Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4785
Heihei!

Vi flyttet inn i en ny leilighet for ca 3 uker siden.
Huseieren sa vi ikke trengte depositum, og ja til hunder.
Har spurt han mange ganger ang. når vi skulle betale og hva, pågrunn av fratrekk fordi vi vasket, kjøpte inn ting som måtte være i leiligheten og vi var uten vann et par dager og komfyren funker ikke.

Så fikk jeg en mld for 2 dager siden der han skriver at 15 tusen skal føres over på en konto som husleie for denne mnd og neste ( han fortalte ikke at det skulle forhåndsbetales, ikke at det gjør noe men han kunne sagt ifra før )
og at 17 tusen skulle overføres på en annen konto som han hadde et kontonr til, i løpet av 3 dager.
Da ble det mye diskusjon siden han ikke har sagt noe om dette, og sa vi ikke trengte depositum. og at vi ikke ville legge 17 tusen bare på en tilfeldig konto UTEN leiekontrakt.
jeg sa det gikk greit med husleien, men depositumet trengte jeg lenger tid på. det var han ikke enig i. Senere skreiv han at vist vi ikke var enig i hva han sa kunne vi flytte rett ut og legge nøkkelen under matta.
En time senere fikk jeg mld om at han ikke ville ha oss som leieboere i det hele tatt, og vi fikk 3 dager på oss på å komme oss ut av leiligheten.

Er dette lov? Vi har ingen steder og bo, vi jobber fullt hele helgen begge to og vi må pakke masse, vaske og alt på 3 dager.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Ta med deg huseier til banken å sett opp en depositumskonto, ellers ser du aldri de pengene igjen.
Dere har allerede flyttet in og har derfor alle rettigheter som en leietaker har, du kan forholde deg til en standard leiekontrakt.
Dere har derfor en måneds oppsigelses tid å har en måned på dere å finne et annet sted å bo.

http://www.bolighjelpa.no/?q=node/420
Sist endret av zlamaniac; 19. oktober 2012 kl. 00:25.
Navbruker fra Moss
nei det er selvsagt ikke lov! , du trenger ikke betale depositum etter at du har flyttet inn, huseier har ikke lov til å kreve dette i etterkant! depositum skal betales på en depositums konto!

og nei han kan ikke kreve to måneders husleie med en gang! be ha reise til helvette bytt lås og nekt å flytt, gå evnt til advokat! og sist be om å få allt skriftelig
Er ikke sikker på dette, men tror dere har noe rundt tre måneder. Dere kan jo eventuelt ta kontakt med en advokat eller liknende.
Trådstarter
3 0
Sitat av pokemon Vis innlegg
Ta med deg huseier til banken å sett opp en depositumskonto, ellers ser du aldri de pengene igjen.
Vis hele sitatet...
Ja men å kaste oss ut, og at vi bare får 3 dager på oss?
Vi har ikke gjort noe galt, han bare likte ikke at jeg ikke kunne skaffe 32 tusen på tre dager, og ba om et par dager til å skaffe det.
Navbruker fra Moss
og bare husk å betal den ene måneden
betaler du ikke får tiden du har bodd der kan han hive deg ut...
Uansett hva som skjer videre. Finn dere en annen å leie av. Denne utleieren er useriøs.
Cut your losses og kom deg langt vekk derfra pronto. Det er helt klart ikke i henhold til noen forskrifter eller regelverk, men vil du virkelig ha en batshit crazy huseier?

Sitat av LINNERN Vis innlegg
og bare husk å betal den ene måneden
betaler du ikke får tiden du har bodd der kan han hive deg ut...
Vis hele sitatet...
Det stemmer vel ikke helt? Slik jeg har forstått det er det kun namsmannen som kan kaste folk på dør. Det er heldigvis litt regulering på slikt i Norge, hvis ikke hadde det vært helt texas.
Sitat av LINNERN Vis innlegg
og bare husk å betal den ene måneden
betaler du ikke får tiden du har bodd der kan han hive deg ut...
Vis hele sitatet...
Nei, han kan faktisk ikke gjøre det. Jeg kjenner ikke lovene rundt dette, men han har ikke lov til å fysisk kaste noen ut. Da må han kontakte politiet og begge sider må bli forsøkt hørt før de kan foreta seg noe.
Navbruker fra Moss
Sitat av Deezire Vis innlegg
Cut your losses og kom deg langt vekk derfra pronto. Det er helt klart ikke i henhold til noen forskrifter eller regelverk, men vil du virkelig ha en batshit crazy huseier?



