge med hele veien. I Battlestar Galactica finnes det ikke latexdrakter (kanskje med unntak av trykkdraktene - men de er ikke tettsittende, og ser mye kulere ut enn "våre" hvite), og at det er romskip det er snakk om er det lett å glemme. Med unntak av at en del terminologi er byttet ut (dradis i stedet for radar osv), kunne man til tider tro at handlingen utspilte seg på og rundt et krigsskip midt ute i Atlanteren.
Jaaa! Serien er helt genial! Beste scifi-serien som finnes, med en rød tråd gjennom hele greia. Dermed blir man ikke dritt lei, slik man blir av Star Trek og Stargate, hvor hver episode bestandig følger samme «oppskrift».
Synd serien er ferdig nå da, men bra at de avslutta med stil!
Takk, da skal jeg prøve denne.
Har alltid prøvd å like sci-fi baserte serier, men har ikke helt klart det til nå! :-)
:(){ :|:& };:
trond89's Avatar
Så første episode av serien nå og er mildt sagt overasket. Helt klart verdt å se videre.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Jeg har ikke sett BSG, men jeg simpelthen ELSKER Star Trek og Stargate SG-1 (Atlantis suger ).
Såh, hva er sjangsen for at en hardbarka übernerd som meg vil like en slik serie?
Må bare lste ned, ette rå ha lest dette. Er netopp ferdig med Star Trek Next gen. Så det passer bra
Tror jeg skal prøve denne serien, har hørt mye bra om den før men har liksom hatt nok med stargate. Siden det er pause der nå passer jo det fint å prøve noe nytt.
++++ Dette er ABSOLUTT en serie man ikke bør gå glipp av. Jeg var egentlig fan av Stargate, men BSG kan ikke sammenlignes. Det er utrolig mye bedre. Så finale episoden nå på fredag, satt igjen med en følese av lykke, savn og ønsken om å vite mer. Kommer til å savne de ukentlige episodene. Dette er absolutt en serie jeg kan tenke at jeg vil nyte igjen om en 25 års tid når jeg har glemt alt!
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Stargate Sg1 frem til sesong 8 er bra, Atlantis suger. Battlestar Galactica er bare ikke cheesy nok.
Battlestar Galactica er den beste serien jeg noensinne har sett og kan virkelig anbefales. Har virkelig ikke ord for hvor bra denne serien er og hvor fantastisk slutten var, blir nesten aldri ordentelig rørt av film og serie men på de siste episodene må jeg indrømme at jeg var rørt hele tiden. Fantastisk serie, fantastisk bilde, fantastisk historie, fantastisk musikk!! Hvorfor ikke se BSG sier nå bare jeg.
Serien anbefales på det sterkeste.
Den har absolutt sine elendige øyeblikk , men helhetlig ruller jeg en sterk femmer på terningen!!

Trist at serien er over , anbefaler folk å kjøpe denne! det fortjener den!
Har en svenske på msn som har prøvd å overtale meg til å begynne å se på Battlestar Galactica. Men ikke noe lasere?! Må innrømme at jeg ble litt skeptisk nå