Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 5301
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alle sier amfetamin er et skikkelig dritt stoff da det fucker opp helsa både fysisk og psykisk. Dette er da som regel når en bruker det vi kan kalle rusdoser. Amfetamin racemiks (som vi kjøper på gata) brukes jo også som ad-hd medisin. Leger propper i barn dette hver dag og gjør dem avhengig av det. Da i små medisinske doser så klart. Det jeg lurer på da er om amfetamin er så skadelig å ta daglig (for riktig bruk, ikke rus) hvis man holder det i de medisinske dosene leger skriver ut? Dette går så klart på betraktning av at den ulovlige amfetamin er veldig ren, og kan nærmest tilsvare nøyaktig det vi finner på apoteket i pilleform. Hva tenker dere?
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det mest skadelige med amfetamin er ikke stoffet i seg selv, men bivirkningene. Man kan få tørr munn av det, og dermed tannskader.
Det er ikke nødvendigvis skadleig, men veldig dumt. Bar fordi man føler seg bedre betyr ikke det at man "trenger amfetamin" som medisin. Mange får deksamfetamin (muligens rasemisk og levo også) for adhd. Gir man dette til en som er deprimert derimot så vil det gjøre tilstanden verre og ikke bedre (men det kan virke som at det hjelper i begynnelsen). Mange (også meg selv for noen år siden) selvmedisinerer på en eller annen måte og ofte er man ikke klar over det selv, man sier ikke til seg sjøl at "dette skal jeg bruke som medisin på meg selv". Men ofte skyldes det underliggende plager som blir lettere av rusen. Så søker man ubevisst tilbake til stoffet fordi man følte seg bedre av det.

De som virkelig har godt av amfetamin får det av legen med mindre man har mye historikk med rusproblemer registrert. Det tar et par runder som regel med ritalin osv først. Det er en ganske omfattende utredning før man får det, nettop for å unngå å gi det til folk som ikke burde ta det. Så får man alltid det samme og man får doserte piler istedenfor en pose med pulver som er så lett å stikke nesa litt for mye oppi
Sist endret av Bluesky_; 30. september 2021 kl. 20:22.
Jeg gikk 3 timer til privat psykolog for depresjon og angst. Den 4. timen ba jeg om utredning for adhd og utførte det meste egentlig på denne timen. 5. timen hadde jeg utredningen i hånda. Så bar det til psykiater for å få medisiner. Så for min del var det en veldig kort prosess. Selv med rushistorikk noen år tilbake. Utredningen ble alltså ferdig på 1-2 timer.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg lurer på det samme. En kompis av meg stresser med at jeg skal passe meg, og skulle ta et "alvorsord" med meg ang at jeg har begynt å bruke amf.
Han fortalte at han var på 4-dagers bender første gang han brukte det, men selv ser jeg ikke appealen i det hele tatt med å være våken flere døgn i strekk. Sitter som regel våken mye lenger om jeg bare røyker cannabis og loker.

Har ikke følt noe markant rusopplevelse med unntak av én gang, hvor jeg tok ekstra mye for å komme meg opp etter kun 3 timers nattesøvn pga skoleoppgave som jeg prokrastinerte litt for lenge dagen før...

Jeg bruker det hver dag før skole, og tar noen små liners med morrakaffen for å kvikne til. Føler for min del at jeg kjenner lite av ruseffekten til amfen. Det er ganske rene varer, dobbeltvasket og lufttørket, så skal være ganske bra saker.
Jeg redoserer med noen liners et par-tre ganger i løpet av dagen, om det er behov.

For min egen del virker det som det er svært lite ruspotensial i forhold til f.eks kokain. Ligger det noe i dette, eller er det amfetamin-avhengigheten min som kommer snikende og lurer meg?
Jeg kjenner liksom ikke noe rush eller heftig "lykkefølelse" av å ta det, som jeg gjør av å ta kokain, spesielt i kombinasjon med alkohol.