Det stemmer vel ikke helt? Slik jeg har forstått det er det kun namsmannen som kan kaste folk på dør. Det er heldigvis litt regulering på slikt i Norge, hvis ikke hadde det vært helt texas.
Vis hele sitatet...
når jeg skrev hive ut mente jeg jo juridisk riktig kasta ut og riktig er bare namsmann som kan komme og fysisk hive ut med politiet

Sitat av Joakim__ Vis innlegg
Nei, han kan faktisk ikke gjøre det. Jeg kjenner ikke lovene rundt dette, men han har ikke lov til å fysisk kaste noen ut. Da må han kontakte politiet og begge sider må bli forsøkt hørt før de kan foreta seg noe.
Vis hele sitatet...
Og ikke betale husleie er et grovt brudd på leiekontrakten og huseier kan kreve å hive deg ut innen 14 dager, du har da 14 dager på å skaffe penger, skaffer du penger kan han ikke hive deg ut!

skaffer du ikke penger og ikke flytter frivillig ut må huseier kontakte namsmannen og det går fort noen måneder

Sitat av Joakim__ Vis innlegg
Uansett hva som skjer videre. Finn dere en annen å leie av. Denne utleieren er useriøs.
Vis hele sitatet...
eller har han ikke satt seg inn i gjeldene regler ?
Ser ut til at de ikke har skrevet under noen kontrakt. Påstand mot påstand, Jeg mener du har en dårlig sak uten en leiekontrakt. Meget mulig jeg tar feil, skyt meg i foten føler du/dere for det.

Kanskje du finner noe fornuftig her
Huseieren har ikke mulighet til å hive dere ut etter bare tre dager, med mindre han fysisk kommer inn og drar dere ut døra. Gjør han det så ringer dere politiet.

Nekt å betal noe som helst mer enn bare husleie, og gjerne ikke betal siste tiden dere bor der.
Huseieren har ingen kontrakt og henvise til og må gjennom en ganske så søt papirmølle for at han skal kunne lovlig kreve pengene av dere.

Sitat av LINNERN Vis innlegg
Og ikke betale husleie er et grovt brudd på leiekontrakten og huseier kan kreve å hive deg ut innen 14 dager, du har da 14 dager på å skaffe penger, skaffer du penger kan han ikke hive deg ut!

skaffer du ikke penger og ikke flytter frivillig ut må huseier kontakte namsmannen og det går fort noen måneder
Vis hele sitatet...
Onkelen min leide ut en leilighet i Oslo sentrum.
Leietageren viste seg å være stein hakke pine gal. 3 måneder tok det før han fikk kommet gjennom papirmølla og politiet kom og fysisk hev leietageren ut av leiligheten.

5 måneder tapt leie og en hel masse småskader på leiligheten som førte til total oppussing for at leiligheten kunne leies ut for en anstendig pris igjen.
Sist endret av Bombasa; 19. oktober 2012 kl. 01:29.
Sitat av stagg Vis innlegg
Ser ut til at de ikke har skrevet under noen kontrakt. Påstand mot påstand, Jeg mener du har en dårlig sak uten en leiekontrakt. Meget mulig jeg tar feil, skyt meg i foten føler du/dere for det.

Kanskje du finner noe fornuftig her
Vis hele sitatet...
Neida leietakeren har en god sak. Svært god faktisk.

Han kan ikke nå komme å kreve depositum. De har alt flyttet inn.
Utleier kan heller ikke kreve leien betalt for 2 måneder på forskudd. Kun 1 månedsleie. Husleien for november er vanlig å betale 1 november.

Huseier kan heller ikke kreve å få depositum i hånda, det er direkte useriøst.
Depositum skal inn på depostiumskonto.

Dere har også utført arbeid som man må forvente skal redusere første husleie. Da må huseier kontaktes og dere må avtale hvor mye dere evt. kan trekke av på leien for jobben dere har utført. komfyren er huseier pliktig til å fikse siden den var en del av boligen da dere flyttet inn.
Fult klar over det du skriver, ompapa, men uten en kontrakt så har de heller ikke noe de kan henvise til skulle de kontakte en advokat.

Hvordan stiller det seg uten en kontrakt? Ingenting er skrevet ned på papiret. En muntlig kontrakt skal være like gyldig som en skriftlig, men da blir det påstand mot påstand skulle huseier slå seg vrang.
Nei er det ikke skrevet kontrakt så skal standardvilkår regnes som gjeldende. Det betyr blant annet tre måneders oppsigelse. I standard vilkår gjelder også at evt. depositum skal på egen konto.

