Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 6618
Hei

Noen som har peiling på dette?

Jeg kjøpte en Samsung tv i juli 2010. Den sluttet å fungere i mars 2013. Jeg fikk en ny Panasonic tv av forhandler siden de ikke klarte å reparere tven.
Nå så sluttet hdmi inngang å virke. Hva slags rettigheter har jeg?

De sier at garanti er borte og at reklamasjon følger den opprinnelige handelen og ikke produkt.


Jeg aner ikke hva som gjelder, jeg har sendt mail til forbrukerrådet, men det er 3 dager behandling. Og i mellomtiden så tenkte jeg å teste ut kunnskapen her på forumet.. :-D
Jeg mener ganske bestemt at når du får nytt produkt så skal du også ha ny garanti. Det samme gjelder så vidt jeg vet forbrukerretten i forbrukerkjøpsloven.
Uvaksinert 👍
Når en vesentlig del er byttet ut så følger det ny 5 års reklamasjonsrett på denne delen. Helt ny må sis å være mer enn bare vesentlig del. Så du har 5 års ny reklamasjonsrett på den nye TVen din fra den ble levert hos deg eller hentet i butikken. Dettte er fastslått mange ganger. Bruk google så finner du mye om dette.
Trådstarter
25 1
Jeg har lett, og sendt mail til forbrukerrådet. Og butikken det gjelder sendte meg nettopp en mail hvor det står :

"
Hei.

Garanti følger produkt.

Reklamasjon følger opprinnelig kjøpsdato."


Men dette kan vel ikke være tilfelle ??
Uvaksinert 👍
http://www.elektronikkbransjen.no/Fa...RISTER-GJELDER

Det følger av forarbeidene til forbrukerkjøpsloven at det løper ny reklamasjonsfrist ved omlevering av varen. Det vil si at det løper en ny frist fra forbrukeren overtar den nye tingen. Grensen mellom omlevering og omfattende reparasjoner er ikke alltid like enkel å fastsette, og i de tilfeller hvor reparasjonen er så omfattende at det i realiteten kan likestilles med en omlevering er det antatt at ny reklamasjonsfrist også begynner å løpe i slike tilfeller, se for eksempel Forbrukertvistutvalgets sak 2007/212, hvor det ble gitt ny frist ved omfattende reparasjon av et solvarmeanlegg.
Sist endret av daffe; 10. februar 2016 kl. 15:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
25 1
Hei daffe
Takk for svar

Så hvis jeg har fått ett helt nytt produkt så løper det ny reklamasjonsfrist ? Eller har jeg misforstått helt ?
Uvaksinert 👍
Jeg mener det. Men husk på å regne med hvor mye tid du bruker på dette og hvor mye den er verdt og om det bare er bedre å bite i det sure eple. Du kan jo sende over den linken til forhandler og be om en kommentar og se hva han sier. Det er jo Elektronikkbransjen sine egne sider så han bør jo ta det alvorlig og evt. komme med noe som er nyere og som motbeviser det som står der. Etter hvert så kan du jo også si at du kommer til å publisere saken din på nett sammen med navnet på butikken, men ikke dra frem det kortet enda. Be om en kommentar til det Elektronikkbransjen selv sier, hadde vært artig å sett hva de svarer på noe slikt.
Det er nå forventet at den nye tv-en skal virke mer enn 5 år... Så det er en garantisak.
Trådstarter
25 1
Garanti varer 1 år. Det er reklamasjon du tenker på. Den er på 5 år i Norge på produkter som er forventet å vare i mer enn 5 år
Gjelder hvertfall bare kjøpsdato igjennom der jeg jobber hvertfall.
Uvaksinert 👍
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Gjelder hvertfall bare kjøpsdato igjennom der jeg jobber hvertfall.
Vis hele sitatet...
De fleste steder sier det, men det er fordi folk tror at de som jobber der kan reglene, det er jo kun ett fåtall som vet at alle som står bak en disk juger for at de skal tjene mest mulig penger. Men det som er fint er at alle må følge lover og regler, så det med gjelder kan du stryke.
Trådstarter
25 1
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Gjelder hvertfall bare kjøpsdato igjennom der jeg jobber hvertfall.
Vis hele sitatet...

