Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 14476
Heisann, har en stund tenkt på å kjøpe meg en ny klokke av den litt dyrere prisklasse men ikke noe voldsomt.

Har sett litt på noen klokker fra Tag heuer i det siste og har funnet 2stk som jeg synes ser greie ut, legger ved link:

http://www.nettbutikk.urmaker-bjerke...e-7-automatic/

http://www.nettbutikk.urmaker-bjerke...la-1-quartz-5/ (vet ikke om gull/plating kanskje er litt harry)

Uansett så er det veldig mye å velge mellom og de norske kjedene har jo ikke lagt ut alt på nettbutikkene sine heller, tenker på å holde meg under 25 000, noen som har noe å anbefale? må ikke være fra Tag heuer så det spiller enetlig ingen rolle fra hvilken produsent klokken kommer fra så lenge den ser bra ut og ikke har lærreim
Jeg gjorde ett kupp på finn.no for noen mnd siden, kom over en som solgte en rolex submariner for 25 000

Mye snadder å velge imellom der
Urverket.no har mye heftig å velge i. Kan få ganske kule greier, med gode mekaniske urverk og forskjellige utseender for ok priser. Fant fire ganske kjapt her:

Maurice Lacroix, Longines, Tudor og Tudor igjen.
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
I den prisklassen ville jeg definitivt gått for en (pent brukt) Omega Seamaster. Men det er med klokker som med så mye annet... Smak og behag.
Det viktigste er vel at du faktisk får prøvd den på og vet at du faktisk liker den!

Om du ikke allerede kjenner til det ville jeg tatt en titt på tidssonen.no
Sist endret av ChS; 25. januar 2016 kl. 21:28.
Først og fremst, man kjøper ikke ei quartzklokke til 20.000, kanskje med mindre det er highend quartz fra Grand Seiko eller kanskje Bulova. Er man i den prisklassen og setter pris på klokker som noe mer enn en ståldings som viser tiden, så kjøper man ei mekanisk klokke, enten med automatisk- eller håndopptrekk.

Siden du viser bilder av de to Tag-ene; er det ei dykkerklokke du er ute etter, altså med vridbar krans? Vil du ha ei klokke med polert kasse, altså med litt bling, eller kan du også gå for børstet stål eller titan?
klokkebutikken.no har mye fine klokker. Gode priser og.
Takker for gode tips sålangt, tok en titt på finn men der la det ikke så mye aktuelt akkurat nå

Sitat av TheBorg
Urverket.no har mye heftig å velge i. Kan få ganske kule greier, med gode mekaniske urverk og forskjellige utseender for ok priser. Fant fire ganske kjapt her:
Vis hele sitatet...
Noe rart med prisene her? finner de samme klokkene jeg linket til bare 6+kk billigere? hva kommer det av?

Sitat av DonTomaso
Først og fremst, man kjøper ikke ei quartzklokke til 20.000, kanskje med mindre det er highend quartz fra Grand Seiko eller kanskje Bulova. Er man i den prisklassen og setter pris på klokker som noe mer enn en ståldings som viser tiden, så kjøper man ei mekanisk klokke, enten med automatisk- eller håndopptrekk.

Siden du viser bilder av de to Tag-ene; er det ei dykkerklokke du er ute etter, altså med vridbar krans? Vil du ha ei klokke med polert kasse, altså med litt bling, eller kan du også gå for børstet stål eller titan?
Vis hele sitatet...
Hmm, hvorfor ikke quartz? Ja jeg ser først og fremtst etter en dykkerklokke selve materialet spiller ikke så mye rolle så lenge den ser bra ut, synes gull forsåvidt ser bra ut, men har kanskje fått litt intrykk av at det var noe man kjøpte på 90-tallet, og blir kanskje sett på som litt små harry.
Sist endret av Ellipsis; 25. januar 2016 kl. 21:54.
Sitat av Ambryo Vis innlegg
... synes gull forsåvidt ser bra ut, men har kanskje fått litt intrykk av at det var noe man kjøpte på 90-tallet, og blir kanskje sett på som litt små harry.
Vis hele sitatet...
Kjøpte en klokke i rosè gull og er superfornøyd! Det ser sinnsykt bra ut i nesten alle antrekk, med mindre du kler deg ghetto. Hvis du skal ha en klokke du kan dykke med er det vel nesten best å bare skaffe seg en dykkeklokke (som også har lys)?

