Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 12236
Har undret litt i det siste på hvor mye det er normalt å bruke på en forlovelsesring i Norge?

Det startet med at jeg tenkte på hvor mye jeg selv ville brukt og kom fram til at 10k var litt lavt men burde holde for en 23-årig verpesyk kvinne.
Da spør jeg en venninne om hvor mye forloveden hennes har brukt på hennes ring og ble forbauset av å høre 1500!

Hva er den normale standarden i Norge, finnes det en regel?
I Statene (på film/serie ihvertfall) er det vanlig å bruke minst 2-3 lønninger på en ring.

Poenget er; Jeg vil ikke bruke mer enn nødvendig på en ring, men vil heller ikke bruke for lite.
I USA har de ofte ukentlige utbetalinger fremdeles. Om det er dette som tenkes ved 2-3 paychecks vet jeg ikke. Jeg brukte rett under 10k og følte det var OK. De fleste av mine bekjente har også lagt på det nivået.
Vi brukte kroner null på forlovelsesring, lever godt med det og er fortsatt lykkelig gift etter fem år.
Prisen betyr jo ikke en dritt. Er dama normal så er det jo prinsippene rundt forlovelsen som er viktig, ikke hvor mye du har brukt. Angående 2-3 lønninger var det en gammel skikk i Norge at morgengaven på bryllupsdagen skulle være av en slik verdi, at om mannen døde, så kunne fruen selge gaven og "klare seg" over en periode.

Personlig ble jeg og kona enige om da vi forlovet oss at vi skulle kjøpe ringer som kunne brukes som gifteringer. To fluer i en smekk.
Dette med at forlovelsesringet skal ha diamanter og koste skjorta, er kun et resultat av en reklamekampanje i USA på 60-tallet. Ingen grunn til å følge opp idiotien.
Sist endret av kallisti; 21. mai 2018 kl. 09:42.
Jeg kjøpte 'ringer' til oss begge for 25k. De var også våre gifteringer. Skjønt vi var enige om at det var slik det skulle være. Kona fikk også morgengave til 25k (ring)

Hvis fruen blir snurt av prisen på ringen så er hun overHODET ikke klar til giftemål.
Sist endret av Mxzyzptlk; 21. mai 2018 kl. 10:57.
Er i samme situasjon selv

Ble tipset om denne siden https://gullshoppen.no, ganske fine og enkle ringer til en helt overkommelig pris
Trådstarter
8 1
Sitat av Mxzyzptlk Vis innlegg

Hvis fruen blir snurt av prisen på ringen så er hun overHODET ikke klar til giftemål.
Vis hele sitatet...
Er ikke hun som vil ha en dyr ring, er bare jeg som ikke vil under prestere 😌
Prisen på ringen betyr ingenting.

Og om du blir målt i presentasjon opp mot ringstørrelse så vil ikke forholdet være uansett
Trådstarter
8 1
Sitat av rfa Vis innlegg
Prisen på ringen betyr ingenting.

Og om du blir målt i presentasjon opp mot ringstørrelse så vil ikke forholdet være uansett
Vis hele sitatet...
Synes prisen teller litt faktisk.
Jø høyere pris, jo høyere kvalitet på ringen!

Men som jeg skrev rett før deg, så vil jeg bare ikke under prestere i samfunnets normer. (Når det gjelder en forlovelsesring)
Det er ingen jeg har møtt på noen sinne som i det hele tatt har pratet om hvor mye ringene deres har kostet eller lignende. Så dei forventningene er det kun du som lager for deg selv. Men selvsagt mulig at i noen kretser så er det ett status symbol.

Og hvor store forskjeller er det i kvalitet på ringer som er laget av gull. Selvsagt om du skal ha feste til diamanter og slikt men grunnringen er nå en gang bare massivt gull og veldig begrenset hvor stor mulighet til kvalitetsforskjell er.

