Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 2919
Hei!

Da var dagen kommet. Jeg skal ha ny gitar og forsterker. Jeg lurer da på hvilken forsterker dere vil anbefale? Er Fender Stratocaster Highway 1 et bra kjøp? Har hatt en "morgan -fender lookalike" og har trivdes godt med den, så jeg syns highway 1 serien ser pen ut. Noen forslag eller tips til en som skal bruke 10 000 på gitar og forsterker?

Jeg spiller metal, hard rock og blues for det meste. De siste 5 sangene jeg har spilt (så dere får et bilde av hva jeg spiller) Ozzy Osbourne - Crazy Train, Joe Satriani - The Forgotten, Stevie Ray Vaughan - Pride and Joy, Abreu - Tico Tico

Takker for hjelp!
Sist endret av Pheromone; 7. november 2007 kl. 22:26. Grunn: kenny påpekte at det var ozzy som hadde crazy train. Takk til ham :p
er Ozzy som har Crazy Train btw.
Sitat av kenny
er Ozzy som har Crazy Train btw.
Vis hele sitatet...
Offtopic...

Men det høres ut som du er mer opptatt av utseende av forsterkern enn lyden, stemmer dette?

Sry, my mistake. Bare virket sånn, siden du nevnte at highway 1 serien ser pen ut. Og du tidligere hadde kjøpt en morgan -fender lookalike. Men misforsto sikkert da
Sist endret av Elemental; 7. november 2007 kl. 21:55.
Sitat av elemental
Offtopic...

Men det høres ut som du er mer opptatt av utseende av forsterkern enn lyden, stemmer dette?
Vis hele sitatet...
Nope... kvalitet og lyd er MYE viktigere enn utseendet. Virket kanskje som at det gikk på utseendet Det gjør det da ikke. Har ikke nevnt noe om utseendet på forsterker, men du skrev sikkert feil.
masse bra å bruke penga på, spørs hvor mye du er villig til å bruke på hver av dem.
skjekk finn.no eller noe, jeg solgte en marshall jcm 2000, med et 4x12 tommers kabinett der for 10 000, du får det sikkert til billigere om du er heldig.
det er en forsterker jeg garranterer deg mye morro med, og masse naboklager.

samme gjelder gitar, om du vil bruke 3000 på en gitar får du en ok epiphone, så har du 7000 til forsterker, da kan du få en bra peavy.

min konklusjon er at du får bedre gitar til billig penge, enn en forsterker til billig penge.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Har en kompis som bestilte en Les Paul Custom fra USA for ca. 10,000,- de går for over 20,000,- her på berget. Flott gitar. Gitaramper har jeg ikke så veldig mye peil på dessverre.
Ellers er jeg veldig fornøyd med Ibanez sine gitarer, selv om de kanskje ikke ser så veldig tøffe ut.
spørs hviken ibanez det er snakk om.. PG modellene er fete, og det er JCM og...
en av de beste gitarene jeg har spillt på er en Ibanez JS, husker ikke hviken modell, men det var en av de billigste.

Polar har et poeng i å bestille fra usa.. bestilte en jackson Randy Rhoads 1, fra en butik på nettet, inkludert 3000 i toll, kosta den 15000, prisen på den i norge var 40 000, og det var bare en butikk som solgte den, marios.no.
siden den gang har den synket drastisk i pris her til lands og.

jackson er riktignok en ganske tung gitar, men utrolig fet, og meget bra.
Jeg råder deg til å kjøpe en Marshall forsterker har en fin 330 wattz en her til 3000 kroner, og har du 7000 til gitar
har en som jeg skal selge. http://www.musik-service.de/images/P...5709667j00.jpg

helt nye strenger, veldig godt behandlet, forsterker (cube 30), og en bag og kabler...
hele pakka med andre ord
Sitat av el_larso
har en som jeg skal selge. http://www.musik-service.de/images/P...5709667j00.jpg

helt nye strenger, veldig godt behandlet, forsterker (cube 30), og en bag og kabler...
hele pakka med andre ord
Vis hele sitatet...
Ser bra ut... Hvilket merke? Hvor mye?
Sitat av Blackspot
Ser bra ut... Hvilket merke? Hvor mye?
Vis hele sitatet...
Ibanez .
Gibson Les Paul Studio er å anbefale, mye gitar for pengene.
Du bør også sjekke ut PRS SE-serien, bra og billige gitarer, rundt 6-7000kr.

Skal du ha bra og billig forsterker bør du kjøpe Roland Cube 30 eller 60W, der har du alt du trenger.

Lykke til
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av sauistorby
Gibson Les Paul Studio er å anbefale, mye gitar for pengene.
Du bør også sjekke ut PRS SE-serien, bra og billige gitarer, rundt 6-7000kr.