Hvor kjipt er det ikke å svømme med 20k rundt armen, komme borti stein etc og skrape den opp (?).
Sist endret av The Riddler; 25. januar 2016 kl. 22:04.
Sitat av Ambryo Vis innlegg
Hmm, hvorfor ikke quartz? Ja jeg ser først og fremtst etter en dykkerklokke selve materialet spiller ikke så mye rolle så lenge den ser bra ut, synes gull forsåvidt ser bra ut, men har kanskje fått litt intrykk av at det var noe man kjøpte på 90-tallet, og blir kanskje sett på som litt små harry.
Vis hele sitatet...
Batteriklokker er litt kjipe, og selv om de går supernøyaktig er det gøyere med mekaniske klokker hvor man kan tenke på at man bærer et håndmontert lite kraftverk, bestående av tannhjul, fjærer og rotorer. Kjøper man et ur med bakside av glass kan man også se hvordan motorikken beveger seg.

Gult gull er litt ut for tiden ja, og rosegull har tatt litt over, men jeg er overbevist om at det kommer tilbake. Det er smak og behag.

Hvis man setter 25.000 som makstak og du skal du ha ei klokke med mye for pengene, som har en byggekvalitet og en finish som er tett opp mot både Omega og Rolex, så er Marinemasterserien til Seiko strålende. Jeg har klassikeren Marinemaster 300 (MM300) som heter SBDX017. Det gøye med den er at den kun selges i Japan slik at du må kjøpe den på nettet, men det gjør også at du ikke ser mange som går rundt med den. SBDX017 er en oppgradert versjon av klassikeren SBDX001, men med bedre lume, mer nøyaktig drivverk og metall som er spesielt motstandsdyktig mot riper. Denne kommer på ca 21.000 ny eller rundt 15.000 brukt. Her er min:


Ellers bør du sjekke ut merkene Stowa, Sinn, Damasko og Archimede, alle tyske merker som i stor grad er bygd for å tåle mye juling, men som også gir mye for pengene. Sinn U1 er en klassiker, men den har et utseende som ikke alle liker. Du får også kanskje en Tudor Black Bay eller Tudor Pelagos til den prisen, i hvertfall hvis du går på bruktmarkedet. Det er generelt sett veldig lurt å kjøpe brukte klokker, da verdien faller voldsomt fra ny til brukt. Ei to måneder gammel klokke har falt minst 30% i verdi, så man kan gjøre mange gode kjøp. Omega Seamaster er nevnt, som finnes i tusen varianter og du får også en Speedmaster Pro til den prisen.
Atomic radiation
Underlaid atom's Avatar
Du kan også sjekke ut http://www.chrono24.no/
Sitat av Underlaid atom Vis innlegg
Du kan også sjekke ut http://www.chrono24.no/
Vis hele sitatet...
Dersom man bruker denne siden, må man være obs på at prisene som vises ikke er inkludert 25% MVA, og man kan bli nødt til å betale dette i tillegg. Det er også veldig upopulært å selge videre klokker som det ikke er betalt MVA for, dersom det skulle skje.
Sist endret av Donkeybrain; 26. januar 2016 kl. 00:13. Grunn: Skriveleif
Dette er smak og behag.
Selv har jeg en Tag Aquaracer som jeg er godt fornøyd med, men denne er ikke lenger i ordinært salg.

Det eneste tipset jeg med god samvittighet kan gi er at du bruker litt tid på å kikke, finn ut litt hva du ønsker og snevre inn søket. Når du så har funnet et par-tre kandidater kan du sjekke priser for disse...
Smak og behag, joda, men noen ganger er det lurt å få råd fra folk som kan noe, så slipper man å gå på en smell som å kjøpe en Invicta til 20.000 bare fordi man faktisk trodde at den kostet 60.000 før den kom på "salg". Det er også flere merker man bør holde seg vekk fra.
Hmm, ja smak og behag helt klart... men jeg kommer til å gå for en mekanisk klokke etter å ha lest litt, og fått tips herfra)
Er litt varierende med nettbutikker som selger, så tenkte å ta en liten runde i byen for å se hva de diverse urmakerne har å by på, er jo faktisk greit å prøve klokken på armen før man kjøper eventuelt rett fra nettet.