Jeg ble litt overrasket over at det er såpass lite rusfølelse (kanskje jeg tar lite og holder det til "medisinske doseringer"), men fordommene mine mot dette stoffet fikk meg til å tro at man stuker faen og skrur fra hverandre mikrobølgeovnen osv når man bruker det.

Jeg får mye verre følelse av å ta f.eks elvanse eller ritalin, men det er kanskje mye større doser i en slik pille enn det jeg tar.

Kanskje ikke akkurat noe godt svar til trådstarter, men det kan jo tyde på at noen av oss har et mer medisinsk/utilitarisk forhold til stoffet enn andre.
Du går en veldig tynn linje du er ikke den første personen som skulle bare ''bruke'' amfetamin før det så gikk til helvette.

Har også hørt den klassiske ''jeg blir rolig av amfetamin derfor har jeg adhd derfor dropper jeg 0.2g hver morgen'' eller noe av den slager for å rettferdiggjøre amfetamin altfor mange ganger nå.


Å joda amfetamin i medisinske doser er hjerne skadelig. Er det sånn at du ender opp som de folka som trenger bare 40kr for en bussbillet på oslo s etter å tatt det et par ganger? Nei, men Alt du tar som påvirker hjernen vil ha en negativ effekt. Du dumper dopamin og kroppen ned regulerer andre prosesser for å justere for justeringen bokstavelig talt. Hjernen din kan dog tåle ekstremt mye skade før det manifester seg i hverdagslige problemer, men skadene er der. Heldigvis så har vi nevroplastisitet og mye skade kan eventuell tilbake stilles visst du slutter tidlig nok.


Du burde helt ærlig spørre deg selv hva du prøver å oppnå med dette. Høres ut som at du prøver å rettferdigjøre speed bruk. Men har du et orgentlig mål og tar de nødvendige forberedelsene så kan du unngå så og si 90% av all skade virkningen, men faren er der.
Sist endret av Sitronbrussomsm; 30. september 2021 kl. 22:19.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Leger propper i barn dette hver dag og gjør dem avhengig av det.
Vis hele sitatet...
ADHD går ut over eksekutive funksjoner som regulering og impulskontroll, og er forbundet med en haug med andre psykiatriske lidelser og hverdagslige vansker, som f eks fungering på skole og jobb. Ubehandlet ADHD kan altså være ganske skadelig, og er forbundet med større risiko for rusmisbruk enn det ADHD-medisiner er. Det betyr ikke at medisinen er sunn eller risikofri, men for mange er det bedre enn alternativet. Hvis du trenger en unnskyldning for å rettferdiggjøre eget rusmisbruk, så let videre.
Det heter racemiSk, og nei, du får ikke racemisk amfetaminsulfat skrevet ut som ADHD-medisin. Gate-amfetamin, selv den mest mulig reneste kjøpt på nettet er ikke samme greie som de forskjelige ADHD-medisinene på markedet. Det skadelige ved misbruk av amfetamin er doseringene som bikker over til det nevrotoksiske, som i tillegg forstyrrer omtrent alle prosesser og vaner som opprettholder menneskelig helse. Selv en ekstra høy dose med ADHD-medisin kan sammenlignes med ca. 0,2g med 80% ren amfetaminsulfat som er så rent som man får det. Likevel er ADHD-medisinene helt andre kjemikalier enn amfetaminsulfat og vanlig speed er langt fra 80% rent og har veldig ofte fortsatt helseskadelige biprodukter fra produksjon når det ender opp hos brukeren (folk tror at om speeden har en rar farge, er klissete og lukter dritt så er den bra). Jeg har selvmedisinert med amfetamin fra gata ved noen anledninger hvor jeg ikke har hatt tilgang på medisinen min, og da har et gram vart i over en uke, som passer greit med 0,1-0,2 sammenligningen. Det er veldig merkbart mindre terapeutisk og lindrende, det er en grunn til at akkurat denne formen for amfetamin ikke blir brukt som ADHD-medisin.