Skal du ha bra og billig forsterker bør du kjøpe Roland Cube 30 eller 60W, der har du alt du trenger.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Men om man bestiller fra USA får man en Les Paul Custom for samme pris en Studio koster i Norge. Og vi er vel enige om hva man velger av de to?
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
En strat med humbucker i bro, og to singelcoiler er en allroundgitar som vil funke til den musikken du foreslår. Når det kommer til forsterker er jeg litt mer usikker, du nevner ikke om du kun skal spille på gutterommet, eller i bandsammenheng.
Er det kun snakk om hjemmeklimpring, er Roland sin Cube-serie meget bra. Vurderer faktisk å få meg en sånn sjøl=)

Hvis det er snakk om band, med en hartslående trommis og full pakke, vil nok 60watteren til Roland funke, men personlig ville jeg satsa på en Peavey ValveKing combo. De er meget rimelige, kraft i massevis (rør i både preamp og poweramp), og fin lyd.

Den gitaren el_larso linket til er btw den aller fattigste modellen til Ibanez, og egner seg ikke til opptenningsved engang. En Fender Highway 1 med HSS-oppsett vil være et mye klokere valg
Sitat av Polar-
Men om man bestiller fra USA får man en Les Paul Custom for samme pris en Studio koster i Norge. Og vi er vel enige om hva man velger av de to?
Vis hele sitatet...
Det er vel en smule risikabelt? så vidt jeg vet gjelder ikke de samme handelsforskriftene når du får ting sendt utenfra Europa, det vil si at blir gitaren tapt, eller ødelagt i posten får han ingen erstatning ..? Godt mulig jeg tar feil
Sist endret av Petter Pan; 8. november 2007 kl. 17:56.
Da har jeg bestemt meg for forsterker. Det blir en Roland Cube 60 Watts. Gitar er jeg fortsatt litt usikker på. Takk for hjelp så langt!
Tenkte bare å linke til en auksjon jeg har gående på et annet forum
Er storebroren til kammeraten min som selger ampen, og jeg lover deg at det der er et mye bedre alternativ til en Roland Cube.
Med den ampen her kan jeg garantere deg fet rør-lyd. Forsterkeren er veldig allaround, og den har blitt brukt til rock, pop og eksprimentell musikk + en del bråk Med andre ord: brukt i mange forskjellige sammenhenger.

http://forum.gitarnorge.no/index.php...opic=15750&hl=

Når det kommer til gitar har jeg selv en Highway 1 som jeg er veldig fornøyd med.
Spiller alle sjangerene jeg nevnte tidligere, og den er egna til veldig mange flere sjangere. Så det er absolutt et godt kjøp.
Du finner den sikkert til en billig penge hvis du leter litt i bruktmarkedet.
Sjekk musikkweb.no, finn.no og qxl.no o.l. Vet at sound1.no har et bruktmarked. Verdt å ta en titt.
Polar-:Men om man bestiller fra USA får man en Les Paul Custom for samme pris en Studio koster i Norge. Og vi er vel enige om hva man velger av de to?
Vis hele sitatet...
Hvis du bestiller fra USA kommer ikke gitaren til å tåle det norske klima, dette kan føre til at treverket blir utvidet og halsen vrir seg. Du må jo også betale frakt som er ganske dyrt.
Sist endret av sauistorby; 9. november 2007 kl. 00:27.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av sauistorby
Hvis du bestiller fra USA kommer ikke gitaren til å tåle det norske klima, dette kan føre til at treverket blir utvidet og halsen vrir seg. Du må jo også betale frakt som er ganske dyrt.
Vis hele sitatet...
Det må være det dummeste jeg har lest på dette forumet på en stund. For det første er gitaren bygd i USA i utgangspunktet og ofte lagret der lenge før de sender til levrandørene som tar de inn i Norge. For det andre har store deler av USA samme eller svært likt klima som Norge, så det blir altfor generaliserende og si. Min kompis som bor her i Tr.heim har hatt sin LP Custom i snart 1 år og den er SELVFØLGELIG helt fin. I tillegg betalte han 10500,- inkl frakt. Pakken er da også forsikret og sendt som gave, noe som er en selvfølge, slik at man ikke betaler avgift.
Sitat av sauistorby
Hvis du bestiller fra USA kommer ikke gitaren til å tåle det norske klima, dette kan føre til at treverket blir utvidet og halsen vrir seg.
Vis hele sitatet...
Hahha.. Treverk lever, og halsen vrir seg etter noen år uansett hvor du kjøper den.

