Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  537 149384
Problemet med fly er at hvis vi bare bruker annen hver plass, blir billettprisene doblet. I tillegg vil de som overholder dette tape mot selskaper som overfyller flyet og dermed kan ha lavere priser. Ryanair rhar jo sagt de plent nekter å fly med tomt midtsete. Og Widerøe har jo sutret i avisa. Og Ruter taper jo masse penger samtidig som de opprettholder trafikken. Så jeg tror at det enten blir business as usual, eller mye dyrere flybilletter.

Uansett satser jeg på Oslo-ferie i år. Altså hjemme.

Offtopic: Noen som har hørt når førerskolene åpner?
Vel flyselskapene kan si hva de vil, om det først sette krav til max passasjertall så må de enten følge det eller la flyene stå på bakken. Personlig hadde jeg ikke vært så gnien at jeg hadde spart på billettprisen for å sitte i et overfylt fly. For da blir jo alle andre grep som gjøres mot corona fullstendig meningsløse.

Jeg skjønner ikke at innenrikstrafikken ikke har fått begrensninger på passasjertall.

Det er jo et paradoks at samfunnet får enorme utgifter i forbindelse med corona. Eiere av bedrifter som er tvangssteng taper penger, og flyselskapene får corona-tilskudd fra staten. Og staten pøser ut penger for å holde stengt, betaler permitterte osv. Også lar vi flyselskaper undergrave hele vår felles dugnad fordi de teller på knappene og nekter å fly med halvtomme fly? Da får de heller enten øke prisen eller la flyene stå på bakken.

Selv bussene har jo tomme seter med skilt som sier hold avstand. Og bussen skal folk kanskje bare kjøre i 10 minutter. På et fly kan du bli sittende i timesvis. Selv en kjapp tur Oslo-Bergen kan bli lang om det blir dårlig vær eller det skjer noe på rullebanen slik at flyene blir satt i holding i luften. Og slikt skjer jo mange ganger i løpet av året.
Sist endret av _abc_; 28. april 2020 kl. 12:24.
Ser i media at New Zealand hevder de er i ferd med å vinne kampen mot smittespredningen. De har jo en lettere grense å bevokte.Kommer også håpefulle meldinger om vaksine kanskje allerede til høsten.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nytt dødsfall i Norge i dag. https://direkte.vg.no/coronaviruset/...c6bf12635d0039

Får håpe det gir seg...
Det vel akkurat det at ikke gir seg. Vi slipper opp litt og litt på korona-tiltakene og det vil da sikkert bli ennå flere smittede og en ennå flere som dør. Det stopper vel ikke før vi har vaksine eller flokkimmunitet? Alt vi kan gjøre er å fortsette å huske håndvasken, sprite hendene og bruke munnbind om vi har det - samt opprettholde håndhygiene selv om går med munnbind.

Kanskje blir smittespredningen lavere av seg selv i sommervarmen, de har jo ment på det tidligere. Så da blir det kanskje en nedgang før det går opp igjen med både smittede og døde utover høsten. Men det virker jo som svært mange er helt koronamette nå ikke takler mer begrensninger nå.
Sist endret av _abc_; 11. mai 2020 kl. 23:31.
Jeg spår at her i Oslo vil dete blusse opp om 1-3 uker, da bussene er stappfulle.
BRAND ∞ STRONG
..for ikke å snakke den årlige stengingen av alle linjene på Østfold banen (L20, L22 bla.) og også mot Asker og Drammen
En ca 8 uker med buss for tog og de første 3 ukene og de 2 siste er det snakk om nesten to hundretusen pers pr. dag.
Som skal sitte på fulle busser å stå i, ofte kaotiske, køer før de kan gå ombord.
Sitat av Husemann Vis innlegg
Nytt dødsfall i Norge i dag. https://direkte.vg.no/coronaviruset/...c6bf12635d0039

Får håpe det gir seg...
Vis hele sitatet...
Det vil gi seg, men det er nok lenge til. Nå slipper regjeringen opp smittebremsene å vi vil om 5-14 dager se en stor økning av smittede personer, og 2-6 uker etter det se en økning av antall døde.