Hva er dealen med urverket.no? hvorfor er det så billig når MVA er inkludert? hadde det vært snakk om 1-2k avslag hadde det vært naturlig, men når vi snakker opp mot 8k+ billigere enn i butikk begynner jeg å lure litt...

temmelig sweet den seikoen din
Sist endret av Ellipsis; 26. januar 2016 kl. 18:38.
Urverket er en gråsoneforhandler, dvs at de ikke er offisiell forhandler av merkene og at de kjøper dem via andre kanaler. Det betyr at de kan selge enkelte av dem billigere, men det er også sånn at man kan få gode rabatter hos urmakere hvis man spør. Veiledende pris er ofte ikke det samme som reell salgspris. Å prøve klokkene på armen er kjempelurt fordi folk har forskjellig form på håndleddet, rund eller flat. Jeg har gått på mange smeller der. Formen på lugsene og på undersiden av kassen spiller også en rolle. Jeg har en Omega som veier bare 20g mer enn Seikoen, men fordi Omegaen er veldig flat under og topptung så kjennes det ut som om den veier det doble.
skjønner, skjønner... hvordan går man egentlig frem for å diskutere pris hos en urmaker? er det snakk om god gammeldags pruting? og kan det ha noe for seg å kjøpe i samme urmaker der man feks. har vært kunde før?
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Jeg gjorde ett kupp på finn.no for noen mnd siden, kom over en som solgte en rolex submariner for 25 000

Mye snadder å velge imellom der
Vis hele sitatet...
Hehe, da sitter du mest sannsynligvis på en fake Rolex? Ingen selger Submariner for 25 000; da er klokken enten stjålet eller falsk. Det billigste jeg har sett og/eller forhandlet meg frem til på Finn.no, er en Rolex sub sort/stål no-date til 38.000 kr. Det ligger en tilsvarende på Finn.no nå; 95-modell til 43.000 kr.
Sist endret av Stormen; 26. januar 2016 kl. 21:19.
Bumper min egen tråd,

Var ute på en liten runde i dag for å se hva de mest "mainstream" butikkene hadde å by på, oh boy så ivrige de var på å selge! Tittet på en del klokker fra Breitling og fant 2 stykker jeg likte svært godt selvom de ligger på noen tusen mer enn hva jeg i utgangspunktet hadde tenkt å bruke.

Uansett, det jeg lurer på er hvordan man går frem om man skal diskutere pris, altså få prutet ned klokken litt? For eksempel så sa jeg at jeg kunne gi 27 000 for den ene klokken som kostet 30 k her og nå, da fikk jeg bare svar at prisen er som den er, litt som forventet.

Så hva gjør jeg? hvordan går jeg frem for å spare en tusenlapp eller 4? prøvde dette bare ett av stedene jeg var, og tenkte jeg kunne bruke urverket.no som argument, der finnes alle modellene til en 5-7k billigere enn i butikkene
Sånn som jeg har skjønt det med gråsoneforhandlere som Urverket.no er, så kan man oppleve variasjoner i service og reklamasjon. Jeg ville ha sjekket med Breitling Nordic om hva som skjer hvis du kjøper fra Urverket og trenger å sende klokka til service. Du har norsk reklamasjonsrett men siden du kan oppleve å få et garantikort som er stemplet i Singapore hvis du kjøper fra Urverket kan du oppleve at Breitling krever at du sender klokka dit for service, og det kan jo bli litt mas.