Utleier kan ikke komme å kreve tilbakevirkende avtaler. Det er viktig å huske at utleier er den sterke part i slike saker.
Om han ønsket å opptre ryddig og i henhold til lovverket så er det hans plikt å legge frem husleiekontrakt før de flyttet inn. Da kan huseier ta med punkter som depositum etc.

Huseier kan gjerne bare slå seg vrang men huseier kan ikke selv kaste ut leietakere. Det må gå via namsmann.
Og når namsmann mottar en begjæring om fravikelse er de pliktig til å sjekke med leietaker om alle opplysningene fra huseier er korrekt.

Men med tanke på at at ts ønsker fratrekk for det arbeidet som måtte gjøres så er det nok best å kontakte huseier for en samtale. Det beste er jo om det kan løses i minnelighet.
Trådstarter
3 0
Jeg har en masse meldinger. Noen fortalte meg også at jeg burde gå ned på stasjonen ( ikke anmelde, husker ikke hva det andre heter ) og forklare situasjonen. For han sa også på melding til meg at han hadde folk som hadde nøkkel til denne leiligheten og kunne komme og sjekke, vet ikke helt hva han mente med det? :s
Men vist man sier ifra nede på stasjonen, og vi har rett på f.eks 1-3 mnd oppsigelse, sånn som det står veldig mange andre steder. Så vil de kontakte han og sifra! Så håper det går..
Virker nesten som han har prøvd å lurt oss, han var så grei å alt fra første dag, og nå forandret han seg helt. Bare fordi vi ikke ville sette inn depositum på en konto han ga oss UTEN kontrakt, da kan han jo bare si etterpå at det er et forskudd på husleie og stikke av med pengene.
Navbruker fra Moss
Sitat av eirind Vis innlegg
Jeg har en masse meldinger. Noen fortalte meg også at jeg burde gå ned på stasjonen ( ikke anmelde, husker ikke hva det andre heter ) og forklare situasjonen. For han sa også på melding til meg at han hadde folk som hadde nøkkel til denne leiligheten og kunne komme og sjekke, vet ikke helt hva han mente med det? :s
Men vist man sier ifra nede på stasjonen, og vi har rett på f.eks 1-3 mnd oppsigelse, sånn som det står veldig mange andre steder. Så vil de kontakte han og sifra! Så håper det går..
Virker nesten som han har prøvd å lurt oss, han var så grei å alt fra første dag, og nå forandret han seg helt. Bare fordi vi ikke ville sette inn depositum på en konto han ga oss UTEN kontrakt, da kan han jo bare si etterpå at det er et forskudd på husleie og stikke av med pengene.
Vis hele sitatet...
ring låssmed med en gang og bytt lås, du kan lovlig gjøre det men må betale selv
Er du 100% sikker på at det er den rettmessige eieren av leiligheten dere har med å gjøre?

Når han oppfører seg så tvilsomt, så skift lås fort som fy. Ta ut sylindret og dra innom OBS Bygg, Jula eller noe, det koster bare noen hundrelapper.

Få tak i standard husleiekontrakt og forhold dere til det som står i den. Gi utleier klar melding om at dere har til hensikt å bli boende og at oppsigelsen hans er ugyldig. Dersom han ønsker å si dere opp, så må dette gjøres i hennhold til norsk lov (slik det står i standard husleiekontrakt). Be om å få oppsigelsen skriftlig. Dersom den inneholder den minste feil, (for eksempel en ugyldig årsak eller ikke er formulert riktig), så kan dere avvise den.

Han har ikke lov til å kaste dere ut selv (ring politiet om han forsøker seg). Bare namsmannen kan gjøre det. Namsmannen har en saksbehandlingstid på 2-6 måneder, du vil få flere skriftlige varsler og dersom årsaken er manglende husleie, så kan dere faktisk betale (siste frist) når namsmannen står på døren. Han dukker ikke opp uten å gi beskjed først.

Jeg er tidligere utleier og kjenner til hvor godt sikret du er som leietaker. Loven er på din side i denne saken.

OBS: Dersom han sier han skal bruke boligen selv, så er det faktisk en gyldig årsak for å heve leieforholdet, men da har dere oppsigelsesfrister å forholde dere til.

