Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  271 41018
Sitat av mojoko
jeg tror de fleste som tar selvmord gjør det som et rop for hjelp!
Vis hele sitatet...
Kall meg dum, men er det ikke litt seint å rope om hjelp når du er død? Kutting eller generelt mislykkede selvmordsforsøk blir ofte ansett som et rop om hjelp. Desverre synes jeg de heller burde lære seg å vurdere om det er et rop om hjelp eller et rop om hjelp til å dø.

Det er kanskje stygt å si det, but some people are better off dead.
Sitat av The Avenger
Kall meg dum, men er det ikke litt seint å rope om hjelp når du er død? Kutting eller generelt mislykkede selvmordsforsøk blir ofte ansett som et rop om hjelp. Desverre synes jeg de heller burde lære seg å vurdere om det er et rop om hjelp eller et rop om hjelp til å dø.

Det er kanskje stygt å si det, but some people are better off dead.
Vis hele sitatet...
Planlagt misslykkede selvmordsforsøk er et rop om hjelp, har en kompis som prøvde å ta sitt eget liv for et par år tilbake.
men det der some people are better off dead er bare tullsnakk!

Sitat av mojoko
jeg tror de fleste som tar selvmord gjør det som et rop for hjelp!
Vis hele sitatet...
Søppelnerd!
Sitat av mojoko
jeg tror de fleste som tar selvmord gjør det som et rop for hjelp!
Vis hele sitatet...
Det du _egentlig_ prøver og si er vell: "jeg tror de fleste som PRØVER og ta selvmord, gjør det som ett rop om hjelp"

Er ikke akkurat et rop om hjelp, når man allerede er død.
Røde kors har også en krisetelefon for barn og unge hvor det er gratis og ringe fra vanlig fast telefon. De kan også skaffe deg hjelp dersom du ønsker dette.
Sitat av petterøes 3000
Planlagt misslykkede selvmordsforsøk er et rop om hjelp, har en kompis som prøvde å ta sitt eget liv for et par år tilbake.
men det der some people are better off dead er bare tullsnakk!
Vis hele sitatet...
Dersom den kompisen din prøvde igjen og igjen. Kanskje så ofte som en gang i uka i 10 år, men hadde aldri baller til å gjøre det. Mener du da ikke at det hadde vært mye å hjelpt han med en kule? Noen mennesker vil ikke hjelpes, noen mennesker kan ikke hjelpes. De bryter ned hele miljøet rundt deg og du vil alltid lure på du møter hver gang du åpner døra hos han osv.


Men igjen... les hva jeg skrev "some people" ikke alle som prøver å begå selvmord.
gikk på bup en stund, (barne og ungdoms psykriatrien) funka ikke.
var ikke der fordi jeg var manisk eller depresiv men på grun av tempramange.
ritalin funka bedre en noen såm helst psykolog.
Bestekompisen min ble overgrepet som ung gutt av en lærer på skolen vi gikk på, Han ble sendt til psykolog og selfølgelig ville han jo ikke si noe. Eneste psykologene sa var at man skal ikke presse sånt ut av barn. Men hadde de gjort det hadde ting vært så mye anneledes, gutten forandra sæj jo helt totalt. Snakka nesten ikke, hva ikke seg selv hvis vi ikke var alene. Han hadde fortalt meg om problemet sitt men det va sjeldent han ville snakke om det, så ca 5 år etter på ( fjord høst ) Tok han selvmord.
Så ja, Psykologer hjelper desverre ikke alltid!
det er fordi psykologer er søppelmennesker som slenger piller i alle retninger.
En av tingene med å være innad i systemet til psykisk helsevern er at de enten a) ikke er flinke nok til å fortelle at man egentlig ikke har noe der å gjøre dersom man ikke er villig til å gi avkalle på mye av hvordan man er/oppfører seg b) er veldig snar til å påpeke dette.

man må innse at man har et problem å være villig til å forandre seg, selv om dette kan gå på hva en mener osv. Om man ikke er klar for slike offer vil nok terapi ha liten nytteverdi.
Sitat av sauistorby
det er fordi psykologer er søppelmennesker som slenger piller i alle retninger.
Vis hele sitatet...
AFAIK så er det bare psyiakterer som kan gi deg medikamenter, ikke psykologer.
det er riktig, psykologer har ikke nok utdanning.
Jeg har hvert på tanken og hold i kniven, men jeg ombestemmte meg pga tanken av venner og kjente
Hvorfor skulle selvmord være ett rop om hjelp? Faen heller, jeg tar det mer som ett "Takker for meg, jeg er glad i dere alle, men jeg klarer ikke mer av virkeligheten, dette var ikke min greie". Rop om hjelp? Ikke rart folk tar livet av seg med de løsningene vi kan tilby de som ønsker døden.
Sitat av sauistorby
psyiakterer : Her har du noen piller som du skal ta helt til du dør. Så da blir du glad.
Vis hele sitatet...
Og ingen jævla halliser. Bare likegyldighet. Hva faen? Hvis jeg ønsker å dø vil jeg at noen skal gi meg en bøtte syre, en palle hasj, to tonn ekkys, fire tankbiler øl, 3 flasker galiano....