Jeg pleier å være glad og smilende og spørre butikkene om de har noe å gå på når det gjelder pris, men hvilke rabatter man kan få avhenger jo av etterspørselen. Det er f.eks bestillingstid på flere Rolexmodeller og da får man selvsagt ikke noe avslag.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Jeg skal ikke si noe om å kjøpe en klokke for den prisen, for det er sikkert noe jeg ikke har fått med meg. Men hvorfor vil du bruke så mye penger på en klokke? Kvalitet korrelerer jo med pris til en viss grense, men den må da ha sprengt for mange tusen siden?
Ei dyr klokke er svært sjelden en investering, men hvis man planlegger å ha den i ti år og behandler den godt er det ikke det aller dummeste man kan kjøpe heller. Hvis man kjøper ei klokke til f.eks 30.000 av et anerkjent merke som man bærer på armen hver dag og selger ti år senere for rundt 25.000, så blir det ikke så veldig mange kronene pr dag. Det er utrolig mye smartere å kjøpe ei klokke til 30.000 enn en gamingpc til den samme prisen, eller et par bilfelger osv. Kjøpte man en Rolex Daytona for tredve år siden kunne man ha solgt det i dag for tjue ganger prisen, og inflasjonen kommer i tillegg.

Sånn som jeg ser det så ligger sweetspoten for pris/kvalitet for klokker på rundt 15.000. Det er stor forskjell på 2K vs 5K og på 10K vs 15K, men når det gjelder 30K vs 60K er jeg ærlig talt litt usikker, med mindre man er ekstremt interessert i urverkene og at det er designet og montert inhouse osv.
Kunne ikke vært mer enig i at mekanisk er et must i den prisklassen.

Men så er jeg også så barnslig at jeg elsker å forklare hvorfor klokken går feil; "jeg går ikke så ofte med den, så den stopper iblant".

Da vet plutselig alle at du har en jævla dyr klokke. It's awesome.

Ingen du møter på som ikke har peil på klokker vil skjønne at de du poster opprinnelig er verdt mer enn en nixonklokke. (TS altså).
Sist endret av Tøffetom; 29. januar 2016 kl. 05:18.
Har en Certina jeg kjøpte for et par år siden, men har sett både på Tag Heur og Oris i det siste.

Tag Heur har jeg sett og prøvd i noen butikker, men virker ikke som det er noen Oris butikker i Norge for å se klokkene? eller er det noen som vet om noen?
Tidemann er vel forhandler av Oris i Norge.
Kan ikke se de i oversikten på hjemmesiden deres, men er kanskje bare ikke oppdatert.
http://www-prp.oris.ch/en/store-loca...rway/city/oslo

Så tidemann og Per H. Christensen skal ha Oris.
Et generelt tips er å kjøpe en second hand klokke. Ofte får du 2013/2014-modeller med 20-30-40% rabatt i forhold til nyprisen. Hvis du da får med boks og papirer, og sjekker at klokka er ekte, så kan du spare noen seriøse kroner.

Jeg solgte f.eks. nettopp en Rolex 16613 Submariner Gull/stål 40mm 2002-modell for 60k. Nyprisen på den klokka er rundt 120-130k, dvs. nesten dobbelt så dyr. Klokka jeg solgte var i veldig god stand og hadde nylig service. Når selgeren da kan selge den videre om 2-3-4-5 år for nesten det samme, så snakker man i sum egentlig bare om å binde opp midler mens man eier klokka (som DonTomaso er inne på)... Klokker er ikke nødvendigvis dyre å HA, bare å kjøpe
Sitat av moret Vis innlegg
http://www-prp.oris.ch/en/store-loca...rway/city/oslo

Så tidemann og Per H. Christensen skal ha Oris.
Vis hele sitatet...
Tusen takk, skal ta turen å se litt
Bumper min egen tråd litt,

I går var jeg på 4 forskjellige forhandlere av Breitling(har bestemt meg for at det blir Superocean 42) Jeg og "selgeren" har alltid satt oss ned for en hyggelig klokkeprat, når jeg begynner å diskutere pris får jeg bare svar at "prisen er som den er" men at jeg kan få med noen tilleggs ting, som jeg egentlig ikke bryr meg noe om.

Det står jo flere steder at man godt kan forvente seg 10-20% avslag/rabatt 20% om man er heldig, men sålangt har jeg ikke fått en krone rabatt, noe jeg synes er merkelig... "pruting" er kanskje ikke så populært som folk skal ha det til likevel? må si jeg føler meg som en idiot der jeg sitter og prøver diskutere ned prisen
Det betyr nok bare at Breitling selger bra for tiden. Krona er svak og utlendinger kjøper klokker i Norge samt at det er en populær modell.