MEN, det vi / de / Norge har klart, er å ikke overbelaste sykehusene som i NYC, Italia, Spania etc. Vi har fått R0 til 0.49. Aner ikke hvor raskt R0 vil øke jeg men tar nok ikke akkurat lang tid før vi er på R0 >1 igjen.

Så jeg tipper planen til regjeringen nå er å holde smitten pågående, men ikke så kraftig at vi voldtar helsesektoren vår. De vil nok justere litt her å der ettersom, men blir jo ikke lett med den stor delayen det er fra smitte til symptomer til dødsfall.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Alt vi kan gjøre er å fortsette å huske håndvasken, sprite hendene og bruke munnbind om vi har det - samt opprettholde håndhygiene selv om går med munnbind.
Vis hele sitatet...
Vi har eitt tiltak til, som gjerne er det viktigaste: isolasjon av smittetilfeller. Det hindrer dei i å smitte andre.
Nå er vel økt testing rett rundt hjørnet også, det hjelper.

Spent på hva som vil skje i sommer når folk begynner å reise rundt.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vi har eitt tiltak til, som gjerne er det viktigaste: isolasjon av smittetilfeller. Det hindrer dei i å smitte andre.
Vis hele sitatet...
Naturligvis. Men det har jo vist seg at de som er smittet uten å vite det ofte er de som smitter flest. En nevnte fulle busser i byen nå. Det er jo en gradvis reduksjon i tiltakene mot corona nå. Og de som VET de er smittet eller har vært i situasjoner som utløser karantene forholder seg naturligvis til det. Problemet er jo han eller hun som går på bussen uten å vite at de er smittet. Står tett med andre folk også ender det kanskje i nysing eller hosting. Da er faenskapen løs på bussen. Og da hadde kanskje maske vært å fortrekke. Både for de som ikke er smittet og for den som er smittet uten å vite det. Ja her i landet skal vi jo ikke bruke maske - da tar vel hele resten av verden feil da? Selv har jeg bestilt masker og satser på å raskt få med inverted påskefjes - når er det ikke store skibriller som skaper skille nå blir det masken
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vi har eitt tiltak til, som gjerne er det viktigaste: isolasjon av smittetilfeller. Det hindrer dei i å smitte andre.
Vis hele sitatet...
Vi har ett til: PORTFORBUD!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Vi har ett til: PORTFORBUD!
Vis hele sitatet...
Som har ein ekstrem kostnad for samfunnet. Det er ein balansegang mellom det å tillate folk å leve, og det å unngå at dei døyr. Portforbud er i praksis brukbart i ein akutt situasjon der du må hindre at helsevesenet kollapser av for mange tilfelle; du kan ikkje bruke det over mange månader. Det vil ikkje folk respektere, eller etterleve.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Som har ein ekstrem kostnad for samfunnet. Det er ein balansegang mellom det å tillate folk å leve, og det å unngå at dei døyr. Portforbud er i praksis brukbart i ein akutt situasjon der du må hindre at helsevesenet kollapser av for mange tilfelle; du kan ikkje bruke det over mange månader. Det vil ikkje folk respektere, eller etterleve.
Vis hele sitatet...
Pluss at jeg er litt skeptisk til hvor effektivt det egentlig er. Hvor mange flere mennesker smitter jeg av å gå tur enn å sitte hjemme hvis jeg holder litt avstand? Og man må uansett ut etter mat i ny og ne.

