Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2448
ser at lefdal nå har januar salg, og selger diverse linser fra tamron og sigma til 1000kr. er dette noen gode linser. har selv bare en standar linse på 550d, men hadde vert morro med en annen type. som forstørret litt.

har ikke peiling på foto i det hele tatt. så lurer på om disse linsene 18/70-200/300 er dette noen man kan bruke som macro linser.

målet mitt er en allsidig linse som jeg kan ta portrett/macro/zoom bilder med.
noen anbefalinger hvis dette er mulig
Sitat av rune22 Vis innlegg
ser at lefdal nå har januar salg, og selger diverse linser fra tamron og sigma til 1000kr. er dette noen gode linser. har selv bare en standar linse på 550d, men hadde vert morro med en annen type. som forstørret litt.

har ikke peiling på foto i det hele tatt. så lurer på om disse linsene 18/70-200/300 er dette noen man kan bruke som macro linser.

målet mitt er en allsidig linse som jeg kan ta portrett/macro/zoom bilder med.
noen anbefalinger hvis dette er mulig
Vis hele sitatet...
En vanlig 70-300 eller en 18-200 sigma er helt ok optikk. 18-200 er vel den mest allsidige optikken du som nybegynner kan kjøpe deg. Helt standard og vanlig, men ikke den beste optikken.

Hvis du ser etter vanlig standard zoom, så har jeg en Sigma 17-70 OS HSM F2.8-4 til Canon som jeg selger for 2K. Fantastisk linse til vanlig bruk, men ikke veldig mye zoom da!
Hei,

Jeg kjøpte nylig Sigma ( nesten det samme som Tamron ) 70-300 med macro funksjon. Jeg likte linsen veldig godt, men problemet er at du må zoome fult for at det skal bli maco. Med andre ord så må du stå veldig langt vekke fra blomsen hvis du ønsker å ta macro bilde.

Linsen er også veldig zoomet inn. Altså tenkt deg at du legger en snus bok ca 4 meter forran deg. Du tar opp kameraet og sikter på denne snusboksen. Når du ser inn i kameraet, så vill hele boksen dekke linsen. Så mye er linsen zommet inn.

Ute i naturen er dette ikke noe stort problem, men det er jævlig irriterenes når du sitter hjemme og skal ta bilder av ungen din. Må stå på soverommet for å ta bilder av kiden som sitter i stuen -.-

God linse, angrer ikke på kjøpet selv om jeg betalte mer enn 1000,-kr
Men den er i grunn ikke helt egnet til potrett ettersom den er så zoomet inn.
Til nissenisse:
Hvis du vil ta portrettbilder så kjøper du deg Canon EF 50mm F1.8 Den koster ca 1000 kr og er ufattelig mye morro for pengene så lenge du skal bilder av mennesker.

Ellers så er det "Makrofunksjon" på alt av sigma. Min 17-70 har jo faktisk det, og den er jo helt "ok" til å ta makro med :P
Evt 30mm 1,4'en til sigma, knall til portretter, som allround og innendørs
30mm er vel generelt ansett som litt vidt for portrettfoto, men hey
Tæhæ, så vittig, logget akkurat inn på freak for og lage tråd om linse til 550d

Noen som kan linke til noen vidvinkel linser til en ok pris? ''fisheye''?
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
30mm er vel generelt ansett som litt vidt for portrettfoto, men hey
Vis hele sitatet...
Dummaste eg har hørt. Er ingen som seier at du ikkje kan bruke vidvinkel til portrett.

http://www.platonphoto.com/, nuff said.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Joey: Ehm, hæ?
  • «Generelt ansett»
  • «litt»
  • «Men hey»
  • Mulig Gerbizzle ikke tenker på APS-C
Antallet weasel words som ser ut til å forventes tror jeg i utgangspunktet kanskje skremmer meg littegranne når jeg tenker over det. Men hey, det er bare min mening da, ikke noe personlig liksom, alle får ha sine egne meninger, og er godt mulig jeg tar feil da, er litt trøtt. Du har sikkert rett.

Relatert Taylor Mali, jeg kommer ikke til å skrive slik for resten av 2012, og håper du som leser dette gjør likeså.
Har ikke så mye peiling på område i heletatt, men vet at storebror kjøpte en stjernekikkert til dama si med en overgang så hun kunne sette på speilrefleksen sin. Hun tar masse naturbilder, å ble i allefall veldig fornøyd. Noe for deg tro?
Sitat av Joey Vis innlegg
Dummaste eg har hørt. Er ingen som seier at du ikkje kan bruke vidvinkel til portrett.

http://www.platonphoto.com/, nuff said.
Vis hele sitatet...

Det sier vel strengt tatt ikke Gerbizzle heller.

Jeg elsker min 24mm på ff til portretter
Generelt sett får man hva man betaler for når det gjelder optikk. 1000kr er en grei pris å betale for en ok linse med fast brennvidde rundt 50mm og grei lysstyrke, men skal man ha f.eks en ok 18-50 med ok lysstyrke ville jeg ikke gått under 3000kr. Jeg er svært lite fan av 18-200 og andre superzoomlinser, men det fungerer helt sikkert greit for mange.
Til den prisklassen ville jeg nesten uansett gått for en 50mm fastlinse. Det er kanskje mitt beste linsekjøp, men er ikke noe tess til makrobilder.

Som de andre sier kan det funke delvis å bruke telelinsene som makrolinser, men det er ikke veldig bra. Selv har jeg en 105mm fastlinse til makrobilder, men det er jo veldig dyrt i forhold til det du er ute etter.

Hvis du er ute etter en linse som skal brukes utelukkende til Makrobilder, så ville jeg styrt unna disse linsene. Spar heller opp litt mer penger og kjøp en annen makrolinse. Min 17-70mm linse er også veldig fin til makro.
Fotovideo har veldig gode priser?
Sitat av Joey Vis innlegg
Vis hele sitatet...
OT, men håper det går bra.
Lurte bare på hvorfor han har klippet av øverste delen av hodet på de fleste han har tatt portrettbilder av?
Er dette et fototeknisk grep for å skape en effekt, eller er det vignettering som er klippet av?
Folk vet ikke at linser er det som sitter forann på objektivet :P