Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2305
Hei

Mitt gamle kamerastativ er knekt.
Og lurer derfor på om noen er inne kanskje har noen tips på gode kamerastativer. Helst med mulighet for å bestille stativet på nett.

Mitt kamera er Sony a58, vekt: 0,6 kg.
Også har jeg en teleskoplinse som veier 1,1 kg og på max zoomer den 80 cm.

Så krav til kamerastativet er, att det MÅ tåle minst 2 kg.


Så, er det noen som har noen erfaring eller tips?
Om du ikke vil bruke mye spenn: http://www.scandinavianphoto.no/prod...kulehode-veske eller http://www.scandinavianphoto.no/prod...kulehode-veske

bakdelen er at de gir max ~1.5m høyde, en del folk syns det blir litt for lavt

Hva du mener med "max zoomer den 80 cm" aner jeg ikke, men om du mener at kamerahus + objektiv blir 80cm fra ytterkant til ytterkant burde du samtidig se om objektivet støtter noe form for stativfeste (en ring som festes på objektivet, med en plate under som gjør at du fester dette til stativet istedet for kamerahuset). Dette vil gi deg langt bedre balanse ved bruk av store og tunge objektiver
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hvor tar du bilder? Hva er budsjettet ditt?

Gitzo er bra saker.
Først, takk for svar!

Haha, ja det er det jeg mener med 80 cm.... Att når linsen zoomer på max, er selve linsen 80 cm, ikke zoomen

Kanskje dette hjelper på, linsen er en: Zoom telelinse 420-800.
Om du/dere vill søke den opp.

Eller eventuelt:

http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1tNd7H...Xq6xXFXXX8.jpg

Du nevner en ring til feste, jeg har ett mount adapter, som festes på linsen, før selve linsen festes på kameraet. Så når jeg da skal bruke stativet, fester man selve linsen på stativet. Du skjønner mest sannsynelig hva jeg mener

Å dette tålte virkelig ikke det forrige kamerastativet

Budsjett og budsjett, plan var jo og kjøpe stativet selv. Men har en del mas rundt meg om hva jeg ønsker i julegave.... :P Pluss julegaver og handle selv... Så tenker att det ikke må være så alt for dyrt, sånn max 400-600 kr.

Også kan jeg heller kjøpe ett knallgodt kamerastativ senere For jeg skjønner jo att jeg må legge litt penger i det, om det skal vare lengre enn det forje

Men foreløbig så holder det med ett helt okei kamerastativ, trenger bare å tåle 2 kg Så jeg kan ta bilde av månen Har jo flere linser enn mega linsa haha, så kan jo bruke det "billige" stativet selv om jeg kjøper nytt senere
Sist endret av Katjakaja; 22. november 2015 kl. 19:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Katjakaja Vis innlegg
Du nevner en ring til feste, jeg har ett mount adapter, som festes på linsen, før selve linsen festes på kameraet. Så når jeg da skal bruke stativet, fester man selve linsen på stativet. Du skjønner mest sannsynelig hva jeg mener
Vis hele sitatet...
Ja. på godt norsk et stativfeste

Budsjett og budsjett, plan var jo og kjøpe stativet selv. Men har en del mas rundt meg om hva jeg ønsker i julegave.... :P Pluss julegaver og handle selv... Så tenker att det ikke må være så alt for dyrt, sånn max 400-600 kr.

Også kan jeg heller kjøpe ett knallgodt kamerastativ senere For jeg skjønner jo att jeg må legge litt penger i det, om det skal vare lengre enn det forje

Men foreløbig så holder det med ett helt okei kamerastativ, trenger bare å tåle 2 kg Så jeg kan ta bilde av månen Har jo flere linser enn mega linsa haha, så kan jo bruke det "billige" stativet selv om jeg kjøper nytt senere
Vis hele sitatet...
Om du har tenkt å ta bilde av månen trenger du både stativ og kulehode som står støtt nok til at du ikke får bevegelser i kamera og objektiv, og aller helst en ekstern utløser i tillegg (enten via kabel eller trådløst). Et stativ til 4-600kr vil ikke gjøre den jobben.
Jeg er fult klar over att jeg i utgangspunktet er nødt til og legge en del kroner i stativet. Med tanken på telelinsen, som er veldig tung og trenger noe veldig stødig for å kunne bæres godt. Har bare ikke mulighet til å legge en del kroner i det akkurat nå desverre

Men så hadde det vært morsomt og kunne ha ett foreløbig kamerastativ akkurat nå i 2-3 mnd for å kunne ta bilde av nordlyset, og øve litt på å ta bilde av månen Kjøpte telelinsen i sommer og bor i nord Norge, vi har det lyst døgnet rundt om sommeren

Så stativet blir i utgangspunktet mest brukt til nordlys og litt trening

Men skal absolutt sjekke ut alle tipsene deres når jeg senere kan punge ut for ett GODT stativ

Men uansett, dere skal ha tusen takk for hjelp og tips
Takk for tips
Som han over her sier, ja, Manfrotto er gode stativer! Koster litt mere men er helt klart værd pengene! Jeg har ett Benro stativ (kina vare) til ca 1200 og er ok fornøyd, men blir litt slark, må stramme godt for at det skal stå stabilt..