Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Er jeg rasist?
Helt legitime standpunkter 135 63,08%
Rasist/på kanten 79 36,92%
Stemmegivere: 214. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  132 26531
Dette skyldes ikke at jeg misliker muslimer eller folk med brune øyne, men at jeg rett og slett ser på det som et tapsprosjekt.

Jeg tror i vil tape både økonomisk og kulturelt på dette prosjektet.

For eksempel er det vist at ingen muslimer i London syns homofili er greit. Dette er verdier vi IKKE kan godta.

Dessuten har vel historien vist gang på gang at homogene sammfunner som oftest fungerer bedre, og hvor veldig kulturelt ulike folk møtes, har en tendens til å ende i konflikt. (Rwanda, Balkan, opptøyene i Norge og Sverige, korstog osv. osv.)

Jeg mener på ingen måte at ikke-hvite mennesker er mindreverdt eller ondsinnet, men jeg spør meg selv: ville det ikke vært bedre for alle parter om vi hjalp de i hjemlandet deres, isteden for å invitere de til å bo her?

Hva sier dere, er jeg en rasist, eller er dette et legitimt standpunkt?

Og ikke minst, hva mener dere om temaet generelt? Vil gjerne høre : )
Sist endret av Ikkemathias; 22. november 2021 kl. 17:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er ikke rasistisk å mene det du sier der syns jeg ikke. Jeg er enig med deg, men det er ikke lett å hjelpe folk der de er når mye av ressursene forsvinner på veien og av korrupte ledere.
"For eksempel er det vist at ingen muslimer i London syns homofili er greit. ."


du kan ikke komme med sånne uttalelser, og forvente å bli kaldt noe annet en rasist.
Vi i vesten er nok også dessverre grunnen til at mange av disse menneskene flykter fra krig, og klimaforandringer
Sist endret av Neipådeg; 22. november 2021 kl. 17:53.
Jeg forstår akkurat hva du mener, og kan relatere meg til lignende tanker, uten at jeg ønsker å spesifisere det altfor nærme. Rasisme finnes i forskjellige former, man kan mislike en hudfarge, et utseende, et kjønn, en funksjonshemning, en dialekt osv..

Det du ikke liker kan sies å være kulturen deres. Å mislike en kultur og en atferd er helt innenfor. Det som er problemet med rasisme er at enkelte går til det steget at de praktiserer rasismen, ved å f.eks. kalle en mørkhudet mann for neger.

Vi er mange skjulte rasister i samfunnet, men etter min mening trenger man nødvendigvis ikke være rasist selv om man misliker noe. Det er selve praktiseringen av det som er uakseptabelt, man skal alltid behandle andre mennesker med respekt, og så lenge man gjør det, så er det ikke så mye mer å tenke over.
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
"For eksempel er det vist at ingen muslimer i London syns homofili er greit. ."


du kan ikke komme med sånne uttalelser, og forvente å bli kaldt noe annet en rasist.
Vis hele sitatet...
Det er ikke min mening, men et resultat av en spørreundersøkelse utført i London. Det er med andre ord fakta. Kan finne link når jeg kommer foran pcen

Sitat av Neipådeg Vis innlegg
.
Vi i vesten er nok også dessverre grunnen til at mange av disse menneskene flykter fra krig, og klimaforandringer
Vis hele sitatet...
Historien er brutal. Alle har vært både overgripere og offere.

Det viktigste er nok å legge fortiden bak oss, og heller diskutere hvordan vi bør bevege oss fremover.
Sist endret av Ikkemathias; 22. november 2021 kl. 17:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
For eksempel er det vist at ingen muslimer i London syns homofili er greit.
Vis hele sitatet...
Ingen, sier du? INGEN, altså? Hvem er det som har spurt ALLE muslimene der dette? Jeg har flere muslimske slektninger i London som ikke bryr seg om homofile (altså at det ikke spiller noen rolle for dem hvem andre elsker).

EDIT: ser du henviser til den ene undersøkelsen. Når er det de sa "alle"?


Og hva med de som allerede er i Norge, hva skal du gjøre med dem? Hva med de som er født her?
Sist endret av Salazar; 22. november 2021 kl. 18:02.
Nå er jo veldig mange av disse ikke-vestlige innvandrerne i Europa fordi landene deres ble bomba sønder og sammen, noe vesten må ta sin del av skylden for.

Uansett, det er greit å være imot innvandring, men å spesifisere med "ikke-vestlig innvandring" danner ikke akkurat en god patos hos deg. Du må gjerne spesifisere hvorfor du ikke er fan av at akkurat ikke-vestlige innvandrere skal komme. Påstander som at "alle" muslimer i London er imot homofili er ikke godt nok. Det er like dumt som å påstå at alle vestlige menn i Thailand er pedofile
Sist endret av Filkor; 22. november 2021 kl. 18:10.
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Dette skyldes ikke at jeg misliker muslimer eller folk med brune øyne, men at jeg rett og slett ser på det som et tapsprosjekt.

