Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2713
Som dere sikkert alle vet () har Morten Abel nettopp gitt ut boka "Temmelig mye juling" og i den forbindelse skulle jeg fotografere han.
Originalideen min var egentlig et helfigur-bilde, men jeg endte opp med et ganske tett portrett og jeg syns personlig det ble veldig mye bedre.
Hva syns dere?

lyssatt med en håndholdt softbox til venstre, rimlight fra kamera høyre.

http://farm3.static.flickr.com/2596/3989900005_48284eab94_o.jpg

den opprinnelige ideen: http://www.flickr.com/photos/erikholsvik/3989900121/
Hvorfor vil du at boken skal være så utydelig?
Kanskje fjerne det han har mellom tennene? og gjøre dem litt hvitere?
Syntes det var et ubehagelig bilde. Øynene ble trukket mot boka og prøvde å tyde teksten.
Sitat av bluefrog Vis innlegg
Kanskje fjerne det han har mellom tennene? og gjøre dem litt hvitere?
Vis hele sitatet...
nei, tannhygienen får være hans problem, ikke mitt.

utydelig bok var vel egentlig bare for å skape litt mer dybdei bildet med forgrunn, objekt og bakgrunn..
Jeg sier meg enig i at boken burde vært mer i fokus. Det er tross alt boken bildet skal relateres med. Venste "kant" / lysrefleksjon på boken ble også litt overdisponert. Uten om det, så syntes jeg komposisjonen var bra. Fine linjer..
Sist endret av nilsern; 8. oktober 2009 kl. 17:38.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Syntes det var et ubehagelig bilde. Øynene ble trukket mot boka og prøvde å tyde teksten.
Vis hele sitatet...
Hvis boka får mye oppmerksomhet gjør vel bildet akkurat det som det skal, nemlig få deg til å huske boka og kanskje kjøpe den?
Syntes faktisk at dette var et veldig bra bilde

Skriften kunne vært _litt_ mer fokusert, men ikke så mye....
Han trenger ikke å få et hollywood smil da, synes de tenna hans var sjarmeranes jeg.
Det hadde vært kult om du kunne fått skriften litt bedre, og beholdt karen på boken like mye ute av fokus.
Var også litt for mye lysrefleksjon på boken. men det er helt klart et fint bilde!


Den opprinnelige idèen var litt merkelig. Det var ikke noe spesielt med det, ingenting som man tenkte det var kult liksom. Så da sitter han bare på den måten - i en dress. Som ja, ble litt merkelig.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Huff, meget stygg bokeh. I tillegg kommer boka for nære ansiktet. Skulle vært lengre til høyre.

Objektiv og f-stop?

Edit: Hm, ser på bokeh igjen nå, og merker at det kun er rundt hodet på den røde mannen at den er veldig stygg. Merk: Har ikke sett forsiden til boken (noe som forøvrig ikke burde spille noen rolle)

Edit 2: Croppe litt på venstre side? Forferdelig skjerf å ta bilde av.
Sist endret av Jonta; 8. oktober 2009 kl. 17:57.
50mm 1,4 fast på f.3,2
Sist endret av ErikH; 8. oktober 2009 kl. 18:04.
Boka blir bare en eneste stor distraksjon og trekker blikket mitt bort fra Morten Abel uten at den er noe å se på.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Boka og Morten Abel burde vært synelig her. Det er jo boka som skal promoteres, da er jo hele poenget at man lett skal kunne lese tittelen på den. Det lille som er igjen rundt av trær og gress kan gjerne være ufokusert.
spørs jo litt om hvor dette bildet skal brukes.

Er det i en avis eller på tv, så kan det være lurt å ha en mer fokusert bok.
Er det i et ukeblad o.l. så er bildet bra sånn som det er
Det er vel ikke meninga at boka skal "promoteres", det er ikke et reklamebilde, det er redaksjonelt, og da pleier man ofte bevisst å unngå at bildene skal være for "reklamete". Med samme begrunnelse så ville jeg kanskje heller ha satsa på å droppe boka helt fra bildet, tror du var inne på noe på originalideen
Enig med Atomet. Her er det i tillegg personen som er interessant, og jeg vil heller se et skikkelig portrett av vedkommende enn en mann med ei bok. Jeg kjenner ikke helt igjen Abel her heller, hva er det med smilet? Et portrett basert på stemningen i boken hadde for meg vært mer givende.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Ser ikke hva folk maser etter, det er mannen som har gitt ut bok, ikke boken som har gitt ut mann. Mann i fokus.
Sitat av Sio Vis innlegg
Ser ikke hva folk maser etter, det er mannen som har gitt ut bok, ikke boken som har gitt ut mann. Mann i fokus.
Vis hele sitatet...
Endrer ikke at boka dekker nesten halve bildet og er ubehagelig mye ut av fokus.
Et delikat bilde! Lurer på hvordan bildet hadde blitt med mindre blender? Blender 22 vil typisk gi diffraksjon, og for meg ser det ut til at bilde er skarpt men det er noe dust litt soft over det! Har du noe kommentar selv? Lang lukkertid må du ha hatt.
jeg dro ned clarity med noen prosent i raw-behandleren. det er nok det softe du ser.
har brukt maks sync-tid - 1/200 sek og iso 100 for å kunne ha lavest mulig blender for å spare blitsene litt.
Ser ut som at han selv eller kanskje andre(?) har oversminka han. Foundation, pudder og blusher type sminke.. Ser gay ut.. Og som Abel selv burde vite, you don't have to be gay to make your friends feel good, ok?
Du sier masse om det tekniske, men ingenting om hvor bildet skal ende opp. Skal det være i Allers, VG, Se & Hør, på nett, reklame, infomedie? Bildet i seg selv forteller meg umiddelbart at Morten Abel har gjort noe nytt. Så ser jeg etter to ganger og oppdager at han har gitt ut en bok som tilsynelatende er på langt nær så viktig som ham selv.
Bildet var til en avisartikkel som handlet om han har skrevet bok og at den da var ferdig.
Pent bilde, du får motivet utrolig skarpt og en pen, fargerik og myk bakgrunn. Likevel ville jeg nødig latt boken dekke over fjeset hans, og heller hatt en liten pustepause med litt luft mellom ham og boken. Boken er også litt i overkant utydelig syntes jeg; blenderåpningen din er riktig mener jeg, men om boken var litt nærmere ham og ikke så nært kamera hadde det blitt litt mer behagelig å se på. Tok meg selv i å prøve å tyde teksten og typografien på boken framfor å se på ham, og om teksten hadde vært tydeligere hadde jeg viet mer av oppmerksomheten min mot ham. Likte det myke lyset veldig godt.

Men for all del, knivskarpt og pent komponert bilde.