Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2503
Hei, ble stoppet å tatt blodprøve med 0,2 promille i THC. Jeg godkjente først førerkort beslag, men deretter trakk jeg det for å få fart på saken. tre uker senere fekk jeg ett forelegg der det ikke står noe om inndraging av førerkort, bare en bot. Googlet litt rundt og fann ut att det ikke er normalt å miste førerkortet med 0,2 promille, men lurer på om dette berre gjelder Alkahol og om politet evt er ekstra strenge når det gjelder THC?

Noen som har erfaring eller vet noe om disse type saker?

spørsmålet var om noen vet om jeg mistet lappen eller ikke. forsto det ikke helt
Sist endret av svartebananer; 24. juni 2021 kl. 22:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fortalte du noe om bruken din?
Det er godt mulig du får brev om at førerkort inndras om de anser deg som "ikke edruelig".
Du er "ikke edruelig" om du innrømmer gjentatt bruk av hasjsprøyter.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Fortalte du noe om bruken din?
Det er godt mulig du får brev om at førerkort inndras om de anser deg som "ikke edruelig".
Du er "ikke edruelig" om du innrømmer gjentatt bruk av hasjsprøyter.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg hadde null erfaring og freaket og innrømet bruk iløpet av dagen. men snakket med advokaten som synest det var rart det sto over 0,2 promille og legen ikke hadde noe dokument på resultatet. Men sa det var ett engangstilfelle og fekk inntrykket av att di ikke tvilte noe på det
Sist endret av svartebananer; 24. juni 2021 kl. 23:09.
Sitat av svartebananer Vis innlegg
Hei, ble stoppet å tatt blodprøve med 0,2 promille i THC. Jeg godkjente først førerkort beslag, men deretter trakk jeg det for å få fart på saken. tre uker senere fekk jeg ett forelegg der det ikke står noe om inndraging av førerkort, bare en bot. Googlet litt rundt og fann ut att det ikke er normalt å miste førerkortet med 0,2 promille, men lurer på om dette berre gjelder Alkahol og om politet evt er ekstra strenge når det gjelder THC?

Noen som har erfaring eller vet noe om disse type saker?
Vis hele sitatet...
Vanlig å miste førerkortet og få betinget med 0.5-1.2 i promille. 0.2 er grensen for bøter/null toleransen som de så fint kaller det. Over 1.2 så snakke vi ubetinget og minst 21 dager. Saken har lenge vært annerledes når det gjelder THC promille, og forsåvidt promille med andre droger. Man har da blitt stemplet som "ikke edruelig" og mistet lappen etter veitrafikklovens § 24.

Dette har vært en kampsak de siste åra, og uten den kampen hadde du hatt et problem må. Det du gjorde riktig var at du trakk samtykken. Du har ingen ting å vinne på det. Dessuten er dette en ulovlig praksis som politiet har drevet med i mange år. De har fått direkte beskjed og flere pålegg om å ikke gjøre dette, men det DRITER de visst en lang jævla marsj i. Det viktigste er å ha makt og legge ut om hvordan de ikke kan fordra politidirektoratet. Først nå i det siste, sammen med mislykket forsøket på en rusreform, har det likevel kommet noen positive forandringer som forhåpentligvis kan være litt tillitsbyggende og mindre stigmatiserende for brukere av narkotika.

Så da kan jeg vel egentlig gratulere deg med å merke de positive forandringene som skjer. Du hadde litt flaks også da...
Sist endret av knert1; 24. juni 2021 kl. 23:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor lenge etter du røyka ble du tatt?
Røyket vell en og en halv time før og 3 ganger iløpet av dagen. Så var ganske heldig ��
Sitat av svartebananer Vis innlegg
Røyket vell en og en halv time før og 3 ganger iløpet av dagen. Så var ganske heldig ��
Vis hele sitatet...
Da fortjener du beslag. Å kjøre ruset er ikke kult.
Anonym bruker
"Ergerlig Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
det skjer jo hver gang det raveX.

Du kjører til spotten og chiller der i en time eller to også kjører du hjem igjen.
Sitat av svartebananer Vis innlegg
Hei, ble stoppet å tatt blodprøve med 0,2 promille i THC. Jeg godkjente først førerkort beslag, men deretter trakk jeg det for å få fart på saken. tre uker senere fekk jeg ett forelegg der det ikke står noe om inndraging av førerkort, bare en bot. Googlet litt rundt og fann ut att det ikke er normalt å miste førerkortet med 0,2 promille, men lurer på om dette berre gjelder Alkahol og om politet evt er ekstra strenge når det gjelder THC?