Jeg tror i vil tape både økonomisk og kulturelt på dette prosjektet.

For eksempel er det vist at ingen muslimer i London syns homofili er greit. Dette er verdier vi IKKE kan godta.

Dessuten har vel historien vist gang på gang at homogene sammfunner som oftest fungerer bedre, og hvor veldig kulturelt ulike folk møtes, har en tendens til å ende i konflikt. (Rwanda, Balkan, opptøyene i Norge og Sverige, korstog osv. osv.)

Jeg mener på ingen måte at ikke-hvite mennesker er mindreverdt eller ondsinnet, men jeg spør meg selv: ville det ikke vært bedre for alle parter om vi hjalp de i hjemlandet deres, isteden for å invitere de til å bo her?

Hva sier dere, er jeg en rasist, eller er dette et legitimt standpunkt?

Og ikke minst, hva mener dere om temaet generelt? Vil gjerne høre : )
Vis hele sitatet...
Jeg hadde hatt mer respekt for deg og andre som mente dette om dere ikke alltid slang på den der "hjelpe dem der de er" -setningen, for å kamuflere at dette ikke er en 100% egoistisk holdning. Du mener ikke at det er bedre for f eks unge, enslige afghanere at vi hjelper dem der de er, du mener at det er stress for oss å få dem hit. Tar jeg feil?

Vet du hva jeg kaller et kulturelt tapsprosjekt? Hvis vi blir et samfunn som nekter å ta imot flyktninger fordi det er et "tapsprosjekt" å hjelpe folk.
Jeg har vanskelig for å tro at ALLE muslimer svarte at det er galt å være homofil, og at jeg ikke ville stolt på personen som utførte undersøkelsen om det var resultatet.

Nå har det seg sånn at vi ikke har vært overgripere, men at vi fortsatt begår overgrep mot mennesker i fattige land. Så vi burde hvertfall slutte med det først.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg hadde hatt mer respekt for deg og andre som mente dette om dere ikke alltid slang på den der "hjelpe dem der de er" -setningen, for å kamuflere at dette ikke er en 100% egoistisk holdning. Du mener ikke at det er bedre for f eks unge, enslige afghanere at vi hjelper dem der de er, du mener at det er stress for oss å få dem hit. Tar jeg feil?

Vet du hva jeg kaller et kulturelt tapsprosjekt? Hvis vi blir et samfunn som nekter å ta imot flyktninger fordi det er et "tapsprosjekt" å hjelpe folk.
Vis hele sitatet...
Men er ikke det et legitimt argument? Hvordan skal ting bli bedre i landene de kommer fra, om absolutt alle ressursterke, og alle andre som kan gjøre en endring drar derifra? Vestlige land ble ikke slik dem er uten folk som sto på og gjorde en endring. Det at vesten frister, eller har bedre levestandard er ikke et godt argument for å importere så mange som mulig hit.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Men er ikke det et legitimt argument? Hvordan skal ting bli bedre i landene de kommer fra, om absolutt alle ressursterke, og alle andre som kan gjøre en endring drar derifra? Vestlige land ble ikke slik dem er uten folk som sto på og gjorde en endring. Det at vesten frister, eller har bedre levestandard er ikke et godt argument for å importere så mange som mulig hit.
Vis hele sitatet...
Nei, og nå tror jeg heller ikke at jeg har tatt til orde for å importere så mange som mulig hit, eller å håndplukke alle de ressurssterke. Har jeg vel?

Jeg bare reagerer på "hjelpe dem der de er" som en sånn meningsløs frase for å rettferdiggjøre at man tenker egoistisk. Det er ganske åpenbart at det ikke er lokal brain drain i utviklingsland trådstarter bekymrer seg for.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Nei, og nå tror jeg heller ikke at jeg har tatt til orde for å importere så mange som mulig hit, eller å håndplukke alle de ressurssterke. Har jeg vel?

Jeg bare reagerer på "hjelpe dem der de er" som en sånn meningsløs frase for å rettferdiggjøre at man tenker egoistisk. Det er ganske åpenbart at det ikke er lokal brain drain i utviklingsland trådstarter bekymrer seg for.
Vis hele sitatet...
Nei, det er nå så det. Men vi har det allerede problematisk: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...te-av-kontroll

Og verre blir det jo lengre det fortsetter i samme løp. Men hva løsningen er aner jeg ikke. Er komplisert uansett hva en velger.
Sitat av Salazar Vis innlegg
Ingen, sier du? INGEN, altså? Hvem er det som har spurt ALLE muslimene der dette? Jeg har flere muslimske slektninger i London som ikke bryr seg om homofile (altså at det ikke spiller noen rolle for dem hvem andre elsker).

