Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1052
Yo.
Jeg fikk en ide.
Jeg gidder ikke gjøre noe ut av ideen selv, jeg er for lat. Derfor velger jeg å dele ideen med dere, slik at hvis det er noen som vil, så er det bare å kjøre på.

En nettside. Noe lignende tinder-sveiping. Høyre for ja, venstre for nei. Det man skal sveipe er bilder av sopp. Man skal gjette om det er flein eller ikke. På denne måten får man øvd seg. Man kan få tilbakemelding på om det stemte eller ikke.

Bildene kan være innsendt av brukerne, eller administratorene bak nettsiden ordner det selv. Hvis bildene blir innsendt av brukerne, tenkte jeg at de kunne laste opp et bilde, og så krysse av for om det er flein eller ikke.

Noe sånt. Kan jo lage en app også.

Dette er ideen min, vær så god!
Sist endret av Stingray; 13. august 2018 kl. 00:59.
Vært der, gjort det.
Ikke dumt. Hadde vært bra hvis det var moderatorer og administratorer som styrte noe slik, samt en innsendingsmulighet(registrert med brukernavn og svar-mulighet for admins og mods) med bildeopplastning hvor brukerne kan sende og få svar på om det er fleinsopp de har funnet, slik at det gjør plukkingen sikrere? En idé til en tilleggsfunksjon.
Spørsmålet er hvor mye det vil bli brukt. Det ligger mye arbeid bak en slik app, å man kan jo stille seg spørsmålet: hvor nødvendig er det egentlig? Vi har jo allerede en fin tråd for det på freak.
En bruker lagde en test for noen år siden. Ligger fortsatt ute:

https://freak.no/forum/showthread.php?t=253481
Kul ide, men i imidlertid kan man bla igjennom identifiserings tråden her på bruket og se på bildene, gjette om det er riktig eller galt også se svaret under etterpå. Omtrent samme greie som ideen din bare ikke så brukervennlig. Var sånn jeg lærte meg å kjenne flein og etter å sett dem i felten ett par ganger etter det så lærte jeg meg å kjenne dem igjen.
En app hadde vært kult tho. =)
God idé! Noe som må utdypes er at bildene ofte har mange sopp i seg av forskjellige arter, og når det er snakk om typ 100+ sopper blir enkeltbilder kanskje vel ineffektivt.

Ikke for å hijake tråden din, men hadde tenkt å lage en lignende tråd i dag angående en ny app jeg fant på appstore som fremstår utrolig praktisk til fleinsoppidentifisering. Appen heter PlantSnap, og skal visstnok identifisere så og si alle planter og sopper gjennom mobilkameraet ved bruk av kunstig intelligens og maskinlæring.

Appen koster noen kroner som er grunnen til at jeg ikke har prøvd den. Kanskje noen på forumet har prøvd den på fleinsopp og kan fortelle om det fungerer?
Sist endret av En deling; 13. august 2018 kl. 01:35.
Takker for link

Hadde ikke tenkt å diskutere om ideen er god eller ikke, forresten.