Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 7083
Hei, hva tenker dere om og ta f.eks datateknikk og elektroingeniør. La oss si at jeg begynner på datateknikk først år. Året etterpå søker du deg innpå elektroingeniør. Hvor mange timer, tenker dere ,at en gjennomsnitts student vil bruke på å få gode resultater? Trenger nødvendigvis ikke å bli ferdig likt,ettersom jeg kunne ha tenkt meg å ta en mastergrad i elektronikk. Er den planen gjennomførbar?
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Sitat av gnomen123 Vis innlegg
Hei, hva tenker dere om og ta f.eks datateknikk og elektroingeniør. La oss si at jeg begynner på datateknikk først år. Året etterpå søker du deg innpå elektroingeniør. Hvor mange timer, tenker dere ,at en gjennomsnitts student vil bruke på å få gode resultater? Trenger nødvendigvis ikke å bli ferdig likt,ettersom jeg kunne ha tenkt meg å ta en mastergrad i elektronikk. Er den planen gjennomførbar?
Vis hele sitatet...
Det kommer vel an på hvor du skal ta graden din.
Nå vet jeg heller ikke hvordan studieplanen til den respektive undervisningsplassen er, men da jeg tok min bachelor for en del år tilbake, så var det veldig mange av fagene som overlappet, i alle fall de første 2 årene (60/70 stp hvis jeg ikke tar helt feil).
Jeg kjenner enkelte som har tatt både data- og elektroingeniør bachelor samtidig, men da har de sittet fra morgen til kveld hver eneste dag. Han ene vet jeg fikk tid til en helgejobb hver 2/3. helg.
Du må nok påberegne deg 8-10 timer selvstudie hver dag, og gjerne litt mer hvis du ønsker å fullføre begge retningene.
Sist endret av M72; 9. november 2015 kl. 22:19.
Takk for kjapt svar M72, må si jeg såg for meg omtrent 12 timer mandag-fredag. 6 timer søvn,2 timer trening og resten til daglige gjøremål. Er dette noe som vil være mulig å gjennomføre over en periode på 3-5 år? Må si at jeg har ekstremt god mitivasjon ettersom jeg ser mer på det som en hobby
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Sitat av gnomen123 Vis innlegg
Takk for kjapt svar M72, må si jeg såg for meg omtrent 12 timer mandag-fredag. 6 timer søvn,2 timer trening og resten til daglige gjøremål. Er dette noe som vil være mulig å gjennomføre over en periode på 3-5 år? Må si at jeg har ekstremt god mitivasjon ettersom jeg ser mer på det som en hobby
Vis hele sitatet...
Du må huske å ha litt tid til deg selv og kunne slappe av litt og.
Et slikt tidsskjema som du beskriver krever en del planlegging og disiplin.
Det er fullt mulig å gjennomføre det ila 3-5 år, men jeg kan se for meg at du kommer til å være rimelig utbrent.
Hvor tenker du å ta graden(e) ?
Sitat av gnomen123 Vis innlegg
Takk for kjapt svar M72, må si jeg såg for meg omtrent 12 timer mandag-fredag. 6 timer søvn,2 timer trening og resten til daglige gjøremål. Er dette noe som vil være mulig å gjennomføre over en periode på 3-5 år? Må si at jeg har ekstremt god mitivasjon ettersom jeg ser mer på det som en hobby
Vis hele sitatet...
Nå må du også huske på at det faglige kan skille seg litt fra hva man kan oppfatte som hobby. Har du for eksempel ingeniørmatematikk- og fysikk som hobby også?
Jurgen1337 nå tenkte jeg ikke hovedsak på matte og fysikk,men derimot på programmeringsdelen.
Helt umulig å si uten å vite hvor fort du lærer. Har vel gjennomsnittlig jobbet 10 timer i uka (og kanskje 30 timer i uka måneden før eksamen) og får gode resultater. Andre gjør mye mer, men gjør det ikke nødvendigvis bedre. Dette er erfaringen min fra nettverk og programmering ved ifi. Det er helt ENORMT store forskjeller på hvor lett folk tar informatikkfag.
Trenger du å ta to bachelorgrader?
Kan du ikke bare ta noen ekstra fag ved siden av for å styrke det du er "svak" i, evnt. velge fag om det er åpent for det som tar deg mer i den retningen du ønsker.

Bachelor er ganske simpelt i og for seg, men om du tar to på en og samme gang tror også jeg du skal bli rimelig utbrent. Null sosialt liv ved siden? Null tid til overs? Høres rimelig intenst ut. Mastergrad i elektronikk krever vel ikke noe datateknikk, så ta noen datafag ved siden er mitt forslag, eller bare gjør det som hobby. Coursera etc.
Er fint mulig å ta en bachelor i ingeniørfag uten mer enn halvannen måneds intensiv innsats hvert semester. Gitt at du er junkie.