EDIT: ser du henviser til den ene undersøkelsen. Når er det de sa "alle"?


Og hva med de som allerede er i Norge, hva skal du gjøre med dem? Hva med de som er født her?
Vis hele sitatet...
Altså de har nok spurt et representativt utvalg forså å hypoteseteste om resultatet kan overføres til resten av populasjonen.
Ja, du er rasist. Du fremmer i det minste rasistiske standpunkt og tanker.

Du generaliserer en folkegruppe etter dine egne fordommer. Du pakker det riktignok inn i pent papir, men meningene dine er like fullt rasistiske.

Jeg venter spent på dokumentasjonen din på at ingen muslimer i London synes homofili er greit.
Ja, den skal du få, gi meg 30
Det å være imot innvandring gjør deg ikke nødvendigvis til rasist og er i seg selv uproblematisk. Argumentasjonen din derimot, den oser av rasisme og er vanskelig å ta seriøst.
Det er en nødvendighet å ikke slippe dem inn om vi vil forhindre problemer. De kontribuerer negativt til landet vårt og er et problem som er ille nok allerede
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Jeg tror vi vil tape både økonomisk og kulturelt på dette prosjektet.
Vis hele sitatet...
Du er nødt til å ta innover deg at Norge er helt avhengig av innvandring. Vi har altfor lav fødselsrate, og altfor mange samfunnskritiske stillinger som nordmenn ikke gidder å ta på seg, og som av ulike årsaker ikke kan løses med midlertidig arbeidsinnvandring fra vestlige land. Det er håpløst hvor stor del det er av befolkningen vår som ikke klarer å skjønner dette..
Sist endret av Juicekongen; 22. november 2021 kl. 19:02.
til dere som etterspørte muslimsers holdninger til homofile i London, er her en artikkel omgående studien. Studien er riktig nok fra 2011, så mulig ting har forandret seg. https://www.theguardian.com/uk/2009/...-homosexuality

Jeg er selv litt usikker på legning. Vært med jenter, vært med gutter, hva jeg foretrekker vet jeg enda ikke. Syns dere at deres religiøse overbevisning veier tyngre enn mine menneskerrettigheter?

Det er ikke å legge under en stol at typiske islamske verdier ikke er overkommelige med vestlige verdier. Det er ikke et angrep mot islam, men mer en frykt over at det vil bli vanskelig å bygge et velfungerende samfunn. Det kan oppstå polarisering og ghettoer, med mindre integreringen virkelig skyter fart.

En norsk hovedverdi er tillit. Dette er en av hovedårsakene til at landet vårt fungerer så bra som det gjør. Vi skårer i verdenstoppen når det kommer til tillit. Om en kultur hvor tillit ikke er en sentralverdi består av en høy andel av befolkningen, vil ikke dette da bli problem for nasjonen våres?

Om ikke u-hjelp og lignende er serlig effektivt, hvorfor ikke fokusere på de vanskeligstilte i Norge i dag i stedet, og prøve å gi de et mest mulig verdig liv?

Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Du er nødt til å ta innover deg at Norge er helt avhengig av innvandring. Vi har altfor lav fødselsrate, og altfor mange samfunnskritiske stillinger som nordmenn ikke gidder å ta på seg, og som av ulike årsaker ikke kan løses med midlertidig arbeidsinnvandring fra vestlige land. Det er håpløst hvor stor del det er av befolkningen vår som ikke klarer å skjønner dette..
Vis hele sitatet...
Dette er en myte. Hver innvandrer i dette landet er et enormt tapsprosjekt. Kan lete frem kilde i ettertid, men mener å ha lest at ikke-vestlige innvandrer koster staten i snitt 68 mill per innvandrer.
For at ikke vestlig innvandring skal være et pluss, må de bidra like mye eller mer til statskassen enn det gjennomsnittsnordmannen gjør, og det gjør de beviselig ikke.

Sitat av Tysteren Vis innlegg
Det du ikke liker kan sies å være kulturen deres. Å mislike en kultur og en atferd er helt innenfor. Det som er problemet med rasisme er at enkelte går til det steget at de praktiserer rasismen, ved å f.eks. kalle en mørkhudet mann for neger.

Vi er mange skjulte rasister i samfunnet, men etter min mening trenger man nødvendigvis ikke være rasist selv om man misliker noe. Det er selve praktiseringen av det som er uakseptabelt, man skal alltid behandle andre mennesker med respekt, og så lenge man gjør det, så er det ikke så mye mer å tenke over.
Vis hele sitatet...
¨
Kunne aldri falt meg inn å behandle en person dårlig pga. pigmenter eller kultur. Det er helt uakseptabel og kvalmende oppførsel.

