Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2347
Uformell spiller
4 0
Hei,
Vil bare først si at kamera er kamera, og side dette er kreativitetsforumet så tenkte dette var beste plassen å spørre om råd og anbefalinger for mitt bruk.

Er på utkikk etter et kamera, film eller vanlig, som kan fungere fint til filming av teateroppsetninger på et budsjett. Driver med revy på fritiden, men vi har alltid vært uheldig i ettertid med film av forestillingene så i år tar jeg den biten under egen kappe. Problemer vi har hatt er filformat, forestillinger oppdelt i flere opptak, manglende akter grunnet dårlig batteri i kamera.

Kravene jeg stiller til kamera er:
- 2-3 timer ladning på batteriet, eventuelt kunne stå på lading under filming eller utskiftbart ekstra batteri.
- 2-3 timer eller mer lagring av film, helst mulig å lagre direkte til en tilkoblet harddisk eller datamaskin.
- Fast montering.
- 1080p, minimum 30 bilder i sekundet.

Bonus:
- Om det er et kamera man kan bruke til mer enn bare filming, altså et vanlig fotoapparat.
- Relativt rimelig (, men tenk ikke så mye på budsjett hvis dere har noen anbefalinger).
- To kameraer så B-roll av nærbilder kan filmes separat.

Trenger ikke kunne ta opp lyd da dette gjøres med ekstern mikrofon, og legges over filmen under redigering i etterkant.

Håper dere har noen gode forslag, for bare det hjelper masse på i letingen! Eventuelt får jeg "jukse" meg til en 30 dagers test med et par kameraer fra Elkjøp og se hvor fornøyd jeg er med de

PS: Hvis noen har erfaring med lignende filming settes jeg også stor pris på tips og råd!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det slår meg at DSLR må vere relativt godt egna.
-Relativt lite fokusendringer på teater, ettersom scena alltid er ca. like langt unna.
-Lyssterke objektiv er relativt billig.
-Kan brukast som vanleg kamera alt du vil.
-Du får kjøpt batterieliminator på ebay for et par tiere.
-Trivielt å montere på stativ.

Kva SLR du bør kjøpe får du vurdere sjølv, det finst frå 4000,- og oppover.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Tja, ikke all DSLR kan filme lenge uavbrutt, Canon 70D som jeg har klarer maks 30 minutt sammenhengende opptak.
Uformell spiller
Trådstarter
4 0
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Tja, ikke all DSLR kan filme lenge uavbrutt, Canon 70D som jeg har klarer maks 30 minutt sammenhengende opptak.
Vis hele sitatet...
Leste på Canon EOS 70D i natt, og ser foreløpig ut som det beste alternativet innenfor rimelighetens grenser når det kommer til pris. Er det maks 30 min på grunn av fil størrelse?
På Amazon.com var det et sted en tabell over lengde på film avhengig av størrelse på batteri og minnekort, og at det er minnekortet som er årsaken bak fil begrensningen og dermed hvor lenge en kan filme av gangen.
En annen bruker nevnte at dette også kanskje kan forhindres på en måte ved bruk av Magic Lantern firmware? At med en gang kamera har filmet i 30 min begynner det på nytt igjen, om man får to filer som til samens danner en sømløs film i etterproduksjon.
Uvaksinert 👍
Har selv veeeeeeeeldig lyst på ett slikt.
https://www.blackmagicdesign.com/pro...etcinemacamera
Frankrikes Solkonge
Sitat av Nosh Vis innlegg
Leste på Canon EOS 70D i natt, og ser foreløpig ut som det beste alternativet innenfor rimelighetens grenser når det kommer til pris. Er det maks 30 min på grunn av fil størrelse?
På Amazon.com var det et sted en tabell over lengde på film avhengig av størrelse på batteri og minnekort, og at det er minnekortet som er årsaken bak fil begrensningen og dermed hvor lenge en kan filme av gangen.
En annen bruker nevnte at dette også kanskje kan forhindres på en måte ved bruk av Magic Lantern firmware? At med en gang kamera har filmet i 30 min begynner det på nytt igjen, om man får to filer som til samens danner en sømløs film i etterproduksjon.
Vis hele sitatet...
Minnekortene er formatert i FAT32, som ikke takler en filstørrelse på mer enn 4GB. I full HD på et DSLR er det rundt 10-15 minutters opptak.

Med Magic Lantern så har du en innstilling som gjør at den starter på nytt automatisk, men du vil få et hull i 2-3 sekunder for hver gang det skjer. Har du to kameraer, så kan du starte den andre et par minutter senere enn kamera nummer 1, så klippe sammen sømløst. Men du bør vurdere en ekstern mikrofon som Zoom H4n. Den er ganske fin og relativt rimelig.

Mtp batteritid, om du går for DSLR, så burde du kjøpe et slikt batteri med direkte strømtilførsel. Da har du ikke behov for å bytte underveis, noe som er unødvendig stress.
Sist endret av BaDomTss; 27. desember 2015 kl. 23:48.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Til lang uavbrutt filming så anbefales fremdeles filmkamera: DSLR er fint for korte opptak, man kan gjøre mye i henhold til objektiver og leke med instillinger for å få looken man er ute etter.

Videokameraer har ofte fast objektiv (med mindre du har råd til noe i proff serien, men kamerahusene alene koster 80.000,- pluss) men de gjør det de skal skikkelig: Å filme uavbrutt. DSLR er bare ikke laget for det, de er laget primært for å ta gode stillbilder.

Med f.eks Dette kameraet får du 4k video, det er lite og kan plasseres diskret. Batteritiden blir ikke problem om du kan koble det til fassttrøm