Hei

Hvilke regel/lov henviser dere til da? Det må jo stå ett sted? Jeg har ikke peiling. Jeg bare synes det er rart hvis det ikke står noe sted..
Sitat av Norgoa Vis innlegg
Hei

Hvilke regel/lov henviser dere til da? Det må jo stå ett sted? Jeg har ikke peiling. Jeg bare synes det er rart hvis det ikke står noe sted..
Vis hele sitatet...
Har ikke satt meg så mye inn i det da det ikke er min jobb, men regner med det følges av kjøpslov og samsungs retningslinjer.
Trådstarter
25 1
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Har ikke satt meg så mye inn i det da det ikke er min jobb, men regner med det følges av kjøpslov og samsungs retningslinjer.
Vis hele sitatet...
Ok.. Jeg har som sagt ikke peiling. Men det blir uansett greit å få klarhet i. Hvis det er praksis, så stemmer det sikkert. Men det må jo stå i kjøpsloven ett eller annet sted. Jeg kan umulig være den første dette gjelder..
du skal ha ny garanti og ny reklamasjonsrett.. spør butikken hvor det står hen at du ikke får det.. , og evnt ring til forbrukerrådet
Trådstarter
25 1
Notoneofthem

Vet du dette eller er det en påstand?
Uvaksinert 👍
Googler man litt finner man dette, ser her at man spør hva høyesterett vil si, det er vel kjørt en sak hvor ett bilverksted måtte rette rustreperasjon etter utgått førte 5 år siden man gikk ut fra datoen det ble reparert. Så TS har en knallsterk sak. Problemet er bare at nå når flere får greie på dette så vil prisene gå opp siden man må tjene inn det tapte. Så egentlig burde vi jo ikke hjelpe TS til dette, men selgere bør settes på plass så jeg gjør det alikevel.

"Jeg har funnet litt støtte i juridisk teori: Erling Selvig skriver i "Kjøpsrett til studiebruk" (3. utgave)s. 264:

"Mener forbrukeren at det foreligger mangel ved den avhjelp selgeren i sin tid sørget for, må han ... gi selgeren melding (reklamere) etter reglene i fkjl. § 27. Den absolutte reklamasjonsfristen på to eller fem år skal i så fall regnes fra tidspunktet for avhjelp og ikke fra den opprinnelige leveringstid."

Han støttes av FTU: "Jeg er nokså sikker på at dersom hele varen omleveres, løper ny frist av samme lengde som den opprinnelige. Dersom bare en komponent av varen byttes, er jeg mer usikker, da jeg er i tvil om vi har noen praksis om slikt delvis bytte. Det jeg tror, er at dersom det er en vesentlig komponent, f.eks. en harddisk, så løper ny frist av samme lengde for denne komponenten, men ikke for resten. Det blir naturligvis da et poeng å kunne definere en vesentlig komponent, men det kan jeg ikke gå nærmere inn på her."

Det er klart at FTU sin lovtolkning ofte er meget tvilsom og usikker, men da Erling Selvig støtter denne - må nok løsningen helle mot min påstand. Det er et poeng at vi ikke har noen dom på tilfellet, og hva Høyesterett ville kommet til er usikkert. Jeg mener dog at de beste grunner taler for at reklamasjonsfristen begynner å løpe på nytt ved omlevering. "

"Hagstrøm, kjøpsrett, nederst på side 189:
"Dersom selgeren har levert ny ting (omlevering) eller skiftet ut 'vesentlige komponenter' i tingen før den absolutte reklamasjonsfristen utløp, er det forarbeidenes forutsetning at det løper en ny, absolutt reklamsjonsfrist.""
Sitat av Norgoa Vis innlegg
Notoneofthem

Vet du dette eller er det en påstand?
Vis hele sitatet...
Har fått gjort dette selv.. og hvis du gidder å lese linken som var over
http://www.elektronikkbransjen.no/Fa...RISTER-GJELDER

så skriver jo elektronikk bransjen dette selv..
Uvaksinert 👍
Kjøpsloven fra 1980 er jo klar, forbrukerkjøpsloven er nok ikke dårligere enn den. Se på høyre side ca 1/3 ned
https://www.stortinget.no/no/Saker-o...23&pgid=d_0089
Trådstarter
25 1
Ikke meningen å være frekk. Jeg bare lurte på om du visste det eller påstand. Kunne sikkert kastet på noen smil sånn at du ikke trengte å kaste deg i forsvarspossisjon.. :-)