Sammenligningen er nesten ikke verdt å dra. I medisinske doser er ikke ADHD-medisiner nevrotoksiske, og det verste som kan skje er at akkurat den medisinen du prøver ikke virker optimalt for å lindre symptomer i ditt tilfelle. Man kan få en anelse tørr munn, nedsatt appetitt og søvnvansker, eller innesluttethet og nedstemthet over tid men dette er da et tegn på at man må justere dosen eller prøve å skifte til et av de andre alternativene.
Sitat av jekkern Vis innlegg
(folk tror at om speeden har en rar farge, er klissete og lukter dritt så er den bra).
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke så mye med at folk tror det er bra å gjøre.
Siden det er så mye dritt på gata som bare er bøff, så er denne klissete, illeluktende guffa med rar farge
i det minste lett å kjenne igjen. Man får kanskje dårlig pepper, men man kan være sikker på at det er pepper.
Ville bare kommentere akkurat dette.
I samråd med helsepersonell vil jeg si det KAN være bra. Det fungerer ikke for alle, folk er forskjellige. Hvis det gir dårligere livskvalitet å gjøre noe, så kutter man det ut.
Sitat av *pi Vis innlegg
ADHD går ut over eksekutive funksjoner som regulering og impulskontroll, og er forbundet med en haug med andre psykiatriske lidelser og hverdagslige vansker, som f eks fungering på skole og jobb. Ubehandlet ADHD kan altså være ganske skadelig, og er forbundet med større risiko for rusmisbruk enn det ADHD-medisiner er. Det betyr ikke at medisinen er sunn eller risikofri, men for mange er det bedre enn alternativet. Hvis du trenger en unnskyldning for å rettferdiggjøre eget rusmisbruk, så let videre.
Vis hele sitatet...
Det er verdt aa legge til nyanse her. Det er en del som tyder paa at ADHD (og mange andre psykiatriske diagnoser) i virkeligheten er et spektrum, og at de vi velger og diagnostisere med ADHD kun er folk som ligger tilstrekkelig langt ute paa en kompleks samling personlighetstrekk (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3091987/). Dermed betyr det at hva vi velger aa kalle ADHD er vilkaarlig - vi er noedt til aa velge en cutoff et eller annet sted. Det betyr ikke at ADHD ikke er et nyttig begrep, men det er ikke saa nyttig aa tenke paa det som en binaer tilstand heller. Vi er antangeligvis enige om at det finnes mange med ADHD som bruker amfetamin ansvarlig hver dag og som faar langt mer nytte enn skade ut av det. Og siden ADHD er et spektrum vil det samme kunne vaere sant for folk som ligger rett under den tilfeldige ADHD-cutoffen vi har valgt. I prinsippet kan det vaere traadstarter ligger hoeyt paa dette spektrumet og vil genuint faa nytte av bruk. Jeg deler nok din intuisjonen din for at sannsynligheten for misbruk er betydelig, men synes ikke det er rettferdig aa hoppe rett til antangelsen om misbruk.

Paa et mere generelt plan: dose og renhet er selvfoelgelig ogsaa helt avgjoerende, og aa snakke om ``skade av amfetamin'' generisk uten mer detaljer gir ikke saerlig mening. Kjenner flere i akademia som bruker mindre doser Adderall (legemiddel-kvalitet), si 5-20mg, en gang i blandt, og dette fremstaar helt uproblematisk for meg. Denne kjente metastudien om skadevirkninger av diverse rusmiddler i The Lancet ser ut til aa vaere enig, og rangerer skadevirkningen av amfetamin (see plot fra artikkelen her) som betydelig lavere enn alkohol.