Hver måned
Og vips så blir du glad. Et mirakel, ikkesant ?
Sitat av sauistorby
psyiakterer : Her har du noen piller som du skal ta helt til du dør. Så da blir du glad.
Vis hele sitatet...
er nok svært få som går på AD/AP resten av livet sitt, i slike alvorlige tilfeller pleier man gjerne å ty til EST (ECT).

Det er dessuten ikke bare tykke mennesker med liten penis som har/får psykiske problemer ; )
Sitat av sauistorby
Og vips så blir du glad. Et mirakel, ikkesant ?
Vis hele sitatet...
Som om jomfru maria skulle ha ridd meg.......mens lettlurte Josef stod å så på.
username: Det er dessuten ikke bare tykke mennesker med liten penis som har/får psykiske problemer ; )
Vis hele sitatet...
Nei sant, men er du allerede der nede så kommer det som et ekstra spark i ballene
Herregud, om man ikke vil til psykolog så kan man vel bare la være. Psykolog kan være til veldig stor hjelp for enkelte, meg inkludert, det krever selvfølgelig at man innser at man har et problem, og at man vil ha hjelp.
Ang medisiner blir man ikke tvangsmedisinert, men man får derimot ofte TILBUD om medisinering.
Problemet er at mange tror ett tilbud om medisinering og besøk hos psykolog vil være svar på "ett rop om hjelp". Det er for meg langt i fra ett svar som vil gi en løsning. Vi har ikke noe eksakt svar på hvorfor noen velger selvmord, men de fortjener respekt som mennesker.

Hater inderlig folk som sier at selvmord er feigt. Hvis du sier det Hater jeg deg nok til å kreve livet ditt.
Sitat av k-f-j
Problemet er at mange tror ett tilbud om medisinering og besøk hos psykolog vil være svar på "ett rop om hjelp". Det er for meg langt i fra ett svar som vil gi en løsning. Vi har ikke noe eksakt svar på hvorfor noen velger selvmord, men de fortjener respekt som mennesker.
Vis hele sitatet...
Men man MÅ ikke gå til denne psykologen, man må heller ikke ta pillenem, men det finnes selvsagt mye dritt og dårlige psykologer, men man har faktisk mulighet til å bytte psykolog.

Sitat av k-f-j
Hater inderlig folk som sier at selvmord er feigt. Hvis du sier det Hater jeg deg nok til å kreve livet ditt.
Vis hele sitatet...
Les mine tidligere inlegg så kan du få se min eksakte mening om den saken.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg ser på det å tenke på å ta selvmord som en slags forsvarsmekanisme.
En har det på lur liksom, i tilfelle noe helt jævlig skulle skje.
Nå er det viktig å si at ikke alle personer har det sånn, langt i fra, men mennesker som er veldig deprimerte tror jeg ofte kan tenke på det som en nødløsning.
En kan komme seg bort på en eller anne måte, det er en utvei som alltid venter på en.
Jeg må bare få si at jeg får respekt for dere som forteller åpent om hvordan dere har hatt det når dere har vært på bunn. Det er trist å lese, men samtidig bra å høre de som har fått et positivt utfall.

Har aldri vært så deppa at jeg har tenkt på selvmord. Men har vært nedfor fra tid til annen. Det som har hjulpet, er å tenke på andre. Eller finne på noe bra for en annen. Da får jeg tankene vekk fra mine egne problemer.

Og det å ha en venn / et familiemedlem som man kan snakke ærlig med uten å få leksjoner om hvordan liver BØR være - er helt uvurderlig! Ærlighet hjelper enn igjennom de utroligste ting. Men forutsettningen er jo at man har noen man stoler på, og som kan lytte.