Jeg vet at folk bor tettere på hverandre en del plasser enn i Norge, og jeg også har fått med meg at mange steder kunne sluppet unna med mye mildere begrensninger hvis folk bare adlød enkle instrukser - likevel fremstår portforbud mer som sikkerhetsteater. I beste fall! I verste fall virker det mer som en veloverveid maktdemonstrasjon fra myndigheter med gryende fascistiske tendenser.
Sist endret av Myoxocephalus; 12. mai 2020 kl. 13:05.
Ja det kan du si, har noen tvilt på handlekraften så faller jo den tvilen på stengrunn om det innføres portforbud

Vi får se om vi takler oppmykningen nå uten at vi får massiv økning i smittetilfeller og mange nye med behov for sykehusopphold. Håper folk begrenser seg selv om vi myker opp så vi slipper nye måneder til i full krisestemning og isolasjon.

Ukene framover vil jo vise åssen det går, så blir det jo ny spenningstopp mot sommeren. Kan vi leve med norgesferie, campingvogn/bobil/combicamp eller norske priser på overnatting på hotell? Eller blir det mange som stikker utenlands? Og klarer de som evt. reiser utenlands å begrense seg eller blir det full "russerfeiring" fordi de endelig har tilgang på billig sprit og åpne sjapper? Er ikke utenkelig at det blir endel som kommer hjem med smitte etter sommeren, og som rekker å smitte andre før de er hjemme i karantene?

Enn så lenge så er R tallet behagelig lavt. Og må vel si at det har gått raskere enn jeg vel så for meg i midten av mars. Da så jeg nok for meg at vi ble i lockdown minst til andre siden av sommeren.

Nå som det virker som vi har kontroll på R tallet så er det kanskje på tide å se ennå mer på hva vi kan gjøre for å unngå konkurser og sult i hjel i næringslivet? Er mange bedrifter som sliter og som av forskjellige grunner ennå ikke er tilgodesett med korona-støtte. Og om en måneds tid så er det innbetaling av utsatte avgifter og det kan jo bli kritisk for mange bedrifter.
Sist endret av _abc_; 12. mai 2020 kl. 18:51.
Jeg skjønner ikke hvordan portforbud skal hjelpe stort på sikt? Det vil jo fremdeles være folk i nødvendig arbeid så viruset vil etter all sannsynlighet sirkulere i samfunnet selv om alle andre er buret inne i hjemmene sine. Så slipper man folk ut igjen og viruset sprer seg til resten av samfunnet. Ser poenget om det er akutt behov for å bremse spredningen kraftig i en periode for å avlaste helsevesenet, men sånn som f.eks. New Zealand har agert virker helt sinnsykt. Så vidt jeg har forstått så har de hatt full lockdown i to måneder og har først nå begynt å slippe folk ut igjen. De skal visstnok ha "vunnet" mot viruset, men skal det funke så må de isolere landet sitt fra omverdenen til resten av verden har fått kontroll på det. Lockdown har vært skadelig for økonomien og langvarig isolering av landet vil også være skadelig for økonomien. Er det gitt at skadevirkningene av nedstenging av samfunnet er lavere enn skadevirkningene av relativt kontrollert spredning av viruset?
Sitat av commie Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvordan portforbud skal hjelpe stort på sikt? Det vil jo fremdeles være folk i nødvendig arbeid så viruset vil etter all sannsynlighet sirkulere i samfunnet selv om alle andre er buret inne i hjemmene sine. Så slipper man folk ut igjen og viruset sprer seg til resten av samfunnet.
Vis hele sitatet...
Det funker hvis kan bure folk inne lenge nok til at det er utryddet. Ja,noen må gå på jobb etc, men er R mindre enn en så vil det tilslutt dø ut. Men det forutsetter som du sier at de hermetisk stenger grensene til resten av verden også har utryddet det, så utryddingsstrategien er tvilsom. Man kan også spørre seg om det er så mye mer effektivt enn de mer vanlige lockdown-reglene, vi har også R under 1.