Noen som har erfaring eller vet noe om disse type saker?

spørsmålet var om noen vet om jeg mistet lappen eller ikke. forsto det ikke helt
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor lenge etter du røyka ble du tatt?
Vis hele sitatet...
Sitat av svartebananer Vis innlegg
Røyket vell en og en halv time før og 3 ganger iløpet av dagen. Så var ganske heldig ��
Vis hele sitatet...
Sitat av RaveX Vis innlegg
Da fortjener du beslag. Å kjøre ruset er ikke kult.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
det skjer jo hver gang det raveX.

Du kjører til spotten og chiller der i en time eller to også kjører du hjem igjen.
Vis hele sitatet...
Ja,ville ikke ha kjørt om jeg var påvirket. Ergo hvorfor lav promille (selvom jeg også mener den var for høg)
Ikke røyk å kjør samme dag,så enkelt er det faktisk. Jeg drikker heller ikke en halv cider å så setter meg bak rattet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
det skjer jo hver gang det raveX.

Du kjører til spotten og chiller der i en time eller to også kjører du hjem igjen.
Vis hele sitatet...
Fy faen, du må være både kreativ og hyperintelligent... Finner du INGEN andre måter å ta deg et trekk på? Kanskje praksisen politiet har hatt de siste åra egentlig hadde vært det beste. -,-'

Sitat av svartebananer Vis innlegg
Ja,ville ikke ha kjørt om jeg var påvirket. Ergo hvorfor lav promille (selvom jeg også mener den var for høg)
Vis hele sitatet...
Du var jo påvirket, der er jo derfor du fikk en bot...
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av sonofsam1 Vis innlegg
Ikke røyk å kjør samme dag,så enkelt er det faktisk. Jeg drikker heller ikke en halv cider å så setter meg bak rattet.
Vis hele sitatet...
Ikke kjør dagen derpå heller.
Jeg ble tatt med amfetamin og hasj i blodet, regnet ut til like under 0,4 TROR jeg, og jeg fikk beholde førerkortet. Forløpet rundt saken min og nøyaktig promille er i historikken min her på freak da jeg skrev om det da det skjedde. Orker ikke bla meg frem til det nå.

Oppføre seg ordentlig og prøve gi et inntrykk av at man er en grei kar er ikke dumt.

Før dette igjen hadde jeg razzia hjemme hos meg hvor dem fant 40 gram pott og en del andre legemidler, de tok ikke førerkortet da heller. De var greie nok til å advare meg om at jeg burde passe meg i trafikken fremover pga de la inn reg nr på bilen i systemet dems. Så de gjorde meg obs på det. Er sånn jeg ble stoppet noen dager senere som jeg refererte til over her.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke kjør dagen derpå heller.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke, faen til overdrivelser
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Kuami Vis innlegg
Hvorfor ikke, faen til overdrivelser
Vis hele sitatet...
Bare her på freak er det en haug med tråder hvor folk har blitt tatt med spytteprøve fordi de røykte for 17 timer siden.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bare her på freak er det en haug med tråder hvor folk har blitt tatt med spytteprøve fordi de røykte for 17 timer siden.
Vis hele sitatet...
Eller 2-3 dager.
Man bør ikke miste lappen for det.

Det TS driver med derimot, det bør man miste lappen for.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Eller 2-3 dager.
Man bør ikke miste lappen for det.

Det TS driver med derimot, det bør man miste lappen for.
Vis hele sitatet...
Ja dessverre. Helt uenig med lovverket, så man må være forsiktig.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja dessverre. Helt uenig med lovverket, så man må være forsiktig.
Vis hele sitatet...

Mente ang at man kan bli dømt for å kjøre påvirket av THC 1-3 døgn etter inntak. Ikke ang TS.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja dessverre. Helt uenig med lovverket, så man må være forsiktig.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mente ang at man kan bli dømt for å kjøre påvirket av THC 1-3 døgn etter inntak. Ikke ang TS.
Vis hele sitatet...
Dømt er feil ord. At man kan miste førerkortet 48 timer etter å sniffet på en joint er helt texas.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bare her på freak er det en haug med tråder hvor folk har blitt tatt med spytteprøve fordi de røykte for 17 timer siden.
Vis hele sitatet...
Den praksisen er i forandring. Så du kunne kanskje nevnt det i samme slengen? Derfor hadde det vært en fin ting om folk i det minste kunne vente lenger enn én fuckings time før de erklærte seg selv som klinkende edru og dura på. Folk som blir tatt fordi det finnes sporstoffer i spytt etter 17 timer derimot, syntes jeg genuint synd på. Det er jo rett og slett diskriminering på grunn av holdninger, og ikke ruskjøring. Syntes det er merkelig om ikke flere ser dette? Jeg sier ikke at cannabis burde være strengere i trafikken enn alkohol, men selv om det er ulovlig å bruke narkotika, trenger man ikke å bryte enhver moralsk grense nå som det ser ut til at selv politiet tvinges til å forandre holdninger, og måten de håndterer situasjonen på.

