Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2146
Heisann. Jeg har nylig bestemt meg for å kjøpe et kamera, som skal brukes til div. motorsport(snøscooter og cross).

Tenkte jeg skulle bruke rundt 5000,-.
Er ikke sikker på om jeg vil ha et videokamera, eller et speilreflekskamera. Har veldig lite peiling, så håper dere kan hjelpe meg.
Skal filme mest med , men om du får speilreflekskamera i den prisklasse, som også kan filme i god kvalitet, vil jeg heller ha det. Ettersom det kan brukes til mye annet.

På forhånd takk
Canon 550D eller 600D? Der får du veldig god bildekvalitet og filming i HD!
Om du skal filme, kjøp et filmkamera.
Zooming og lyd er veldig klønete på speilreflekser.

Du får et greit DV-kamera til den prisen. Og om du på død og live vil ha speilrefleks er 550D ganske god og lett og bruke. 600D er heller ikke værst, men har bare prøvd 550D.
Sitat av depalmer Vis innlegg
Heisann. Jeg har nylig bestemt meg for å kjøpe et kamera, som skal brukes til div. motorsport(snøscooter og cross).

Tenkte jeg skulle bruke rundt 5000,-.
Er ikke sikker på om jeg vil ha et videokamera, eller et speilreflekskamera. Har veldig lite peiling, så håper dere kan hjelpe meg.
Skal filme mest med , men om du får speilreflekskamera i den prisklasse, som også kan filme i god kvalitet, vil jeg heller ha det. Ettersom det kan brukes til mye annet.

På forhånd takk
Vis hele sitatet...
Jeg kjøpte Canon 60D og er veldig fornøyd. Eneste problemet med mange Canon speilreflekskameraer er at filmingen ikke har autofokus, vet ikke om det er et problem for deg, isåfall ville jeg kjøpt Nikon D5100.
Ingen forskjell mellom 550D og 600D annet enn at 600D har en roterende skjerm.
Trådstarter
62 0
Takker for alle svar sålangt. Autofokus vet jeg ikke hva er en gang, som sagt har jeg veldig lite peiling. Driver å setter meg litt inn i ting nå.

Men har et spørsmål: Hvordan fungerer 550D i kulde? Har en kompis med et speilreflekskamera (noen år gammelt), og det driver å slår seg av når det blir kaldt ute. Er avhengig av et kamera som fungerer i -15 til -25 grader, da det kan være veldig kaldt noen dager når vi er ute å kjører.
Det som er viktig i så tilfelle er å ikke gå fra 20 pluss inne til 25 minus ute, det er ikke kulden som ødelegger i så måte, men dampen som oppstår i store temperaturforskjell.
Vist det er mest til filming ville jeg ha gått for GoPro HD, tåler masse juling og dritt, snø og vann er ingenting for den. Den nyeste modellen får du vel en fjernstyrt kontroller til også, så du kan feste den på armen etc. mens du har kamera montert på hjelm / sykkel.

Vist du er ute etter et DSLR som tåler både snø/kule og evt. litt vann fra regn så må du nok bevege deg langt over en prisklasse på 5000,- Det eneste alternativet jeg kommer på her som kan være oppnåelig er evt. en Pentax K-7 ( ca7500,- ), har selv hatt dette kamera ( ble erstattet med en Canon 5D ) å det skal sies at Pentax er flinke til å lage solide hus som tåler en del juling og en del regn uten å ta særlig skade på det ( så sant du kjører med en Pentax WR linse ). Canon & Nikon sine kamera innen samme prisklasse kommer ikke nært med sine plastskrangel ( Canon 550/600D & Nikon D300 ).

Vist du sier du MÅ ha en DSLR som både kan filme og ta Bilder så blir det fort en Canon 1D mark IV evt. en Canon 5D med tilhørende undervannshus, å da snakker vi 30 000,- + ... uansett så monterer du ikke en Canon 5D med Undervannshus på hjelmen din

Løsningen ville vel helst vært en GoPro HD for video, så har du en Canon 1100D utenom for lett filming og stillbilder
Sist endret av Mantuz; 17. januar 2012 kl. 22:17.
Trådstarter
62 0
Takker for svar. Har allerede et GoPro fra før, men jeg syns det hadde vært artig å fått litt andre vinkler.
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Vist du er ute etter et DSLR som tåler både snø/kule og evt. litt vann fra regn så må du nok bevege deg langt over en prisklasse på 5000,- Det eneste alternativet jeg kommer på her som kan være oppnåelig er evt. en Pentax K-7 ( ca7500,- ), har selv hatt dette kamera ( ble erstattet med en Canon 5D ) å det skal sies at Pentax er flinke til å lage solide hus som tåler en del juling og en del regn uten å ta særlig skade på det ( så sant du kjører med en Pentax WR linse ). Canon & Nikon sine kamera innen samme prisklasse kommer ikke nært med sine plastskrangel ( Canon 550/600D & Nikon D300 ).
Vis hele sitatet...
Nikon D300s (som er alternativet her - iom at den kan filme), er vel knapt noe "plastskrangel". Prøv værtettet magnesiumhus. Full tetting fordrer såklart tette objektiver, akkurat som hos Pentax. Og det er vel heller ikke særlig ekvivalent med 550D/600D. Nærmere 7D, såvidt jeg har forstått.