Er det gitt at skadevirkningene av nedstenging av samfunnet er lavere enn skadevirkningene av relativt kontrollert spredning av viruset?
Vis hele sitatet...
På ingen måte.
Sist endret av *pi; 13. mai 2020 kl. 12:03.
Nå som alle gir F er det bare å vente på neste bølge.
Sitat av Dough Vis innlegg
Nå som alle gir F er det bare å vente på neste bølge.
Vis hele sitatet...
Mener du att R-tallet har forandret seg?
Sitat av hollow Vis innlegg
Mener du att R-tallet har forandret seg?
Vis hele sitatet...
Hvordan tolker du ordet "vente"?

Det ville vel vært rart om vi ikke kommer til å se en endring, jeg ser en tydelig endring i samfunnet over hvor slepphendt folk er blitt den siste tiden. Det tar naturligvis nok litt tid før vi ser resultatet.
R-tallet er ikke et øyeblikksbilde.
De har ikke kontroll over smitten i Sverige-kanskje mye som kommer inn derifra?
WHO sliter også etter at Trump har kuttet i støtten, kanskje på tide å få inn fler medlemsland?
Taiwan vill gjerne inn.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Etter eit par flyturer, der maske var påbode, har eg mista all tru på tiltaket som generelt råd. La meg oppsummere:
  • Folk fingrer med den jævla maska konstant.
  • Folk vipper elegant maska til side, ved å ta eit godt tak midt på, brette den til sides, og legge innpå ny snus. Uten å sprite pailabbane.
  • Folk klør åpenbart. Konstant.
  • Ein person presterte til og med det jævla kunststykker å ta av seg maska, drikke, og ta på seg maska. Med motsett side ut!
  • Og for å toppe det. Ta av seg maska, hoste, snyte seg, og ta på maska igjen...

Korrekt bruk er altså at du ikkje fingrer maska. Andre bud er at du desinfiserer labbane før du fingrer. Tredje bud er at den jævla maska er potensielt smittsom etter bruk.

Når så få er i stand til å overhalde elementære hygieneregler for bruk ser eg for meg at effekten er liten.

Det eg såg var oppvisning i å ha på seg maske, uten å forstå kva det dreide seg om. Om det skal ha effekt må det solid opplæring til i forkant. Der trur eg ein del asiatiske land ligg foran oss, for eg har ikkje sett asiater oppføre seg så idiotisk når dei trakker rundt med maske.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Etter eit par flyturer, der maske var påbode, har eg mista all tru på tiltaket som generelt råd. La meg oppsummere:
  • Folk fingrer med den jævla maska konstant.
  • Folk vipper elegant maska til side, ved å ta eit godt tak midt på, brette den til sides, og legge innpå ny snus. Uten å sprite pailabbane.
  • Folk klør åpenbart. Konstant.
  • Ein person presterte til og med det jævla kunststykker å ta av seg maska, drikke, og ta på seg maska. Med motsett side ut!
  • Og for å toppe det. Ta av seg maska, hoste, snyte seg, og ta på maska igjen...

Korrekt bruk er altså at du ikkje fingrer maska. Andre bud er at du desinfiserer labbane før du fingrer. Tredje bud er at den jævla maska er potensielt smittsom etter bruk.

Når så få er i stand til å overhalde elementære hygieneregler for bruk ser eg for meg at effekten er liten.