At TS hevder at han ikke var påvirka når han faktisk hadde røyka noen få timer før, og hadde en promille på 0.2 tyder jo på en form for misforståelse som ikke er helt bra... Jeg må jo spørre meg om han skjønner hvorfor han fikk boten, når han hevder å ikke ha vært påvirket?

Sitat av Veitrafikkloven
§ 22.Ruspåvirkning av motorvognfører
Ingen må føre motorvogn når han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel.

Har han større alkoholkonsentrasjon i blodet enn 0,2 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften enn 0,1 milligram per liter luft, regnes han i alle tilfeller for påvirket av alkohol i henhold til bestemmelsene i loven.
Vis hele sitatet...


TS kan derfor i alle tilfeller regnes som ruspåvirket. Det at vi liker å skryte på oss nulltoleranse betyr ikke at vi må miste lappen før vi har blitt ferska bak rattet for å være ruspåvirket slik TS blei.

Personlig er ikke poenget mitt her at jeg syntes dette er helt forferdelig, eller å moralisere. Men folk må skjønne at selv om politiet ikke diskriminerer like hardt lenger, så har han fått en bot fordi han var ruspåvirket.

Jeg er ikke for at folk skal miste lappen fordi de røyka for 17 timer siden, men jeg er skeptisk til at hasjrøykere bare skal kjøre til et sted, "kjenne etter" også dra igjen så fort de selv mener det er greit. Vi burde blitt mye flinkere til å teste oss selv for alle typer rus før vi satt oss bak et ratt når vi har inntatt noen form for rusmiddel samme dagen.

Utopia:

Det burde faktisk vært så enkelt. Testmulighetene burde vært både gratis og lett tilgjengelig som forebygging, og man burde vært pliktig å bruke de om man hadde inntatt noe det siste døgnet og tenkte seg bak rattet. Fordi det hadde vært gratis og pålagt burde også annet vært straffbart i seg selv. Hvis man faktisk er opptatt av skadereduksjon selvsagt.

Det burde vel være en vinn-vinn situasjon at damplokomotivet som tror han er klinkende edru 1 time etter røykings i det minste fikk fakta slengt i trynet før han dura avgårde og kanskje ved en tilfeldighet fikk fakta 10 år seiner, sammen med en bot, som tydeligvis ikke nødvendigvis er nok til at folk skjønner at de har brutt loven. De må visst kastes inn i glattcella og fistes på tur til det ligger igjen 4 liter til malerier av bilulykker før de skjønner at de faktisk har vært ruspåvirket i trafikken og at de straffes deretter.

Men i Norge så er vi jo av en eller annen grunn så jævlig opptatt av de signalene vi sender.Så dette kommer ikke til å skje med det første. Fordi det finnes en gjeng med grøthuer som tenker at alle som ikke har hørt om rus blir informert om dette, og dermed blir obs på at rusmidler eksisterer, som selvsagt vil eskalere situasjonen og føre til at alle bare sier opp jobben sin mens de røyker 100 jointer bak rattet på vei til Nederland.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja dessverre. Helt uenig med lovverket, så man må være forsiktig.
Vis hele sitatet...
De er er ikke et lovverk som sier dette...

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dømt er feil ord. At man kan miste førerkortet 48 timer etter å sniffet på en joint er helt texas.
Vis hele sitatet...
Overreager litt mere a
Sist endret av knert1; 25. juni 2021 kl. 22:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av knert1 Vis innlegg
Den praksisen er i forandring. Så du kunne kanskje nevnt det i samme slengen?
Vis hele sitatet...
Det visste jeg ikke, så takk. Bra at ting forbedrer seg ihvertfall

Sitat av knert1 Vis innlegg
Derfor hadde det vært en fin ting om folk i det minste kunne vente lenger enn én fuckings time før de erklærte seg selv som klinkende edru og dura på.
Vis hele sitatet...
Ja ang Ts så bør han miste førerkortet. Røyke 30 min før du kjører samt 3 rullingser før? Nei jeg vil ikke møte han i trafikken.

Sitat av knert1 Vis innlegg
Folk som blir tatt fordi det finnes sporstoffer i spytt etter 17 timer derimot, syntes jeg genuint synd på. Det er jo rett og slett diskriminering på grunn av holdninger, og ikke ruskjøring.
Vis hele sitatet...
Er helt merkelig. Tar nok noen år før noe skjer. Det ligger i samfunnet tenker jeg. Det verste er ikke å sitte i fengsel eller bøtene. Helvete kommer fra disse jævla kakke-hønene rundt deg som dømmer deg nord og ned. Føler deg uverdig som menneske. NARKOTIKA TOK HAN! FENGSEL for NARKOTIKA sier tanta. Nabokjerringen: "Har alltid visst noe var gale med han der rampegutten etter at han var på epleslang som 7-åring!"

