Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1828
Jeg har aldri vært så lenge uten snus og sånn sett er jeg veldig stolt. Jeg ville gjøre noen endringer i livet, bl.a kutte kontakt med mennesker som ikke er bra for meg, begynne å trene og kutte ut snusingen.

Abstinensene og dårlig humør har jeg taklet greit synes jeg, har på en måte bare stått i det og akseptert at dette må jeg bare komme gjennom og ha tålmodighet med. Etter en stund roet dette seg og sånn sett er det jo lettere.

Det jeg derimot sliter med er savnet etter snusboksen. Alt drittet jeg har vært gjennom av krevende tider, sykdom, damer og kjærlighetssorg, så har snusen der vært der som en trøstende kompis. Samme motsatt, når det har vært gode tider med kompiser, feiringer og hygge med familie så har snusen vært med.

Nå har jeg prøvd å erstatte dette savnet med noe. Kopp kaffe, noe god snacks, sunn snacks, mye trening, godteri jeg liker osv. Også unnet meg selv mye god mat jeg liker under denne perioden for å gjøre det litt lettere å komme gjennom dagene. Men ingenting kan erstatte snusen og den gleden den gir. Vurderer derfor om det egentlig er verdt det å lide seg gjennom dette her hvis det ikke blir bedre. Føler meg jo også en del ensom i og med at jeg kutta kontakten med en del idioter som ikke er bra for meg. Så sånn sett ser jeg ikke på denne perioden her som noe positivt, men en overhode som er krevende og dritt. Hvis noen skjønner hva jeg mener. Det har vært hardt å starte å trene, hardt å være ensom, og hardt å slutte med snus.

Jeg er så nære ved å sprekke men samtidig synes jeg jo at jeg har vært flink.

Tips?
Sitat av legoleif Vis innlegg

Men ingenting kan erstatte snusen og den gleden den gir. Vurderer derfor om det egentlig er verdt det å lide seg gjennom dette her hvis det ikke blir bedre.
Vis hele sitatet...
Har selv prøvd å slutte 100 ganger, og ender alltid opp her selv...

De jeg kjenner om som har klart å slutte er beinharde med selv, og har akseptert at snusen alltid kommer til å være et stort savn. Men via konstant viljestyrke så klarer de å motstå fristelsen.
Jeg har selv forsøkt å slutte en gang, og sluttet uten egentlig å forsøke en annen gang.

Når jeg forsøkte å slutte endte jeg opp som du beskriver, og begynte med snus igjen etter ett par mnd.
Den gangen jeg sluttet uten å egentlig prøve var i februar 2021, og bestod egentlig bare av å teste nikotunplaster.
Lang historie kort, men nikotinplaster på ryggen og fersk ingefær under leppa savnet jeg ingenting. Trappet ned på plaster og kuttet ut de etter 8 uker, fortsatt ikke noe savn, nå omtrent ett år etterpå, stadig ikke noe savn.

Min anbefaling er altså, kjøp og bruk nikotinplaster!
Anonym bruker
"Ferdig Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg slutta å snuse etter 17 år nå i sommer. Var litt sugen i 2 måneder, så gikk det over. Ikke gi deg når du har holdt ut såpass lenge, du er over det værste nå.

Jeg drakk sprit daglig i 15 år før jeg plutselig måtte slutte cold turkey, DET var jævelig (og endte med innleggelse på sykehus)..
Ga snus deg egentlig noe som helst før du sluttet?

Jeg sluttet i de siste månedene av 2021 selv, og snus ga ikke meg noe da i hvert fall. Bare utsatte abstinenser for hver snus.

Og ble egentlig noen ting lettere av å ta den snusen? Jeg synes egentlig ikke det. Det hadde bare blitt vanskeligere om jeg ikke hadde hatt den.

Snus har ikke gjort en dritt for meg siden jeg kjøpte min første snus boks og ikke faen om jeg skal la meg lure av den igjen.

Jeg trenger ikke snus med mindre jeg snuser. Snus er bare godt hvis jeg ikke snuser.

Jeg sluttet fordi jeg hater å ikke ha kontrollen selv. Jeg vil handle av intensjon, ikke av automasjon, på en måte.

Hvorfor ville du slutte å snuse?

Edit:
Jeg brukte forresten nikotinfri snus de første fire ukene. Skjønte det som at den fysiske avhengigheten til nikotin gikk over etter 4 uker, så tenkte jeg kunne ta en avhengighet av gangen. Fungerte bra for meg, men merket jo en slags abstinens runde nr. 2 da jeg sluttet med nikotinfri også.
Sist endret av i_et_nøtteskall; 13. januar 2022 kl. 19:10.
Kanskje kan det hende at det er fornemmelsen av å ha en prell i leppa som er katalysator for suget ditt? Har du prøvd Kick-Up eller ONICO sine koffein-frie snusposer? Viss ikke så anbefaler jeg deg å sjekke ut det og gradvis ta færre og færre.