Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2128
Alle har vel sett de der jordklodene som flyr ved hjelp av magnetisme?
Hvis jeg hadde lagd et lignende stativ, lagd en type veldig enkel elektromagnet, foret den med mer enn nok strøm til å holde det jeg vil holde fast, og koblet et potmeter foran elektromagneten, ville det vært vanskelig å kalibrere den til å få nøklene mine foreksempel til å sveve? Ville det fungert bra i det hele tatt?
Sist endret av kakeflekk; 17. november 2007 kl. 18:58.
Fant noe interessangt her: Magnetic Floating Globe

A magnetic field sensor permanently measures the height at which the globe sphere is suspended. The sensor and the micro computer in the base control an electronic magnet in the upper part of the frame and therefore check the distance between the globe and magnetic head. An additional, permanent magnet in the base holds the sphere safely on the frame when the suspension mechanism is switched off. The Magnetic Floating Globe features: a 4" Diameter Globe, Computer controlled Levitation, Design layout that utilizes updated map graphics. Dimensions: 8"H x 5.5"W x 5.5"D. Made in China.
Vis hele sitatet...
http://www.northwestnatureshop.com/photos/278_01_M.jpg
Turbolego, er en sånn jeg mente ja, men vil lage selv, og om jeg bare kan bruke potmetere og kalibrere manuelt så er jo det mye billigere og enklere å lage?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Joda, du kan lage sjølv. Å få nøkler til å sveve krever gjerne litt meir arbeid, sidan dei ikkje er like uniformt utforma som ei kule...

Å gjere det ved hjelp av potmeter trur eg du skal slite med om du har noko anna enn ein svært enkel jernkloss, som aldri flytter på seg...

Du må nok ha ei form for feedback som senser kor mykje straum som går gjennom spola, og justerer slik at ting blir holdt på rett plass. Det kan antakeleg gjerast med analog elektronikk, som operasjonsforsterkarar og transistorarar, eller med digital elektronikk og transistorar. Å få det til med potmeter er både upraktisk og svært vanskelig...
Vil tru det er rimelig vanskelig å lage. Grunnen til det er at du må bruke en tilbakekopling av posisjon og en regulering av denne for å få et bra resultat. Å regulerer dette er svært vanskelig pga ulineariteter. Så så lenge du ikke har vært borti litt mer avansert elektronikk og regulering ville jeg funnet meg et annet prosjekt å prøve på.
Men fyfaen så kult det hadde vært da, og hatt nøkkelene svevende i løse lufta og slikt.
Veldig handy også, du vet alltid hvor du har dem, og når du skal ut så er det bare en liten håndbevegelse for og snappe dem til seg.
Fant en nettside... Magnetic Levitating World Globe

I opened the bottom cover plate to see inside this awesome science toy. I could not see everything as I would have had to destroy it to get it apart.

How I think it works !!!

The 9 inch world globe contains a large magnet inside the top and a small magnet inside the bottom. The top of the stand contains a large iron core electromagnet. The bottom of the stand contains a Hall effect magnetic field strength sensor. This senses the position of the globe by sensing the field strength from the small magnet in the bottom of the globe. The sensor provides input to the feedback circuit which controls the current provided to the electromagnet in the top of the stand. This feedback control circuit holds the globe in mid air. It provides rock stable levitation.
Vis hele sitatet...
bilder av innsiden til en "flying globe" og enda mer beskrivelser ligger på nettsiden!
▼ ... over en uke senere ... ▼
En enkelt "nærværssensor" funker fint. Den kan bestå av en IR-LED og en photodiode tilpasset nogenlunde samme bølgelengde, og fåes kjøpt sammensatt som en enkelt komponent. Utgangen på denne vil endre seg når gjenstanden går foran sensoren, og dette signalet kan brukes til å skru av og på magneten. Alt ferromagnetisk av en rimelig størrelse vil dermed kunne sveve i den samme høyden. Enkelt og greit.
Sitat av Provo
En enkelt "nærværssensor" funker fint. Den kan bestå av en IR-LED og en photodiode tilpasset nogenlunde samme bølgelengde, og fåes kjøpt sammensatt som en enkelt komponent. Utgangen på denne vil endre seg når gjenstanden går foran sensoren, og dette signalet kan brukes til å skru av og på magneten. Alt ferromagnetisk av en rimelig størrelse vil dermed kunne sveve i den samme høyden. Enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Ehh, nei. Du tenker ikke på at dette vil svinge veldig? For å få dette til å fungerer noen lunde bra må du slite ganske masse med å få stilt inn dette. Som sagt er tidligere i tråden er ikke dette lineært og du må nok bruke en litt mer avansert regulator.
Sitat av ruuuty
Ehh, nei. Du tenker ikke på at dette vil svinge veldig? For å få dette til å fungerer noen lunde bra må du slite ganske masse med å få stilt inn dette. Som sagt er tidligere i tråden er ikke dette lineært og du må nok bruke en litt mer avansert regulator.
Vis hele sitatet...
Løsningen fungerer helt fint, og det har blitt gjort mange ganger. Det vil ikke svinge i nærheten av synlig, ettersom kretsen reagerer altfor raskt til det. Det er snakk om mikro-, om ikke nanometer svinging. Det krever ingen innstilling, ettersom sensoren vil bryte all strøm til magneten når objektet når samme høyde som sensoren, og skru strømmen på igjen så fort objektet faller en mikroskopisk avstand under sensoren.
Hva i denne prosessen er det du mener ikke er lineært?