Det finnes for lite kjærlighet i denne verden ass ...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Eg er einige med dei som seier at det er teit å dømme andre for det dei gjer. Ein kan vere så langt nede at ein tek livet sitt. Vi veit ikkje noko om kva som skjer/ikkje skjer etter døden og vi veit stort sett lite om korleis det er å vere så langt nede som her beskrevet.
Det eg synes er viktig i livet og er meininga med livet det er å ha kontakt med andre, snakke, ha det godt saman, få den andre til å le eller kjenne seg vel...
Psykologer har nok utdanning, men de kan ikke bestemme over en annen persons handlinger. om en tar selvmord eller ikke, kommer veldig an på hvilken person man er. mange av selvmord vil jeg tro kommer av impulshandlinger. mange andre har allerede bestemt seg kanskje flere måneder før selvmordsdatoen om å gjøre det.
Sitat av hyys
mange av selvmord vil jeg tro kommer av impulshandlinger. mange andre har allerede bestemt seg kanskje flere måneder før selvmordsdatoen om å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Det er vel ganske vanskelig å bevise i etterkant at noen har gjort dette på impuls, eller planlagt dette lenge?
Sitat av myrah
Jeg tror de fleste som tar selvmord innerst inne ønsker å leve, men ser så mørkt på det at de føler selvmord er eneste utvei.
Vis hele sitatet...
Dette kommer sikkert off som skikkelig emo, men. Jeg har vært suicidal siden barndommen, og er kronisk deprimert. Som følge av dette er jeg ekstremt impulsiv, både på godt og vondt. Jeg - som mange andre mennesker - har en ekstremt trang til å leve. Problemet er bare følelsen av at man ikke får det skikkelig til, og for meg var det det som tippet glasset over. Klarte ikke å gå på skolen, klarte ikke fungere, bare lå stille og eksisterte. Er forferdelig vanskelig å forklare om man ikke står i dritten selv, eller har venner, kjente eller familie som sliter med nettopp dette. De fleste vil leve, men ikke klarer det. Derfor tyr man til selvmord som en utvei for å slippe å føle seg som mislykket. Samfunnet i dag er slik at det er bare de problemfrie og 'perfekte' som blir suksessfulle her i livet, og at en psykisk knekk nærmest blir et nederlag. Selv har jeg vært innlagt på psykisk avdeling, og jeg skammet meg og var skikkelig flau over det. Da hadde jeg slitt med disse problemene i mange år, men knakk til slutt sammen. Mens jeg var der innså jeg at selv om jeg kanskje ikke fungerer til det ytterste hver eneste dag, er jeg fremdeles et fungerende menneske, i kropp og sinn.. Jeg kommer kanskje aldri til å takle å kaste meg ut i arbeidslivet med det første, men jeg klarer iallfall å leve.

Ta godt vare på menneskene rundt deg, for kanskje en dag blir de borte.

</emo>
Det er absolutt ikke slik at bare de problemfrie og "perfekte" menneskene utøver suksess. Nei nei nei. Mange mennesker har ting som de kanskje sliter med skikkelig. Alt virker tilsynslatende perfekt, men kanskje innenfor familie eller personlige problemer kan det ligge en haug med møkk. Noen av disse "perfekte" menneskene, kan jeg se for meg bruker deres suksess som skalkeskjul for deres indre følelser, som ligger der og gnager og gjør vondt, men som aldri ser dagslys, fordi de gjemmer seg blant suksess i f.eks jobb og arbeidslivet. Suksess på andre punkter kan få et menneske til å føle seg mer tilfreds, hvis det har feilet inderlig på andre ting, og derfor overdøve personens svake punkter ellers i livet. Dette er hva jeg tror, og kan tenke meg gjelder noen mennesker. At de på en måte søker tilflukt i jobb o.l, gjemmer seg fra problemene sine, rømmer fra dem.

Men jeg føler med deg, hold ut og lykke til.
Sist endret av Sky; 7. april 2007 kl. 00:34.
Bill Gates var også en skole sliter, og ble en "College dropout", likevel klarte han å få Microsoft på beina og er idag styrtrik.

Det beviser at slitere også kan nå høye mål.
Jeg er en av de ikke så altfor mange (Forhåpentligvis), på dette forumet som kan snakke fullt ut om å være så langt nede, som blir beskrevet her. Dette grunnet at jeg har vært der. Jeg har ved flere anledninger vurdert å ta mitt eget liv, tilogmed forsøkt, og nesten fått det til.

Ut fra alle mine derpresjoner og selvmordstanker, begynnte jeg tidlig å få en ganske "gi blaffen i meg selv" holdning. Som fremdeles er der .. Jeg tenker på å drepe meg selv omtrent hver eneste dag, uten å gi noe spesiellt uttrykk for det. På ungdomskolen, pleide jeg å skade meg selv, uten helt å mene det som "selvskading". Mer som et lite tidsfordriv.. Ganske "Sykt" om jeg skal si det selv.