Kan anbefale den foelgende blogg-artikkelen skrevet av en psykiater som oppsummerer sin tolkning av forskningen paa Adderall: ADDERALL RISKS: MUCH MORE THAN YOU WANTED TO KNOW. La meg sitere hans konklusjon:

My impression is that the risks of proper, medically supervised Adderall use are the following:

1. High risk of minor short-term side effects that might make you want to stop taking the medication with no long-term issues
2. Extremely low risk of serious medical side effects like stroke or heart attack, except maybe in a few very vulnerable populations
3. Maybe one percent risk, but not literally zero risk, of addiction if patients are well-targeted by their doctors and use the medication responsibly.
4. Perhaps one in five hundred risk, but not literally zero risk, of psychosis. Some anecdotal evidence suggests it is more common than this. Most of these cases will be mild and resolve quickly. Some people find a very small number of cases of stimulant-induced psychosis may be permanent, though I still find this hard to believe.
5. Some evidence for tolerance after several years, though most patients will continue to believe it is helping them. No sign of supertolerance where it actually makes the condition worse.
6. Plausibly 60% increased relative risk (+~1% absolute risk) for Parkinson’s disease with long-term use.
7. Unknown unknowns.

Of these, I find the psychosis, tolerance, and Parkinson’s to be the most concerning. But I am pretty upset about the overall terrible state of this research. In particular, nobody except the MTA takes the possibility of tolerance seriously, and the MTA results really ought to have inspired a lot more soul-searching and hand-wringing than they actually did. The numbers on addiction and psychosis are inexcusably terrible given how easy they would be to collect. Getting good data on the Parkinson’s risk would be harder, but one so-far-unexplored possibility would be to compare past prescription Adderall history to past prescription Ritalin history in Parkinson’s patients to adjust for the potential ADHD confounder. I really think somebody should do this.

Despite all this, I compare these risks to the risks of eating one extra strip of bacon per day and decide that overall this is not enough for me to stop prescribing stimulants to patients who I think might benefit from them. These are about the standard level of side effects for a powerful medication and I think there’s a major role for these in ADHD treatment as long as patients are well-informed about the risks they’re taking.
Vis hele sitatet...
Saa hvis TS har tilgang paa kvalitets amfetamin og holder seg til smaa doser saa kan det vel tenkes at bruk kan vaere ansvarlig, men sjansen for at dette er tilfelle er vel heller liten.
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
For å gjøre situasjon min klarere:

Jeg har etter en helvetes jobb klart å kommet inn på drømmestudiet mitt. Her har jeg flere forskjellige fag hvor jeg står på og gjør alt jeg kan for å lære. Dette viser seg ved at jeg alltid er forberedt til timer, kan pensum, og får god skryt av lærerne mine. Dette er uten bruk av noen medikamenter/dop. Så har jeg et fag jeg ikke var klar over jeg skulle ha. Dette er et fag studiet mitt aldri har hatt før inntil i år hvor skolen endret studieplanen rett før skolestart. Dette faget er jeg ikke i det hele tatt kvalifisert til å kunne gjennomføre da jeg ikke har hatt flere år med forberedende fag jeg egentlig burde hatt. Det er så ille at 1/3 av klassen har allerede droppet ut kun pga dette, og flere snakker om å gjøre det samme. Dette er et elitestudie så hvis dere tror det er late og skoleleie folk som dropper ut tar dere grundig feil. Lovligheten mellom å legge til dette faget i pensum uten forvarsel er fortsatt usikkert, og det er mye fram/tilbake mellom ledelsen på universitet, men det er likevel bestemt at det må gjennomføres for å bestå utdanningen.

Jeg har kun drøye 2 måneder igjen før eksamen. Jeg er realist av meg og vet at dette ikke er mulig å klare selv om jeg møter opp i alle timer, jobber masse på egenhånd og i grupper, tar privattimer osv. Har prøvd alt dette så jeg vet hva jeg snakker om og det er udiskuterbart. Jeg fortsetter så klart med dette, men det er ikke nok. Har derfor lest en del om amfetamin og hvordan det kan virke prestasjonsfremmende på studier. Har prøvd alt annet så dette er siste mulighet. Har fått tak i amf så rent som en bare kan få det via DW, og sitter på det i hvert fall tryggeste varianten av amfetamin en kan få ulovlig. Lab-testet i Sveits og alt med nøyaktig prosentstyrke.

