Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 625
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
Det har seg slik at jeg har planer om å sette sammen en filserver. Dette vil være et prosjekt som vil gå over en periode på ca 6-9 mnd, da jeg er inne til førstegangstjeneste i HMKG, og ikke akkuratt får godt betalt. Serveren skaø primært brukes til fildeling, da TV-serier, filmer, spill etc. Muligheten bør være der for at jeg kan sette den opp i serverparken til de LAN'ene jeg besøker. Er også viktig at denne serveren ikke bare fungerer i dag og i et år fremover, men helst i en 5-6 år, gjerne enda lenger.

Jeg lurer derfor på om dere kan sette opp noen tips til komponenter som passer godt sammen. Har ikke avgjort om jeg skal gå for AMD eller intel.

Det jeg har sett på hittil er:

OS HDD: Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM
HDD1: Seagate Barracuda 7200.10 750GB SATA2 16MB 7200RPM
Skal selvfølgelig kjøpe flere HDD's når jeg trenger/har penger til det.

Funker disse diskene til det jeg skal ha de til. Hvilket hovedkort, PSU, ram etc er en fin løsning? Kabinett?(Ikkenoe fancy, bare med masse plass til HDD's)


Et lite spørsmål til slutt, tåler en slik maskin å stå på en utebod, om vinteren. Boden er ikke isolert, men taket er i alle fall tett. hva med fukt/kondensskader etc?

Har søkt en del rundt og funnet ut at siden jeg ikke er motivert til å lære linux, selv om Tux er kjempesøt, så blir det nok Windows Server 2003 (Jeg gremmes da jeg egentlig har gått over til Mac )
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du får meir diskplass med 3x320GB, og det koster mindre enn 1x750GB. Dessuten så ville eg vurdert raid 5, og da treng du minst tre disker, men til gjengjeld tåler du at en av dei kræsjer. Og kvifor i alle dager rask OS-disk? OS skal bootast en gang og sidan ligge i RAM... held lenge med en heilt vanlig disk. Leseytelse er ikkje viktig på OS-disken på en filserver.

Så kjøp *billigaste* IDE-disken du finn som OS-disk, og heller mange små disker til å lagre data på. I nesten alle tilfeller er det billigere for mange små disker med kontrollerkortr enn 750GB-disker...
For det meste enig med slashdot. Hvis du vil at maskina skal leve i "5-6 år, men helst lenger", så er det et must å ha en eller annen form for redundanse. Du kan like gjerne kjøre OS på samme RAID5-sett som lagringen, siden det uansett bare skal bootes. Kjøper du f.eks 4 stk 320GB S-ATA-disker, og et kontrollerkort/hovedkort med RAID-5, har du nok av lagring og du slipper å tenke på alt som går i dass når en disk dør..
Hvilken CPU du går for har ikke noe å si. Billig Dual-core eller liknende burde fungere gull hvis maskina også skal brukes til å pakke ut filer.
Jeg er enig og uenig.

1x disk bruker mindre strøm, krever kun 1 tilkobling så vil derfor bli billigere på sikt. Se idag.. Hvor mye nytte har du av 3x 120gb disker vs 1x 300? Jeg ville startet på 1x 750, og heller kjøpt 3x750 + raidkontroller med støtte for online-expansion når han fikk penger. Da kunne ha laget raid5, tømt den enslige disken og utvidet raid5-arrayet sitt med den.
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
Trådstarter
, takk for svar, hva raid5 og online expansion betyr har jeg null peiling på.
Raid 5

RAID 5 krever 3 eller flere disker for å kunne settes opp. Dette oppsettet både speiler og striper diskene på en slik måte at en kan miste en disk uten å miste data. Samtidig øker den hastigheten på lesing av data samt øker volumets størrelse. Skriving er derimot noe som tar lengst tid her ved at paritet skal beregnes og så skrive endrede data til alle disker.

For å finne størrelsen på volumet må man trekke fra en disk. Det vil si at fem disker på 200GB blir et volum på 800GB (1 TB minus en disk på 200 GB) samt at den teoretiske hastighetsøkningen blir ganget med antall disker minus en: 5 - 1 = 4 ganger høyere hastighet. Hastighetsøkningen er vel og merke bare teoretisk og varierer veldig fra RAID-kontroller til RAID-kontroller.
Det er viktig å merke seg at et RAID 5 med en defekt disk har samme lave sikkerhet som RAID 0. Derfor må den defekte disken skiftes ut så snart som mulig for å gjenopprette sikkerheten.

En siste fordel med RAID 5 er at en på noen diskkontrollerene kan øke volumets størrelse ved å legge til flere disker, dette selv etter at volumet er tatt i bruk. På noen kontrollere kan dette til og med gjøres uten å måtte skru av eller restarte maskinen. (Online expansion).

Hentet fra itpro.no