Så for en nøktern, noenlunde begavet kar så skulle ikke det by på allverdens problemer - dog det selvsagt ikke er mer enn C i snitt å forvente av ovennevnte opplegg.

MEN; det virkelige spørsmålet her er: Hvorfor i faen skal du kaste vekk tid på å ta to bachelorer??

Master er for bachelor litt som bachelor er for videregående. Så fort du har gått opp i level er det ingen som bryr seg en døyt om papirene dine fra forhenværende nivå. Dette er en elendig ide, du vil kanskje få et dustete bilde av deg i lokalavisen en gang uti agurktiden. Ser ingen faktiske fordeler med dette.

Er du så sinnsykt motivert er det langt mer givende måter å investere motivasjonen i karrieren din på.
Sist endret av Tøffetom; 10. november 2015 kl. 03:30.
Kombiner noe komplementært som utfyller hverandre - aner ikke om dette er det. Men eks. juss og økad. Eksempelvis kunstfag og medisin er gjerne ikke like komplementært.
Jeg har lyst å ta en bachelor i et annet fag enn den jeg snart er ferdig med nå, fordi det andre faget interesserer meg og jeg har ikke lyst å ta en master i det faget jeg er ferdig med. Det blir en del år ekstra, men jeg liker studielivet, og tror det kunne vært gunstig og hatt kunnskap innenfor to fagfelt.

Er det nødvendigvis en dårlig ide?

Jeg tror ikke nødvendigvis det. Begge fagene kan komme godt til nytte innenfor et type arbeid.
Sitat av Picard Vis innlegg
Begge fagene kan komme godt til nytte innenfor et type arbeid.
Vis hele sitatet...
Du svarte på ditt eget spørsmål
Altså, jeg kan ikke snakke for alle dere andre, men jeg holder på med en ingeniørgrad nå og det er en del å bite i.
Forelesere snakker om at studiet er lagt opp slik at studenten skal bruke omtrent 40t/uke.
Det skal være snittet, så noen bruker mer tid og andre bruker mindre tid på å oppnå samme resultater.
Jeg bruker nok ikke 40t i uken til vanlig, men kan fint sitte 50t/uke før eksamen.

Jeg anser ikke meg selv som dum, men to bachelorgrader samtidig, ville nok ha bydd på problemer for meg.

Folk er forskjellige
Jeg ser ikke helt hensikten med å ta bachelor i både datateknikk og elektronikk. Man kan gjerne melde seg opp i enkeltfag når man først har studierett ved en studieinstitusjon, så det er vel like greit å bare gå for elektronikk, og så ta tilleggsfag i programmering f.eks? Det er ofte en del programmering i elektronikkstudier uansett (litt avhengig av hvilket fokus en velger). En ekstra fordel er at det er lettere for deg å justere arbeidsmengden. Jeg tok studieløpet mitt på kortere enn normert tid, og jeg pleide bare å melde meg opp i masse ekstra fag i starten av hvert semester (3-4 typisk). I starten pleide jeg å møte opp i forskjellige forelesninger og starte på øvingsopplegget i samtlige fag, og så kuttet jeg de ut etter hvert som jeg fikk en god måling på arbeidsmengden i de fagene jeg måtte ta for å avansere i graden jeg skulle ta. Jeg satt gjerne igjen med ett eller to fag ekstra pr. semester.
Her kan du se for studieplan for UiS

Data: http://www.uis.no/studietilbud/ingen...plan-og-emner/

Elektro: http://www.uis.no/studietilbud/ingen...plan-og-emner/

Er mye like fag, vil tro du kan klare det greit. Men kan jo fort være forskjellig ved andre universitet.
Sist endret av SJefen; 10. november 2015 kl. 15:57.
Årsaken til at jeg ønsker og to grader,er at jeg kunne ønske meg å jobbe offshore. Jeg er fullstendig klar over at det er EKSTREMT dårlige tider no, men det vil antageligvis bli bedre om noen år. Da vil jeg ha muligheten til å starte et enkeltmannsforetak, hvor jeg kan "leige" meg ut som dataingeniør når jeg har fri.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er ikkje forferdelig mange ingeniører i nordsjøen. Det er mange som er ute på prosjektbasis, men det er relativt få som er fast stasjonert offshore.
Virker som dere har peiling. Hva er fordelen med å ta et År juss før man tar bachelor?

Jeg tenker å gå sosialt arbeid(sosionom) men ønsker å ha noe øko/juss vedsiden av.

Kan dette bygges til master? Starte et år juss, så 3år bachelor i sosialt arbeid også øko etterpå.
Tenker også kanskje noe spesped og fordypning i et fag. Feks naturfag. For å jobbe på Feks bup med vanskligstilte.

