Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2964
God søndag alle sammen.

Har kjøpt 2 stk billige radioer fra kina og har i dag rotet litt med frekvenser.
Har lyst å koble meg opp på en frekvens med en repeater , slik at signalet vill dekke den rekkevidden som jeg har behov for.
Prøvde meg på en frekvens som jeg fant på frekvens.no ( 145.150 / 145.750 ) men da jeg kalte opp min venn , så hørte jeg en mannlig stemme som lurte på om jeg hadde tekniske problemer.
Altå kanalen var i bruk, selv om den var oppført under kategorien " amatør radio "

Jeg har forstått det slik at jeg trenger amatør lisens for å kunne bruke radioene og vill selvfølgelig undersøke dette.

Men mitt spørsmål er som følgende.
Er det noen ubrukte frekvenser i bergensområdet som alle kan bruke? Regner med at jeg må ha lisens , men kan jeg da bruke noen kanaler fritt?

Beklager rotete skriving,
Håper dere forstår mitt spørsmål.

Har funnet ut at 446 MHz frekvens er konsesjonsfritt.
Beklager dårlige søkeegenskaper fra min side.
Det enkle svaret er NEI! Du kan ikke bare finne en frekvens og bruke den med mindre du ikke har konsesjon på den! Sorry
Merk at du heller ikke har lov til å bruke de radioene du har kjøpt på 444MHz(PMR) og 446(KDR) kanalene som er konsesjonsfrie. Radioene som skal brukes der skal være programmert og låst av en forhandler, og det skal ikke være mulig å bytte antenne på de.