Highway 1 er sikkert et ok kjøp, pga prisen.. Sett på ordentlige mikrofoner, så har du en nice gitar. Highway 1 har den smude tynne lakken som minner om den de brukte på standard strattene for mange år siden. Den flasser av bare du rører den, så du får en gitar med karakter etter bare noen uker (: p), men det som bedre er, er at treverket i kombinasjon med lakken visstnok skal gi sjukt bra sustain. Har bare prøvd en kjapt i butikken, og jeg likte ikke det jeg hørte.

vintagegitar.no har forøvrig gode priser på standard usa-strats. Veldig god kundeservice osv også. Jeg kjøpte min der. Rask og grei levering, ingen problemer.

Jeg ville ikke en gang vurdert en les paul, men det er bare fordi jeg ikke digger grøt-lyd.

~10k for en Fender American standard stratocaster er helt klart veien å gå, spør du meg. Da slipper du stress med toll, moms og shipping fra usa, også.

Forresten, så leste jeg en gang at butikker med lisens til å selge Gibson og Fender i usa, ikke får lov til å sende over til europa. Er usikker, men det høres jo ganske fornuftig ut, egentlig..


Når det gjelder amp, så anbefaller jeg Fender Blues Junior! Den låter helt sykt bra på gutterommet. Ikke kjøp noe store greier.. Husk at store greier -må- spilles høyt for å låte bra, unless du bruker masse spenn på ekstrautstyr som begrenser volumet. Lå på 5500 sist jeg sjekka.

En VOX AC15CC1 er enda smudere, men den er dyr. 7000 elns.

10k for gitar + forsterker er veldig lite når du liksom skal gjøre oppgraderingen til "skikkelig utstyr". Hvis jeg var deg, så ville jeg sjekket bruktmarkedet nøye, og holdt meg selv i nakken helt til jeg fant noe jeg var 100% fornøyd med.
Sist endret av patches; 9. november 2007 kl. 03:50.
Sikkerhetsklarert
Sitat av el_larso
har en som jeg skal selge. http://www.musik-service.de/images/P...5709667j00.jpg

helt nye strenger, veldig godt behandlet, forsterker (cube 30), og en bag og kabler...
hele pakka med andre ord
Vis hele sitatet...
Pris og specs på gitar (modell)
Typisk at dere presser prisen oppover Jeg vil helst holde meg innenfor 11 000. Roland Cube er god nok. Skal også ha en Crybaby Wah Wah Original. Gitar til 6 - 7 tusen gjenstår.
Jeg selger En Slammer custom fra tyskland ny 9000,- selger for 3500, og en epiphone les paul ny 12000,- for 5000!

Men selv vill jeg anbefale dette:
- Dean Baby ML Gitar 2000-2500
- EMG H81 Miccer ?
- Boss ME-50 FotBrett 4000
- Line 6 75W Forsterker! 2000
Blir ca 10.000 til sammen! Beste lyden du kan få tak i for deg som spiller Metallica, Satriani og den slags! Har spilt sånn musikk i noen år nå og jeg er i himmelen når jeg spiller med dette utstyret!
Overtal foreldrene dine til å reise til new york i julen. Kjøp alt der. Jeg kjøpte min originale Crybaby Wah Wah i NY, for 400kr. Her koster den 2000.
Sitat av slækkern
Overtal foreldrene dine til å reise til new york i julen. Kjøp alt der. Jeg kjøpte min originale Crybaby Wah Wah i NY, for 400kr. Her koster den 2000.
Vis hele sitatet...
Og flybillett, hotell etc. kostet...?
Sitat av slækkern
Overtal foreldrene dine til å reise til new york i julen. Kjøp alt der. Jeg kjøpte min originale Crybaby Wah Wah i NY, for 400kr. Her koster den 2000.
Vis hele sitatet...
Nå overdriver du... De selger den for 990,- på sound1.com
ellers så får man jo epiphone les paul copier som er rimelige. og gode. til en 6000kr.
Ibanez gitarer -synes hvertfall jeg, at er kjempegode. gode gitarer til helt greie priser. Gibson er også veldig gode gitarer, men hvis du skal ha en av den sorten vil jeg anbefale å bestille fra amerika. jeg kjenner folk som har spart flere tusenlapper på å bestille derfra. amper er jeg ikke så god på, men jeg spiller selv på marshall mg 100 stack. jeg liker lyden. mye vreng og fin clean channel.

