Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2638
Legger ved en liten bildeserie som jeg tok av en Audi Q5 her om dagen.







Konstruktivt?

All respons mottas med takk
Den bilen ligger i "vil ha" lista mi Har alltid likt Audi. Tysk ingeniørkunst <3

Bilde? Ser ut som typiske bilder man legger ut når man skal selge den.
Sist endret av mo3; 16. september 2009 kl. 01:43.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Den bilen ligger i "vil ha" lista mi

Bilde? Ser ut som typiske bilder man legger ut når man skal selge den.
Vis hele sitatet...
Den er til salgs
Dette er ikke miljøet jeg vil se en Audi Q5 i. Bil-bilder er location, location, location. Her gjør kameraet hele jobben.
De to første bildene er jo gode bilder du ser i brosyrer hos møller.
Men det siste var el litt "vanlig". Det er et pent bilde, men bakgrunnen og situasjonen den er i er heller kjedelig.
Kanskje om du kjører ved siden av den samtidig med annen bakgrunn og lengre lukkertid vil lage et tøft bilde.(?)
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Som mrFreak sa, to første er brosjyrebilder, siste er bilde til en salgsannonse på finn.no. Prøveskiltet må vekk, og en Q5 i en hage er litt som klesplagg på Huk, passer ikke inn.
bøtte-reppratør
ass-beer's Avatar
Bilde 1 og 2 er katalog...

Men det siste kunne blitt bra hvis du hadde fjernet prøveskiltet. Mere Kontrast, bildet blir for matt og kjedelig og se på... dette ordnes kjapt i PhotoShop.
Jeg synes du er for langt unna på bilde 1 og 2. Vanskelig å lese at det står Quatro f.eks. Det blir liksom en mellomting mellom oversikt og detaljbilde som jeg synes er slitsomt for øynene.

I bilde 3 hadde jeg håpet på fetere omgivelser og kanskje en annen vinkel. Mer skråstilt og mer unnenfra f.eks? Får mer majestetisk inntrykk da.
Bakgrunnen irriterer på det siste bildet ja. To lyktestolper og en dame i rød frakk.

Dersom dette bildet hadde vært tatt på en knaus, altså intet annet enn en kveldshimmel som bakgrunn, da snakker vi. Og ellers ja, prøveskiltet tok mye av fokuset også.
Som flere har nevnt tidliger så syns også jeg at bilde 1 og 2 ble lit for mye katalog preget.

Bilde 3 hadde vært kjempe bra om du hadde valgt en anne bakgrunn eller en annen type omgivelse. Når jeg så på bilde så ble jeg bare distrahert av omgivelsene. Bilde var også lit sånn type bilde som man ofte ser på finn.no når folk skal selge bilen sin.
Sitat av ass-beer Vis innlegg
Bilde 1 og 2 er katalog...

Men det siste kunne blitt bra hvis du hadde fjernet prøveskiltet. Mere Kontrast, bildet blir for matt og kjedelig og se på... dette ordnes kjapt i PhotoShop.
Vis hele sitatet...
Å si at et bilde kan bli bra etter en runde i photoshop er som å si at en gris blir mer attraktiv med sminke. Nei.
Sitat av Mushy Vis innlegg
Å si at et bilde kan bli bra etter en runde i photoshop er som å si at en gris blir mer attraktiv med sminke. Nei.
Vis hele sitatet...
en gris blir jo mer attraktiv med sminke. hvorfor tror du de sminker opp grisene som faen før de har sånne show for dresserte griser?
location location location!
Liker detaljebilder av biler slik som de to første, men hadde vært enda mer creds om det hadde vært noe annet enn de vanlige "katalogbildene", altså om det er noe litt mer uvanlig og fett på bilen som fortjener slike detaljbilder..
Det siste har jeg ikke så mye å si på, da det egentlig minner meg mest om et bilde knipsa av en tilfeldig bil med det samme man går forbi..

En Q5 gir deg store muligheter for location med litt fantasi, litt terreng, en byggeplass osv.

Og fjern prøveskiltet, da er det bedre uten skilt, eller om du skaffer deg ett annet skilt som går å sette på andre biler du skal ta bilde av også..
▼ ... over en uke senere ... ▼
De to første bildene var mat. Hvilket objektiv brukte du?
Jeg vil se den bilen mot en mer urban bakgrunn. Murvegg med grafitti feks.
Dette var en tråd jeg hadde glemt gitt! Takker så mye for all kritikk. Er så absolutt enig i at prøveskiltene skulle vært av, jeg vurderte å ta de av på location, men det var et krav fra klienten sin side at de skulle være på slik at evt. kunder kunne se at bilen stod i Norge.

Alle bildene er tatt til en salgsannonse, og at de ser ut som brosjyrebilder tar jeg egentlig som positivt. Den skal jo nettopp selges, og at de kunne vært i en brosjyre betyr at de ihvertfall har en viss kvalitet. Jeg velger ihvertfall å ta det positivt, og ser meg enig i at jeg kunne kjørt dette mer fotofoto-veien enn å kjøre salgsfoto-veien.

Disse bildene har for the record alle vært gjennom CamerRaw, og hevet litt i PS. Jeg har med vilje skrudd ned tonemetningen på bilde 3, samt lagt til litt vignett. Bakgrunnen, som flere har reagert på, er jeg enig i. Jeg har allerede fjernet en kar på rullebrett fra den, men skjønner ikke hvorfor jeg har lagt merke til de heslige grå lyktestolpene før nå. Damen med den røde frakken i bakgrunnen er jeg dog uenig i, og syntes ikke at det er overveldende irriterende.