Planen min er å bruke dette noen dager i uka når jeg trenger en ekstra boost fram til eksamen som altså er om 2 måneder. Dette skal kun brukes i medisinske doser utifra hva rusopplysningen.no sier. Skal ikke oppnå noe som helst rus, bare ha noen nesten umerkbare underliggende effekter. Prøvde ut dette i dag, kjente ingen rus, eneste som skjedde var at jeg var litt mer motivert for å jobbe i faget og jeg tenkte litt klarere. Det har ikke gått utover verken matlyst, søvn, trening, sosialt liv eller noe. Det er sånn jeg vil ha det de neste 2 månedene, og deretter etter bestått eksamen kvitte meg med all amfetaminen og aldri røre det igjen. Såpass selvkontroll har jeg og jeg har kommet meg over avhengigheter før. Ønsker ikke å diskutere om jeg kommer til å bli avhengig da jeg vet hvor jeg står når det kommer til sånt.

Skadereduksjon er også noe jeg prioriterer høyst, og er mye av hvorfor jeg oppretter denne tråden. Så med dette i bakgrunn så spør jeg igjen på en litt annen måte. Er dette skadelig for meg og er jeg en fullstendig idiot? Eller er det verdt å gjennomføre dette 2 måneder eksperimentet for å sikre meg drømmekarrieren min (i hvertfall mye større sjans)? Hver så snill å kun svar konkret og relevant. Ikke si jeg kommer til å bli avhengig osv. Jeg vil kun ha svar på eventuelle negative effekter jeg kan oppleve ila disse 2 månedene og litt i etterkant etter jeg har sluttet. Og er disse eventuelle negative effektene såpass store at det utveier grunnen til at jeg velger å ta amfetamin?
Det virker egentlig som om du har bestemt deg. Bare vær klar over at avhengighet kommer snikende. Du våkner ikke opp en dag og er plutselig blitt avhengig. Svært få planlegger å bli misbrukere av noe som helst, like vell så skjer det. Ta vare på deg selv, og kontinuerlig ha en diskusjon med deg selv om hvordan det egentlig står til. Vi er veldig flinke til å se feil i andre, men ikke i oss selv.

Det meste går bra, bare man har et ansvar forhold til hva man driver med.
Anonym bruker
"Fregnete Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av jekkern Vis innlegg
Det heter racemiSk, og nei, du får ikke racemisk amfetaminsulfat skrevet ut som ADHD-medisin. Gate-amfetamin, selv den mest mulig reneste kjøpt på nettet er ikke samme greie som de forskjelige ADHD-medisinene på markedet. Det skadelige ved misbruk av amfetamin er doseringene som bikker over til det nevrotoksiske, som i tillegg forstyrrer omtrent alle prosesser og vaner som opprettholder menneskelig helse. Selv en ekstra høy dose med ADHD-medisin kan sammenlignes med ca. 0,2g med 80% ren amfetaminsulfat som er så rent som man får det. Likevel er ADHD-medisinene helt andre kjemikalier enn amfetaminsulfat og vanlig speed er langt fra 80% rent og har veldig ofte fortsatt helseskadelige biprodukter fra produksjon når det ender opp hos brukeren (folk tror at om speeden har en rar farge, er klissete og lukter dritt så er den bra). Jeg har selvmedisinert med amfetamin fra gata ved noen anledninger hvor jeg ikke har hatt tilgang på medisinen min, og da har et gram vart i over en uke, som passer greit med 0,1-0,2 sammenligningen. Det er veldig merkbart mindre terapeutisk og lindrende, det er en grunn til at akkurat denne formen for amfetamin ikke blir brukt som ADHD-medisin.

