Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2678
Er det mulig å bruke pulverisert stjerneskudd isteden for fyrstikker/krutt i Blackmatch lunta (http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...d.php?t=120897) ?
Hadde vert fint hvis jeg slapp å klippe fyrtsikkhoder
Tviler på det, men hvorfor bruker du ikke bare stjerneskuddet til lunte? det funker bra det
Trådstarter
fordi de er stive og VELDIG tjukke.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Hvorfor ikke bare prøve?!
Bahh, Siden jeg er snill og kjeder ræva av meg kan jeg prøve for deg
Trådstarter
Takk Thoryllo!
Bruk potetmel da, fordi det er det eneste jeg har
Tror du kommer til å slite med å få fyr på stjerneskuddet. Stjerneskudd har en tupp med svartkrutt (eller lignende) for lettere å få fyr, så jeg tror ikke denne lunta blir noe særlig.
Trådstarter
pulverisert stjerneksudd tenner lettere da, men det er jo såklart et lite problem
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
drit opp i å lage stjerneskuddlunter. Lag BP og du vil ikke angre. Det er så mye mer avansert å bruke stjerneskudd enn BP.
Jeg har selv prøvd meg på stjerneskudd, men enten bare glødet det, eller så gnistret det for mye og for fort. Men det er mulig faktisk.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Da har jeg i alle fall satt noen lunter på tørk ute i sola.
Brukte noen med potetmel og noen med dextrin, har 10 pakker med potetmel hjemme så det ekke noe problem
Trådstarter
ok gleder meg til svar
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
De tørket fort i sommervarmen.
Men det ble ikke noe bra resultat. De stoppet og brenne mange ganger og bare gnistret litt og glødet resten. Testet også med å blande litt KNO3 oppi får å se om det brant noe bedre, men det var ikke mye. Disse luntene ville jeg ALDRI ha brukt til bomber osv...
Lag heller sortkrutt og lag noen ekte og flotte Blackmatch.

Konklusjon: Blackmatch av stjerneskudd fungerer mer eller mindre ikke til noe som helst. (Ps. Både stjeneskuddpulver + vann og luntene lukter dritt)
Sitat av barque Vis innlegg
fordi de er stive og VELDIG tjukke.
Vis hele sitatet...
Du må ikke tro at blackmatcher så veldi fleksible da, vis du bøyer for mye på en blackmatch så kan der være at den ikke brenner, eller så får du en ustabil lunte.

Hvorfor lager du ikke bare blackmatch selv? Det er drit lett, jeg lager mine med 20% grillkull og 80% KNO3/Krista-k, funker utrolig bra!

Thoryllo: Det er da ikke vits i å tilsette noe bindemiddel, siden stjernene har det fra før, men om det er vann-, alkohol- eller NC-lakkbasert bindemiddel må du finne ut av.
se her: http://www.frogfot.com/pyro.html#silicfu
Jeg har riktig nok ikke prøvd de, men de ser bra ut.
Trur du får Kalium permanganat for 70 KR på felleskjøpet, men er ikke sikker.
Det er ikke store vitsen å bruke potetmel eller dextrin om du skal prøve deg på å lage en blackmatch lunte av stjerneskudd. Stjerneskudd inneholder veldig mye bindemiddel fra før av, så jeg tror det går fint(faktisk bedre) om du bare pulverisere stjerneskuddet og deretter blande pulveret med alkohol eller eventuelt vann.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av zebbern Vis innlegg
se her: http://www.frogfot.com/pyro.html#silicfu
Jeg har riktig nok ikke prøvd de, men de ser bra ut.
Trur du får Kalium permanganat for 70 KR på felleskjøpet, men er ikke sikker.
Vis hele sitatet...
De fungerer flott og er noe grisete å lage, men med gummihansker klarer man det meste. Nesten som å bake. Du kan med hell lage litt mer KMnO4/S-mix enn du trenger i følge oppskriften. Det tendenserer til å bli litt for klissete til utbaking med den mengden som er oppgitt. Tilsett forøvrig gjerne rundt 5% Al, MgAl eller et annet metallstøv til blandinga. Blir høyere temperatur, fine gnister og mer "luntefølelse" når du brenner dem.

Ferdige lunter brenner med jevn hastighet og lar seg ikke stoppe av trange hull. De er også ekstremt fleksible. Anbefaler å prøve en dag.

Rundt 70 kroner på FK for 1 kg KMnO4 er riktig.
Trådstarter
Sitat av Big B Vis innlegg
Hvorfor lager du ikke bare blackmatch selv? Det er drit lett, jeg lager mine med 20% grillkull og 80% KNO3/Krista-k, funker utrolig bra!
Vis hele sitatet...
mener du at jeg skal bruke svovelfritt skrutt i blackmatchen? isåfall, hvordan lager man svovelfritt krutt egentlig ? blandingsfordholdene er jo som du sa 80% kno3 og 20%kull, men hvordan blander man det ??
Sitat av barque Vis innlegg
mener du at jeg skal bruke svovelfritt skrutt i blackmatchen? isåfall, hvordan lager man svovelfritt krutt egentlig ? blandingsfordholdene er jo som du sa 80% kno3 og 20%kull, men hvordan blander man det ??
Vis hele sitatet...
Kulemølle eller CIA-metoden. Du kan vel bare tørrblande det også, men ikke forvent like godt resultat.
Trådstarter
Hva med Zebbern sin måte da ? http://www.pyro-teknikk.net/svovelfrittkrutt.htm (så den ikke før nå)
svovelfritt krutt er vel egentlig en blanding av en "sintere" oxyderer enn kno3 og kull. Mener å ha lest at kaliumperklorat blir brukt til dette. Man kan sikkert benytte vanlig kno3 også, men dette vil vel bety en mye lavere brennhastighet.
Svovelfritt krutt er krutt uten svovel, basically. Det danner mindre brenngasser enn krutt med svovel, men er mer enn akseptabelt i situasjoner hvor man mangler svovel. Det finnes mange formler for svovelfritt, så det kan godt hende at det brukes andre oksidanter også.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Kan også nevne at krutt med svovel tenner lettere enn krutt uten svovel.
Nå om dagen bruker jeg kun blackmatch laget med BP og NC-lakk. Anbefales!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Har kun hørt om svovelfritt svartkrutt med KNO3. Noble svovelfritt fungerer ganske greit.
Noble funker veldig greit som fuel til raketter, men blir noe svakt i Pipe-bombs.