Hva har du fått reklamert? Hvilket firma? Var det smertefritt der du gjorde det?
Uvaksinert 👍
Vil nok ikke tro det var smertefritt, det er jo tap for selger så han vil jo kjempe med nebb og klør. Men har man tid og man vet at man har rett så er det jo bare å bruke tid og kjøre på. Men de fleste gir seg jo når selger sier at det ikke er garanti og dette bygger jo også oppunder selgers egen overbevisning om at han har rett. Så all takk til slike som Notoneofthem som setter dem på plass.
Trådstarter
25 1
Jeg setter pris på og takker for alle innspill. Jeg sendte butikken en mail hvor jeg spør om de kan vise til kjøpsloven. Jeg har sendt mail til forbrukerrådet. Jeg har sendt mail til elektrobransjen.no. Så da får jeg bare vente på tilbakemelding før jeg velger neste skritt.. ��

Hei

Slik jeg forstår det, kjøpte du ny TV i 2010 og denne ble omlevert i 2013. Det er nå feil på TV-en du fikk i 2013, men Komplett avviser ansvar og viser til at både reklamasjonstid og garanti er utløpt.

Innledningsvis gjør vi deg oppmerksom på at du nå får generelle råd og veiledning basert på din fremstilling av saken. Svaret må derfor ikke anses som en konklusjon. Alle henvendelser blir besvart med enkle råd, og/eller tips til andre steder hvor du vil kunne få hjelp. Innenfor våre lovområder, som forbrukerkjøp, håndverkertjenester og angrerett, vil vi forsøke å gi deg noe mer utfyllende svar.

Man kan egentlig si at de både har litt feil og litt rett. Når en vare omleveres åpnes det for at man kan anse det for å løpe ny reklamasjonsfrist på varen. Det er derimot ikke slik at alle feil som oppstår i reklamasjonsperioden er kjøpsrettslige mangler selger er ansvarlig for. Noe forenklet bunner det ut i hva du normalt kan forvente av varen. Vurderingen av om det er en mangel tar utgangspunkt i det opprinnelige kjøpstidspunktet. Så selv om du kanskje er innenfor reklamasjonsfristen vil det ikke nødvendigvis være slik at selger har noe ansvar for feilen som oppstår. Det er kanskje ikke er helt upåregnelig at det kan begynne å oppstå feil på en 6 år gammel TV. Jeg kan derimot ikke konkludere i enkeltsaker i dette epostforumet, så kan ikke slå helt klart fast hva du kan eller ikke kan kreve her.

Videre limer jeg inn en generell tekst om mangel og rettigheter:

Mangel

Jeg forstår det slik at du har kjøpt en vare som har gått i stykker, og lurer på hvilke rettigheter du har.

Det er forbrukerkjøpsloven som gir deg rettigheter i slike tilfeller.

Det er to vilkår som må være oppfylt:
a. Varen må ha hatt en mangel på det tidspunkt du kjøpte varen
b. Du må ha klaget (reklamert) til selgeren innen de fristene loven setter.

a. Er det en mangel på varen?

Det er en mangel når varen ikke er i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som er forutsatt ved kjøpet. Det vil være en mangel når selgeren har gitt uriktige eller villedende opplysninger om varen. Det er også en mangel hvis varen ikke er i overensstemmelse med sikkerhetskrav og forskrifter som er fastsatt av offentlige myndigheter.

Problemer som skyldes normal slitasje, ytre påvirkning eller feilbruk fra din side, vil på den annen side ikke være en kjøpsrettslig mangel. Forhold som skyldes manglende vedlikehold, feil bruk eller uhell i din eiertid er altså ditt eget ansvar.

Det følger av loven at alle feil som oppstår de første seks månedene skal regnes som fabrikkfeil, hvis ikke selgeren beviser noe annet. Det vil si at selgeren har bevisbyrden for at feilen ikke skyldes han. Etter de første seks månedene, har du som kjøper som hovedregel bevisbyrden.


b. Har jeg reklamert innen fristen?

Når du oppdager at noe er feil med en vare du har kjøpt, må du klage til selgeren innen rimelig tid. Det vil alltid være tilstrekkelig at du klager innen to måneder etter at du oppdaget feilen, men i praksis vil både du og selgeren være tjent med så rask tilbakemelding som mulig.