Jeg kommer nok aldri til å bli helt "frisk", søvnløshet, depresjoner og til tider ekstreme nedturer, har satt sine spor. Jeg suger når det kommer til skole, jeg får sjeldent sove. Ved siden av dette, er det mye mye mer, som jeg ikke ønsker å nevne her.

Av alt dette, har jeg også mistet mesteparten av følelsene mine. Det skal utrolig mye til for at jeg føler meg glad og komfortabel, eller bare ganske enkelt bra. Det skal også nevnes at det skal en del til for at jeg skal føle meg utafor, eller lei meg også .. Jeg bare "Er der", på en måte.
En ganske så uutholdelig oppfatning. Det samme gjelder for smerte og nytelse også..

Det eneste som faktisk holder meg tilbake, er vissheten om jeg kan hjelpe andre.
Jeg har allerede hjulpet flere andre mennesker, som lider av det samme.
Jeg har hindret 2 selvmordsforsøk, da når det var snakk om en time eller to før det eventuellt skjedde.

Grunnet av min ganske så "unike" evne til å hjelpe andre, kommer jeg til å ta psykologi utdanning.
For det første har jeg vært / er så langt nede selv, at jeg vet om det meste som hjelper, for å komme på rett kjør igjen. Jeg kan for eksempel gjøre en generellt "frisk" person, som er stein-spisende sint, til verdens gladeste person på et par minutter. Men dette hører ikke hjemme i denn tråden

Men uansett, det finnes nesten alltid en grunn for å leve. Men allikevell .. så er det også alltid en grunn til å gjøre slutt på faenskapet. Det gjelder bare å sørge for at grunnen(e) til å leve, veier mer enn grunnen(e) til å ta sitt eget liv.

Dette er kanskje skrevet litt uoversiktlig og merkelig, men prøv å lese litt i mellom linjene.
Sist endret av Lille Nikotin; 8. april 2007 kl. 03:41.
jeg har tenkt på å begå selvmord men jeg har aldri turt det. jeg har vært veldig deprimert ganske lenge nå og jeg er så lei av alt, det er ikke no positivt med livet mitt føler jeg, jeg gjør bare det samme hver dag.
jeg har på en måte lyst til å slutte å leve men jeg tørr samtidig ikke.jeg er så lei av alt og skulle ønske jeg bare falt i koma sånn at jeg ikke måtte bry meg om noe lenger. jeg har ingen å snakke med og alle vennene mine ser meg som en glad fyr som har et fint lykkelig liv (tror jeg) jeg føler at ingen av de kjenner meg på ordentlig.. det er veldig slitsomt , jeg går på skolen og later som om jeg har det fint men alt er bare dritt. jeg føler at jeg bare er der når jeg er sammen med folk og at jeg like gjerne kunne ha vært død ingen hadde brydd seg likevell og det skal mye til før jeg føler meg glad.jeg er veldig trist og lei av alt inni meg men utenpå ser jeg glad og frisk ut. jeg er ganske utadvent og sliter med å få venner, de vennene jeg har er noen på skolen min og der er det tre som jeg føler at kjenner meg best en av de sluttet så jeg har ikke så mye kontakt med han lenger jeg møter han bare av og til. folk jeg er sammen med påstår ofte at jeg har veldig mange personligheter og at jeg er rar, jeg orker ikke si hvordan jeg egentlig har det til de fordi de vil sikkert bare tro jeg vil at de skal synes synd på meg og at jeg vil ha oppmerksomhet.
jeg prøver å fokusere på det positive men det er på en måte ikke noe positivt.alt er bare dritt...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har forsøkt selvmord, men det gikk ikke, jeg har godt til pysolog i ca 3 år tror jeg men sluttet i fjor, men kan ikke si det har hjolpet meg noe særligt har slutet med og førsøke og ta mit eget liv men slitter fortsat med selvskading, men klarer og "kontrolere" det. Jeg har valgt og være åpen om dette så folk kan komme til meg og få eventuelt hjelp eller henvisning til hvor man finner hjelp, det er vanskelig når man føler at man ikke har noen steder og gå til, men det er hjelp og få til alle og det viktigste er og forsøke hjelp selv om det ikke hjelper alle du kan være en av de heldige.


beklager eventuelle skrive feil men har dysleksi
Nå er det på tide å skjerpe seg her. Dere som sitter her og snakker om at dere er suicidale, få opp øya og forstå at dere er syke. Syke i den forstand at dere trenger hjelp, profesjonell hjelp. Tro det eller ei, det er jo derfor vi har et tusentall psykologer og psykiatere rundt omkring i Norges land.