Sammenligningen er nesten ikke verdt å dra. I medisinske doser er ikke ADHD-medisiner nevrotoksiske, og det verste som kan skje er at akkurat den medisinen du prøver ikke virker optimalt for å lindre symptomer i ditt tilfelle. Man kan få en anelse tørr munn, nedsatt appetitt og søvnvansker, eller innesluttethet og nedstemthet over tid men dette er da et tegn på at man må justere dosen eller prøve å skifte til et av de andre alternativene.
Vis hele sitatet...
Du får Racemisk amfetamin skrevet ut I Norge. Akkurat det samme som gateamfetamin men rent
Kan dele mine opplevelser slik at du kan ta et informativt valg. Brukte Amfetamin i litt over et år for... 17 år siden er det vel nå. Sluttet fordi venner ga meg ultimatum: Du slutter ellers mister du oss. Jeg valgte vennegjengen. Ikke ruset meg fast (utenom sosial drikking og snus) siden.

Var 6 måneder i utlandet å jobbet. Mye festing og nattklubber. Brukte i nesten 6 mnd til da jeg kom hjem.

Prøvde amfetamin og begynte bruke det en god del. En gang innså jeg at jeg hadde gått fra tors-søn uten å sove. Tvang meg nærmest i søvn, fordi jeg innså at jeg sikkert kunne daue om jeg ikke fikk søvn. Når man er på amfetamin, så tror man selv kanskje det er lett å skjule - men folk ser ganske lett at du er påvirket av noe.

Du blir veldig snakksom. Og føler enorm selvtillit. Begge deler FØLES helt fantastisk ut. Det man er ganske blind til, er at folk MERKER at noe er gale. Selvtilliten man får føles konstruktiv og bra ut, men kan være farlig. Både fysisk (hva man kan finne på) og sosialt (fremmedgjøring av kjente). Man får et enormt fokus - ja. MEN... man blir litt virkelighetsfjern. Type - selvtilliten og fokuset man får - kan gjøre deg oversikker på ting. Meninger man skulle få osv. Universitets eksamen? Fokus: Ja. Men ofte på en negativ måte. Litt vanskelig å forklare. Si at eksamensoppgaven er: "hva veier eplene i denne korgen?". 50/50 du fikk nøyaktig riktig svar (det hjalp), eller du skriver en lang historie der du filosoferer i meta stil over at "eplene burde egentlig i denne sammenhengen vært pærer fordi at..." (Insert 3 sider med piss som virket logisk der og da).

Bivirkningene jeg kjente var veldig tørr munn, at kjevemusklene konstant var spent. Gnissing av tenner - men det kan lett unngås så lenge man er selvbevisst på det hele tiden. At kjeven føles "Spent" / anstrengt ut hele tiden fant jeg selv var nærmest umulig å gjøre noe med.

Avhengighet. Ikke så gale. Klarte å slutte på dagen da vennene mine ga meg et ultimatum. Og da jeg kom hjem til Norge brukte jeg det bare 1-2 ganger i uken om jeg skulle ut. Følte aldri en trang til å bruke det sånn type når man sitter alene for seg selv. Then again - jeg har heller aldri skjønt hvordan folk klarer å nyte alkoholrus alene. Vin en kveld til en bok er fint. Men snakker her drikke seg full hver dag alene hjemme - aldri skjønt den greien der. Blitt forklart at sobril og imovane er avhengighetsdannende, men sluttet med det etter jeg ikke fikk skrevet ut mer og savnet det aldri. Eneste medikamentet / rusen jeg NOENSINNE har blitt FAKTISK avhengig av var Altermol som jeg fikk utskrevet etter en skuddskade og masse operasjoner. Jeg sa straight up til psykriateren min at jeg hadde blitt avhengig av de. At jeg ikke egentlig trengte de mer, men at jeg ruset meg på de. Fikk de utskrevet 3 mnd. til etter jeg ga beskjed om dette. Men da mindre og mindre for nedtrapping og slutting.

Amfetamin er en herlig rus. Men det er ganske vanskelig å ha selvdisiplinen til å moderere bruken. Det er et stoff som etter min mening, fort kan totalt fucke opp hele livet ditt. Alle narkomane begynte sikkert med "jeg skal bare bruke det litt her og der for å hjelpe meg selv..." til det gikk til helvete. Så tenk litt på om du lurer deg selv her.