jeg har en ibanez rg prestige 3120, er veldig fornøyd med den, men jeg tror den overskrider budsjettet ditt...
Sitat av Polar-
Det må være det dummeste jeg har lest på dette forumet på en stund. (...) I tillegg betalte han 10500,- inkl frakt. Pakken er da også forsikret og sendt som gave, noe som er en selvfølge, slik at man ikke betaler avgift.
Vis hele sitatet...
Nå skal du være litt forsiktig med kraftsalvene før du har dine egne fakta på plass. Gaver er bare tollfrie opp til en verdi på 1000 kroner. En gitar vil altså alltid være tollpliktig ved innførsel. Har selv vært med på å importere PRS Singlecut Limited Edition og Music Man Petrucci-signatur. Dersom man har en god kilde i USA som man kan stole 100% er det virkelig mange kupp man kan gjøre om man tør importere gitaren selv. Prisene er på et helt annet nivå enn her til lands, og utvalget betraktelig større!
Musikkutstyr er tollfritt. Men man må betale 24% mva.
Sitat av xtoffer
Musikkutstyr er tollfritt. Men man må betale 24% mva.
Vis hele sitatet...

da må reglene ha forandret seg.
for 5 år siden da jeg kjøpte min, fikk jeg brev fra tollkontoret om at jeg måtte betale 2700 kr i toll for gitaren min.
Da var det meg igjen...

Fikk et PM i dag med en bruker fra forumet, som ville selge en ESP KH-2 til meg for 7500.

Sitat av Fra PM
ny gitar
hei! ser at du spiller noe metal, selger en ESP KH2 om du skulle være interessert, koster rundt 20000-22000 kr ny, men selger min for 8000 kr...meget god gitar med for knallbra deler(orginal floyd-rose, orginale emg mikker)

ved kjapp avgjørelse(før onsdag-torsda) skal du få den for 7500...

bare å svare om du skulle være interessert :-)
Vis hele sitatet...
Hva tror dere om det? Og hva får en dude til å kaste 12 000 ut av vinduet?

No offence til deg som sendte PM Men det hørtes litt for godt til å være sant ut.
Sitat av Fra PM
ny gitar
hei! ser at du spiller noe metal, selger en ESP KH2 om du skulle være interessert, koster rundt 20000-22000 kr ny, men selger min for 8000 kr...meget god gitar med for knallbra deler(orginal floyd-rose, orginale emg mikker)

ved kjapp avgjørelse(før onsdag-torsda) skal du få den for 7500...

bare å svare om du skulle være interessert :-)
Vis hele sitatet...
Sitat av Blackspot
Da var det meg igjen...

Fikk et PM i dag med en bruker fra forumet, som ville selge en ESP KH-2 til meg for 7500.



Hva tror dere om det? Og hva får en dude til å kaste 12 000 ut av vinduet?

No offence til deg som sendte PM Men det hørtes litt for godt til å være sant ut.
Vis hele sitatet...
Hvis du ser på The Real Hustle, så vet du at dersom et tilbud ser ut til å være for godt til å være sant, så er det sannsynligvis det

Uten at jeg skal skryte på meg noen som helst peiling på gitarer eller musikk in general, så høres det litt ut som en scam. Særlig det med at du får den enda billigere om du bestemmer deg kjapt. Men no offence, som du sa, til private messenger, det kan jo hende han skal flytte ut av landet og ikke har råd til frakten elns.
Sist endret av Gjøk; 11. november 2007 kl. 19:58.
Sitat av GordonFreeman
Hvis du ser på The Real Hustle, så vet du at dersom et tilbud ser ut til å være for godt til å være sant, så er det sannsynligvis det

Uten at jeg skal skryte på meg noen som helst peiling på gitarer eller musikk in general, så høres det litt ut som en scam. Særlig det med at du får den enda billigere om du bestemmer deg kjapt. Men no offence, som du sa, til private messenger, det kan jo hende han skal flytte ut av landet og ikke har råd til frakten elns.
Vis hele sitatet...
Jeg har nesten bestemt meg. Tilbudet er faktisk sant og det er 90 % sjangs på at jeg kjøper den.

- ESP KH-2
- Roland Cube 60
- Crybaby Wah Wah

Og det blir rundt: 11 000.

Om alt var nytt: 24 000.

Ganske sikker på at jeg blir fornøyd. Jeg kommer til å skrive her en siste gang når alt er kommet
ESP KH2 er en god gitar, men du kommer til å slite litt med strengeskifte de første gangene.. floyd rose kan være skikkelig køddent... men dog jævli kult
Om du blir mer kresen på lyden etterhvert kommer du til å angre på Rolandforsterkeren. Vox og Fender gir den beste lyden, men er mye dyrere. Bare ha det i bakhodet. Er jo så klart smak og behag. Har en Roland selv, og hadde jeg hatt penger hadde den vært ute av huset for lenge siden.

Som kenny sa, Floyd Rose er ikke akkurat en drøm å skifte strenger på. Har en sjustrenger med Floyd Rose selv, og det kan ta litt tid før du finner ut av det Hadde problemer med å intonere den og.
jeg anbefaler randall. var tilhenger av marshall før, men så fikk jeg meg en randall og er egentlig ganske glad i den...