Om endetarmen har revna går du til lege, om du er suicidal går du til psykolog eller pskiater. Om du ikke vet hvordan du skal gå frem så ta kontakt med fastlegen din, så kan han eller hun ordne med rekvisisjon for deg. Dere må ihvertfall slutte å se etter svaret på deres problemer på nettet.

Forresten går jeg selv til psykolog, og stortrives med både samtalen og turen til bakrommet etterpå.
Sitat av John B
Nå er det på tide å skjerpe seg her. Dere som sitter her og snakker om at dere er suicidale, få opp øya og forstå at dere er syke. Syke i den forstand at dere trenger hjelp, profesjonell hjelp. Tro det eller ei, det er jo derfor vi har et tusentall psykologer og psykiatere rundt omkring i Norges land.

Om endetarmen har revna går du til lege, om du er suicidal går du til psykolog eller pskiater. Om du ikke vet hvordan du skal gå frem så ta kontakt med fastlegen din, så kan han eller hun ordne med rekvisisjon for deg. Dere må ihvertfall slutte å se etter svaret på deres problemer på nettet.

Forresten går jeg selv til psykolog, og stortrives med både samtalen og turen til bakrommet etterpå.
Vis hele sitatet...
Og hvem er du? Vet du hvordan det er å ha en slik følesle? Har du hjulpet mange? Hvordan vet du at å gå til en psykolog kommer til å hjelpe hvis du er "syk"? Psykologer er til for slike som deg som bare nyter av å gå tiol psykolog men ikke får direkte hjelp med problemene sine.
Sitat av Patd
Og hvem er du? Vet du hvordan det er å ha en slik følesle? Har du hjulpet mange? Hvordan vet du at å gå til en psykolog kommer til å hjelpe hvis du er "syk"? Psykologer er til for slike som deg som bare nyter av å gå tiol psykolog men ikke får direkte hjelp med problemene sine.
Vis hele sitatet...
Og hvem er du egentlig? Vet du hvordan det er å føle at man får hjelp av folk som faktisk har lang utdanning i nettopp å hjelpe folk? Fordommene dine om psykologer/psykiatere er tøv, og har ingen rot i virkeligheten.
Og lille nikotin, du burde heller bli lærer. En psykolog kan ikke hjelpe en annen person så mye. Tror du, føler du at det er noen som kan hjelpe deg?? Det er ting i løpet av livet ditt som har gitt deg de tankene som har ledet deg til selvmordsfosøk. Hadde ikke dette skjedd deg, hadde du ikke endt der du gjør. Jeg er som deg og vet t det ikke går ann å gjøre noe med slikt nåe en først er der fordi da er ens taneker ferdig utviklet. Hvis du blir lærer vil du kunne hindre at folk blir som oss. Skjønner du hva jeg mener?

Sitat av DonTomaso
Og hvem er du egentlig? Vet du hvordan det er å føle at man får hjelp av folk som faktisk har lang utdanning i nettopp å hjelpe folk? Fordommene dine om psykologer/psykiatere er tøv, og har ingen rot i virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Ja det vet du like mye om som jeg gjør. Jeg er enda en norsk fyr som har vært på vei til å ta selvmord. En psykolog kan kun være bra å snakke med fordi han vet hva han ikke skal si til en som er deprimert eller lignende. Det er ett fett så lenge en får snakke med noen, men det er en stor fordel når personen vet hva han/hun ikke skal si og det er den fordelen en psykolog har ettersom at psykologen har lært det på universitetet. Det jeg mener er at det er så mye tull i at folk skal stå i kø i over et år og vente på å få snakke med noen når personen egentlig kan få større nytte av å snakke med noen som opplever akkurat det samme som det er veldig mange i Norge som gjør. Derfor blir jeg fobanna når folk sier at det er jo bare til å finne seg en. Som om at systemet er det beste.

