Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3658
Tenkte jeg skulle lage til så det ene rommet i huset ble et "røykerom" men skulle helst ikke hatt noe røykelukt ellers i huset, hva må jeg gjøre med rommet da? vifter osv.
Holde vinduet åpen, installere en vifte, holde døren til resten av huset lukket mens du røyker?
Sett Eddik i en skål i rommet, masse wounderbaum og røkelse + det han sa
eddik i skål? lol
Sist endret av pelle pirat; 29. oktober 2007 kl. 20:51.
Det har jeg også hørt skal funke. Har ikke testet, da jeg ikke røyker.
Eddik funker som bare faen det.
Du trenger ikke være redd for at røyken skal lukte i resten av huset :P Bare monter ei baderomsvifte ellernoe eller bare lufte som de sa
Faren min har røyka bak lukka dør i ganga flere år, og har aldri merka noe :P
God isolasjon...
Kjenner en smaring som røyka (grønt) inne på rommet sitt i et studentkompleks.
Studentkomplekset var et gammelt bygg med tynne skillevegger mellom rommene, og røyken klarte å sive gjennom til 5 andre rom, som varslet bestyreren.
Han har fløtta nu...
Pass også på at døren er noenlunde tett rundtom.
Hadde problemer med røykelukt i resten av huset enn rommet mitt og det var med vindu helt åpent.

Eddik funker i det rommet som eddik skålen er i, så da kan du ha det for. eks i stuen.
Må eddiken stå "nærme" hvor man røyker?
Eller kan den stå 5 - 6 meter unna?

Litt rart spørsmål...
Er litt plaget av røykluk, og tulle røkelsen fra Kremmerhuset hadde ikke kunnet dekket over lukta av ei buse engang!
Og vi kan ikke ha eddik på gulvet eller bordet, da vi har en katt som drikker alt den kommer over..
Eddik tar til seg røyklukta, men tilgjengjeld får du jo eddiklukt, da.
Forresten, hvis du får problemer med røyklukt, må hele kåken skures med salmiakk.
Sett en skål med eddik i på en hylle etc; eddik suger til seg nicotin, noe som gjør mye av den sure lukten i et røykerom forsvinner.
støtter meg til teorien om god isolasjon. spesielt rundt døren. vent litt når du erferdig med røykingen med å gå ut, så ikke luften siver ut idet du går ut.
Det eneste du trenger å gjøre er å lage undertrykk i rommet (selv det minste undertrykk vil gjøre at luft ikke siver ut i resten av huset). Dvs. ha en vifte som pumper ut mer luft enn det som siver inn gjennom vegger, åpninger og sprekker. God isoslasjon, en dør som tetter helt (bruk gummilister) og stillegående vifte som suger luft ut av rommet vil få deg langt på vei.

Selvfølgelig så har du et lite problem når du skal inn i resten av huset, men det kan f.eks. løses med en liten luftsluse av to dører som ikke kan åpnes samtidig.

Egentlig så er det vel mye enklere å bare gå ut på trappen for å røyke...
har sett noen som sitter med en skål med eddik og en støvsuger like ved røyken/hode høyde. men vet ikke om det funker.
Husk også at sigarettrøyk setter seg mer i vegger enn tobakksrøyk, så der har du også en ting du kan gjøre om du ikke røyker tobakk allerede
På tinghuset har de slike "smoke" områder der man blåser opp i en lampe. de som står 1 meter fra merker ikke røøyklukta. "smoke free systems" tror jeg selskapet som produserer dette heter.
Sitat av rotskrot
Sett en skål med eddik i på en hylle etc; eddik suger til seg nicotin, noe som gjør mye av den sure lukten i et røykerom forsvinner.
Vis hele sitatet...
Ikke for å være viktigper, det er tjæren som lukter. Nikotin er nesten aromafri.

Sitat av gilde
har sett noen som sitter med en skål med eddik og en støvsuger like ved røyken/hode høyde. men vet ikke om det funker.
Vis hele sitatet...
Hahaha, jeg ser det for meg. Støvsugeren vil bare trekke røyken gjennom slangen og ut gjennom viften, med mindre det er en sentralstøvsuger, da funker det sikkert.


Sitat av margido
Husk også at sigarettrøyk setter seg mer i vegger enn tobakksrøyk, så der har du også en ting du kan gjøre om du ikke røyker tobakk allerede
Vis hele sitatet...
Ikke for å være viktigper her heller, men det er tobakk i "sigarettrøyk". Tobakk er en fellesbetegnelse.
http://www.multicom.no/PartDetail.as...33640;c:100610
hvis man har noe sånt, skål med eddik, masse vifter, exit spray som fjerner lukt uten å lukte og rullings, funker det sikkert. da har man iallefall innerøyk om man skal på tg også sitte under pulten elns
Støtter de mekaniske forslaga jeg ^^,

EDIT: OT: Øhh, hvorfor viser klokka på Nff 04:32, når klokka bare er 03:32? Sjekka opp mot www.klokka.no

EDIT: Scary! Bombesikker på at det sto 04:xx.. nå er den 03:xx.. nei nå går jeg å legger meg!
Sist endret av Handyman88; 5. november 2007 kl. 03:36.
Hvor røyk-lukt-tett et rom er, kommer vel an på hvor fysisk tett det er, hvor god luktesans dere har, hvor kjappe dere er når dere åpner og lukker døren, ventilasjon etc.

Et forslag er å skaffe seg ei brakke (sikkert svindyre), eller lage et skur/hytte og ha i hagen.
Sitat av pelle pirat
eddik i skål? lol
Vis hele sitatet...
min mor har brukt eddik i skål, når det har vært noe som har luktet vondt, så lenge jeg kan huske, så ikke no "lol" her
På ett varelager jeg jobber på fører vi en form for isopor-plater som brukes som membran til bad og liknende. De heter Litex, de er blå og kommer i forskjellige tykkelser, det som er genialt med disse platene er at de blir sinnssykt tette. Man kan sette de rett på eksisterende vegger og gulv og det er ikke mye peset. Enkelt å få det skikkelig nice og. Da har du ett helt tett rom. Om du i tillegg mekker mekanisk avtrekks ventilasjon (slik som er over komfyren og på badet ditt) og tetter rundt døra med Litex/gummi-list så har du ett meget røyksikkert rom.

Disse platene brenner heller ikke, forskjellen ifra isopor plater er at de har ett homogent lukket cellesystem, som ikke trekker til fuktighet eller råte.

Bare en ide Lykke til med å finne ut av valget ditt.
Mulig du syns dette blir litt tungvint, men jeg tenker langsiktig. Hvis man først skal ha ett røykerom kan man ordne ett skikkelig bra ett
Ta-Daaa!
Nå har vi hatt en skål med eddik stående på en hylle hvor vi røyker i noen dager.
Og det lukter mindre røyk!
Eneste er at det lukter bitte litt eddik av og til!
- Men det kan man leve med!

Nå må jeg bare få besøk av noen ikke-røykere slik at kan være sikker på at det ikke er "oppi hodet" at det lukter bedre.