Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 991
Hei

På jobben er det en PC på jobben som bare står og står om ingen legger merke til og bare støver ned. Jeg har vurdert og ta den med meg og bruke den til private ting.

Fakta: Den kommer fra Atea og er ikke rørt noe eller satt opp på noen måte.
Den ligger ikke i beholdning på vårt lager eller noe sånt.

Jeg vet det utrolig feil og ta ting fra jobben men jeg sitter bare og tenker at det er synd at den bare ligger der.

Så kommer spørsmålet:

Kan denne spores på noen måte til meg hvis jeg hadde tatt den?

Mvh Ukjentkar
tviler på at den vil bli sporet ned om du tar den men kanskje litt kjipt å ta sjansen. jeg ville tatt kontakt med ledelsen eller noen andre som har ansvaret og heller spurt dem. kanskje du kan få den for en rimelig pris, muligens gratis.
Jeg tror det blir nesten umulig. Du får aldri noe der jeg jobber fordi dem er redd for vidre salg blablabla!

men er det ikke mulighet for og spore denne på en slags mulig måte?
snakk med it-avdelingen på jobben, kanskje de vet hva den eventuelt brukes til og kan gi den til deg.

oppdater tråden, etterhvertsom noe skjer.
Jeg tror jeg egentlig bare lar den støve ned. Slipper jeg all eventuell stress med det.
Funker den da, du kan eventuelt sjekke om den funker og la den stå på så noen ser det.
bare spør rundt om. Si at du kan bruke maskinen til noe gøy, og hvis ingen andre prioriteringer kommer opp er den din, alle vet det, og ingen kan grine for det.
Når jeg jobbet litt i IT avdelingen hos kommunen så fikk jeg en pc hos dem. det var en pc som sto å støvet ned ble også tilbud gamle server deler/skap. fikk også en dataskjerm som dem hadde byttet ut, kan jo være litt heldig eller? vi drev å byttet ut mye av systemet når jeg begynte.
Sist endret av justastonedhuman; 9. oktober 2013 kl. 19:39.
Vanlig prosedyre i kommunesammenheng er å notere opp serienummeret på maskinen før den blir levert ut til de ansatte. Utover dette så er det ikke vanlig med noen form for sporing av maskinene.
Vanlig praksis er som fuzzybossen skriver, notere ned serienr og tdm securemark nr. Dette vill ikkje hjelpe i selve spoorings prosessen av maskinen, i og med att den bare står og støver ned som du beskriver er det sikkert en grunn til dette. Spør it-avdelingen der du jobber, eventuelt sjefen din/avdelingsleder, om det er muligheter for og få pcen mot att de får beholde hardisken og knuse den i små biter om de måtte ønske det.
Det som regel ligger til grunne for at det er redde for att maskinen skal selles etterpå er att hardiksen kan inneholde sensetive data som ikkje må komme på avveie. Dermed elleminiere du dette med og la It-avdeligen beholde disken
Men for og være ærlig, en ny pc idag med omtrent samme kapasitet som den maskinen som støver ned torligt har er ikkje så altfor meget.