Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 9617
La meg starte med litt info. Jeg er 21, bosatt i Oslo for øyeblikket og har fast jobb i butikk. For litt siden så flyttet jeg til en ny leilighet i Oslo som jeg deler med 1 person til. Husleien er på 6250,- hver, og den har jeg klart å betale disse 3 månedene (Flyttet inn 1. August og har betalt ut Oktober). I tillegg skulle jeg egentlig ha betalt 15,000,- i depositum, men har så langt kun klart å betale inn 2,500,- og huseier er ikke så glad i meg. Som om ikke det er nok hadde jeg betalt for lite skatt og må betale restskatt på ca 5,700,- (og de driver å sender meg brev om tvangsinnkreving og pant av eiendeler osv osv).
Og en regning på 360,- som går til inkasso om 5 dager. Jeg har nå 81 øre og lever på spaghetti og ketchup uten noe annet.

Som sagt jeg er fast ansatt i butikk og jobber nesten hver dag, og får ok/god lønn. Problemet er at jeg trenger pengene NÅ før alle fristene går ut og ikke om 20 dager da jeg får lønn.

Banken jeg bruker er Fokus Bank (Eller Danske Bank som det nå heter), hvis det er relevant.

Hvordan går jeg fram for å søke om kredittkort/forbrukslån? Jeg prøvde å søke etter mastercard eller noe fra banken min, og fikk avslått, men de begrunner ikke avslag. Jeg er heller ikke sikker på om jeg gjorde det riktig, men men. Jeg fikk etterpå brev i posten der det sto noe om at de hadde gjort en kredittsjekk og min score var 7/100 (Tror det er veldig dårlig, vet ikke hvordan dette regnes ut). Er det noe annet jeg heller burde gjøre? Jeg er klar over rentene og de driter jeg i akkurat nå, for jeg kan betale det tilbake lett om 20 dager/2 mnd max.

Ikke kom med "lån fra foreldre, lån fra venner" er du snill. De har ikke penger å låne meg. Tro meg jeg har prøvd. Takker for alle svar og tips
Sist endret av Pagle; 2. oktober 2013 kl. 18:00.
Ring de som har sendt ut regnngene og be om 3 ukers utsettelse, de liker og høre fra deg om du ikke kan betale!
Hør med andre banker om de er villig til å gi deg mastercard, å bytt bank til de som er mer hjelpsom.
har dnb, de spurte om jeg ville ha mastercard. den gangen satt jeg fortsatt på skolebenken med stipend som inntekt.

mastercard er gull når det kommer til sånne ting som du har problemer med, men du får sikkert ikke mer en 5 tusen på det. kanskje 10?
Sist endret av magnet; 2. oktober 2013 kl. 18:10.
Sitat av sluch2k Vis innlegg
Ring de som har sendt ut regnngene og be om 3 ukers utsettelse, de liker og høre fra deg om du ikke kan betale!
Vis hele sitatet...
Takk for svar, jeg får prøve å huske det i morgen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
SNAKK MED KREDITOR.

Det er alltid første steg om du skuldar pengar, og slit med å betale. Om det ikkje fører fram, snakker du med banken din, og forklarer situasjonen.

Økonomi 101.
Sitat av magnet Vis innlegg
Hør med andre banker om de er villig til å gi deg mastercard, å bytt bank til de som er mer hjelpsom.
har dnb, de spurte om jeg ville ha mastercard. den gangen satt jeg fortsatt på skolebenken med stipend som inntekt.

mastercard er gull når det kommer til sånne ting som du har problemer med, men du får sikkert ikke mer en 5 tusen på det. kanskje 10?
Vis hele sitatet...
Jeg kan prøve å kontakte DNB i morgen og høre hvordan det går. Takk for svar
Bank2 kan være et alternativ?
Sitat av slashdot Vis innlegg
SNAKK MED KREDITOR.

Det er alltid første steg om du skuldar pengar, og slit med å betale. Om det ikkje fører fram, snakker du med banken din, og forklarer situasjonen.

Økonomi 101.
Vis hele sitatet...
Når du sier snakke med banken, er det bare å ringe og forklare situasjonen til den første som svarer? Er det en spesiell avdeling jeg må ringe til? etc.
Takk for svar
Sitat av Pagle Vis innlegg
Jeg kan prøve å kontakte DNB i morgen og høre hvordan det går. Takk for svar
Vis hele sitatet...
Du kan ringe oss nå også, vi kan eventuelt innvilge kreditt på minuttet.

