Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3588
- God bok
- Fra etter 1850
- Helst ikke overgå 350 sider
- Gjerne inneholde amerikansk eller britisk historie
- Kjent? (Hadde vært fint, ettersom jeg gjerne vil skaffe den fra biblioteket)


Alle forslag mottas med vidt åpne armer og min evige taknemmlighet.
Er ikke noen bokorm med mye peiling, men ringenes herre og harry potter bøkene er jo kjent for å være gode bøker. De får du på både engelsk og norsk på bibloteket.
The Silence of the Lambs
Fra 1989
420 sider
Ingen historie
Veldig kjent. Har fått seksere av alle anmeldere, og av meg !
nidhogg's Avatar
Trådstarter
Sitat av tobbe666
The Silence of the Lambs
Fra 1989
420 sider
Ingen historie
Veldig kjent. Har fått seksere av alle anmeldere, og av meg !
Vis hele sitatet...
Har sett filmen =/ Er det veldig spoiler?
Sist endret av nidhogg; 22. april 2008 kl. 21:09.
Når du skriver engelsk litteratur, mener du da litteratur med engelsk som opprinnelig språk, eller britisk litteratur?

Hvis det er det første, vil jeg anbefale Mark Twains Huckleberry Finn på det sterkeste! Blant tidenes beste, amerikanske romaner. Lettlest og underholdende; en eventyrroman som kan leses av både ungdom og voksne. Tom Sawyer av samme forfatter handler om av bifigurene i Huck Finn, og er litt kortere, men i mine øyne er den ikke like herlig. Misforstå meg rett; den er også et must-read, men Huck Finn burde prioriteres. Har sjeldent kost meg så mye med en bok som med Huck Finn.

Edit: Ville legge til at alle Mark Twains romaner gir et unikt innblikk i Amerikas sørstater på slutten av 1800-tallet, så historiske plusspoeng har man da også!
Sist endret av Dynge; 22. april 2008 kl. 21:11.
Of Mice and Men av John Steinbeck.

En fantastisk bok jeg anbefaler på det varmeste. Finner sted i California under depresjonen sent på 1920-tallet, hvor de to vennene Lennie og George søker jobb for en gang å kunne kjøpe seg sin egen gård. Lennie er like snill som han er stor og sterk, mye på grunn av hans litt tilbakestående barnesinn. George er intelligent og kynisk, men uten at det er noe vondt i han av den grunn.
Anbefalt lesestoff.
Jeg liker Bøkene til Dan Brown, jeg skal inrømme og si at jeg bare har lest to av dem og det var på norsk.
Jeg likte Den Digitale Festning og Da-Vinci Koden
Sitat av nidhogg
Har sett filmen =/ Er det veldig spoiler?
Vis hele sitatet...
Så filmen mange ganger før jeg leste boken, men er jo en "liten" spoiler. Begynnelsen av boken er veldig lik filmen, men etterhvert er det mye som ikke er tatt med i filmen. Jeg anbefaler deg å lese den uansett, det er en veldig god bok
En bok du MÅ lese er "ingenting" av janne teller. Den er fantastisk, og burde etter min mening være obligatorisk i den norske skolen.

Kom på enda en bok; fluenes herre! Og selvfølgelig alt av Tolkien, inkludert den ene biografien (skal rote frem tittelen om du er interessert, send pm).

Sitat av junkpal
Jeg liker Bøkene til Dan Brown, jeg skal inrømme og si at jeg bare har lest to av dem og det var på norsk.
Jeg likte Den Digitale Festning og Da-Vinci Koden
Vis hele sitatet...
Den digitale festning er totalt nedtur om du har lest innføringstråden i hacking her på forumet. Det bør si litt. Da-vinci koden er etter min mening oppskrytt. Engler og demoner var den beste, men den var til gjengjeld meget bra.

Sitat av froskenfredrik
Of Mice and Men av John Steinbeck.
Vis hele sitatet...
Er ytterst få bøker som får meg til å føle trang til å ta livet av meg selv og mine nærmeste i ren desperasjon på grunn av rævva kvalitet, men denne boken er unntaket som bekrefter regelen. Totalt bortkastet tid.
Sist endret av nikita; 22. april 2008 kl. 21:27.
Sitat av nikita
En bok du MÅ lese er "ingenting" av janne teller. Den er fantastisk, og burde etter min mening være obligatorisk i den norske skolen.
Vis hele sitatet...
Er den engelsk? Den høres ikke engelsk ut
Sitat av tobbe666
Er den engelsk? Den høres ikke engelsk ut
Vis hele sitatet...
Nei, den er i og for seg ikke det, men du bør likevel lese den, derfor jeg nevnte den.
Sitat av nikita
Nei, den er i og for seg ikke det, men du bør likevel lese den, derfor jeg nevnte den.
Vis hele sitatet...
Da kan fort denne tråden bli veldig lang
Sitat av hyys
Da kan fort denne tråden bli veldig lang
Vis hele sitatet...
Ja, men så nevnte jeg jo også andre bøker, samt kommenterte en del forslag.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Hiver fram Cryptonomicon av Neal Stephenson. Den behandler krypto seriøst, har god innføring i stillehavsteateret under WWII, en god del om historisk bruk av kryptografi, en god del om datamaskiner og kryptografi under WWII, samt en rimelig spinnvill konspirasjonsteori som gjer det spennande å lese.
At mange ikke bidrar med annet enn piss og idiotheter er ikke lenger sjokkerende, men jeg undres allikevel hver gang jeg kommer over slikt.

