Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3431
Jobber som vaktmester og er ikke utdannet rørlegger(har fagbrev som elektriker) og sliter litt med et problem rørleggere/andre med kompetanse muligens kan bistå med.

Det hadde oppstått en problem en kran som gir ut enten kullsyre vann eller vanlig basert på knappen man trykker på, knappene sitter på selve kranen. Det er enten selve kranen eller devicen (som ser ut som en stasjonær PC med diverse vannrør, rør fra oksygentank og strøm tilkoblet) som det er noe galt med.

Jeg gikk for å teste å bytte ut kranen først, da det ikke var noen varsellys på den devicen i skapet, mens kranen derimot ga ut litt vann hvert 5 sekund når ventilen sto i åpen stilling og den ene knappen lyste konstant(noe den ikke skal gjøre).

Mitt problem var å få løsnet det blå vannrøret fra eksisterende kran som var festet inn i plastventilen som lå mellom kran og "devicen", slik at jeg kunne montere vannrøret fra den nye kranen der isteden. Jeg fikk fjernet den røde knotten og prøvde å bruke en flatrekker å vippe den grå delen litt og litt ut fra alle kanter i den tro om at det muligens ville gjøre slik at jeg fikk løsnet det blå vannrøret fra den ene siden av ventilen og koble til det fra den nye vannkranen.
Det fungerte til en viss grad å bikke den grå delen fra alle kanter, men den satt ekstremt hardt og fikk den kun delvis bikket ut, uten å få løsnet vannrøret, selv når jeg trakk i det med full kraft.

Endte til slutt med å ødelegge/skade den grå delen som var festet i ventilen + det blå vannrøret for å få løsnet det fra ventilen, og jeg har ikke noen ny grå del eller ide om hvordan jeg får festet vannrøret til ventilen og strammet tilstrekkelig som det opprinnelig satt uten risiko for lekkasje.

Noen her som har vært borti en slik type kobling/ventil og som kan gi meg veiledning på korrekt måte å få fjernet vannrøret fra ventilen, samt feste og stramme til uten risiko for lekkasje.
Må muligens få tak i en ny del av den lille grå delen som vannrøret gikk gjennom inn i ventilen som ble ødelagt, en midlertidig løsning vil være å dytte vannrøret inn i ventilen og tett med lim som tek7/trans7, men dette er jo ikke optimalt og hvis trykket blir høyt kan det oppstå lekkasje.

Legger ved 2 bilder av vannrøret og ventilen. Kan laste opp fler når jeg kommer meg på jobb på mandag for å vise situasjonsbildet bedre hvis nødvendig.



Du skulle ha tatt av den røde låseskiven, og presset den lille grå flensen inn. Den dytter bort mothakene og gjør at man kan dra ut røret. Ikke prøv å lime det fast.
Sist endret av warmkorv; 31. oktober 2021 kl. 07:03.
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Du skulle ha tatt av den røde låseskiven, og presset den lille grå flensen inn. Den dytter bort mothakene og gjør at man kan dra ut røret. Ikke prøv å lime det fast.
Vis hele sitatet...
Ah, håpløst fra min side, skulle utforsket litt mer, men hadde mye stress på meg da det sto et lass med folk som ønsket vann og ventet på meg

Jeg prøvde å bikke den utover når det så ut som det fungerte fremfor å presse den inn og trekke ut slangen.

Vises jo ganske greit i denne filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=6Gpj8iXqoV8&t=177s

Jeg ødela den delen som vises fra 3:50 i youtube klippet ovenfor og blir nok derfor nødt til å kjpe helt ny 2-veis ventil.

Å lime fast slangen(tek/trans7) er kun midlertidig til jeg får på plass ny ventil, det er haugevis av folk som skulle benyttet denne vannkranen. I mellomtiden den er ute av drift må det settes ut masse krukker med vann konstant til en haug med konferansegjester, noe som er ubeleielig..

Ser jeg det blir lekkasje likevel (kan umulig være så ekstremt trykk) etter liming får jeg heller stenge av hele krana til ny ventil er på plass.

Det jeg har funnet fra Norge er de 2 midterste produktenene på denne akvariumsiden, https://www.dreamaquarium.no/produkt...-reservedeler/

Skal ringe dem å prøve å finne en rask shipping metode, gjerne så jeg kan få det på tirsdagen.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Service557 Vis innlegg
Å lime fast slangen(tek/trans7) er kun midlertidig til jeg får på plass ny ventil, det er haugevis av folk som skulle benyttet denne vannkranen.
Vis hele sitatet...
I herrens navn, hold det svineriet der unna drikkevann! Har dere ikke serviceavtale på denne saken her, eller er det noe som bare er kjøpt inn og montert uten videre?