Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 4117
nFF Kjerringa
mabe140's Avatar
Jeg har den siste tiden tilbringt mye tid på å lage forskjellige guider på forskjellige programmer, som TeamSpeak, photoshop, Paint.net, og slike ting. Jeg driver og å lærer meg å bruke SQL, for å sette opp en privat spill server.

Jeg synes at det hadde vært genialt å kunne "tagge" forumposter med [GUIDE] for eksempel, slik at om man søker etter noe spesiellt, kan man finne guider på hvordan og slikt.

Hva synes dere? Burde vi begynne å legge ut guider, slik at det kan komme til nytte for resten etter oss?
For all del, alt som er lærerikt er definitivt et positiv tilskudd til forumet. Kjør på!
Så lenge det er en fyldig guide er det alltid interesant.
nFF Kjerringa
mabe140's Avatar
Trådstarter
Ok
Da kommer det spyttende noen guider ifra meg!
Ja vi er interessert hadde egentlig ikke vært så dumt med et eget underforum for guider, eller hva tror dere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For å kunne skrive ein brukbar guide må du ha solid fagkunnskap. Du må kunne langt meir enn det du prøver å lære vekk for å kunne lære det vekk på fornuftig vis. Alt for mange som skriv guider pirker i overflata, og seier 'klikk her, klikk der, tast inn 123, enter'. Det er ikkje en guide. Det er ei oppskrift. Ein guide bør forklare kvifor du gjer noko, og korleis du gjer det.

Eg kan ein del om det eg jobber med, men føler meg på ingen måte kompetent til å skrive guide om det vi produserer. Til det kan eg for lite.
Er absolutt interessert!
Har lenge tenkt på å lage tegneguider. Men må bare få det gjort. Noen temaer folk vil jeg skal ta opp. Det blir da innen Digital kunst. (ikke bare klipp og lim photoshopping.)
Sitat av F4celess Vis innlegg
Har lenge tenkt på å lage tegneguider. Men må bare få det gjort. Noen temaer folk vil jeg skal ta opp. Det blir da innen Digital kunst. (ikke bare klipp og lim photoshopping.)
Vis hele sitatet...
Hva med grunnleggende tegning i photoshop? etterfulgt av en litt mer avansert guide som viser tegneteknikker?

PS: Jeg ønsker meg en nybegynnerguid i .php og JavaScript

Sist endret av GreenRay; 2. juli 2012 kl. 22:33.
nFF Kjerringa
mabe140's Avatar
Trådstarter
For å kunne skrive ein brukbar guide må du ha solid fagkunnskap. Du må kunne langt meir enn det du prøver å lære vekk for å kunne lære det vekk på fornuftig vis. Alt for mange som skriv guider pirker i overflata, og seier 'klikk her, klikk der, tast inn 123, enter'. Det er ikkje en guide. Det er ei oppskrift. Ein guide bør forklare kvifor du gjer noko, og korleis du gjer det.

Eg kan ein del om det eg jobber med, men føler meg på ingen måte kompetent til å skrive guide om det vi produserer. Til det kan eg for lite.
Vis hele sitatet...
Javel, om det blir et "pek-og-klikk-eventyr", vil vi i hvertfall eliminere en god del "spam" poster, ved å legge ut et par små "guder" eller som du sier oppsrift. Det er i hvertfall noe folk kan lese opp på, og om vi får noen gode guider, som virkelig viser forståelse og forklaringer, kan jo dette legges til i et underforum, eller bare være der. All informasjon er nyttig informasjon, det synes i hvertfall jeg. Det virker som at der er opptil flere som synes dette var en god ide og.

Jeg for min del har mye kunnskaper om TeamSpeak, og skriver på daglig basis guider til HolyFrey Hosting i trondheim, som han bruker for sine kunder. Jeg kunne gjerne gitt litt til sammfunnet her inne, ved å skrive noen gode utfylte guider. På pluss siden, vil jeg si det er bedre å ha 1 guide, på hvordan gjøre det, slik at vi slepper alle de nye folka som legger til EN post og spørr hvordan. Da kan vi linke dem, og eliminere en god del "dumme" poster.
Sitat av F4celess Vis innlegg
Har lenge tenkt på å lage tegneguider. Men må bare få det gjort. Noen temaer folk vil jeg skal ta opp. Det blir da innen Digital kunst. (ikke bare klipp og lim photoshopping.)
Vis hele sitatet...
Dette er noe jeg har absolutt interessert i, da jeg er veldig opptatt av digital kunst men dessverre ikke nok erfaring med det.
nFF Kjerringa
mabe140's Avatar
Trådstarter
Jeg kommer til å legge ut en guide om en liten stund, også kan dere som ønsker guider si hva dere synes om det.
Sitat av mabe140 Vis innlegg
Jeg kommer til å legge ut en guide om en liten stund, også kan dere som ønsker guider si hva dere synes om det.
Vis hele sitatet...
Hva kan du da?