Jeg vil forrsten anbefale alle som har et slikt problem på grunn av mobbing å se episode 16 i sesong 3 av one tree hill som handler om mobbing. Den er emosjonell
Sist endret av Patd; 21. april 2007 kl. 18:32.
til john b: det er ikke alltid så enkelt å ta kontakt med noen og hvis man skal det så må man ofte snakke med foreldrene sine om det først og det kan være veldig slitsomt... jeg er ikke på så veldig godfot med foreldrene mine selv akkruratt nå og orker da ivertfall ikke å snakke med dem om hvordan jeg har det...og hvis man liker musikk så kan det hjelpe litt... har sittet på rommet mitt og hørt på musikk nå de to siste ukene merker egentlig ikke om det hjelper men det blir ikke verre ivertfall...men ungå ivertfall hasj og andre rusmidler det bare føkker deg enda mer opp.
Sist endret av artemiz; 21. april 2007 kl. 21:32.
Patd: En psykolog skal absolutt kunne hjelpe folk som deg. De har hatt lang utdannelse i å forstå mennesker med problemer, og hvordan riktig kunne hjelpe dem. Selfølgelig er ikke alle like gode, men det finnes alltids en som kan hjelpe. Det virker som om du har skapt deg en meget negativ holdning overfor psykologer, og overbevist deg selv om at de ikke hjelper. Da er det kanskje ikke rart at de ikke gjør det når du har gått inn for at de ikke kan det. Jeg er enig i at personer i en lik situasjon er bedre til å forstå hverandre, da begge vet nøyaktig hvordan den andre har det. Men på hvilken måte hjelper de hverandre da? Når begge ligger like langt nede?

Noe som også er viktig blandt psykolog og pasient er kjemien imellom dem. En pasient som sliter klarer ikke åpne seg for enhver, og når de da får en psykolog som de ikke kjenner kan det bli vanskelig til å begynne med. Derfor er det viktig at pasienten gir han/henne en sjanse, og at man gjerne starter i smått med og småprate. Hvis de ikke finner kjemien fungerer forholdet dårlig og pasienten vil ikke åpne seg for psykologen som er der for å hjelpe. Men om man finner kjemien og forholdet er bra, så er det enklere for pasienten å åpne seg. Og med tid vil det bli et sterkere forhold og pasient og psykolog vil kjenne hverandre godt. Pasienten vil ha denne psykologen fast, og gå til han/henne en gang i uken, en gang i måneden, alt etter hva som trengs. Og med tid så vil psykologen antageligvis kunne hjelpe. Pasienten får ihvertfall noen å snakke med, og etter egen erfaring med problemer så kan dette hjelpe i stor grad.
Jeg liker ikke psykologer fordi det er så mange som har tatt selvmord som kunne snakket med hverandre som av det mest sannsynlig hadde blitt gitt en grunn til å leve. Når man føler seg uttafor er det godt å vite at det er noen som er som deg som er annerledes og at denne verdenen er for sånne som oss/meg/deg. Som du sier så er det også noe med å åpne seg for hverandre. Når man sier at man har forsøkt å ta selvmord direkte til en person som har vært eller er i den samme situasjonen åpner man seg, føler seg bedre og begynner å snakke videre. Det er derfor en som har vært eller er langt nede kan hjelpe og som oftest hjelper. Lille nikotin sier ikke det han sier kun for å hjelpe andre men fordi det hjelper han/hun selv å snakke om det fordi en da kan få svar fra andre. Jeg har et dårlig bilde av psykologer av mange gruner men først og fremst fordi jeg har stått i kø i et år nå. Hadde jeg ikke funnet noe som hjalp hadde jeg vært en tikkende bombe nå.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Alle snakker om egoisme her.. Hva om man er en person verden virkelig kan være foruten da? Og man gjør dette for andres skyld ?

Rent teoretisk sett :P Jeg er ingen fan av selvmord!
Jeg gav opp etter første side.

Fy så mange uerfarne, umodne, idiotiske mennesker med underutviklet empati det finnes.
Slutt å tro at alt kan rasjonaliseres med "vett i skallen".
Sitat av Lille Nikotin
Av alt dette, har jeg også mistet mesteparten av følelsene mine. Det skal utrolig mye til for at jeg føler meg glad og komfortabel, eller bare ganske enkelt bra. Det skal også nevnes at det skal en del til for at jeg skal føle meg utafor, eller lei meg også .. Jeg bare "Er der", på en måte.
En ganske så uutholdelig oppfatning. Det samme gjelder for smerte og nytelse også..
Vis hele sitatet...
Der tror jeg at skjønner akkurat hva du mener.
Skammer meg litt for mye over min patetiske erfaring om emnet til å legge ut om den.