Prinsippet krever selvfølgelig en drivkrets for å få dette til å fungere, ettersom sensoren selv ikke kan skru av og på magneten.
Sist endret av Provo; 25. november 2007 kl. 00:52.
Sitat av Provo
Løsningen fungerer helt fint, og det har blitt gjort mange ganger. Det vil ikke svinge i nærheten av synlig, ettersom kretsen reagerer altfor raskt til det. Det er snakk om mikro-, om ikke nanometer svinging. Det krever ingen innstilling, ettersom sensoren vil bryte all strøm til magneten når objektet når samme høyde som sensoren, og skru strømmen på igjen så fort objektet faller en mikroskopisk avstand under sensoren.
Hva i denne prosessen er det du mener ikke er lineært?

Prinsippet krever selvfølgelig en drivkrets for å få dette til å fungere, ettersom sensoren selv ikke kan skru av og på magneten.
Vis hele sitatet...
Skal ikke si 100% sikkert at forslaget ditt fungerer uten noe mer avansert regulering, men jeg stiller meg sterkt tvilende.

For at dette skal fungere må kraften fra magneten oppheve tyngdekraften. Kraften fra magneten er gitt av denne formelen: http://upload.wikimedia.org/math/7/4/9/749b746eae3a0c999df2670896159744.png
Der I=strømen i elektromagneten, og altså ulineær. Les mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnet

Da har jeg ikke tatt hensyn til at det skal sveve i løse lufta. Hvis jeg ikke husker helt feil avtar kraften fra magneten med avstanden opphøyet i andre, altså ulineær.
Trust me, jeg kan de formlene der. Du forutsetter at magneten alltid er aktiv, noe den ikke er i prinsippet jeg foreslo. I det prinsippet kan kraften på objektet gitt av magnetfeltet godt være 1000·mg, fordi sensoren vil slå av magneten i en viss posisjon. Magnetfeltet avtar med 1/r² hvor r er avstand, som du sier, men det blir irrelvant i det tilfellet her.
Tenk deg dette: Magneten står på, og trekker objektet oppover mot seg. I det objektet kommer høyt nok, og støter på sensorens synsfelt, vil sensoren skru av magneten. Objektet begynner dermed å falle nedover, men med en gang den er ute av sensorens synsfelt, etter en mikrometers fall, vil magneten skrus på igjen, og objektet starter stigningen på nytt. Etter den samme mikrometeren med stigning er den på nytt inne i sensorens synsfelt. Osv osv..

Fortsatt ikke enig? Se for deg at i steden for en magnet, så har man en person som trekker i objektet med et tau. Det er helt irrelevant hvor hardt personen trekker i tauet, så lenge han slutter å trekke når objektet har nådd riktig høyde.

Det eneste som kan gå galt med denne løsningen er hvis objektet er så lett og lite, og dermed oppnår en høy hastighet før den når sensorens synsfelt. Magneten skrus av, men objektet har en gitt fart, og vil oppleve en negativ (i forhold til fartsretningen) akselerasjon på 9,81m/s². Denne akselerasjonen er nødt til å utligne farten, slik at farten blir 0 før objektet passerer sensorens synsfelt i oppadgående retning. Men dette er lite sannsynlig, og skulle det være et problem er det bare å senke strømmen i magneten litt.
så en krets til noe liknende det du tenkte her for en stund siden. den hadde en IR diode og et optokopler eller hva det heter som var plassert et stykke under magneten. og når objektet ble trekt opp sånn at det brøyt signalet mellom IR dioden og den andre saken kobla den ut til den var under igjen
Ok, skal innrømme at jeg gikk litt hardt ut å nekta på at det kom til å fungere. Er litt ødelagt av for lang utdannelse innenfor reguleringsteknikk Men den vil uansett stå å svinge, at den kanskje ikke har store svingninger er en annen sak som avhenger av hvor fin oppløsning det er på elektronikken din.
Den fysiske oscilleringen av objektet vil ha en amplitude i µm-skiktet, og en frekvens på mange kHz, hvis ikke MHz, avhengig av hastigheten på sensor og komparator/annen drivkrets som du sier. Ikke noe du vil se noe til.
Også kalt: Maglev (Magnetic Levitation) eller Magnetic Suspension Unit.

Linker:
http://uzzors2k.000webhost.com/index...eticlevitation
http://www.maglev.agh.edu.pl/index.p...d=13&Itemid=29
http://tesladownunder.com/Magnetic%2...tion%20Mk%20II

Det var også noe innpå hackedgadgets.com om magnetic suspension.