Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 923
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
hei,skal ta bilde av noen veninder om ikke alt for lenge, og lurer på om noen der ute har noen tips til apperture, lys setting, linse, vinkler O.L i forhold til og ta portrett bilder. Jeg vurderer å leie meg et studio i tønsberg området, om noen har noe erfaring på det?

Jeg lurer også på om det er mulig å få tatt bilde gjennom en laptop. altså, koble kameraet til en pc, og kontrollere alt av innstillinger via pc'n?
Angående fra kamera til pc bruker jeg ofte DSLR Camera Remote http://www.breezesys.com/products.htm Funker knallbra

Ellers er det vel bare å bruke fantasien når det gjelder lys osv. Ha et så lite f-tall som mulig. Sørg for at lukkertiden din er respektabel, så det slipper å bli uklare bilder. Personlig liker jeg fastobjektiver best til portrett.

Leie studio? Første gang? Ta med deg kamera og en person til ut i delvis overskyet vær..knips litt. Om du ikke skal ha en ensformig bakgrunn eller ekstremt mye lys her og der kan du likeså ta knallbilder ute!

Bare å søke i gewgle: http://www.google.no/search?client=o...utf-8&oe=utf-8
Det er umulig å si hvilke innstillinger du skal bruke ettersom vi ikke vet hvor du skal ta bilde. og hvis du er så grønn du høres ut som er det bare å eksprimentere til du får det til.

kan også sjekke her for inspirasjon.


edit: tafsert beat me to it.
Sist endret av ErikH; 17. oktober 2009 kl. 18:16.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Trådstarter
har lyst på en myk ensformig bakgrunn ; ) men ja, takk for tipsene : )
Sitat av Johnny B Vis innlegg
har lyst på en myk ensformig bakgrunn ; ) men ja, takk for tipsene : )
Vis hele sitatet...
Det kan du eventuelt fikse ved hjelp av et laken. Eller en vegg eller noe slik. Om du har et godt objektiv til portretter, kjør på lavt f-tall, ha modellen et GODT stykke ifra en eller annen så og si nøytral bakgrunn og knips. Da vil bakgrunnen bli dus og fin

Er du utendørs kan du alltids kompensere med en reflektor.
Synes egentlig studio er ganske kjedelig. Mye kulere om du prøver og blir erfaren på egenhånd! Da får man også et eget preg over bildene, og man lærer mye mer. I et studio er jo alt perfekt, så jeg synes det blir litt fake. Men for all del, studio kan jo være fett det også, om man gjør noe utenom det "vanlige"!
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Trådstarter
takk for linken til programmet foresten. var overraskende bra (Y)
men greia er det at jeg vil prøve å gjøre noe lignende som de har gjort på coveret til filmen " the boat that rocked"
altså en litt knæsj bakgrunn. og det er litt vanskelig og klippe ut en jente med stort hår i phostoshop. derfor er det lettere og ha en ensformig bakgrunn fra før av, noe som gjør det mye lettere og skifte farge på bakgrunnen. så klart er ikke det den eneste grunnen til at jeg vil låne studio, vil gjerne ha litt forskjellige antrekk osv. og nå som det er herlig kaldt ute så vil jeg ikke spørre noen om å skifte klær ute i naturen i 4- grader bare så jeg kan ta et parr bilder. men som sagt, takk for tipsene. får se hva jeg får til, og blir det for dyrt å låne et studio så får jeg vel bare improvisere litt.