Kunne tenkt meg dette:
- php (grunnleggende)
- JavaScript (grunnleggende)
- html og css (viderekommende)
- LabView (grunnleggende)
- Arduino (tips til prosjekter, grunnleggende programmering + viderekommende)
nFF Kjerringa
mabe140's Avatar
Trådstarter
Hva kan du da?
Vis hele sitatet...
Lager bare en om TeamSpeak foreløpig, bare for å se om dere kunne tenkt dere noe lignende innen flere fag, programmer e.l.
Sist endret av mabe140; 2. juli 2012 kl. 23:01. Grunn: test
Sitat av slashdot Vis innlegg
For å kunne skrive ein brukbar guide må du ha solid fagkunnskap. Du må kunne langt meir enn det du prøver å lære vekk for å kunne lære det vekk på fornuftig vis. Alt for mange som skriv guider pirker i overflata, og seier 'klikk her, klikk der, tast inn 123, enter'. Det er ikkje en guide. Det er ei oppskrift. Ein guide bør forklare kvifor du gjer noko, og korleis du gjer det.

Eg kan ein del om det eg jobber med, men føler meg på ingen måte kompetent til å skrive guide om det vi produserer. Til det kan eg for lite.
Vis hele sitatet...
Når det er sagt så er det i enkelte tilfeller som t.d musikk, tegning, foto og design fint med "oppskrifter" for å vise egen erfaring sånn at vi andre kan lære av det og la oss inspirere.
nFF Kjerringa
mabe140's Avatar
Trådstarter
Når det er sagt så er det i enkelte tilfeller som t.d musikk, tegning, foto og design fint med "oppskrifter" for å vise egen erfaring sånn at vi andre kan lære av det og la oss inspirere.
Vis hele sitatet...
Helt enig!
Men som en skrev litt lengre opp. Skal det bli noe suksess med guider. Burde disse samles i et eget underforum. Eller så blir disse fort glemt vekk.
Sitat av Storebrand Vis innlegg
Men som en skrev litt lengre opp. Skal det bli noe suksess med guider. Burde disse samles i et eget underforum. Eller så blir disse fort glemt vekk.
Vis hele sitatet...
Det har vært et underforum for "Artikler" (guider) før, men dette er blitt fjernet for en stund tilbake, derfor tviler jeg på at dette kommer tilbake.
nFF Kjerringa
mabe140's Avatar
Trådstarter
Da har jeg laget en guide som dere kan se på http://freak.no/forum/showthread.php...97#post2628497 Den lagde jeg bare for at vi kan bruke den som et eksempel, ikke noe mer enn det.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Tips:
Bruk en bildehost, der bildene ikke blir fjernet etter en viss tid. Meget irriterende å finne en guide der bildene er fjernet.
Ser for meg at det er mye mer interesant om du tar for deg temaer som er litt mindre ting som hvem som helst som har brukt en data i mer enn et år får til. Den lærer oss rett og slett veldig lite. Og de få som kanskje kunne trengs den guiden blir nok ikke å se den - da den forsvinner veldig fort i mengden og folk leiter gjerne etter slike brukerguider på websiden til programmet (hvor det også finnes en god guide).

Setter pris på at man ønsker å bidra, men vil anbefale deg å velge ut et tema som enten er mer allment innteresant og/eller litt mer avansert slik at folk lærer noe av dette. F.eks. er det ikke så interesant med en guide som forteller deg hvordan du legger på brushes i photoshop - men heller en guide som tar for seg hvordan du bruker dette riktig. Men dette krever at man selv er flink til å tegne.

Jeg personlig skulle gjerne sett fler guider på programmeringsforumet (hvor jeg holder på med en selv - men blir aldri ferdig). Gjerne guider som tar for seg mer enn enkle hello-world med enkle løkker.

