Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2862
Klarte selvfølgelig å søle ca. 1 dl brus inni stasjonær pc'n min. (Har dette kabinettet http://img.gfx.no/849/849369/venstre2.jpg )
Første jeg gjorde var å trekke ut alle ledninger og tørke alt synelig søl med et hånkle.
Etterpå så skrudde jeg den på og alt så ut til å fungere, men den er litt tregere enn før?

Er fortsatt litt kliss her og der på innsiden og på noen av delene jeg ikke kom fram til med hånkle. Vurderer om jeg skal ta ut delene (skjermkort, ram, hovedkort osv) for å vaske de, men hvordan skal jeg vaske dem? og er det noen program jeg kan kjøre for å sjekke om noe er galt med det elektroniske?

Takk for svar.


ASUS P8Z68-V PRO
XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan"
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz
Ta ut delene og kjør dem igjennom ett skånsomt program og for guds skyld bruk en mild såpe! Milo anbefales. Moderne vaskemaskiner med ekstra skånsomt vaskeprogram, sjekker om det er noe galt mens de vasker. To fluer i ett smekk: Profit.
Trådstarter
10 0
Vaske pc deler i vaskemaskin? det høres jo ekstremt ut!
Tåler alle PC deler vann? og hvordan er den tryggeste måten så ingenting blir ødelagt?
Den tryggeste måten... Ikke drukne maskina.
The Nerdrager
Det eneste som skulle være skjedd ville være at viftene kunne kjørt på en lavere rotasjonshastighet. Utenom det må det vell hardwaren være defekt til nå. Dersom du finner en feil, vil den nok ikke rettes med vask, vil nok helst bli verre da.

Og nei, ikke vask PC delene i maskinen Den roterer jo xD Du ender nok opp med en hel del mer hardware etterpå!
Du kan jo prøve å rense pcen med isopropanol eller noe annet som ikke ødelegger komponentene i motsetning til vann og
såpe.
Sist endret av Gunnar Gul; 27. mars 2012 kl. 08:36.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Hvis du putter delene i oppvaskmaskinen så fortjener du defekt maskin :P

Hmm.. høres for jævlig ut å velte brus inni maskinen... Har ikke gjort det så har ingen erfaring med det..
Sitat av Charger Vis innlegg
Ta ut delene og kjør dem igjennom ett skånsomt program og for guds skyld bruk en mild såpe! Milo anbefales. Moderne vaskemaskiner med ekstra skånsomt vaskeprogram, sjekker om det er noe galt mens de vasker. To fluer i ett smekk: Profit.
Vis hele sitatet...
Hva faen? Putter ikke pc-deler i en vaskemaskin, da ender du opp med skrot.
Oppvaskmaskinen derimot, det kan funke.
Stikk på nærmeste Biltema eller lignende og kjøp bremserens ( Hos oss heter det Brakleen ). Den er glimrende til å fjærne sukker og fett. Å fordamper etterpå slik at det ikke sitter rester igjen.
Husker jeg skulle vaske et pc tastatur jeg hadde en gang i tiden. Onkel kom med den enestående løsningen hjemmebrent. Det løsner opp det meste, ikke san? FEIL! Kunne like så godt ha badet det i cola, for HB er jo full av sukker. Klissen lærdom

Utenom det har jeg ikke så mye å bidra i tråden din med
True phreak.
Springvann har en del løste salter i seg, når det er snakk om så fin elektronikk som datamaskinkomponenter, ville jeg i såfall benyttet destillert vann, eller et annet løsemiddel med svært høy renhet. Gjerne noe som fordamper fullstendig.
Sitat av Vangen Vis innlegg
Stikk på nærmeste Biltema eller lignende og kjøp bremserens ( Hos oss heter det Brakleen ). Den er glimrende til å fjærne sukker og fett. Å fordamper etterpå slik at det ikke sitter rester igjen.
Vis hele sitatet...
Bremserens kan faktisk skade slikt over tid. De har noe veldig lignende på Wurth bl.a for industribruk. Koster ikke stort, og fordamper 100%!
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
Sitat av Gunnar Gul Vis innlegg
Du kan jo prøve å rense pcen med isopropanol eller noe annet som ikke ødelegger komponentene i motsetning til vann og
såpe.
Vis hele sitatet...
Jeg stemmer for dette.
Isporopanol tar bort alt klisset og fordamper ganske fort....
All elektronikk tåler vann. det er urenhetene i vannet dem ikke tåler :P

Har selv renset deler med isopropanol med stort hell.
Isopropanol og Q-tip av høy kvalitet.
Trådstarter
10 0
Takk for svar folkens.
Da har jeg kommet fram til at isopropanol kanskje er det beste alternativet.
Dyppe et stykke tøy og vaske delene for hånd.
Går det også ann å vaske CPU? kommet litt kliss der også ser jeg.
Noen program jeg kan bruke for å se om noen komponenter har gått?