Sitat av Salazar Vis innlegg

Og hva med de som allerede er i Norge, hva skal du gjøre med dem? Hva med de som er født her?
Vis hele sitatet...
Absolutt ingenting. De er nordmenn, og skal behandles med respekt som alle andre. Men kanskje begrense strømmen av nye innvandrerer?
Sist endret av Ikkemathias; 22. november 2021 kl. 19:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Veldig spent på hvordan dette kan koste staten 68m per. Det virker latterlig overdrevent og krever faktisk en kilde.
Sitat av Echodius Vis innlegg
Veldig spent på hvordan dette kan koste staten 68m per. Det virker latterlig overdrevent og krever faktisk en kilde.
Vis hele sitatet...
https://www.rights.no/2018/11/ikke-v...liarder-arlig/
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Echodius Vis innlegg
Veldig spent på hvordan dette kan koste staten 68m per. Det virker latterlig overdrevent og krever faktisk en kilde.
Vis hele sitatet...
Fant ikke det han nevnte, men ifølge denne:
https://www.midtnorskdebatt.no/menin...g-22097807.ece

Så var per 2013 kostnaden på 16.45 millioner ifølge SSB.
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Studien er riktig nok fra 2011, så mulig ting har forandret seg. https://www.theguardian.com/uk/2009/...-homosexuality
Vis hele sitatet...
Uten at jeg på noen måter har noen ting å føye til denne diskusjonen, studien er fra 2009
Men om ytringene i denne tråden er rasistisk, så får jeg heller bare være rasist, står for alt jeg har sagt

Sitat av Echodius Vis innlegg
Veldig spent på hvordan dette kan koste staten 68m per. Det virker latterlig overdrevent og krever faktisk en kilde.
Vis hele sitatet...
Men for p snu på det, din kilde på at ikke-vestlig innvandring er nødvendig for nasjonen vår?
Sist endret av Ikkemathias; 22. november 2021 kl. 19:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Å regne på hva folk koster eller bidrar til samfunnet er problematisk. For det første, vi går alle i minus. Det er litt sånn det funker å leve i en oljesmurt velferdsstat, hver og en av oss er en netto utgiftspost. Så kan vi regne litt på hvem som bidrar minst og belaster mest. Jeg kommer dårlig ut, fordi jeg er kvinne. Du vet, man skal bære fram og føde barn og sånn. Det er ikke gratis for samfunnet! Men hvis du ser litt større på det, er det en belastning for samfunnet at man føder barn? Selvsagt ikke, men regner man kroner inn/kroner ut så ser det sånn ut. Og så er det plussiden da, skatteinntektene. Det kommer vi også dårligere ut, fordi vi har dårligere betalte jobber (i snitt). Man bidrar altså mindre til samfunnet ved å være sykepleier enn ved å være overbetalt konsulent. Eller? Er det noe som skurrer her? At du får dårlig betalt for jobben du gjør bør kanskje ikke holdes imot deg i regnskapet over samfunnsverdien din?

Verdiskapningen hver og en av oss bidrar med er ikke hovedsaklig kroner og øre, det er jobben vi gjør. Jobben innvandrere gjør er systematisk mye mindre verdsatt i kroner og øre enn den etniske nordmenn gjør. Det betyr ikke at den er mindre verdifull.

Så stemmer det garantert at ikke-vestlige innvandrere er overrepresentert på utgiftsstatistikkene også, særlig de som kommer fra vanskelige forhold med alt det medfører av dårlig helse. Det er en utgift. Det koster penger å hjelpe folk som har det vanskelig.

Jeg synes det er en kulturell fallitterklæring om vi skal slutte å hjelpe folk med mindre vi selv går i pluss på det. Og så synes jeg vi skal se oss litt mindre blind på kroner og øre når vi vurderer folks verdi for fellesskapet.
Sist endret av *pi; 22. november 2021 kl. 19:45.
Jojo, enkelte nordmenn bidrar selvsagt negativt til den nasjonale kaken, men de er nordmenn, og vi er villig til å betale for de. Er vi ville til å gi ut kake til en halvmillion innvandrer som ikke bidrar?