Location har jeg allerede jobbet litt med, noen tidligere bilder fra denne bilen tok jeg på en tom parkeringsplass. Dette fungerte, men det ble fortsatt litt kjedelig, og jeg valgte å kjøre den ut på gresset. Å finne en byggeplass/location med grus og offroad-lignende omgivelser er det optimale, selvfølgelig, men jeg ville være forsiktig med bilen da den er helt ny og en ripe hadde ikke sett fint ut på betalingen min. Jeg har prøvd å være observant på bil-locations her i Bergensområdet, som IKKE er brukt av andre forhandlere, og håper å finne noen fetere etter hvert. Solnedgang som nevnt over syntes jeg blir litt for cheesy, og siden disse er salgsbilder er det viktig at fokus faller på bilen og ikke omgivelsene.

Uansett, igjen, takk for kritikk! og TranceMission, bildene er skutt med et 40D og EF 24-70 f/2.8L
Sist endret av MannY; 28. september 2009 kl. 22:52. Grunn: add
de to første så ut som de kunne stått i katalog / brosjyre. Det siste har en rotete "setting" Veldig mye annet som foregår i bildet. Du kunne zoomet litt inn, gått litt ned for å understreke hvor diger den bilen faktisk er og litt lengre mot venstre for å vise bakkeklaring og lengden på bilen bedre.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
det røde skiltet ødelegger så mye at jeg mislikte bildet sterkt!!
Hvorfor så kraftig kontrast? Mye informasjon drukner i høylys og skygger. For meg blir det et minus, men jeg er interessert i å høre din begrunnelse for valget. Kanskje tenker du i andre baner enn meg?
Sitat av joaduck Vis innlegg
det røde skiltet ødelegger så mye at jeg mislikte bildet sterkt!!
Hvorfor så kraftig kontrast? Mye informasjon drukner i høylys og skygger. For meg blir det et minus, men jeg er interessert i å høre din begrunnelse for valget. Kanskje tenker du i andre baner enn meg?
Vis hele sitatet...
Les tråden, han skriver jo det meste her: http://www.freakforum.nu/forum/showp...0&postcount=17
Sitat av Mushy Vis innlegg
Dette er ikke miljøet jeg vil se en Audi Q5 i. Bil-bilder er location, location, location. Her gjør kameraet hele jobben.
Vis hele sitatet...
Han kunne fokusere kun på bilen. Hadde iallefall blitt litt bedre.

Sitat av Magisk Vis innlegg
Som mrFreak sa, to første er brosjyrebilder, siste er bilde til en salgsannonse på finn.no. Prøveskiltet må vekk, og en Q5 i en hage er litt som klesplagg på Huk, passer ikke inn.
Vis hele sitatet...
Enig. Enten ikke skilt idet hele tatt, eller et "normalt hvitt skilt".
Sitat av joaduck Vis innlegg
det røde skiltet ødelegger så mye at jeg mislikte bildet sterkt!!

Hvorfor så kraftig kontrast?
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede begrunnet hvorfor det røde skiltet var på plass. Jeg er selvfølgelig enig fotografi-messig, men til bildets hensikt hadde bildet vært ubrukelig om skiltet IKKE hadde vært der.

Hvis du ser bildet i stor størrelse vil du se at bildet er en anelse uskarpt. Derfor har jeg økt kontrasten en bit, for å få bildet til å framstå som en smule skarpere.

Sitat av Feint
Han kunne fokusere kun på bilen. Hadde iallefall blitt litt bedre.
Vis hele sitatet...
Takk, det er det som var målet mitt. Ser selvfølgelig poenget til Mushy, men vil ikke ha en for overdådig bakgrunn heller.
Sist endret av MannY; 12. oktober 2009 kl. 13:48.
Uten å orke å lese gjennom alle de andre kommentarene vil jeg bare gi deg en kjapp og enkel tilbakemelding, selv om jeg faktisk aldri har prøvd å ta bil-bilder før, men har erfaring med en del andre ting...

S-Line - helt enkelt og greit... Stilrent og fint med en enkel lyssetting som fremhever skriften bra.
Quattro - Jeg tror kanskje jeg ville flytta litt på lyskilden om mulig, for å kunne få litt kraftigere skygger, slik at skriften ble mer fremhevet.

Bilen - Helt ok, men jeg synes kanskje det er litt plagsomt med gjenspeilingen av himmelen. Dette er kanskje ikke det letteste å gjøre noe med, dersom du ikke flytter bilen til en annen plass, f. eks. under et tre... Lyssettingen: jeg synes du kunne hatt en lyskilde (f. eks. softbox) ganske sidestilt på høyre side (venstre side i forhold til bilen) og lyst opp bilens høyre side med noe også, slik at den blir en smule lysere og får andre refleksjoner.

Generellt om siste bilde: enten ta et hvitt ark, brett, og fest på skiltet slik at det røde skiltet ikke virker forstyrrende. Jeg ville også ha fjernet de to stengene bak bilen digitalt etter at bildet var tatt.

Håper jeg skrev nogenlunde forståelig, og at du muligens er enig i noen av punktene mine Ikke noe vondt ment, men kun konstruktivt =)