Jeg merker også til dags dato etter dette at jeg har litt brainfog her og der. 17 år etter. Vet ikke om amfetamin kan foråsake varig hjerneskade. Men jeg tror at jeg selv, om bare til bare en veldig liten grad, har fått en permanent hjerneskade eller forandring. Ikke sikker though, kan være at det bare er fordi jeg blir eldre.

Jeg anbefaler deg til syvende og sist å ikke bruke det. Fordi at det fort kan snowballe livet ut av kontroll. Brukte det nesten daglig i utlandet i 6 mnd, så 1-2 ganger i uken i nesten 6 mnd hjemme i Norge. Og når jeg ser tilbake, føltes det digg? Ja. Men hvor mye påvirket den delen av livet mitt, til at resten av livet mitt i det store og hele ble bedre? Til ingen grad. Det gjorde kun skade.

Vil mene at å prøve det en gang for å se hvordan det føles skal gå bra uten å bli avhengig. Man skal være rimelig svak for å bli avhengig av amfetamin etter en dose. Men uansett ikke noe jeg ville tatt sjansen på.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Planen min er å bruke dette noen dager i uka når jeg trenger en ekstra boost fram til eksamen som altså er om 2 måneder. Dette skal kun brukes i medisinske doser utifra hva rusopplysningen.no sier. Skal ikke oppnå noe som helst rus, bare ha noen nesten umerkbare underliggende effekter. Prøvde ut dette i dag, kjente ingen rus, eneste som skjedde var at jeg var litt mer motivert for å jobbe i faget og jeg tenkte litt klarere. Det har ikke gått utover verken matlyst, søvn, trening, sosialt liv eller noe. Det er sånn jeg vil ha det de neste 2 månedene, og deretter etter bestått eksamen kvitte meg med all amfetaminen og aldri røre det igjen. Såpass selvkontroll har jeg og jeg har kommet meg over avhengigheter før. Ønsker ikke å diskutere om jeg kommer til å bli avhengig da jeg vet hvor jeg står når det kommer til sånt.
Vis hele sitatet...
Hvis du følger din egen plan - lave doser, 2 ganger i uka, 2 måneder, ingen problemer med matinntak eller søvn - så kan ikke jeg se at det skulle være spesielt skadelig for deg i det lange løp. Dette forutsetter at du er ved god helse og ikke har anlegg for alvorlige hjerteproblemer e.l.

Men så er det jo det å holde seg til planen i lengden da. Er mange som har tenkt som deg. Og selv om andre avhengighetsskapende midler ikke har appelert nok til deg til at du har blitt hekta - så må jo ikke det nødvendigvis være tilfellet denne gangen. Man blir jo gjerne hekta på det stoffet man finner ut at man liker best
Sist endret av Uten Agenda; 1. oktober 2021 kl. 15:10.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Metylfenidat er i adhd medisin. Det er et av komponentene til amfetamin men ikke det samme som gateamfetamin. Ja amfetamin i lave doser er farlig det også for toleransen øker fort så man må opp i høyere doser og hyppigere påfyll
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Metylfenidat er i adhd medisin. Det er et av komponentene til amfetamin men ikke det samme som gateamfetamin. Ja amfetamin i lave doser er farlig det også for toleransen øker fort så man må opp i høyere doser og hyppigere påfyll
Vis hele sitatet...
Metylfenidat er ikke noe "komponent" av amfetamin.
Jeg tenker ofte når jeg ser speedfreaker at de holder seg bedre enn jeg gjør. Lurt mye på det, om de er en slags ungdomskilde. KNskje jeg ikke har truffet så mange speedfreaker.
Sitat av jekkern Vis innlegg
Det heter racemiSk, og nei, du får ikke racemisk amfetaminsulfat skrevet ut som ADHD-medisin. Gate-amfetamin, selv den mest mulig reneste kjøpt på nettet er ikke samme greie som de forskjelige ADHD-medisinene på markedet. Det skadelige ved misbruk av amfetamin er doseringene som bikker over til det nevrotoksiske, som i tillegg forstyrrer omtrent alle prosesser og vaner som opprettholder menneskelig helse. Selv en ekstra høy dose med ADHD-medisin kan sammenlignes med ca. 0,2g med 80% ren amfetaminsulfat som er så rent som man får det. Likevel er ADHD-medisinene helt andre kjemikalier enn amfetaminsulfat og vanlig speed er langt fra 80% rent og har veldig ofte fortsatt helseskadelige biprodukter fra produksjon når det ender opp hos brukeren (folk tror at om speeden har en rar farge, er klissete og lukter dritt så er den bra). Jeg har selvmedisinert med amfetamin fra gata ved noen anledninger hvor jeg ikke har hatt tilgang på medisinen min, og da har et gram vart i over en uke, som passer greit med 0,1-0,2 sammenligningen. Det er veldig merkbart mindre terapeutisk og lindrende, det er en grunn til at akkurat denne formen for amfetamin ikke blir brukt som ADHD-medisin.