Vi kan jo gi halve kaken til Uganda og, det ville de sikkert blitt svært glad for. Men det er begrenset med kake. Det er ikke nok nok norsk kake til til resten av verden. Så vi må vurdere nøye hvem som har rett på denne kaken.
Sist endret av Ikkemathias; 22. november 2021 kl. 19:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg synes det er en kulturell fallitterklæring om vi skal slutte å hjelpe folk med mindre vi selv går i pluss på det. Og så synes jeg vi skal se oss litt mindre blind på kroner og øre når vi vurderer folks verdi for fellesskapet.
Vis hele sitatet...
Pengekassa er ikke utømmelig. Det er konsekvenser både for boligmarkedet og økonomien framover ved å konstant ha en utgift. Man må nesten diskutere verdien innvandring har.
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Jojo, enkelte nordmenn bidrar selvsagt negativt til den nasjonale kaken, men de er nordmenn, og vi er villig til å betale for de. Er vi ville til å gi ut kake til en halvmillion innvandrer som ikke bidrar?
Vis hele sitatet...
Leste du det jeg skrev i det hele tatt? Du bidrar negativt, du også. Enda, mer hvis du føder barn, og enda mer om du sliter hele livet i en viktig men underbetalt jobb. Skjønner du? Verdien din for fellesskapet kan ikke måles kun i kroner og øre. Verdiskapning er mer enn skattekroner.

Vi kan jo gi halve kaken til Uganda og, det ville de sikkert blitt svært glad for. Men det er begrenset med kake. Det er ikke nok nok norsk kake til til resten av verden. Så vi må vurdere nøye hvem som har rett på denne kaken.
Vis hele sitatet...
Dette er bare dumt. Det er ingen som tar til orde for å redde hele verden med norsk kake. Skjerp deg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Å regne på hva folk koster eller bidrar til samfunnet er problematisk. For det første, vi går alle i minus. Det er litt sånn det funker å leve i en oljesmurt velferdsstat, hver og en av oss er en netto utgiftspost. Så kan vi regne litt på hvem som bidrar minst og belaster mest. Jeg kommer dårlig ut, fordi jeg er kvinne. Du vet, man skal bære fram og føde barn og sånn. Det er ikke gratis for samfunnet! Men hvis du ser litt større på det, er det en belastning for samfunnet at man føder barn? Selvsagt ikke, men regner man kroner inn/kroner ut så ser det sånn ut. Og så er det plussiden da, skatteinntektene. Det kommer vi også dårligere ut, fordi vi har dårligere betalte jobber (i snitt). Man bidrar altså mindre til samfunnet ved å være sykepleier enn ved å være overbetalt konsulent. Eller? Er det noe som skurrer her? At du får dårlig betalt for jobben du gjør bør kanskje ikke holdes imot deg i regnskapet over samfunnsverdien din?

Verdiskapningen hver og en av oss bidrar med er ikke hovedsaklig kroner og øre, det er jobben vi gjør. Jobben innvandrere gjør er systematisk mye mindre verdsatt i kroner og øre enn den etniske nordmenn gjør. Det betyr ikke at den er mindre verdifull.

Så stemmer det garantert at ikke-vestlige innvandrere er overrepresentert på utgiftsstatistikkene også, særlig de som kommer fra vanskelige forhold med alt det medfører av dårlig helse. Det er en utgift. Det koster penger å hjelpe folk som har det vanskelig.

Jeg synes det er en kulturell fallitterklæring om vi skal slutte å hjelpe folk med mindre vi selv går i pluss på det. Og så synes jeg vi skal se oss litt mindre blind på kroner og øre når vi vurderer folks verdi for fellesskapet.
Vis hele sitatet...
Ikke glem at dere lever i snitt 3-4 år lenger enn menn, i en alder man kun er en utgiftspost
Sitat av *pi Vis innlegg
Leste du det jeg skrev i det hele tatt? Du bidrar negativt, du også. Enda, mer hvis du føder barn, og enda mer om du sliter hele livet i en viktig men underbetalt jobb. Skjønner du? Verdien din for fellesskapet kan ikke måles kun i kroner og øre. Verdiskapning er mer enn skattekroner.


Dette er bare dumt. Det er ingen som tar til orde for å redde hele verden med norsk kake. Skjerp deg.
Vis hele sitatet...
Men jeg bidrar jo ikke negativt?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Pengekassa er ikke utømmelig. Det er konsekvenser både for boligmarkedet og økonomien framover ved å konstant ha en utgift. Man må nesten diskutere verdien innvandring har.
Vis hele sitatet...
Igjen, jeg har ikke påstått at vi har uendelig med penger og kan øse dem ut over alle som trenger det. Jeg har heller aldri sagt at vi ikke kan diskutere verdi, men at å regne på kroneinntekt gir et veldig feil bilde av av den verdien, all den tid det er hverandres arbeid som får samfunnet til å gå rundt. Hvis du skal sitere meg flere ganger så er det fint om du svarer på det jeg faktisk skriver.

Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Men jeg bidrar jo ikke negativt?
Vis hele sitatet...
Gjør du ikke? Har du regnet på det? Hva tror du at du har kostet staten i helsetjenester, skole, subsidiert mat og velferd så langt?
Sist endret av *pi; 22. november 2021 kl. 20:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mye, men har skattet en hel del også, og nesten aldri benyttet meg av offentlige tjenester.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg hadde hatt mer respekt for deg og andre som mente dette om dere ikke alltid slang på den der "hjelpe dem der de er" -setningen, for å kamuflere at dette ikke er en 100% egoistisk holdning. Du mener ikke at det er bedre for f eks unge, enslige afghanere at vi hjelper dem der de er, du mener at det er stress for oss å få dem hit. Tar jeg feil?

Vet du hva jeg kaller et kulturelt tapsprosjekt? Hvis vi blir et samfunn som nekter å ta imot flyktninger fordi det er et "tapsprosjekt" å hjelpe folk.
Vis hele sitatet...
Det er ikke egoistisk i det hele tatt. Vi skal hjelpe folk, men først og fremst er jeg opptatt av det beste for min nasjon. Om ikke-vestlig innvandring er et onde, bør man vurdere alternative løsningen.
Sist endret av Ikkemathias; 22. november 2021 kl. 20:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva mener du med
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
ikke-vestlig innvandring
Vis hele sitatet...
?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hva mener du med

?
Vis hele sitatet...
Innvandring fra Midtøsten og Afrika hovedsaklig
Det høres kanskje mer spiselig ut å kalle det Innvandring, men det du snakker om er asylsøkere og flyktninger.
Er jo en liten debatt gående om hvor mange av dem som ønsker et bedre liv, og hvor mange av dem som faktisk er flyktninger.

Men uansett så tror jeg at det beste for både flykningene, innvandrerne og Norge, som jeg setter i første setet, hadde kommet best ut av det om vi så på alternative tiltak.
Sist endret av Ikkemathias; 22. november 2021 kl. 20:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Mye, men har skattet en hel del også, og nesten aldri benyttet meg av offentlige tjenester.
Vis hele sitatet...
Du har garantert ikke skattet i nærheten av hva samfunnet har brukt på deg. At du nesten aldri har benyttet deg av offentlige tjenester er bullshit, de første 19ish årene av livet ditt gjorde du ikke annet. Tipper du fortsatt handler mat på butikken og kjører på offentlige veier også. Jeg mener altså ikke at du ikke bidrar positivt til verdiskapingen i samfunnet, det gjør du sikkert. Men regnet i kroner og øre kommer du ut i minus du også. Det er bare ikke en brukbar regnemåte.

Virker ikke helt som om du skjønner hvordan norsk økonomi funker. Poenget var uansett, at hvis du betaler mye i skatt så er det fordi du har høy lønn. Mener du at hvor høy lønn noen har er et godt mål på hvor mye de bidrar i samfunnet? Mener du at en sykepleiere bidrar med mindre til samfunnet enn en pr-konsulent? Hvis nei, ser du hvordan et sånt regnestykke ikke gir et helt reelt bilde av hvordan verdiskaping foregår?

Det er ikke egoistisk i det hele tatt. Vi skal hjelpe folk, men først og fremst er jeg opptatt av det beste for min nasjon.
Vis hele sitatet...
Ehm.. er ikke det egoistisk da? Jeg sier ikke det som en anklage, jeg bare påpeker at denne meningen er begrunnet av hva du mener er best for oss. Det hadde jeg respektert deg mer om du bare sto for, uten det der "hjelpe dem der de er" - vedhenget for å rettferdiggjøre det.

Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Men uansett så tror jeg at det beste for både flyktningene (...) .
Vis hele sitatet...
Dette motivet hadde kanskje hørtes litt mer troverdig ut om du brukte to kalorier på å argumentere for det.
Sist endret av *pi; 22. november 2021 kl. 20:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jo, lavlønnete jobber er essensielt for et velfungerende samfunn, og de bidrar absolutt. Og nei, jeg syns ikke det er egoistisk å bry seg mer om egen nasjon enn det store utland. Jeg er opptatt av at min foreldre og barn skal vokse opp i et best mulig land. Det er viktigtere for meg enn å hjelpe flyktninger.

Det er ikke egoistisk. Hadde jeg kunne trykket på en knapp og reddet verden ville jeg gjort det, men når alt kommer til at betyr Norge, slekt og samfunnet mitt mer for meg enn det meste annet.
Du burde bli kjent med flere muslimer de fleste bryr seg ikke så lenge de liker deg som person mangz dumme folk selvfølgelig og spenning mellom folk
Sist endret av Sukkerpapir; 22. november 2021 kl. 20:48.
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Jo, lavlønnete jobber er essensielt for et velfungerende samfunn, og de bidrar absolutt.
Vis hele sitatet...
...og da er du enig i at å regne kroner og øre innbetalt er et dårlig mål på samfunnsbidraget ditt? Eller? Og du er enig i at innvandrere er overrepresentert i lavtlønnsyrker og dermed kommer urimelig dårlig ut i et sånt regnestykke? Eller?