Det er ikke nødvendig å forklare situasjonen i utgangspunktet, bare spør om mulighetene til å få kreditt.
Sist endret av dvs; 2. oktober 2013 kl. 18:19.
Sitat av nikita Vis innlegg
Bank2 kan være et alternativ?
Vis hele sitatet...
Bank2 så greit nok ut, kanskje jeg kan søke der. Jeg gjorde også et freakforum søk og fant noen replies om OPP Finans og Axofinans. Muligheter der også kanskje. Takk for svar

Sitat av dvs Vis innlegg
Du kan ringe oss nå også, vi kan eventuelt innvilge kreditt på minuttet.
Vis hele sitatet...
Jeg er på jobb for øyeblikket. Når du sier "oss" vil det si at du jobber i DNB?
Takk for svar
Sitat av Pagle Vis innlegg
Når du sier snakke med banken, er det bare å ringe og forklare situasjonen til den første som svarer? Er det en spesiell avdeling jeg må ringe til? etc.
Takk for svar
Vis hele sitatet...
Kreditor er ikke banken, kreditor er den du skylder penger.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Kreditor er ikke banken, kreditor er den du skylder penger.
Vis hele sitatet...
Ja, det var en bit av svaret hans. Hvis du leser alt han skrev forstår du nok hva jeg svarer på.
DNB har åpent 24/7. 04800 er nummeret. Vet ikke hva Fokus har.
Sist endret av uaexed; 2. oktober 2013 kl. 18:25.
Skal visst være ganske lett å få kreditt/lån hos BankNorwegian, så det kan jo være en mulighet som er verdt å sjekke ut.
Sitat av Pagle Vis innlegg
Bank2 så greit nok ut, kanskje jeg kan søke der. Jeg gjorde også et freakforum søk og fant noen replies om OPP Finans og Axofinans. Muligheter der også kanskje. Takk for svar



Jeg er på jobb for øyeblikket. Når du sier "oss" vil det si at du jobber i DNB?
Takk for svar
Vis hele sitatet...
Jepp, men sitter ikke på kreditt. Når du spør om kreditt vil det automatisk bli tatt en kredittsjekk av deg. Denne bestemmer hvor mye kreditt du eventuelt kan få. Men, dette er ikke absolutt og det er rom for skjønn. så eventuelt da kan du fortelle om situasjonen din.
Trustbuddy kan hjelpe deg med 5000 kroner ganske så kjapt. Men betal tilbake innen 14 dager, så slipper du syke renter.

https://trustbuddy.com/no/
Når du ikke klarer å betjene regningene med vanlig inntekt, hvordan skal du betjene et lån? Du graver et dypere og dypere hull som blir verre å komme seg ut av. Ring kreditor og få i stand en avtale. Det er normalt sett veldig greit å få dette til, spesielt når sakene enda ikke har gått til inkasso.

Huseieren bør du og kunne komme til en enighet med. Eventuelt at du betaler litt ekstra hver mnd frem til depositumet er innbetalt.
Sist endret av Fuzzybossen; 2. oktober 2013 kl. 18:36.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Når du ikke klarer å betjene regningene med vanlig inntekt, hvordan skal du betjene et lån? Du graver et dypere og dypere hull som blir verre å komme seg ut av. Ring kreditor og få i stand en avtale. Det er normalt sett veldig greit å få dette til, spesielt når sakene enda ikke har gått til inkasso.
Vis hele sitatet...
Jeg klarer å betjene regningene med vanlig inntekt. Tingen er at 15,000,- til depositum pluss 5,700,- i restskatt ble veldig brått, og jeg har nå tatt opp mye mer jobbtimer enn jeg hadde før jeg fikk disse regningene.

Sitat av Obster Vis innlegg
Trustbuddy kan hjelpe deg med 5000 kroner ganske så kjapt. Men betal tilbake innen 14 dager, så slipper du syke renter.

https://trustbuddy.com/no/
Vis hele sitatet...
14 dager blir litt for lite. Får ikke neste lønn før om ca. 20 dager.

Sitat av dvs Vis innlegg
Jepp, men sitter ikke på kreditt. Når du spør om kreditt vil det automatisk bli tatt en kredittsjekk av deg. Denne bestemmer hvor mye kreditt du eventuelt kan få. Men, dette er ikke absolutt og det er rom for skjønn. så eventuelt da kan du fortelle om situasjonen din.
Vis hele sitatet...
Takk for svar her. Jeg ringer nok helt sikkert når jeg er ferdig på jobb.
Sitat av Pagle Vis innlegg
Jeg klarer å betjene regningene med vanlig inntekt. Tingen er at 15,000,- til depositum pluss 5,700,- i restskatt ble veldig brått, og jeg har nå tatt opp mye mer jobbtimer enn jeg hadde før jeg fikk disse regningene.



14 dager blir litt for lite. Får ikke neste lønn før om ca. 20 dager.
Vis hele sitatet...
Hentet fra siden:
Hvis du betaler oss tilbake innenfor 14 dager, er der ingen ytterlige omkostninger! Innen for 30 dager: 5970 NOK. Fornyelsesgebyr for hver måned etter 30 dager: 470 NOK.