Det eg såg var oppvisning i å ha på seg maske, uten å forstå kva det dreide seg om. Om det skal ha effekt må det solid opplæring til i forkant. Der trur eg ein del asiatiske land ligg foran oss, for eg har ikkje sett asiater oppføre seg så idiotisk når dei trakker rundt med maske.
Vis hele sitatet...
Her har vi menneskeheten kort oppsummert, vi gjør det vi får beskjed om uten å skjønne hvorfor.
Godt poeng som vanlig, vidarlo. Vil uansett tro maskebruk reduserer en del smitte via aerosoler, og hvis man selv er påpasselig med antibac på hendene i tillegg til å ikke pelle seg i trynet vil det lett gi en positiv gevinst ift. kostnadene. Ett tips ved flyturer er å åpne friskluftventilen på maks og peke den mot ansiktet, da får man et lite renset «mikroklima» istedenfor å puste inn gammel, sirkulert kabinluft. Utrolig mange som ikke vet om dette trikset. Personlig hadde jeg aldri satt meg på noe fly nå, men er man ung og frisk og stuck i utlandet er det ikke så mange bedre alternativer. Bølge to, når?
Vidarlo, du er velkommen til Oslo og ta en tur med bybussene her. Folk sitter og står mye tettere enn på fly og snakker i telefonen så spyttet spruter. Det er faktisk så jeg synes det er rart det ikke er mer smitte enn det er her i Oslo. Folk gir blanke f*@€* i viruset. En ting jeg legger merke til på Ruter's Facebook-sider er at det er stort sett bare damer som ønsker tiltak mot smitte. Jeg har ennå ikke vært på bar, men jeg leser at det er samme tendensene der. Det er så jeg er glad jeg er pensjonist så jeg ikke trenger å ta buss hver eneste dag til en jobb. Måtte verden overleve!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av funksjon Vis innlegg
Godt poeng som vanlig, vidarlo. Vil uansett tro maskebruk reduserer en del smitte via aerosoler, og hvis man selv er påpasselig med antibac på hendene i tillegg til å ikke pelle seg i trynet vil det lett gi en positiv gevinst ift. kostnadene.
Vis hele sitatet...
Brukt korrekt, ja. Men når folk presterer å snu den sida som var inn ut, så risikerer du jo potensielt at dei sprer smitte. Det er stortsett innvendingane FHI har mot maskebruk og:
Sitat av https://www.fhi.no/en/op/novel-coronavirus-facts-advice/facts-and-general-advice/hand-hygiene-cough-etiquette-face-masks-cleaning-and-laundry/#use-of-face-masks
Face masks are uncomfortable to wear and, as a rule, untrained people who wear face masks will frequently touch the face mask and the rest of their face. Avoid touching the front of a face mask that has been used. Avoid touching the front of the mask and then your eyes or face.
Vis hele sitatet...
Med rett bruk tviler eg ikkje på at det kan ha effekt. Men når folk er så forbanna ignorante som nevnt så er ikkje problemet at dei ikkje har masker; det er at dei mangler elementære konsept om smittespredning...

Og då er løysinga åpenbart hamsterball:
Vi får vel se utover sensommeren og høsten om vi klarte å huske hygiene, avstand og maskeregler i ferietiden. Hørte R tallet var på 1 nå, og kanskje får også vi en ny runde med økning og da risikerer vi ennå en runde med nedstegning. Jeg er overrasket over at folk ikke tenker lengre, både mtp dette med avstand, hygiene, håndsprit og masker. Det er jo ikke egentlig noe hokus pokus med masker, det finnes til og med instruksjons videoer av hvordan man skal og ikke skal bruke masker. Er dritt lei corona'n men ennå mer lei ignorante mennesker som gir bængen. Dritt viruset har mutert, smitten overlever lengre enn fagfolk har trodd i luft/aerosoler og smitten når dermed lengre (ca 3m på få sekunder iirc?) og kan smitte flere enn det sagt tidligere - altså luftsmitte. Om det er konsensus på luftsmitte blant fagfolk eller om de fortsatt diskuterer saken vet jeg ikke, men det enkle vi kan gjøre er å forsøke å unngå flyreiser, kollektivreiser og være generelt god på avstand. Og om ikke det går så får nå hver enkelt forsøke å få med seg hvordan de skal bruke maske på riktig måte.