De får deg til å føle deg som om du har begått mord eller verre.

Så disse strenge lovene fungerte på en redd kar som meg. Orker ikke det stresset igjen.
Funket for meg, men er ikke enig at de skal være så jævla absurd strenge på alle.[/quote]

















Sitat av knert1 Vis innlegg
De er er ikke et lovverk som sier dette...
Vis hele sitatet...
Er det ikke? Trodde det var, men må ha vært før da.



Sitat av knert1 Vis innlegg
Overreager litt mere a
Vis hele sitatet...
Ja ja det var en liten overdrivelse

Bildet ditt minnet meg coveret på en film som heter Contact (1997)
Hahahah! Får i hvert fall en god latter mtp dumme kjærringer og bildet mitt

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det ikke? Trodde det var, men må ha vært før da.
Vis hele sitatet...
Jeg virker kanskje muggen eller kverrulant nå, men nei. Det har aldri vært ulovlig å ha sporstoffer i f.eks urin.

Det er politiet som har missbrukt denne paragrafen gang på gang.

Sitat av Veitrafikkloven § 24.Alminnelige regler om førerett, førerkort, føreprøve og kompetansebevis
Den som skal føre motorvogn må ha førerett og ha ervervet førerkort der dette kreves, samt eventuelt gyldig kompetansebevis, for vedkommende gruppe av motorvogner. Under kjøring skal fører alltid ha førerkort og kompetansebevis med seg.

Departementet kan bestemme at offentlig aldersbevis eller bevis for å ha gjennomgått bestemt opplæring må medbringes under kjøring med førerkortfrie motorvogner.

Den som skal få førerett for personbil, må være fylt 18 år. Departementet kan fastsette en høyere eller lavere nedre aldersgrense for førerett for bestemte førerkortklasser.

Den som skal få førerkort må være edruelig, og det må ikke være noe å si på hans vandel ellers. Han må ha tilstrekkelig syn og førlighet, nødvendig fysisk og psykisk helse og ha bestått førerprøve. Ved kjøring til førerprøve anses kandidat som fører av motorvognen.

Departementet kan gi forskrift om førerprøve og førerett, herunder gebyr, gyldighetstid, fastlagt føreropplæring før førerprøve, helsekrav, krav til tilleggsopplæring og vilkår og begrensninger i føreretten. Departementet kan ved forskrift fastsette nærmere bestemmelser om at den som ikke består førerprøve, utrykningsprøve eller prøve for yrkessjåførkompetanse kan forbys å gå opp til ny prøve i en periode på inntil to måneder (karantene).

Departementet kan gi forskrift om førerkort og kompetansebevis, herunder gebyr, førerkortklasser, gyldighetstid, utferdigelse, utskifting, unntak fra førerkortplikt, midlertidig kjøretillatelse, aldersbevis og bevis for å ha gjennomgått bestemt trafikkopplæring.

Dersom innehaver av førerkort ikke lenger fyller de krav som er fastsatt til syn, helse og førlighet etter femte ledd, plikter han å gi melding om det til statsforvalteren som må gi melding til politiet, jf. § 34.

Departementet kan gi nærmere bestemmelser om utstedelse av norsk førerkort på grunnlag av gyldig utenlandsk førerett. Det kan herunder gis bestemmelser om innlevering av det utenlandske førerkortet, samt om innhenting av opplysninger om vedkommende. Det kan også bestemmes at førerprøve kan unnlates eller at vedkommende skal ha bestått en forenklet førerprøve.

Departementet kan sette særlige vilkår i tillegg til vilkårene i tredje og fjerde ledd for den som vil ha førerett for bestemte førerkortklasser eller for bestemte grupper av motorvogner.

Departementet kan gi forskrift om kvalifikasjonskrav, herunder grunn- og etterutdanning for førerprøvesensorer.

Den som forsettlig eller grovt uaktsomt fusker eller forsøker å fuske på førerprøven, kan ilegges karantene på inntil ett år og kan nektes å gå opp til prøve i andre førerkortklasser i denne perioden. Departementet kan ved forskrift fastsette nærmere bestemmelser om slik karantene. Departementet kan ved forskrift fastsette tilsvarende regler for utrykningsprøve og prøve for yrkessjåførkompetanse.
Vis hele sitatet...
For hvis du driver med knark (altså innrømmer å ha røyket mere enn én gang) er/var du ikke en edruelig person. Men heldigvis så er det folk som har tatt dette videre og stått på krava rett og slett stilt seg i bresjen for oss andre.
Sist endret av knert1; 25. juni 2021 kl. 23:04.