Nuvel, fra apekritikk av Of Mice and Men til mer seriøse saker.

Jeg foreslår at du tar for deg en liste i stil med dette:
http://books.guardian.co.uk/news/art...html?gusrc=rss
... og jeg kan godt anbefale deg å starte på toppen. To Kill a Mockingbird skulle fylle de fleste kriteriene dine.

edit: nikita: Å sprute substansløse negative ord ut av munnen som om du skulle hatt diaré kan knapt kalles «kommentere».
Sist endret av egeulf; 22. april 2008 kl. 21:34.
Skal du lese en god bok, må du lese Don Quijote av Miguel de Cervantes Saavedra. Den er meksikansk, men gruser de aller fleste innleggene her i "God Bok" og "Kjent" kriteriene dine.

Egeulfs link til liste var også god.
Alt av William S. Burroughs. Naked Lunch er et godt sted å begynne.

The Mysterious Stranger, av Mark Twain. Prøv å finne en kopi av The Mysterious Stranger Manuscripts.

Edit: her er en animasjonsfilm basert på The Mysterious Stranger.

Edit 2: og skal man lese de store klassikerne, kan det være greit å begynne med noe sånt som How to Read a Book.

When we speak of someone as "well read," we should have this ideal in mind. Too often, I fear, we use that phrase to mean the quantity rather than the quality of reading. A person who has read widely but not well deserves to be pitied rather than praised, for so much effort has been misguided and profitless.
Vis hele sitatet...
Sitat av hyys
Skal du lese en god bok, må du lese Don Quijote av Miguel de Cervantes Saavedra. Den er meksikansk, men gruser de aller fleste innleggene her i "God Bok" og "Kjent" kriteriene dine.
Vis hele sitatet...
Boken er fra Spania, hvorfor i alle dager trodde du den var meksikansk?

Og hvorfor foreslår folk spanske og norske bøker når originalposter ikke har bedt om dette?
Uansett; sjekk ut amerikanske Edgar Allan Poe, han skrev for det meste gotiske skrekknoveller, fantastisk godt skrevet og spennende så det holder.
Sist endret av pecado; 22. april 2008 kl. 22:47.
"interview with the vampire" av Anne Rice.. Det er en ganske god engelsk bok som jeg holder på å lese nå. Den er på 368 sider. Det er vell egentlig en bok i en større serie, men som sagt veldig spennende!
Rum diary
Hunter S. Thompson.

Kommer vist film av den også hvis jeg ikke tar feil.
Genial bok.
Får legge til et litt mindre ambisiøst bokvalg: The Curious Incident of the Dog in the Night-time.
Den handler om en 15 år gammel gutt som lider av Aspbergers Syndrom og er et mattegeni. Handlingen er enkel, han finner naboens hund død og setter igang med etterforskning på sin egen finurlige måte. En underholdende, tragikomisk og enkel bok som jeg anbefaler til alle som har litt tid til overs. Den er ganske så kort, så man leser den lett ut på tre-fire dager.
Sitat av pecado
Og hvorfor foreslår folk spanske og norske bøker når originalposter ikke har bedt om dette?
Vis hele sitatet...
Jeg sverger dette forumet er stappet av folk som bare ser en sky med tekst og noen få "nøkkelord" som de slafser noen tastetrykk som svar til.

For å nevne en bok (dog har jeg ikke lest den selv) som oppfyller kravene til OP så kan nevnes Uncle Tom`s Cabin.
jamen yolo da.
luni's Avatar
The Catcher in the Rye av J. D. Salinger er kort og lettlest hvis du vil starte med noe enkelt.
Charles Bukowskis bøker og noveller kan også anbefales hvis du tror du kan sette pris på en alkoholikers misantropi. (Disse er også lettleste.) Dersom du har en fæl jobb kan Post Office være en god start...
The Game av Neil Strauss
Veldig innteressant bok, fikk bra terningkast også.
Omerta av Mario Puzo. Er 380-something sider med en veldig god mafia historie.
Det er forresten samme mannen som skrev gudfaren og en rekke andre mafiabøker.
in cold blood : truman capote.
roots : alex haley.
hotel new hampshire : john irving.
the cider house rules : john irving.

atlef.
nidhogg's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for mange gode forslag Lånte i dag Lord of the Flies, og skal godte meg med den i kveld.