Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2662
Slik jeg skjønner havbruksoverenskomsten så får man losji, kost og reisekostnader dekket. Men hva med de 8 timene ekstra jeg må bruke frem og tilbake? Får jeg timelønn under kjøringen?

Ville nå vært meget merkelig om det hadde vært lengere distanse som feks 500-1000km hvor man må bruke en hel dag i reise for så bare få kjøregodtgjørelse som så vidt dekker for bilens kostnader.

Eller er jeg helt på bærtur nå?
Sist endret av MadCroc; 8. februar 2016 kl. 14:55.
Spørs helt hvordan avtalen er det.

Selv får jeg betalt fra jeg forlater ytterdøren på mitt eget hjem når jeg er på reisejobber.

Og kjører du selv, så skal du ha betalt for det vi kaller for aktiv reise. Altså 50% overtid på all arbeidstid over 7,5 timer.
Ser du er automatiker. Er selv lærling i auto.

Nå er greia at det ikke er noe særlig ordning i det her firmaet. Syns det er veldig Texas her egentlig.
Sitat av MadCroc Vis innlegg
Ser du er automatiker. Er selv lærling i auto.

Nå er greia at det ikke er noe særlig ordning i det her firmaet. Syns det er veldig Texas her egentlig.
Vis hele sitatet...
Og dette er grunnen til at man organiserer seg i et fagforbund! Et arbeidsforhold skal ikke være preget av "Texas", men av ordnede forhold så alle vet hva man har å forholde seg til.
Ok så jeg er medlem i el og it, men firmaet har tariff fra havbruksoverenskomsten. Hvem snakker jeg med?

Lurer også egentlig på dette litt da det står i havbruksoverenskomsten:

Pkt. 5: Spesielle stillinger
For arbeidende formenn, bedriftsreparatører og vaksinatører
(håndverkere og reparatører) avtales med den enkelte personlige
tillegg utover bedriftens lønnssatser etter konferanse med de
tillitsvalgte.

Jeg er jo ansatt som automatikerlærling i et oppdrettfirma. Burde jeg ikke ha en tariff rettet mot mitt fagområdet?
Sist endret av MadCroc; 8. februar 2016 kl. 17:32.
Sitat av MadCroc Vis innlegg
Ok så jeg er medlem i el og it, men firmaet har tariff fra havbruksoverenskomsten. Hvem snakker jeg med?

Lurer også egentlig på dette litt da det står i havbruksoverenskomsten:

Pkt. 5: Spesielle stillinger
For arbeidende formenn, bedriftsreparatører og vaksinatører
(håndverkere og reparatører) avtales med den enkelte personlige
tillegg utover bedriftens lønnssatser etter konferanse med de
tillitsvalgte.

Jeg er jo ansatt som automatikerlærling i et oppdrettfirma. Burde jeg ikke ha en tariff rettet mot mitt fagområdet?
Vis hele sitatet...
Du snakker naturligvis med tillitsvalgt i bedriften, eller en representant for forbundet dersom dere ikke har tillitsvalgt eller du av en eller annen grunn ikke er komfortabel med ta det opp med ham.

http://www.elogit.no/id/95.0
Om dette er en jobb du ønsker å fortsette i så ville jeg vurdert å enten flytte eller ukependle. Pendling suger så ekstremt, og det tar energi og overskudd. Masse tid kastes bort i kø, pluss at bilen blir jo "utslitt" av all saltingen.

Det er jo ikke ukjent at bedrifter flytter, og ofte så kan det da være mulig å få til en avtale der arbeidsgiver feks dekker hybel på stedet der bedriften flytter.

Snakk med sjefen, det er nok det enkleste. Start der og se om det er mulig å komme til en ordning, om ikke kan du snakke med fagforening etc.

Btw 8 timer pendling til dagen det går jo ikke. Det ser du vel selv også? Et årsverk i pendling også jobb på toppen. Du rekker jo bare å sove også er det avgårde igjen.
Sist endret av frtoretang; 8. februar 2016 kl. 22:51.
Det er brakker der borte så jeg pendler bare på uke basis. Plus det er ikke noe fast ordning, skal bare gjøre et prosjekt.