En annen ting er at depositum alltid skal stå på DIN konto, ikke på utleiers konto. Forskuddsleie er noe annet. Dersom det er snakk om forskuddsleie, så har dere rett til å BO OPP HELE LEIEBELØPET og han kan ikke gjøre trekk for skader, manglende vasking og slikt.
Sist endret av BjornTore; 19. oktober 2012 kl. 09:55.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Om jeg leser rett her, så har ikke TS en kontakt med utleier.. Om dette stemmer, så har jo ikke TS noe han skulle sagt. Ingen leiekontrakt = ingen rettigheter.
Sitat av Magisk Vis innlegg
Om jeg leser rett her, så har ikke TS en kontakt med utleier.. Om dette stemmer, så har jo ikke TS noe han skulle sagt. Ingen leiekontrakt = ingen rettigheter.
Vis hele sitatet...
Du har ikke vurdert å lese tråden da?
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Sitat av prenix Vis innlegg
Du har ikke vurdert å lese tråden da?
Vis hele sitatet...
Jeg har vel lest innleggene til TS 4-5 ganger nå, og har notert meg at vedkommende skriver:
Da ble det mye diskusjon siden han ikke har sagt noe om dette, og sa vi ikke trengte depositum. og at vi ikke ville legge 17 tusen bare på en tilfeldig konto UTEN leiekontrakt.
Vis hele sitatet...
Og dette i etpar innlegg.
Derav min konklusjon.
Du skriver ingenting om du vil bo der videre eller ikke, har du leie kontrakt? Der skal det stå alt du trenger å vite.

Det virker som han prøver å lure dere for penger, når han reagerer slik.

Anbefaler dere å flytte innen en måned, betal for en måned også flytt ut.

Ta en tur til politiet evt ring en advokat, forklar situasjonen og hør hva de sier om saken.

Hvis han kaster dere ut, så tror jeg dere vinner den rettsaken. Lykke til.
Sist endret av FlyWithMe; 19. oktober 2012 kl. 10:24.
Sitat av Magisk Vis innlegg
Om jeg leser rett her, så har ikke TS en kontakt med utleier.. Om dette stemmer, så har jo ikke TS noe han skulle sagt. Ingen leiekontrakt = ingen rettigheter.
Vis hele sitatet...

Du tar fullstendig feil. Ingen leiekontrakt = standard leiekontrakt.
Utleier kan ikke selv kaste ut noen fra leiligheten. Dermed må saken via namsmann. Namsmann er pliktig til å sjekke med leietaker. Når namsmann finner at det ikke eksisterer kontrakt vil han som et minimum måtte forholde seg til det som omtales som standard leiekontrakt. Det gir feks leietaker 3 måneders oppsigelsesfrist.

Som alt påpekt i saken så må bare ts skifte lås og avvise alle krav om utkastelse, dette må gjøres skriftlig - og det er viktig at ts tar vare på all kommunikasjon med huseier slik at dokumentasjon på tvist foreligger. Vanlig husleie må dog betales, men depositum trenger de ikke betale.
Sitat av BjornTore Vis innlegg
Er du 100% sikker på at det er den rettmessige eieren av leiligheten dere har med å gjøre?
Vis hele sitatet...
^^dette.

Jeg minnes godt en sak der noen kompiser av meg flyttet
inn i en leilighet hvor den ekte huseieren spaserte inn
uken etter, og spurte rasende hvem i h***ete de var
og hva de gjorde i hans leilighet.

Det viste seg da at han som hadde holdt visning, mottatt
"depositum" (innbetaling til hans konto) samt husleie, var
en bekjent av huseieren som på et eller annet vis hadde
kopiert nøklene, og så tatt seg til rette når han visste at
huseier var bortreist.

De tre unge uerfarne guttene var blitt snakket rundt, slik
at det ikke forelå noen kontrakt eller signaturer. Ingen
beviser på noe forhold mellom leietaker og "utleier" forelå.
Det eneste de kunne gjøre var å anmelde skurken, noe de
etter min beste hukommelse gjorde, uten at saken førte
frem.

Om TS' nye husvert er en svindler eller bare en gammeldags
hushai, skal jeg ikke spekulere for mye i. Likevel ville jeg
avsluttet forholdet umiddelbart - måten vedkommende ter
seg er et dårlig tegn, og det virker for meg som om dette
ikke er den eneste vanskeligheten de vil møte på dersom
forholdet skulle vedvare.

At en utleier vil ha pengene sine er jo selvsagt forståelig, men
et slikt hastverk synes meg noe suspekt.