Vet dette skal jeg spørre ho dama på uit om, sendte ho nettopp Mail.
Sist endret av Kutulu; 10. november 2015 kl. 22:24.
Sitat av Kutulu Vis innlegg
Virker som dere har peiling. Hva er fordelen med å ta et År juss før man tar bachelor?

Jeg tenker å gå sosialt arbeid(sosionom) men ønsker å ha noe øko/juss vedsiden av.

Kan dette bygges til master? Starte et år juss, så 3år bachelor i sosialt arbeid også øko etterpå.
Tenker også kanskje noe spesped og fordypning i et fag. Feks naturfag. For å jobbe på Feks bup med vanskligstilte.

Vet dette skal jeg spørre ho dama på uit om, sendte ho nettopp Mail.
Vis hele sitatet...
Jeg ville vært forsiktig med den linjen med tanke på fremtiden vi går i møte.

EDIT: ....Gjelder selvfølgelig ikke om du studerer det hjertet sier du skal studere. Klarer tidvis å fornekte at det faktisk er både akseptert og oppfordret til..
Sist endret av Tøffetom; 10. november 2015 kl. 22:36.
Sitat av gnomen123 Vis innlegg
Årsaken til at jeg ønsker og to grader,er at jeg kunne ønske meg å jobbe offshore. Jeg er fullstendig klar over at det er EKSTREMT dårlige tider no, men det vil antageligvis bli bedre om noen år. Da vil jeg ha muligheten til å starte et enkeltmannsforetak, hvor jeg kan "leige" meg ut som dataingeniør når jeg har fri.
Vis hele sitatet...
Ikke for å ødelegge drømmen din, men en jobb som dataingeniør offshore tror jeg du kan se langt etter med mindre du har griseflaks. De finnes det ekstremt få av, og med god grunn: rigger og plattformer har bredbånd. Det kommer neppe særlig mye nye rigger til landet, og i fremtiden vil nok felt avvikles i høyere hastighet enn nye utvikles. Det vil si at det finnes masse folk med relevant erfaring som kan gjøre denne jobben.

De gode tidene i bransjen er over, det vil nok bli nokså vanskelig å få innpass fremover. Som jeg ser det finnes det to veier for en ingeniør som ønsker seg en pålitelig jobb offshore: enten som boreingeniør for en operatør (som stort sett er forbeholdt petroleumsingeniører) eller som feltingeniør for et serviceselskap. Jeg jobber som sistnevnte, og kan si at nåløyet etterhvert begynner å bli jævlig smalt. Det finnes bøttevis av folk som ønsker seg en slik jobb; da Norge fortsatt manglet ingeniører ansatte de hva som helst som kunne krype og gå bare de hadde en ingeniørgrad. I dagens situasjon er det en overflod av ingeniører med relevant erfaring, så det å få seg jobb som nyutdannet er meget utfordrende, og det vil antakeligvis forbli sånn i mange år fremover.
Orph, nå skal de sies at jeg vil prøve å finne en jobb som elektroingeniør offshore(service-ingeniør). Jeg går utifra at det er mer jobber tilgjengelige da, men som du sier så er nåløyet smalt. Noen som har erfaringer med hvordan det er å få jobb som nyutdannet? Vil en arbeidsgiver sette pris på at du har flere "grader" eller flere tileggsfag?
Sitat av gnomen123 Vis innlegg
Orph, nå skal de sies at jeg vil prøve å finne en jobb som elektroingeniør offshore(service-ingeniør). Jeg går utifra at det er mer jobber tilgjengelige da, men som du sier så er nåløyet smalt. Noen som har erfaringer med hvordan det er å få jobb som nyutdannet? Vil en arbeidsgiver sette pris på at du har flere "grader" eller flere tileggsfag?
Vis hele sitatet...
Aha, jeg misforsto åpenbart det du skrev. Det er nok lettere å få jobb innen slikt, ja. Men ja, nåløyet er nok fortsatt nokså trangt. Oljeindustrien er av natur svært konjunkturavhengig, så det kommer an på timingen.

Jeg gikk ut fra NTNU med en master i petroleumsfag i mai 2014, og var jobbsøkende frem til jul ca. Min erfaring er at potensielle arbeidsgivere var svært interessert i fagsammensetning og hvordan kunnskapen man har er relevant for dem. Det skader ikke å ha flere grader og flere tilleggsfag, da man gjerne får litt brede nedslagsfelt, men til syvende og sist er det avgjørende hva arbeidsgiver er ute etter. Det hjelper neppe om du har en grad i datateknikk i tillegg til elektro dersom du søker på en stilling hvor du stort sett styrer med pumper f.eks. Om du har en spesifik stilling eller et firma i tankene er det lettere å svare å spørsmålet ditt.