Selv om det er sommer, ferietid og late dager så er det vel ikke tiden for å slække på alt?
En ting jeg synes er veldig rart...
Regjeringen lar oss ikke dra til Sverige uten karantene, men samtidig så er det fritt frem å dra til Spania, Italia, Frankrike og Storbritannia, som er noen av de landa med flest smittede og dødstall helt uten karantene... (sett bort ifra Amerika og Brasil så klart)

Det gir jo ikke mening?
Hadde smitte vært ett problem så ville det vel ha vært krav om karantene både tur og retur?
Eventuelt også reiseforbud slik at man ikke drar med seg smitte frem og tilbake.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
En ting jeg synes er veldig rart...
Regjeringen lar oss ikke dra til Sverige uten karantene, men samtidig så er det fritt frem å dra til Spania, Italia, Frankrike og Storbritannia, som er noen av de landa med flest smittede og dødstall helt uten karantene... (sett bort ifra Amerika og Brasil så klart)

Det gir jo ikke mening?
Hadde smitte vært ett problem så ville det vel ha vært krav om karantene både tur og retur?
Eventuelt også reiseforbud slik at man ikke drar med seg smitte frem og tilbake.
Vis hele sitatet...
At mange har dødd er uinteressant i denne sammenhengen. Det interessante for åpning er smittesituasjonen nå. Kriteriene for å åpne er klare, og jeg antar at alle landene det er åpnet for nå møter disse (har ikke giddet sjekke).

Videre må en anta at det ligger flere hensyn bak her enn kun smittesituasjonen. Det er ikke bare feriereiser det er åpnet for, og som et relativt lite land med store internasjonale forpliktelser er det urealistisk å se for seg stengte grenser frem til en eventuell vaksine.
Eneste grunnen for å åpne for reiser til Spania, Hellas og Italia er for å redde Norwegian fra konkurs. Jeg mener det.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det eg såg var oppvisning i å ha på seg maske, uten å forstå kva det dreide seg om.
Vis hele sitatet...
Helt enig der! Når jeg tok fly tidlig i juni satt folk tett ved gaten uten masker eller noe, så var det å hive på seg en maske for å komme inn på flyet. Det værste var å se de som kom ut av flyet, som alle tok av seg maskene så fort som mulig, før de klådde seg i ansiktet uten håndvask. Det hele blir en symbolsk greie...
Tusener av turister på vei inn i Norge. Synes det er rart at dette er forsvarlig mitt i pandemien.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Etter eit par flyturer, der maske var påbode, har eg mista all tru på tiltaket som generelt råd. La meg oppsummere:
  • Folk fingrer med den jævla maska konstant.
  • Folk vipper elegant maska til side, ved å ta eit godt tak midt på, brette den til sides, og legge innpå ny snus. Uten å sprite pailabbane.
  • Folk klør åpenbart. Konstant.
  • Ein person presterte til og med det jævla kunststykker å ta av seg maska, drikke, og ta på seg maska. Med motsett side ut!
  • Og for å toppe det. Ta av seg maska, hoste, snyte seg, og ta på maska igjen...

Korrekt bruk er altså at du ikkje fingrer maska. Andre bud er at du desinfiserer labbane før du fingrer. Tredje bud er at den jævla maska er potensielt smittsom etter bruk.

Når så få er i stand til å overhalde elementære hygieneregler for bruk ser eg for meg at effekten er liten.

Det eg såg var oppvisning i å ha på seg maske, uten å forstå kva det dreide seg om. Om det skal ha effekt må det solid opplæring til i forkant. Der trur eg ein del asiatiske land ligg foran oss, for eg har ikkje sett asiater oppføre seg så idiotisk når dei trakker rundt med maske.
Vis hele sitatet...
Hovedpoenget med maske er å redusere din dråpesmitte fra å spre seg til andre. Å hindre at du som har på deg maska fra å bli smittet er sekundært.

Og i rollen med å redusere dråpene du produserer sin spredning så har alle disse tingene du påpeker ingen betydning. At du tar deg på maska gjør ikke at du smitter deg selv med din egen smitte, og det gjør ikke maska noe mindre effektiv i å hindre din spredning av dråper videre ut i lufta som kan smitte andre.