Med andre ord: Lån 5000, betal tilbake 5970 kroner innen 30 dager etter du har lånt. Trenger du enda mer tid så koster det 470 kroner hver måned å utsette det.
Et godt tips fra meg til deg: Går du for dette lånet, så ikke utsett å betale tilbake når du får lønn. Du havner bare inn i en dårlig stim som igjen bare bidrar til å øke stressfaktoren din.

Har lånt fra Trustbuddy flere ganger før. Alltid betalt tilbake innen 14 dager med unntak av en gang jeg sleit skikkelig. Da surra jeg sånn at det ble veldig dyrt i lengden.

Edit: Du velger selv hvor mye du vil låne (opptil 5000 kroner).
Sist endret av Obster; 2. oktober 2013 kl. 18:43.
Anbefaler deg Opp finans
Er også mulig å spørre om forskudd på lønn.
Ringer DNB nå, oppdaterer det hvordan det går. Takk for alle svar, setter pris på det!

Spurte om mulighetene for å få kreditt hos DNB, fikk enkelt beskjed om at dette må skje gjennom nettbanken for at de skal få informasjon som inntekt, hvor jeg har bodd tidligere osv.

Ettersom jeg ikke er kunde i DNB så er jo det lett.
Vurderer OPP Finans neste

Opp Finans:
Vi har nå behandlet din søknad. Basert på informasjonen vi har tilgjengelig, kan vi dessverre ikke innvilge din lånesøknad. Beslutningen er basert på en helhetsvurdering av informasjonen fra søknadsskjemaet, en kredittvurdering og ligningsopplysninger.
Vi gir ikke detaljerte begrunnelser for avslag eller tilslag.
Frankrikes Solkonge
Du kan fortsatt logge inn på DNB selv om du ikke er kunde. Jeg byttet til DNB for noen måneder siden, men kunne logge inn før jeg var kunde
Beklager, vi kunne ikke innvilge din søknad
Basert på de opplysningene du har gitt i din søknad, samt innhentet offentlig informasjon, kan vi dessverre ikke innvilge søknaden.

Vennlig hilsen
Bank Norwegian

Sendte via Axofinans.no nå, får bare vente og se om jeg får tilbud om lån fra en av de bankene de samarbeider med.
Sitat av Pagle Vis innlegg
Ringer DNB nå, oppdaterer det hvordan det går. Takk for alle svar, setter pris på det!

Spurte om mulighetene for å få kreditt hos DNB, fikk enkelt beskjed om at dette må skje gjennom nettbanken for at de skal få informasjon som inntekt, hvor jeg har bodd tidligere osv.

Ettersom jeg ikke er kunde i DNB så er jo det lett.
Vurderer OPP Finans neste

Opp Finans:
Vi har nå behandlet din søknad. Basert på informasjonen vi har tilgjengelig, kan vi dessverre ikke innvilge din lånesøknad. Beslutningen er basert på en helhetsvurdering av informasjonen fra søknadsskjemaet, en kredittvurdering og ligningsopplysninger.
Vi gir ikke detaljerte begrunnelser for avslag eller tilslag.
Vis hele sitatet...
Hmm, mulig de har endret litt på rutinen, men du kan jo prøve:

https://www.dnb.no/privat/nettbank-m...astercard.html

Tror de vil at du skal søke der først, sånn at søknaden ligger inne. Hvis du får avslag så kan du ringe, siden de da har all nødvendig info.
Hvorfor hører du ikke med kreditor først? Som nevnt tidligere er det null stress å få utsatt datoen når regningen ikke har gått til inkasso.
Fordi det er ikke snakk om bare kreditor. Det er en regning på under 400 som er på vei til inkasso.
Det er depositum og restskatten som er det største problemet.
Spesielt restskatten siden de virker sykt ivrige på å tvangsinnhente det skyldige beløpet.
Husk på at depositum skal på en depositumskonto, den skal aldri inn på huseiers konto.
Som nevnt av SinHazzard; har du forhørt deg om muligheten for forskudd på lønn?
Sitat av Obster Vis innlegg
Med andre ord: Lån 5000, betal tilbake 5970 kroner innen 30 dager etter du har lånt. Trenger du enda mer tid så koster det 470 kroner hver måned å utsette det.
Vis hele sitatet...
Du kan utsette lånet uten å få de 970,- kronene i gebyr (disse får du fordi du verken betaler eller forlenger lånet). Hvis du bare gjør det før de 14 dagene har gått. Da blir totalen 5470,- istedet for 5970 + 470 = 6440.

Har gjort dette selv.
Jeg synes Sparebank1 er alle tiders. Jeg fikk nei av DNB og ja av Sparebank1. Evnt om du har noe å stampe (pansette).
Hvorfor drar du ikke på sosialen å søker om penger til mat ? regningene kan du få utsatt hvis du ringer før dem går til inkasso
Ikke skaff deg mer gjeld enn nødvendig. Det er ikke bare bare å betale tilbake 5k her og der, uansett hvor mye du tjener i måneden, snakker av erfaring.