Og nei, jeg syns ikke det er egoistisk å bry seg mer om egen nasjon enn det store utland. Jeg er opptatt av at min foreldre og barn skal vokse opp i et best mulig land. Det er viktigtere for meg enn å hjelpe flyktninger.

Det er ikke egoistisk. Hadde jeg kunne trykket på en knapp og reddet verden ville jeg gjort det, men når alt kommer til at betyr Norge, slekt og samfunnet mitt mer for meg enn det meste annet.
Vis hele sitatet...
Og hva er din definisjon av egoistisk? I mitt hode betyr det å sette deg og dine behov over andres. Hvordan er det ikke nettopp det du gjør her? Du har ikke kommet med ett eneste argument for hvorfor det skulle være bedre for samtlige ikke-vestlige flyktninger å bli hjulpet "der de er", det er bare noe du hekter på fordi du ikke vil innrømme at holdningene dine her er egoistisk motivert.

Merk at jeg ikke kaller deg egoist generelt, eller kritiserer deg for å prioritere egoistisk i dette tilfellet. Jeg bare synes det er litt patetisk å blånekte for det.
Sist endret av *pi; 22. november 2021 kl. 20:56.
Jeg mener det ikke er egoistisk for at jeg personlig kommer nok ikke til å merke noe større plager av innvandring. Det jeg bryr meg om er samfunnet som helhet, hvordan det utvikler seg og hva som kommer til å skje med mine aldrende foreldre, og hvordan fremtiden for mine etterkommere og samfunnet vil se ut. Dette er ikke egoistisk. Det er tvert i mot altruistisk.

Argumenter for å hjelpe dem der de er må jeg komme med i morgen, etter at jeg har lest meg litt opp.

Men la oss si at vi ikke kan hjelpe dem der de er. Hva med å heller hjelpe vanskeligstilte nordmenn i stedet? Det er nok av nordmenn som har behov for støtte og hjelp.

Og ja, jeg er enig i at kroner og ører aleiene er et ufullstendig mål på samfunnsbidrag
Sist endret av Ikkemathias; 22. november 2021 kl. 20:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Jeg mener det ikke er egoistisk for at jeg personlig kommer nok ikke til å merke noe større plager av innvandring. Det jeg bryr meg om er samfunnet som helhet, hvordan det utvikler seg og hva som kommer til å skje med mine aldrende foreldre, og hvordan fremtiden for mine etterkommere og samfunnet vil se ut. Dette er ikke egoistisk. Det er tvert i mot altruistisk.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg mener at når du argumenterer med dine foreldre og dine barn over andre (og deres foreldre og barn) så er det egoistisk. Altruisme er det i alle fall ikke, kom an. Det er helt normalt å sette din egen familie over andre, det blir bare dumt å prøve å fremstille det som noe annet enn det er.

Argumenter for å hjelpe dem der de er må jeg komme med i morgen, etter at jeg har lest meg litt opp.
Vis hele sitatet...
Det trenger du ikke for min del, jeg ville bare ha bekreftet at det ikke var det du egentlig hadde som motiv for å stoppe innvandringen. Det er ikke noe du har brydd deg om å sjekke engang, bare noe du slenger på for å føle deg bedre med holdningene dine.

Men la oss si at vi ikke kan hjelpe dem der de er. Hva med å heller hjelpe vanskeligstilte nordmenn i stedet? Det er nok av nordmenn som har behov for støtte og hjelp.
Vis hele sitatet...
Hva med å ikke sette svake grupper opp mot hverandre?

Og ja, jeg er enig i at kroner og ører aleiene er et ufullstendig mål på samfunnsbidrag
Vis hele sitatet...
Godt vi er enige om det, da. Håper det gjelder ikke-vestlige innvandrere også.
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Du underslår jo det første de sier i artikkelen: "Survey shows UK Muslims have more conservative attitudes on sex than Muslims in France and Germany".

MAO handler dette ikke bare om religion men også region. Og som du selv innrømmer er dette ti år gammelt, kanskje ikke det beste grunnlaget å basere en mening på?