Sitat av hollow Vis innlegg
Tusener av turister på vei inn i Norge. Synes det er rart at dette er forsvarlig mitt i pandemien.
Vis hele sitatet...
Jepp. Vi kommer nok til å få en oppsving nå igjen akkurat som etter vinterferien. Både pga turister som kommer hit, men ikke minst pga alle nordmenn som reiser til utlandet på ferie nå og drar med seg smitte hjem igjen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av JRF Vis innlegg
Og i rollen med å redusere dråpene du produserer sin spredning så har alle disse tingene du påpeker ingen betydning. At du tar deg på maska gjør ikke at du smitter deg selv med din egen smitte, og det gjør ikke maska noe mindre effektiv i å hindre din spredning av dråper videre ut i lufta som kan smitte andre.
Vis hele sitatet...
Eg gidd heilt ærleg ikkje kverulere om detaljer med deg. Eg nøyer meg med å konstantere at ganske mange er ueinige med deg.
Så dagsrevy igår angående å sette opp covid-19 test-telt på flyplasser. Reisefølge på 4-5 personer fra Europa ankommer og blir spurt av reporter hvor de har vert, hvor de skal om de eventuelt er testet(det var de ikke, "since we have no symptoms". "We have been to France, Portugal, Belgium,..etc and of course Spain" . "Now we will go to Hurtigruten".
Ikke et ord om at de skal i 10 dagers karantene. Selv dagsrevyens reporter i studio reagerer på dette og spør smitteansvarlig ved FHI om dette og får svar vi har tillitsbasert system i Norge. Tror ikke et øyeblikk på at det følget er i 10 dagers karantene. Eller regnes plass på hurtigruten som karantene?
Sitat av hollow Vis innlegg
Så dagsrevy igår angående å sette opp covid-19 test-telt på flyplasser. Reisefølge på 4-5 personer fra Europa ankommer og blir spurt av reporter hvor de har vert, hvor de skal om de eventuelt er testet(det var de ikke, "since we have no symptoms". "We have been to France, Portugal, Belgium,..etc and of course Spain" . "Now we will go to Hurtigruten".
Ikke et ord om at de skal i 10 dagers karantene. Selv dagsrevyens reporter i studio reagerer på dette og spør smitteansvarlig ved FHI om dette og får svar vi har tillitsbasert system i Norge. Tror ikke et øyeblikk på at det følget er i 10 dagers karantene. Eller regnes plass på hurtigruten som karantene?
Vis hele sitatet...
Nå er jo karantene og isolasjon to veldig forskjellige ting, i teorien kan du vel sitte i karantene på hurtigruten dersom du har noen i reisefølget som kan hente mat til deg osv. men man skal jo unngå kontakt med andre (som ikke er nær familie eller i husstanden din) under karantenetiden så jeg tror ikke det vil være gyldig karantene i praksis.
Feks Hoteller som er åpne for kommersiell drift er ikke et egnet sted for å ha reisekarantene.

Hurtigruten selv ville nok ikke tillatt det dersom de bryr seg om smittevern.