Vanligvis vil en kreditor benytte seg av profesjonell
pengeinnkreving (inkassobyrå).
Sitat av Magisk Vis innlegg
Ingen leiekontrakt = ingen rettigheter.
Vis hele sitatet...
Jaha? Kilder er du grei, for jeg har lovdata.no som sier noe annet.

§ 1-2. Ufravikelighet

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.


§ 1-4. Avtaleform

Avtale om leie av husrom kan gjøres skriftlig eller muntlig. Er avtalen muntlig, skal den settes opp skriftlig dersom en av partene krever det.


Edit: ompapa beat me.
Sist endret av smokeeye; 19. oktober 2012 kl. 11:33.
Opprett dep.konto. Samt er det alltid lurt å skrive kontrakt på forhånd, da vil ikke problemer som dette oppstå.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Fort gjort å glemme at muntlig avtale også gjelder, og det er vel der denne saken er. Så jeg har vel tatt litt feil Skal innrømme det.
Men for all del, ha skriftlige kontrakter når du/dere leier leiligheter, slik blir det mindre missforståelser på.
Sitat av Magisk Vis innlegg
Fort gjort å glemme at muntlig avtale også gjelder, og det er vel der denne saken er. Så jeg har vel tatt litt feil Skal innrømme det.
Men for all del, ha skriftlige kontrakter når du/dere leier leiligheter, slik blir det mindre missforståelser på.
Vis hele sitatet...

Joda muntlige avtaler gjelder også. Men siden det ofte blir påstand mot påstand løses dette ved å bruke standard kontrakt om ingen kontrakt foreligger. Det gir bla. 3 mndrs oppsigelse.

Såvidt jeg vet så kan heller ikke utleier kreve depositum sålenge et slikt krav ikke er fremsatt før innflytting. Iom at det ikke eksisterer kontrakt som kan bevise akkurat det er min forståelse at da vil utleier tape retten til depositum siden slikt ikke var formalisert ved overtakelse/innflytting.
Sitat av BjornTore Vis innlegg
En annen ting er at depositum alltid skal stå på DIN konto, ikke på utleiers konto.
Vis hele sitatet...
Depositumet skal vel helst stå på en depositumskonto som hverken utleier eller huseier har tilgang til uten at begge møter opp og skriver under på papirene på hvor mye som skal føres over til hvem.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Depositumet skal vel helst stå på en depositumskonto som hverken utleier eller huseier har tilgang til uten at begge møter opp og skriver under på papirene på hvor mye som skal føres over til hvem.
Vis hele sitatet...
Stemmer, det er strengt tatt lovpliktig å ha en særegen konto for depositum ved (ut)leie.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Depositumet skal vel helst stå på en depositumskonto som hverken utleier eller huseier har tilgang til uten at begge møter opp og skriver under på papirene på hvor mye som skal føres over til hvem.
Vis hele sitatet...
Ikke "helst". Depositum skal settes på depositumkonto, til tross
for at noen uvitende/sleipe (stryk det som ikke passer) utleiere hevder
noe annet.
Og denne depositumskontoen må opprettes på EN person og det er leietaker. Dette betyr at leietaker vil få rentene, samt vil stå som eier. Dersom leietaker melder fra et han har flyttet og banken ikke lenger får kontakt med utleier, ja da frigjøres pengene for leietakeren. Uansett så finnes det strenge krav for at utleier skal kunne få kloa i disse pengene. Beløpet kan maksimalt være 3 x husleien. Utleier kan legge inn krav om erstattning for skader og manglende vask eller husleie, men dette skal vurderes av banken.

Forskuddsleie er noe annet, det skal stå på utleiers konto og kan være opptil 6 x leieprisen. Utleier kan ikke gjøre trekk i dette beløpet for noe som helst. Dessuten kan leietaker kreve å få bo opp beløpet (altså slutte å betale husleie i den siste del av leieperioden).
Åssen gikk det i denne saken? Kom dere frem til en løsning eller er dere husløse?
Synes det er idiotisk at noen svarer på denne tråden med antydninger og rein svada.

Trådstarter har faktisk fått et ekstremt godt svar fra BjornTore, en freaker med erfaring som utleier. Svaret er også skrevet på norsk, slik at en hver person skal kunne lese det - ikke bare sitering fra lovdata.no, som til tider trenger mye tenking for å kunne bli forstått.

Utover det er jeg også veldig interessert i å vite hva status i saken er.
Sist endret av waf; 29. oktober 2012 kl. 09:01.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ja hvordan gikk det ???