En norsk hovedverdi er tillit
Vis hele sitatet...
Mja, kanskje til de som er til oss. Men alle andre? Fy faen for et kjipt folk nordmenn kan være. Jeg har bodd på sørlandet, der var du ikke innfødt med mindre bestefaren din var født der...
Sitat av *pi Vis innlegg
Vel, jeg mener at når du argumenterer med dine foreldre og dine barn over andre (og deres foreldre og barn) så er det egoistisk. Altruisme er det i alle fall ikke, kom an. Det er helt normalt å sette din egen familie over andre, det blir bare dumt å prøve å fremstille det som noe annet enn det er.

Det trenger du ikke for min del, jeg ville bare ha bekreftet at det ikke var det du egentlig hadde som motiv for å stoppe innvandringen. Det er ikke noe du har brydd deg om å sjekke engang, bare noe du slenger på for å føle deg bedre med holdningene dine.


Hva med å ikke sette svake grupper opp mot hverandre?


Godt vi er enige om det, da. Håper det gjelder ikke-vestlige innvandrere også.
Vis hele sitatet...
Avsnitt en: Her er jeg uenig. Å ønske det beste for sine etterkommere og nasjonen som helhet er etter mitt sin altruistisk.

Avsnitt to: det skrev jeg ikke for å føle meg bedre for holdningene mine. Er helt komfortabel med alt jeg har skrevet så langt. Har derimot hørt fra diverse steder at hjelp i utsatte områder er mer nyttig, men ville trengt å lese meg videre opp på det før jeg kunne gitt deg et svar.

avsnitt tre: Fordi vanskeligstilte nordmenn er et problem som er lettere å løse, de er en del av det norske fellesskapet, og som sagt før, vi kan ikke hjelpe alle. Desuten ville det nok vært langt mer samfunnsnyttig for Norge også. Dette er ikke egoisme, men en realitet.

Men om dere kan svare meg å på et spørsmål jeg stilte tidligere i tråden: Jeg er selv litt usikker på legning. Vært med jenter, vært med gutter, hva jeg foretrekker vet jeg enda ikke. Syns dere at deres religiøse overbevisning veier tyngre enn mine menneskerettigheter?
Sist endret av Ikkemathias; 22. november 2021 kl. 21:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Men om dere kan svare meg å på et spørsmål jeg stilte tidligere i tråden: Jeg er selv litt usikker på legning. Vært med jenter, vært med gutter, hva jeg foretrekker vet jeg enda ikke. Syns dere at deres religiøse overbevisning veier tyngre enn mine menneskerettigheter?
Vis hele sitatet...
Øh... Nei? For det første har ikke jeg noen religiøs overbevisning, og for det andre har da vitterlig ingen her tatt til orde for at de som har det skal få lov til å krenke dine menneskerettigheter. Hjelpes.
Les tråden på nytt å se i hvilke kontekst jeg skrev det
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Men om dere kan svare meg å på et spørsmål jeg stilte tidligere i tråden: Jeg er selv litt usikker på legning. Vært med jenter, vært med gutter, hva jeg foretrekker vet jeg enda ikke. Syns dere at deres religiøse overbevisning veier tyngre enn mine menneskerettigheter?
Vis hele sitatet...
Det er en myte/mening i visse miljøer, og ikke representativt for noen andre enn folk på ekstreme sider av den politiske sfære. Ikke tro på alt du leser på internett.
Det blir litt vell generelt å si at ikke-vestlige bidrar mindre. I gjennomsnitt har du rett, men se på regioner\land og du kan ta feil. Om du ser på hvor folk kommer fra så bidrar f.eks. innvandrere fra Thailand, India, Vietnam og enkelte andre land i snitt mer enn etniske nordmenn da de har færre på trygd og mer verdiskapning\høyere grad av sysselsetting. Om du ser på innvandrere fra Somalia og Afghanistan er situasjonen en helt annen. Å klumpe i hop alle ikke-vestlige innvandrere som en homogen gruppe som ikke bidrar med verdiskapning er i beste fall upresist. Jeg vil ikke si at du er en rasist ut ifra hva du skriver, men du skjærer alle over en kam og det vitner om mangel på kunnskap\uvitenhet. Hva tenker du om innvandring fra f.eks Thailand? De bidrar tross alt mer til verdiskapning enn etniske nordmenn i snitt.
statistisk sett så finner du masse homofile muslimer i London så jeg tror ikke du trenger å henge deg opp i akkurat den detaljen. De har sikkert sitt å slite med, men jeg tviler på at alle hater seg selv mer enn folk flest.
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Men om dere kan svare meg å på et spørsmål jeg stilte tidligere i tråden: Jeg er selv litt usikker på legning. Vært med jenter, vært med gutter, hva jeg foretrekker vet jeg enda ikke. Syns dere at deres religiøse overbevisning veier tyngre enn mine menneskerettigheter?
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke at andre folks meninger om din seksuelle legning skal ha særlig stor betydning for ditt forhold til egen seksualitet.