Sitat av Mantuz Vis innlegg
Vist du sier du MÅ ha en DSLR som både kan filme og ta Bilder så blir det fort en Canon 1D mark IV evt. en Canon 5D med tilhørende undervannshus, å da snakker vi 30 000,- + ... uansett så monterer du ikke en Canon 5D med Undervannshus på hjelmen din
Vis hele sitatet...
herregud, nei. Det blir en stor rigg.

Sitat av Mantuz Vis innlegg
Løsningen ville vel helst vært en GoPro HD for video, så har du en Canon 1100D utenom for lett filming og stillbilder
Vis hele sitatet...

Ellers enig - få deg et skikkelig videokamera som tåler temperaturene, og heller evt et stillbildekamera i tillegg.
▼ ... over et år senere ... ▼
Trådstarter
62 0
Bumper denne tråden igjen jeg. Fikk aldri handlet meg kamera, og nå er snøscooter sesongen igang igjen. Tenkte som sagt og bruke rundt 5000,-. Har som sagt et GoPro fra før, og kunne tenkt meg et rent filmkamera denne gangen. Finnes det mye utvalg i linser til filmkamera i den prisklassen?

Regner med det er mye som har forandret seg på et år?

Takker på forhånd til alle som gidder å hjelpe meg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
hva med:

Panasonic HX-WA30 er laget for å tåle det meste og er vanntett ned til 10 meter og kuldebeskyttet slik at det fungerer perfekt om det skulle være -10°C. Videokameraet er i tillegg støtsikkert og tåler fall fra 1,5 meter. Det er også motstandsdyktig mot støv og sand, slik at du virkelig kan bruke HX-WA30 til alle slags forskjellige typer aktiviteter i all slags vær og klima. HX-WA30 gjør det mulig for deg å ta med deg kamera uansett hvor du går, til og med ned til havbunnen.

koster 3000,-

link

har tenkt på å kjøpe dette selv også. noen som har brukt dette?
Hei, lurer da også på noe selv.
Jeg eier for tiden en Canon 600D, med batterygrip (2 batteri), 18-55mm og en 50mm f1.8....
Jeg har tenkt litt på å kjøpe meg Canon 6D og bruke canon 50mm med dette kameraet frem til jeg får solgt min 600D med 18-55mm objektiv.
Etter dette planlegger jeg da å kjøpe en høykvalitets objektiv til min Canon 6D.
Jeg er veldig interressert i å skaffe meg en wide angle, men lurer da på hvilke objektiver dere har prøvd her.
Jeg vil at den skal være skarp (som et L objektiv) og at det er minst mulig blur osv. i endene....
Har dere en ide om hva jeg bør gjøre først?
Skaffe meg objektivet eller Canon 6D?
Sitat av depalmer Vis innlegg
Bumper denne tråden igjen jeg. Fikk aldri handlet meg kamera, og nå er snøscooter sesongen igang igjen. Tenkte som sagt og bruke rundt 5000,-. Har som sagt et GoPro fra før, og kunne tenkt meg et rent filmkamera denne gangen. Finnes det mye utvalg i linser til filmkamera i den prisklassen?

Regner med det er mye som har forandret seg på et år?

Takker på forhånd til alle som gidder å hjelpe meg.
Vis hele sitatet...
Kan anbefale Canon 650D, er i din prisklasse. Har selv dette kameraet og er kjempefornøyd. Filmer bra og har en grei autofokus. Men til filming ville jeg sterkt vurdert et bedre objektiv da standard objektivet støyer en del ved bruk av autofokus.
Canon 650D
Objektiv
Sist endret av GJERDE; 14. mars 2013 kl. 09:48.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg hadde gått for et videocamera, heller enn et DSLR.

DSLR gir muligheten for mye bedre bilder, men det krever ganske mye trening for å få det til å se bra ut, når man filmer action ting. som motorsport og sånt.
Desuten er det vrient å matche GoPro materiale med DSLR materiale.
Hadde gått for et billigt videocamera, og så evt. opgradert til et DSLR senere.