Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4330
Hei.

Jeg har nå jobbet som elektrikker lærling i 1 år, men det er mange grunner til at firma jeg jobber i, ikke oppfølger behovene som lærlinger trenger.

Blant annet oppfølging og dedikerte jobber.

Jeg ønsker å bytte lærlingfirma. Er dette vanskelig? Noen som har noen erfaring ved å bytte firma? Hvordan skal jeg gå frem?

Takker for svar.
Når du er lærling så er du på en måte ansatt hos opplæringskontoret (Elfob i buskerud?), og utleid til opplæringsbedriften.
Hvis du snakker med de på opplæringskontoret om dette, så bør det kunne ordnes at du bytter.
Hei!
Ta kontakt med opplæringskontoret, eller hvem du har fått lærekontrakt ifra..
Så spør du om rådgivning, eller hva du skal gjøre!
Lykke til med fremtiden som elektriker!
Trådstarter
15 0
Er ved elfob i buskerud ja.

Er det sånn at hvis jeg finner ett annet firma som er villig til å ansette meg, kan jeg bytte ved å kontakte elfob i buskerud?

Takker for svar forresten
Kjenner ikkje til Elfob, men skiftet selv bedrift (og opplæringskontor) etter et år. Er bare å ringe og snakke med ditt kontor.
Trådstarter
15 0
Ah ok. Det gikk uten problemer? Må du ha mange spesifike grunner til å bytte firma?

Hvor lang var oppsigelsestiden din fra ditt gamle firma også?
Samtalen med opplæringskontoret var noe slikt:
M: "Er det mulig å skifte lærlingbedrift"
O: "Det er vel i utgangspunktet det ja"
M: "Og "i utgangspunktet" vil si?"
O: "At det går, men vi er ikke spesielt begeistret for det"
M: "Det kan jeg faktisk leve ganske greit med"

(kanskje ikkje det mest sammarbeids fremmende måten eg svarte på der, men har reservert mye hat i meg til folk som ikkje klarer å svare ja/nei spørsmål på en ordentlig måte)

Med andre ord om du møter en tulling så kan det jo være at de ikke prioriterer saken din på topp. Men det skal gå fint.

Regner med du har en mnd oppsigelsestid med mindre noe annet er spesifisert i din kontrakt med bedriften.
Trådstarter
15 0
Høres greit ut det. Da bare fortsetter man fra 1 år i læra også har man 1 1/2 år i en annen bedrift?
Tving heller opplæringskontoret til å enten fjerne muligheten til å ha lærlinger i den bedriften du er ansatt i, eller tving bedriften til forbedringer via opplæringskontoret.
Du skal jo ha en kontaktperson hos opplæringskontoret ditt. Jeg ville ha ringt denne personen og forklart situasjonen. Det beste er jo om du, din kontaktperson i bedriften, og kontaktpersonen din hos opplæringskontoret hadde tatt et møte, slik at dere kunne ha funnet fram til en løsning som ikke innebærer at du skifter læreplass.

Hvis det fremdeles ikke går an å jobbe der for deg, så skal opplæringskontoret hjelpe deg med å skaffe en annen arbeidsplass.