I tillegg til at du må reklamere innen rimelig tid, er det noen klare frister for hvor lenge en selger er ansvarlig for et produkt han har solgt. Hovedregelen er at du må klage senest to år etter at du overtok tingen. Fristen er imidlertid fem år hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder for eksempel dyrere varer som møbler, biler, radio/tv-apparat, mobiltelefon, pc og byggevarer.

Hva kan jeg kreve?

Hvis det foreligger en mangel ved et produkt, kan du ha krav på følgende:


Holde tilbake kjøpesummen, eller
Reparasjon, eller
Ny vare, eller
Prisavslag, eller
Heving av kjøpet, og/eller
Erstatning

§ 29 i forbrukerkjøpsloven bestemmer at det i utgangspunktet er forbrukeren selv som kan velge mellom å kreve reparasjon eller ny vare. Valgretten er begrenset i de tilfellene hvor for eksempel kjøperens krav på ny vare er umulig å etterkomme (for eksempel på grunn av varens art) eller kravet påfører selgeren urimelige kostnader. Etter gjeldende rettspraksis er det antatt at dersom omleveringskostnadene er betydelig høyere enn reparasjonskostnadene (2-3 ganger høyere), må forbrukeren trolig akseptere at selgeren reparerer varen. Dette betyr at forbrukeren i de aller fleste tilfeller må godta en reparasjon. I øvrige tilfeller vil det bero på en konkret vurdering av om kravet vil føre til urimelige kostnader for selgeren. Forbrukeren kan be om at selgeren dokumenterer at det vil bli vesentlig dyrere å gi deg en ny vare sammenlignet med reparasjon.

Selgeren må sørge for at omlevering eller retting skjer innen rimelig tid, og det skal skje uten kostnad for deg. For standard hyllevarer, kan vi gå ut fra at innen rimelig tid normalt vil være omlag 2-4 uker. Forøvrig vil hva som er rimelig tid, bero på en skjønnsmessig vurdering. Du må for eksempel regne med lengre tid når det er snakk om spesialvarer fra utlandet, sammenlignet med vanlige hyllevarer. Dersom reparasjonen tar mer enn en uke, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand.

Dersom selgeren enten ikke lykkes i å utbedre mangelen innen rimelig tid eller samme mangel oppstår mer enn to ganger, vil du kunne kreve prisavslag tilsvarende reduksjonen i varens verdi.

Dersom mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren, og selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen.

Dersom du har hatt et økonomisk tap, kan du i tillegg i en del tilfeller kreve erstatning fra selgeren. Du må da kunne dokumentere tapet. Merk deg at du plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet.


Hvordan går jeg frem når jeg skal klage/reklamere?

Dersom du etter dette mener at varen har en mangel, og du og selgeren ikke kommer til enighet muntlig, bør du raskt sende en skriftlig klage til selgeren.

Oversikt over rettighetene dine, veiledning til hvordan du skal klage og eksempler på standard klagebrev finner du på forbrukerrådet.no
http://www.forbrukerrådet.no/klage/klage-til-selger

Husk å ta vare på en kopi av brevet du sender til motparten.

Du kan lese mer om rettighetene dine ved forbrukerkjøp på våre internettsider:
http://www.forbrukerrådet.no/dine-re...og-reklamasjon
Vi håper dette vil være til hjelp.

Med vennlig hilsen
Martin Tonning
www.forbrukerrådet.no

Tven ble byttet mars 2013, så det er korrekt








On Feb 11, 2016, at 08:53, "Jan Røsholm" < > wrote:
Men det regnes fra byttet skjer, og det er vel 3 år?




Beste hilsen / Best regards
Jan Adelsten Røsholm
ADMINISTRERENDE DIREKTØR / CEO


Elektronikkbransjen
CONSUMER ELECTRONICS FOUNDATION
Fyrstikkalleen 3A N-0661 Oslo
Pb. 6640 Etterstad, N-0607 Oslo
+47 23 06 07 07 / +47 928 87000
/ www.elektronikkbransjen.no




From:
Sent: Thursday, February 11, 2016 8:45 AM
To: Jan Røsholm
Subject: Re: FW: Reklamasjon



Hei Jan

Men siden det er over 5 år siden det opprinnelige produktet ble kjøpt og dette er en ny tv med ny feil, så blir ikke kunden dekket av garanti/reklamasjon?




