Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2775
hei jeg prøvde google men fant ikke noe skikkelig svar så jeg håper noen kan hjelpe meg.

Jeg fikk innkalling til soning for bøter som er noen år gamle, har tenkt å betale de men lurer bare på om at det hovedbeløpet man må betale for å slippe soning eller om man må betale rentene også.

har tenkt å betale hele boten såklart men hvis jeg kan betale det originale kravet først også rentene senere så vil jeg helst det.
Hm om det er gått så langt så er vel bøtene overført til Statens Innkrevningssentral? De er ikke alltid like enkle å forholde seg til. Ta en telefon opp dit, og spill gjerne inn samtalen med dem slik at de ikke sier en ting til deg også kommer det noe annet i posten senere. Om de ikke har bøtene så kan du sikkert ringe det lokale kammeret og forhøre deg for hvordan du skal gå frem. Du må sikkert få istand en betalingsplan som de aksepterer slik at du ikke plutselig blir etterlyst grunnet manglende oppmøte til soning.

Lykke til.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hm om det er gått så langt så er vel bøtene overført til Statens Innkrevningssentral? De er ikke alltid like enkle å forholde seg til. Ta en telefon opp dit, og spill gjerne inn samtalen med dem slik at de ikke sier en ting til deg også kommer det noe annet i posten senere. Om de ikke har bøtene så kan du sikkert ringe det lokale kammeret og forhøre deg for hvordan du skal gå frem. Du må sikkert få istand en betalingsplan som de aksepterer slik at du ikke plutselig blir etterlyst grunnet manglende oppmøte til soning.

Lykke til.
Vis hele sitatet...
Bøter vert oversendt SISMO kjapt. Det er Statens Innkrevingssentral som har ansvar for å inndrive alle bøter, frå førstegangs faktura til tvangssal. Så einaste ein kan få betalt før det er overført til Statens Innkrevingssentral er vel omtrent forenkla forelegg og gebyr.

Om du hadde brukt tjue sekunder med ein nettleser ville du funne ut at Statens Innkrevingssentral tvert imot overfører sakene tilbake til politiet når det kjem til soning av bøter, og at ein må snakke med politiet.
Sist endret av mentalmelt; 2. februar 2016 kl. 22:42.
Trådstarter
3 0
orginal kravet på den ene boten var på 10.000 subsidiært 15 dager fengsel. renten ble på 1300kr.

sånn som jeg tenker så kan jeg betale inn de 10.000 og få de 15 dagene fjernet også betale de 1300 senere.

vet det ikke virker som en stor forskjell på 10.000 og 11.300 men blandet med de andre bøtene så har det blitt noen tusen i renter og vil helst bare betale nok til å slippe å sone flere måneder.
Det jeg i hvert fall vet er at dersom du er åpen om at du ikke klarer hele beløpet, og klarer å få f eks delt det i to, har du en nedbetalingsavtale. Med en sånn avtale blir du ikke kalt inn til soning. Jeg har gjort dette selv. Det er selvsagt ingen garanti for at du får en deal, men det er forsøket verdt. Systemet har ingen interesse av å ha deg innelåst, og de vil gjerne se på andre løsninger.
Jeg har hatt dårlig evne til å betale i over ett år, og de er stadig greie med å ordne avdragsbetalinger for meg, så lenge jeg sender en mail eller ringer og forklarer at jeg rett og slett ikke har råd til å betale alt på en gang.
Bare å sende mail eller ringe, så ordner dem det meste, det syns jeg dem skal ha cred for
Jeg tror du må betale både renter og hovedbeløpet samtidig?
Er egentlig litt nysgjerrig på dette selv. La oss si at jeg teoretisk sett ikke har noe imot å sone litt, og ikke vil betale bøtene. Jeg har ingen eiendom eller gjenstander av vesentlig verdi som SISMO kan inndrive. Jeg er student og leier, så får derfor penger fra statens lånekasse men har ingen jobb. Vil SISMO da kreve inn pengene fra studielånet og dermed gjøre meg bostedsløs eller vil de la meg sone?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av huehuehue Vis innlegg
Er egentlig litt nysgjerrig på dette selv. La oss si at jeg teoretisk sett ikke har noe imot å sone litt, og ikke vil betale bøtene. Jeg har ingen eiendom eller gjenstander av vesentlig verdi som SISMO kan inndrive. Jeg er student og leier, så får derfor penger fra statens lånekasse men har ingen jobb. Vil SISMO da kreve inn pengene fra studielånet og dermed gjøre meg bostedsløs eller vil de la meg sone?
Vis hele sitatet...
Hugs at foreldingsfristen er 10 år på bøter, så dei kan enkelt og greit vente til du er ferdig med utdanning og inndrive kravet då.

Kva praksis er veit eg ikkje, men dei har definitivt adgang til å vente og sjå om du får inntekt fram mot foreldingsfristen.
Et studielån er ikke inntekt, så de vil ikke inndrive pengene derfra.
Trådstarter
3 0
oppdatering: har pratet med statens innkrevingsentral og de sier at når man betaler hovedbeløpet så trekker de soningen også kan man betale gebyr og renter senere.
Hos SI står det mer informasjon.

Her er det også en vesentlig sak om rekkefølgen: Du må betale de eldste bøtene først. Dersom du har bøter som er eldre enn den du er innkalt til soning for kan du ikke betale denne før de andre er betalt.
Fattigmannsblod;
Underklass's Avatar
Sitat av meitemark Vis innlegg
Et studielån er ikke inntekt, så de vil ikke inndrive pengene derfra.
Vis hele sitatet...
Enkelt og greit. Bekrefter dette.

Var i en slik situasjon selv. Siterer namsmannen: "Nei, men da skriver jeg beskjed om at du ikke har noe penger, så får de bare vente. Nå får de ikke penger."

Men etter endt studier og du skaper din egen formue, vil de begynne å trekke som vanlig. Hvilken ordning som gjelder varierer.