Ønsker at folk som oppfører seg beinhardt mot personer som kan ha selvmordstanker utviser litt diskresjon. "Å høre hvor egoistisk/teit man er hvis man i det hele tatt vurderer det, er ikke akkurat noe som bidrar positivt hvis man føler at alt går galt, det ikke finnes noen utvei og man vil dø."
Opprinnelig av Mentaltilfelle: Å høre hvor egoistisk/teit man er hvis man i det hele tatt vurderer det, er ikke akkurat noe som bidrar positivt hvis man føler at alt går galt, det ikke finnes noen utvei og man vil dø.
Vis hele sitatet...
Kunne ikke sagt det bedere selv. Er ikke noe selvtillitsboost å høre at man er egoistisk og dum fordi man ikke greier å finne en løsning på problemene sine.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Tmontana
Alle snakker om egoisme her.. Hva om man er en person verden virkelig kan være foruten da? Og man gjør dette for andres skyld ?

Rent teoretisk sett :P Jeg er ingen fan av selvmord!
Vis hele sitatet...
Den typen folk du beskriver her har, i 99% av alle tilfeller, aldri vett til å skjønne at verden KAN klare seg uten dem... derfor tror jeg dette er et av de sjeldneste motivene for selvmord som dukker opp noen gang.
Dette er et svært sårt emne og det gagner ingen godt å snakke nedlatende om de som evt. har vært inne på å ende sitt eget liv.
Det finnes personer som har "alt" det de trenger rundt seg, dvs. familie, venner, penger osv., men som fortsatt har det nitrist.
En persons følelser avhenger ikke av det sosiale, men mer på livssituasjonen man befinner seg i og i tillegg hvor sterk psyke man har.

Enkelte valg i livet, ja så enkelt som å finne ut om man skal gå på skole eller ei kan for noen være et rent H.. å finne ut av, mens det for andre igjen er den simpleste sak.
For personen som sliter med valget, er inne i en dårlig periode, føler seg ensom og ser ikke helt gleden med livet så kan dette bli en nedtur som er utrolig ødeleggende, det er disse menneskene man må rekke ut hånden til og HJELPE!

Noen takler ting bedre enn andre, survival of the fittest og janteloven er med på å sakte, men sikkert bryte oss ned, det er på tide at vi hjelper hverandre og ikke bare tenker på oss selv.

Alle mennesker er egoister, det kan man ikke komme seg unna uansett hva man sier eller gjør!
Sitat av Gubbe
Bill Gates var også en skole sliter, og ble en "College dropout", likevel klarte han å få Microsoft på beina og er idag styrtrik.

Det beviser at slitere også kan nå høye mål.
Vis hele sitatet...
Bill Gates gikk på Harvard og var nok ingen skolesliter, selv om han aldri fikk noen grad eller tittel der.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Drar opp igjenn denne. Som dere kan lese i den første posten min; " At jeg aldri" kommmer til å bli helt frisk .. her fikk jeg rett. Jeg har vært igjenom hendelser .. Som jeg helst vil spare dere for. Jeg har mistet alt av følelser for meg selv..

Jo selvfølgelig, jeg kan bli forelsket, noe jeg i den forstand er .. . . Men om jenta det er snakk om finner seg en gutt, som da ikke er meg.. heh.. Ok, tenker jeg. Kunne blitt meg, men hun blir nok mye lykkeligere hos ham". Jeg ønsker meg ingenting .. og alt jeg ønsker meg, gir jeg med glede i fra meg, for å glede en person.

Jeg bryr meg ikke filla hva som skjer med med lenger.. Hvis jeg ser en trist person, går jeg bort til dem og spør; Unnskyld - er alt bra ? (selfølgelig er det ikke det, ettersom personen ser trist ut)
De svarer da som regel "Joda *tørke noen tårer fort, og prøve å tvinge frem et smil) Alt er bra
Selfølgelig ser jeg at noe er alvorlig galt, og jeg snakker med dem om det. Prøver å hjlpe dem til et bedre humør.



Jeg har gitt opp livet. Jeg er død, men fremdeles levende. Jeg kunne i dette øyblikk, ta frem en kniv...og kutte pulsårene mine med en gledelses tåre fra kinnet .. og dø sakte men sikkert - smilende. Endelig. Endelig. Endelig. Jeg sier dette nå, siden jeg får vil kke sagt det når jeg er død / døende.. De minuttene, som trengs for blodet å renne ut av kroppen, de minuttene.. Vil være de beste minuttene i mitt liv.


Det er noen få ting som .. holder meg tilbake fra å gjøre dette .. dette jeg lengter så etter .. å frigjøre meg fra denne verden og alle problemene.. all tomheten. Det eneste tingene er vennene mine .. familien min. Hva vil hende med dem da ? Hvordan skal det gå med dem, om jeg ikke er der for å passe på dem .. muntre dem opp når de føler seg nedfor, hvem skal få dem til å le?
Hvem skal være den som sier;Her, du kan ta min. når det er tomt for drikke / mat / penger.

