Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4841
Lurer på om noen vet om slaktere eller kjøtt butikker i Norge hvor man får kjøpt hjerne, eller om det hele tatt er lov å selge?

Har hørt med bl. a. Strøm Larsen og han jeg spurte mente det var noe hygiene årsaker eller bakterie relatert som gjorde det umulig å få tak i.
Sist endret av andlov5000; 17. april 2018 kl. 16:41.
Du kan jo alltids forhøre deg med jegere som slakter dyrene sine selv. De har nok ingenting imot å gi deg hodet, evt. en hjerne om du betaler for det.
siden ingen andre spør, ,, hva skal du med en hjerne :?
Prionsykdommer som skrapesyke, kugalskap og Creuzfeld Jacob gjorde at i en periode var ganske forsiktig med å spise hjerne og marg fra utsatte arter, selv om vi ikke er helt sikker på smittemetode anbefales ikke hjernevev til matlaging. Sikkert derfor det er lite i offentlig omsetning. Jegere som jakter vilt, eller folk som arbeider på slakteri kan sikkert være behjelpelig.


https://forskning.no/sykdommer-kugal...008/02/prioner
Når det gjelder hjortevilt, så var det en regel i fjor høst om at alle hodene skulle sendes inn. Jeg vet ikke hvor lenge den varte. Det ble da sjekket for skrantesyke i nervevevet på Veterinærinstituttet. Hvordan dette blir fremover, vet jeg ikke.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Når det gjelder hjortevilt, så var det en regel i fjor høst om at alle hodene skulle sendes inn. Jeg vet ikke hvor lenge den varte. Det ble da sjekket for skrantesyke i nervevevet på Veterinærinstituttet. Hvordan dette blir fremover, vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Kun fra dyr eldre enn 1.5 år.
Kalv skal visstnok ikke kunne ha skrantesyke.
Det var 2 kjertler i hodet og en hjernevevsprøve man tok med en spesiallaget "skje" i inngangen i hodet fra ryggmargen.
Så hjernen er så godt som inntakt.

Uansett så er det ikke jakttid på hjortevilt før til høsten.

Den største sjansen er kanskje å ringe et slakteri å spørre om å kjøpe et helt hode av storfe og ta ut hjernen selv.
Alt som slaktes tas prøver av før det skjæres, så sykdommer tror jeg ikke er noe problem.

Kan kanskje høre med Nortura, de gir deg svaret du trenger. Der jobber veterinærer på fast basis med godkjenning av slaktedyr og prøvetaking.
Så hos dem burde du få et konkret svar på det du lurer på.
Snømannen
andlov5000's Avatar
Trådstarter
Sitat av urinfare Vis innlegg
siden ingen andre spør, ,, hva skal du med en hjerne :?
Vis hele sitatet...
Matlaging. Hjerne fra beitedyr er ofte svært rikt på omega 3 og kolesterol samt andre vitaminer og mineraler. Ser også for meg at jeg kan få det billig da ingen spiser det lenger.

Takk for tips til dere andre, skal høre litt rundt. Hjerne fra vilt eller lam hadde vært ideelt.
Restauranter får kjøpt kalve-hjerne så kjenner du noen som jobber i bransjen kan du spørre om og kjøpe slikt av de.
Sitat av Mastermark Vis innlegg
Prionsykdommer som skrapesyke, kugalskap og Creuzfeld Jacob gjorde at i en periode var ganske forsiktig med å spise hjerne og marg fra utsatte arter, selv om vi ikke er helt sikker på smittemetode anbefales ikke hjernevev til matlaging. Sikkert derfor det er lite i offentlig omsetning. Jegere som jakter vilt, eller folk som arbeider på slakteri kan sikkert være behjelpelig.


https://forskning.no/sykdommer-kugal...008/02/prioner
Vis hele sitatet...
Kan legge til at prioner er svært vanskelige å denaturere, og det holder ikke med en omgang i stekepanna eller ovnen. Dette er også grunnen til at man kan få kugalskap selv om kjøttet gjennomstekes.

Det er noen tilfeller med prionsykdommen skrantesjuke(https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dy...tesjuke__cwd_/) hos reinsdyr her i Norge, så her bør man åpenbart være forsiktig. Det er noen som frykter at skrantesjuka kan ha smittet andre hjortedyr, men det er ikke påvist ennå.
1 hjort i gjemnes, 3 elg i selbu og et tjuetalls rein i nordfejlla er status på skrantesjuken.

SÅ faren er ikke stor men man burde passe på hvor køttet (hjernen) kommer fra.
Lam kan nok bli vanskelig nå, rett og slett fordi lamminga akkurat har startet for de fleste, men til høsten kan du nok få tak i mye lam
http://smalahovetunet.no

Her selger de rå smalahove til 23kr stykke.
Mener det skal være hjerne i disse?
Ring et slakteri og hør. Jeg tror aldri de er villige til å ta jobben med å skille hjerne fra skalle, for det er ganske pes, men kan godt være du får kjøpt hele hoder som er kappet ved halsen. Så kan du ta ut hjernen selv.

Jeg har gjort dette selv med 15 sauehoder. Det var svært mye jobb og ganske utrivelig arbeid...
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg har gjort dette selv med 15 sauehoder. Det var svært mye jobb og ganske utrivelig arbeid...
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hvorfor?
Sitat av Relevant Vis innlegg
Kan jeg spørre hvorfor?
Vis hele sitatet...
Vinkelsliper?
Sitat av Jerazol Vis innlegg
Vinkelsliper?
Vis hele sitatet...
Hvorfor, ikke hvordan
Hadde ringt viltnemda i komunen din og spurt om du kunne fått lov og få ett hode. Det er di som rydder opp og sporer vilt som blir påkjørt.

Ellers så burde det være mulig og få en hjerne eller 10 av noen på stortinget virker ikke som det er noe dem bruker allikavel.
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Matlaging. Hjerne fra beitedyr er ofte svært rikt på omega 3 og kolesterol samt andre vitaminer og mineraler. Ser også for meg at jeg kan få det billig da ingen spiser det lenger.

Takk for tips til dere andre, skal høre litt rundt. Hjerne fra vilt eller lam hadde vært ideelt.
Vis hele sitatet...
'

Drikk omega 3?
Sitat av Relevant Vis innlegg
Kan jeg spørre hvorfor?
Vis hele sitatet...
Siden halalgeir er lærer og musikant tipper jeg det er ett av de to alternativene:

1. Lage kul naturfagstime med dissekering av sauehjerner
2. Sceneshow for black metal-band

Siden jeg også vet at halalgeir er en sindig sørlending går jeg for alternativ 1
Sitat av liasis Vis innlegg
Siden halalgeir er lærer og musikant tipper jeg det er ett av de to alternativene:

1. Lage kul naturfagstime med dissekering av sauehjerner
2. Sceneshow for black metal-band

Siden jeg også vet at halalgeir er en sindig sørlending går jeg for alternativ 1
Vis hele sitatet...
Digresjon men, En ting jeg misliker med å være "voksen" (å ha en jobb hvor man tjener penger etc) er at man ikke får være med på slike morsomme naturfageksperimenter og kjemi-timer lengre...
Kanskje omskolere meg når jeg blir 55 og bli han gale kjemiker-læreren
Sist endret av bottknott; 19. april 2018 kl. 12:05.