1. Depositum, forklar situasjonen til nav, ta med husleie kontrakt og kontonummeret til depositum. De vil helt sikkert hjelpe deg med det. Problemet med depositum er løst, helt gratis og du slipper å ta opp 15000kr i gjeld.

2. Ring de som innkrever restskatt fra deg, få en nedbetaling over 1 år som blir 475 kr i måneden og heller betal mer når du kan. Forklar også at du ikke kan betale før neste måned.

3. Trenger du penger til mat? Nav kan sikkert gi deg nødhjelp til dette for denne måneden, ca 4000.

4. Du vil heller fikse dette enkelt og greit, isteden for å styre med betaling av lån i noen måneder fremover som vil gjøre deg fattig hver måned.

5. Hvis du absolutt skal ta opp lån, ta med jobb kontrakten og for all del ikke forklar de situasjonen!! Si heller at det er ingen problemer å betale tilbake og at de kan stole på deg.
Har du ringt kreditor i det hele tatt? Det er jo det beste du kan gjøre, og det virker nesten som om du bare ignorerer det tipset. Her har du jo mulighet til å få det mye sikrere enn å ta opp et kredittkort for å få store lån du må betale ned...
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Om du fikk en kredittscore på 7 av 100, så tror jeg du bare skal glemme å be om finans fra forskjellige instanser. Bortsett fra de lugubre som skal ha litt mer i renter enn selve lånet. Som flere sier, snakk med de du skylder og be om noen ekstra uker eventuelt mulighet for å dele betalingen opp.
Folk sier her at du bør skaffe deg kredittkort...vel, drit i det!

Spør heller om forskudd på jobben din
Bruk pengene på skikkelig mat hjemme, gode klær, og ting som får deg til å føle deg vel.

SÅ begynner du å tenke: Hvordan skal jeg klare å tjene MER penger...?

Du må sette deg selv først om du noen gang skal komme ut av den onde økonomiske sirkelen. Stenger du deg selv ned, så stenger du også din økonomiske sans ned...
Sitat av Pagle Vis innlegg
Fordi det er ikke snakk om bare kreditor. Det er en regning på under 400 som er på vei til inkasso.
Vis hele sitatet...
Du ringer de du skylder penger.
Ingen vil nekte deg utsettelse for usle 400kr.

Og restskatten fra staten kan du betale på avdrag.
Sist endret av ZaiRoX; 3. oktober 2013 kl. 21:16.
Fikk ikke gjort mye i helgen.

Lånte 1000,- fra trustbuddy.com og betalte inkasso regningen.
Ellers har jeg fått avslag på alt av andre lån.

Jeg skal prøve å finne ut hvor jeg må ringe for å betale avdrag på restskatten, og høre med nav ang. depositum og kanskje nødhjelp som nevnt av FlyWithMe.
Jeg har dog aldri hatt noe med nav å gjøre, så det er helt nytt for meg.
Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, akkurat nå. Rådene jeg har fått er å få hjelp hos nav til det har stabilisert seg.
Jeg føler jeg har hakk i plata... men.

IKKE
SETT
DEPOSITUMSPENGER

HUSEIERS
KONTO.




EVER!
Rolig nå kjære. Vi har satt opp depositumskonto, jeg har betalt 2500/15000.
Sitat av Pagle Vis innlegg
Rolig nå kjære. Vi har satt opp depositumskonto, jeg har betalt 2500/15000.
Vis hele sitatet...
Good lad
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, akkurat nå. Rådene jeg har fått er å få hjelp hos nav til det har stabilisert seg.
Vis hele sitatet...
Synd å høre at du er i samme båt som meg. Hold oss gjerne oppdatert på hva du kommer fram til.
Ikke gjør noe dumt nå. Dette er den vanligste feilen å gjøre. Dette er veldig enkelt å fikse.

1. Ring til de som sendte regningen på 360,- og be de om en utsettelse. Det kan jeg garantere deg at du får.
2. Ring skatteoppkreveren og be om nedbetalingsordning på skatten. Det får du også.
3. Ring huseier og avtal en innbetalingsordning med han. Forklar han situasjonen.

OBS: På innbetalingen så prøver du å få til en så lang som mulig nedbetaling av skatten. Prioriter huseier!

Det siste du gjør er å låne penger med høy rente. Der er også noe som krever selvdisiplin som du ikke vet helt om du har før du begynner å bruke kreditt og lån. Husk at det er en 70% mulighet for at du er en av de som ikke har denne disiplinen.

Som over her: Nav er et mye bedre alternativ. Ta med bankutskrifter som viser at kontoen er tom. Det vil de spørre etter.