Jeg hører magen hans rumler, men han tør ikke spørre noen om penger ...Jeg står i kantine køen. og har akkurat 16 kroner.. nok til litt mat. "Ta matpengene mine du .. jeg klarer meg".

Hadde det ikke vært for familie og venner ville fått en så stor sorg .. Hadde jeg ikke vært i live nå.

Hvis jeg er borte .. .. hva hender da ? Nei. Noe slikt kan jeg ikke utsette dem for. Men .. den dagen..når den søte dagen kommer, dagen jeg endelig skal dø.. Da skal jeg gråte - av glede. Endelig .. får jeg fred!
Sist endret av Lille Nikotin; 7. september 2007 kl. 00:11.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Drar opp denne tråden igjen jeg.

Har selv slitt med depresjoner 5-6 år, og for ca. 2 måneder siden ble begeret fullt. Da klarte jeg ingenting mer. Fikk ikke sove, men orket ikke å stå opp likevel. Planla selvmordet mitt, men så tenkte jeg på mamma. Den eneste som faktisk betyr noe for meg. Jeg brydde meg ikke mer, men tenkte mamma fortjente å vite. Sendte en tekstmelding til henne, hvor jeg skrev at jeg ikke orket mer.

Heldigvis(?) ringte mamma fastlegen min, som handlet raskt og fikk et legeteam bort til meg. Deretter ble jeg kjørt til psykiatrisk poliklinikk. Slapp innleggelse, men ble enige om å begynne på antidepressiva og samtaler med psykolog. Igjen gjorde jeg det ikke for meg selv, men for mamma. Jeg bryr meg ikke om mitt eget liv.

I 5 år har den eneste tiden jeg har vært "lykkelig" vært mens jeg sov. Da føler jeg ingen smerte, og ofte drømmer jeg helt herlige drømmer. Men så får man ikke sove mer. Hva faen har man da?

Til dere som synes det er egoistisk å ta sitt eget liv, kan du tenkte deg dette: Inni deg er det et svart hull som suger ut all glede. Hver gang du skal i butikken, til en kamerat (dersom du er så heldig å ha en) eller hva som helst, så må du putte på deg en maske. Du skjuler hvordan du har det på innsiden. Hver dag. Følelsene inni deg gnager, men du tør ikke vise dem. Hver eneste følelse bortsett fra smerte må spilles. Du er fanget i deg selv. Alle sier du må fortsette å kjempe, og at det vil bli bedre. Men alt håpet ditt er borte for lengst. Hvorfor skal ting plutselig bli bedre? Du har bare et ønske og det er å være lykkelig. Ikke levende, men lykkelig. Spiller ingen rolle om du er død eller levende.

Foran deg har du to veier. Den ene fører rett til "lykke". En slags 4-felts motorvei. Dette er selvmord. Den andre veien er liten, kronglete, hullete, trang og usikker. Dette er livet. Man starter på den lille veien, men etter 5 år mister man troen. Hvem ville ikke vært fristet til å ta den trygge veien da?
Sist endret av Abs; 31. oktober 2007 kl. 11:50.
Jeg selv har også hatt mange depresjoner på lur, og dette er alt fra problemer på skolen pga ADHD eller dametrøbbel. Har EN gang vurdert og ta mitt eget liv, men valgte å sysselsette meg med andre ting istedet som å spille gitar, musikk og trene en gang i blandt. Dette var altså det som gjorde at jeg kunne komme meg videre utenom mine deppe-tider. Sette seg mål og tenke at andre bryr seg om deg er vel noe av det som kunne hindre deg i å få depresjoner. Bare du merker litt framgang på livet ditt så skjønner du at det ikke er så ille.
Misliker sterkt personer som snakker nedlatene om folk som vurderer selvmord.
"Oppmerksomhetshore", "fjortis", "emo" o.l. trenger du virkerlig ikke si til noen før du har vert der selv.
"Han er ikke deprimert, fordi mora hans har ikke dødd/hun har ikke blitt voldtatt" etc. vitner bare om uvitenhet.
Å beskrive hvordan det er å vere deprimert er bortimot umulig.

Det er vanskelig å ta livet sitt med ikke momentane virkemidler som et skytevåpen e.l. Dette betyr ikke at personen egentlig ikke har lyst til å gjennomføre det, bare at overlevelsesinnstinktet kicker inn.
Kan ikke tenke meg noen som klarer å stå utafor døra si hjemme og fryse ihjel, uten å før eller siden gå innom husdøra igjen.

Litt økt forståelse og mange metoder til selvmord finner du her: link