Sitat av Clayton Vis innlegg
Tips:
Bruk en bildehost, der bildene ikke blir fjernet etter en viss tid. Meget irriterende å finne en guide der bildene er fjernet.
Vis hele sitatet...
har da aldri opplevd at bildr.no fjerner gamle bilder? Trodde de bare fjernet bilder som brøyt med reglene.
nFF Kjerringa
mabe140's Avatar
Trådstarter
Tips:
Bruk en bildehost, der bildene ikke blir fjernet etter en viss tid. Meget irriterende å finne en guide der bildene er fjernet.
Vis hele sitatet...
Oj! Det tenkte jeg ikke over, godt påeng!

Ser for meg at det er mye mer interesant om du tar for deg temaer som er litt mindre ting som hvem som helst som har brukt en data i mer enn et år får til. Den lærer oss rett og slett veldig lite. Og de få som kanskje kunne trengs den guiden blir nok ikke å se den - da den forsvinner veldig fort i mengden og folk leiter gjerne etter slike brukerguider på websiden til programmet (hvor det også finnes en god guide).
Vis hele sitatet...
Enig med deg, men så sa jeg tidligere at jeg skulle lage en "test" guide, bare for å vise format, eller hva den kan inneholde. Jada, sant nokk, temaet jeg valgte er drittlett som enhver kan forstå. Men det var bare det temaet jeg valgte for å gi dere et eksempel på hva jeg mener når jeg sier "guide".

Jeg personlig skulle gjerne sett fler guider på programmeringsforumet (hvor jeg holder på med en selv - men blir aldri ferdig). Gjerne guider som tar for seg mer enn enkle hello-world med enkle løkker.
Vis hele sitatet...
Nokk en gang enig med deg!
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar


har da aldri opplevd at bildr.no fjerner gamle bilder? Trodde de bare fjernet bilder som brøyt med reglene.
Vis hele sitatet...
Det var et generelt tips.
I første omgang; Hva med en guide om hvordan man skriver en guide? Ser ut til at det trengs.
nFF Kjerringa
mabe140's Avatar
Trådstarter
I første omgang; Hva med en guide om hvordan man skriver en guide? Ser ut til at det trengs.
Vis hele sitatet...
Det er så moro å prøve å gjøre noe for samfunnet her inne på nFF når folk som han ovenfor ikke klarer å komme med noe bedre enn drittsnakk!
For min del inneholder guider altfor mye unødvendig skribleri sånn at det tar hundre år å finne poenget.
Einstein sa en gang:
If you can't explain it simply, you don't know it well enough.
Vis hele sitatet...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hva om det lages en sticky post med template for navngiving og oppsett av en guide, pluss anbefalte bildehoster, i dette underforumet. (Om det da blir opprettet et underforum for guider)
Sitat av Tawon Vis innlegg
For all del, alt som er lærerikt er definitivt et positiv tilskudd til forumet. Kjør på!
Vis hele sitatet...
Yes kjør på! Men ikke gjør den for krunglete, det er om å gjøre å holde interessen og drivkrafta til leseren oppe selvom oppgavene/stoffet til tider er tungt.
Kunne tenke meg noe om JavaScript og MySQL. Web er fremtiden!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg en guide som handler om hvordan man skaffer gratis Windows strl by step, siden alle nevner det til de som skal ha ny pc. Jeg vet ikke dette selv heller så er veldig interessert i en guide for gratis windows.''Guide: Hvordan skaffe gratis Windows'' ??

Setter stor pris på den som kunne tenkt seg å lagd en slik guide!
Sitat av Calvertron Vis innlegg
Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg en guide som handler om hvordan man skaffer gratis Windows strl by step, siden alle nevner det til de som skal ha ny pc. Jeg vet ikke dette selv heller så er veldig interessert i en guide for gratis windows.''Guide: Hvordan skaffe gratis Windows'' ??

Setter stor pris på den som kunne tenkt seg å lagd en slik guide!
Vis hele sitatet...
Nå har vi faktisk regler mot slikt, siden piratkopiering av programvare vil være et brudd på norsk lov.

Om man ikke klarer å finne en guide til dette ved å google får man bare gjøre som ordentlige folk: kjøpe lisens.