On Feb 11, 2016, at 08:35, "Jan Røsholm" <jr@elektronikkbransjen.no> wrote:

Hei
Nytt produkt gir ny reklamasjonsfrist.
Men det første ombytte regnes som et utbedringsforsøk.

Beste hilsen / Best regards
Jan Adelsten Røsholm
ADMINISTRERENDE DIREKTØR / CEO

Elektronikkbransjen
CONSUMER ELECTRONICS FOUNDATION
Fyrstikkalleen 3A N-0661 Oslo
Pb. 6640 Etterstad, N-0607 Oslo
+47 23 06 07 07 / +47 928 87000
/ www.elektronikkbransjen.no

-----Original Message-----
From: Vigdis Gulbrandsen
Sent: Wednesday, February 10, 2016 4:38 PM
To: Jan Røsholm
Subject: VS: Reklamasjon

-----Opprinnelig melding-----
Fra:
Sendt: 10. februar 2016 16:37
Til: Vigdis Gulbrandsen <vg@elektronikkbransjen.no>
Emne: Reklamasjon

Hei Vigdis

Mulig at du ikke er riktig person, men fint hvis du sender meg videre til den det måtte gjelde.



Jeg har ett spm ang reklamasjon

En kunde kjøpte en Samsung tv juli 2010. Den sluttet å fungere feb. 2013. Det kostet for mye å reparere, så kunden fikk en annen tv, en Panasonic. Nå har kunden tatt kontakt siden det er feil på tven. Det er over 5 år siden kjøp av tv. Men kun 3 år siden kunden fikk Panasonic tv.

Følger reklamasjon produkt ? Eller handel ?

Dette ble rotetet. Her blir alt slått sammen. Men det øverste er fra forbrukerrådet, det neste er fra Bransjens egen organisasjon. Og med tanke på at hdmi inngang ikke virker så burde vel butikken være klar for å fikse mitt problem?


Butikken har forøvrig ikke svart på mailen jeg sendte igår...
Sist endret av Norgoa; 11. februar 2016 kl. 12:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
25 1
Fikk svar nå..

Hei.

Beklager tidligere melding, mottok feilaktig informasjon her på avdelingen.

Har nå fått tilbakemelding fra returavdelingen våres, som verifiserer at man har 5 år reklamasjonsrett på tv'er som er erstatningsvarer.
Både garanti, og reklamasjon blir da nullstillt når et produkt blir erstattet med nytt.

Se vedlagt kjøpsbevis for erstatningen du mottok i 2013.

For raskest mulig behandling av varen, så anbefaler vi rutine i vedlagt link.



Jeg vil tro de sparer mye penger på først å nekte..
Sitat av Norgoa Vis innlegg
Fikk svar nå..

Hei.

Beklager tidligere melding, mottok feilaktig informasjon her på avdelingen.

Har nå fått tilbakemelding fra returavdelingen våres, som verifiserer at man har 5 år reklamasjonsrett på tv'er som er erstatningsvarer.
Både garanti, og reklamasjon blir da nullstillt når et produkt blir erstattet med nytt.

Se vedlagt kjøpsbevis for erstatningen du mottok i 2013.

For raskest mulig behandling av varen, så anbefaler vi rutine i vedlagt link.



Jeg vil tro de sparer mye penger på først å nekte..
Vis hele sitatet...
Ikke alle som nekter med vilje.. men de har ansatt/leid inn udugelige ansatte som ikke har satt seg inn i gjeldene lover.. har møtt på mye rart..
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Ikke alle som nekter med vilje.. men de har ansatt/leid inn udugelige ansatte som ikke har satt seg inn i gjeldene lover.. har møtt på mye rart..
Vis hele sitatet...
Det er bedriften sitt ansvar å lære opp de ansatte.. Ofte lettere å si en ting, enn å lære de opp i det faktiske lovverket.
Trådstarter
25 1
Jeg synes det lukter svindel.. Tenk hvor mye penger de sparer på at folk bare godtar svaret..

"

Hei.

Jeg beklager dette tilfellet på det sterkeste.

Jeg tok opprinnelig kontakt med en teamleder på avdelingen her som informerte meg feilaktig, jeg tok deretter kontakt med retur som informerte om at reklamasjonen i slike tilfeller er gyldig.,
Både avdeling og ledere er nå informert om dette, slik at korrekt informasjon blir delt ut til de som tar kontakt.

Vi får dessverre ikke gjort ytterligere enn dette."