Kvalitet på smykker er ikke stor forskjell på så lenge du er over 'juggel' kategorien. Og ringer er jo noe av enkleste konstruksjonen som er.
Sitat av kongenibergen Vis innlegg
Er ikke hun som vil ha en dyr ring, er bare jeg som ikke vil under prestere 😌
Vis hele sitatet...
Skjønn eeeee

Da teller alt hva du føler deg komfortabel med. Du får ringer i hvitt gull med en drøss smådiamanter for mellom 8-12k hos vanlig gullsmed.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Forlovelsesringen arvet jeg, og gifteringene er i sølv og kostet 300 tilsammen av en venn som er sølvsmed.
Sist endret av nso; 21. mai 2018 kl. 15:12.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Høyere pris:
- Mindre penger til faktisk nyttige ting (huslån? Kids?)
- Mer bekymring for å miste den
- Større krise om man mister den
- Dyrere å erstatte når/om/hvis/hva om man mister den
- Kan selges for cirka ingenting
- Viss sjanse for å rive av fingeren din. Mest kjente tilfelle: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jimm...#Personal_life

Ville heller gått for silikonring. Amazon har en bunke fra $8.
Trådstarter
8 1
Sitat av Jonta Vis innlegg
Høyere pris:
- Mindre penger til faktisk nyttige ting (huslån? Kids?)
- Mer bekymring for å miste den
- Større krise om man mister den
- Dyrere å erstatte når/om/hvis/hva om man mister den
- Kan selges for cirka ingenting
- Viss sjanse for å rive av fingeren din. Mest kjente tilfelle: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jimm...#Personal_life

Ville heller gått for silikonring. Amazon har en bunke fra $8.
Vis hele sitatet...
Du ligger fram gode poeng her.
Du har vel ikke en link til disse silikon ringene?
Meg og kona gikk for tungsten, ser bra ut og riper ikke. Mistet en, kona blei tynnere i fingra, null stress, kjøpte nye

https://www.amazon.co.uk/Tungsten-Un...=tungsten+ring
Trådstarter
8 1
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Meg og kona gikk for tungsten, ser bra ut og riper ikke. Mistet en, kona blei tynnere i fingra, null stress, kjøpte nye

https://www.amazon.co.uk/Tungsten-Un...=tungsten+ring
Vis hele sitatet...
Disse så veldig bra ut ja,
takker for link!
Brukte 8k på ring med 20% rabatt
Når vi giftet oss graverte vi dato i ringene
Dette med pris på forlovelsesringer må jo være noe som ungdommen plukker opp direkte fra filmer og serier fra USA?
Har aldri hørt det være et tema i Norge i det hele tatt. Folk er pragmatiske, mange forlover seg uten fokus på kostnad men ønsker gesten og kjøper da det de har råd til. Og mange bruker samme ringene når de gifter seg, andre kjøper nye. Og noen (kanskje flertallet?) forlovede kommer aldri så langt at det faktisk blir gjennomført bryllup. Det siste kan være verdt å tenke på i forbindelse med ringkjøp.

Det er jo endel viktige forskjeller på usa og norge. I usa så er det fortsatt mange damer som forventer å slutte i jobb når de gifter seg, i norge har vi både gode ordninger for foreldrepermisjon men mange plasser også så høye levekostnader at begge må være i jobb. I lys at at vi lever i et samfunn der kjønnene er mer likestilte blir det for meg direkte sjukt å sette noen regler på hvor mye en skal bruke på ring. For de aller fleste så er det kanskje mer relevant å forsøke å få 2-3 månedslønner inn på sparekonto eller BSU for å kick starte boligsparing også heller se hvor mye penger som er igjen som kan brukes uten å risikere å slite seg gjennom månedsvis på dagsgammelt brød og pasta som eneste næringsinntak.

Det er jo ikke slik at det er mannens oppgave å forsørge kvinnen i Norge. Damene har sitt liv og de har tatt sin utdannelse, de ønsker utfordringene i arbeidslivet og kan ta vare på seg selv.
Sist endret av random67489; 22. mai 2018 kl. 07:54.
Jeg og kona brukte vel tilsammen i underkant av 5000 på gifteringer/forlovelsesringer - samme ring. Forlovelsesringen ble til giftering, eneste endringen var at de ble inngravert til bryllupet. Fungerer fremdeles fint 10+ år etter.