https://helsenorge.no/koronavirus/reise
Huff coronasmitte på skip vet vi jo hvordan går. Det spres veldig raskt og svært mange blir syke.
Vi får vel restarte søringkarantene igjen.
Jeg må si jeg synes det er ganske bra jobba at vi klarer å gå på samme smell igjen etter bare et par mnder...
Sitat av hippitus Vis innlegg
Jeg må si jeg synes det er ganske bra jobba at vi klarer å gå på samme smell igjen etter bare et par mnder...
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er bedre å gjøre nedtegninger i bølger enn å låse landet frem til immunitet/vaksine.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg tror det er bedre å gjøre nedtegninger i bølger enn å låse landet frem til immunitet/vaksine.
Vis hele sitatet...
Det er jo sant, og jeg skjønner at det er mange virksomheter som trenger de reisende. Alikevel synes jeg det er litt dumt at det nå begynner å ta seg opp grunnet reising, når det var sånn det gikk i dass i mars. Men nå tar jeg forsåvidt sorgene på forskudd. Kanskje klarer de å holde kontrollen denne gang.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg tror det er bedre å gjøre nedtegninger i bølger enn å låse landet frem til immunitet/vaksine.
Vis hele sitatet...
Lokale nedtegninger der det er smitte isåfall, så kan resten holde økonomien igang.
Jo ideelt sett ville lokale nedstegninger kanskje vært det beste. Men tror du all vi andre klare å holde oss i skinnet, holde avstand og begrense det sosiale livet litt? Jeg tror kanskje ikke det er mulig lengre. Tror det er så mange nå som er så lei av corona, og de begrensninger den har medført at mange ikke vil klare å begrense seg. Da er det kanskje mer ryddig og mer alvorlig om vi bare kjører full nedstegning igjen om smittetallene skulle øke kraftig fremover. Og noe smitteøkning må vi jo nesten regne med vil komme nå etter at alle har feriert, og vi har åpnet for mer innreise. Men får vi kraftig økning igjen så tror jeg bare vi skal kjøre blåkopi av de tiltak vi tok i mars, for de virket pokker ta meg. Og som nasjon har vi faktisk råd til å gjenta det. Kanskje må vi justere litt på tilskuddene slik at de treffer ennå bedre neste gang men vi sentrale føringer og regler faktisk virker.
Bare vent til de ferierende i Spania kommer hjem med nytt virus-påfyll. Gruff og grøss.
Spesielt at vi voksne kan dra på byen og reise på ferie i utlandet, mens kidsa ikke får lov til å spille fotball.
Fatter ikke at det frister så voldsomt å reise til utlandet sånn som ståa er nå. Er billig cervesa på stranda så forbanna viktig?

Synes synd på de neste generasjonene som skal betale regninga for corona når vi en gang kommer til normalen. Enorme støttepakker for allerede knelte økonomier bygget opp av enda mer gjeld og Amerikanernes pengetrykking. Vi slipper vel relativt billig unna her i Norge, men for en del andre økonomier blir dette tungt.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Er billig cervesa på stranda så forbanna viktig?
Vis hele sitatet...
Gjør meg forbanna når jeg som faktisk bor der nede lot alt jeg hadde bli kasta av dama fordi jeg skjønner at det er idioti å fly fram og tilbake med Ryan for å hente matrealistisk drit i en pandemi. Spania har hatt finere tall i det siste med tanke på starten, men det er klart i et land som Spania vil en pandemi kunne spre seg lynraskt. Masse turisme, tett med folk, høyt alkohol konsum og intimsoner helt annerledes enn Norge.

Nesten så jeg syns disse Noregua de la playa mucho cerveza folka fortjener oppleve en ordentlig spansk lock-down med påfølgende betongslag av 2mnd trening og super nervøse policia nationale som er lovensvoktere
Vi slipper vel relativt billig unna her i Norge, men for en del andre økonomier blir dette tungt.
Vis hele sitatet...
Hva sluttregningen blir gjenstår å se. Dette kan jo dra ut - lenge. I worst case så tar det kanskje flere år å få frem vaksine? De skal jo teste, og det er ganske strenge krav til hva som godkjennes som medisin for mennesker så en vaksine er neppe klart i løpet av det neste året, selv om de skulle lykkes med å finne en fungerende løsning temmelig raskt?

USA har jo hatt en voldsom tilbakegang i økonomien, og de har jo også enormt høye dødstall og mange smitta. Og de er jo ikke alene. Norge kan også få en større nedkjøling enn feks under finanskrisen. Jo lengre dette drar ut jo værre tror jeg det blir og jo flere land vil slite økonomisk.

Det kan bli en skikkelig ragnarokk om dette drar ut. For hele vår økonomi er jo tuftet på samhandel og flyt av varer og tjenester.
Sist endret av _abc_; 1. august 2020 kl. 00:33.