Sammenligningen er nesten ikke verdt å dra. I medisinske doser er ikke ADHD-medisiner nevrotoksiske, og det verste som kan skje er at akkurat den medisinen du prøver ikke virker optimalt for å lindre symptomer i ditt tilfelle. Man kan få en anelse tørr munn, nedsatt appetitt og søvnvansker, eller innesluttethet og nedstemthet over tid men dette er da et tegn på at man må justere dosen eller prøve å skifte til et av de andre alternativene.
Vis hele sitatet...
Åjoda! Racemisk amfetamin NAF.
Flere som får dette.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ren amfetamin er lite skadelig i seg selv. Men illegal og hjemmeprodusert inneholder tilsetninger og løsemidler det er vanskelig å holde kontroll over, og er mer skadelig enn stoffet det er ment å være.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Alle sier amfetamin er et skikkelig dritt stoff da det fucker opp helsa både fysisk og psykisk. Dette er da som regel når en bruker det vi kan kalle rusdoser. Amfetamin racemiks (som vi kjøper på gata) brukes jo også som ad-hd medisin. Leger propper i barn dette hver dag og gjør dem avhengig av det. Da i små medisinske doser så klart. Det jeg lurer på da er om amfetamin er så skadelig å ta daglig (for riktig bruk, ikke rus) hvis man holder det i de medisinske dosene leger skriver ut? Dette går så klart på betraktning av at den ulovlige amfetamin er veldig ren, og kan nærmest tilsvare nøyaktig det vi finner på apoteket i pilleform. Hva tenker dere?
Vis hele sitatet...
Hei! Har vært forelska i speed i 25 år, og utallige ganger prøvd å kombinere speed å jobb. Det går alltid til helvette.Det krever nok en veldig god selvdisiplin, men jeg kjenner et par som klarer det. Fikk som regel knekken på onsdager, og skulka jobb resten av uka...hehe
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av jayforall10 Vis innlegg
Åjoda! Racemisk amfetamin NAF.
Flere som får dette.
Vis hele sitatet...
Helt riktig.
Det finns også en blanding med dexamfetamin og amfetamin som heter Adderall TEVA i mange styrker.
Hvor skadelig Amfetamin er avhenger av :

Den psykiske og fysiske tilstanden din.

Dosene du bruker og hvor ofte du bruker.

Renheten på Amfetaminen. Å ta Elvanse som medisin versus å skyte skitten gatemakka er såklart to forskjellige verdener.

Vanene dine ifht. kosthold og søvn sånn ellers.

Om du bruker andre ting ved siden av.

Det er ikke SÅ enkelt, men nesten.
TS, hva slags studie er det du går på? Om du ikke vil si nøyaktig hva, om du vil dele hvilket felt det er innenfor?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Løs Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For å si det slik; jeg fikk amfetamin (liksdeks) på resept fordi jeg har ADHD. Ble tatt av brått grunnet cannabisbruk. Dette fucket meg totalt opp psykikisk. Jeg har hatt det vanskelig, men så jævlig som det.. Vær forsiktig