Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 15569
http://www.dagbladet.no/2011/09/27/n...tiet/18313258/

Kan man lese om en mann som har vært i konflikt med en nabo som også tilfeldigvis er politi. Når denne politimannen så naboen rydde vekk leker og så også at han plukket opp et plastgevær, så kom beredskapstyrker og helikopter 2 timer senere.
Saken ble senere henlagt, men politinaboen fikk besøksforbud. Virker som politiet har fritt spillerom på folk så lenge de ikke dreper noen så er det greit?
Rart at de bruker helikopter på en med et plastikkgevær men ikke på Utøya også.
Welcome to Norway! Vi har jo snart DLD som skal klare å fange "alle" kriminelle.
Sist endret av Darkerface2; 27. september 2011 kl. 10:17. Grunn: Skrivefeil.
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Rar sak ja!
Men er det virkelig noen grunn til å trekke opp dette helikopteret gang på gang?
Det er utallige ganger forklart at helikopteret ikke ble brukt pga dårlig bemanning, og at de bare har ett tilgjengelig!

Utøya, og politiets rolle der er i mye høyere grad et politisk/økonomisk problem, enn det er et politiproblem!
Det jeg prøver å påpeke er bare prioriteringene, men drit i Utøya ja, er enig selv at det var unødvendig
Dette var da 2 år siden.
Ja saken ja, men han gikk til media nå siden saken ble henlagt.
er ikke lenge før alt som ligner våpen skal farges med sterke neonfarger og reguleres mer en tenna på en gjennomsnittlig niåring.

Om den politinaboen trodde det var ekte når det lå sammen med andre plastleker, så syns jeg at han burde revurdere stillingen sin.
Ansvarlig lensmann ble ikke ble varslet og lydlogg slettet, hm. Kan det ha seg slik at naboen til Mæland vil vise hvem som er "sjef". Jeg synes stadig jeg leser tråder her på forumet om kritikkverdig opptreden av politiet. Den pensjonerte lensmannen som da var ansvarlig beklager og sier det var meget kritikkverdig. Hvordan kan Riksadvokaten henlegge saken, da er de jo på kolisjonskurs. En slik behandling ville vel normalt utløst en oppreisning og unnskyldning.
- Kle av deg eller opplev våre maktmetoder, fikk jeg bjeffende beskjed om.
Vis hele sitatet...
Har politiet virkelig lov til å tvangsvisitere deg om du nekter å kle av deg?
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Har politiet virkelig lov til å tvangsvisitere deg om du nekter å kle av deg?
Vis hele sitatet...
Japp.. 1001tegn!
Spesialenheten for henleggelse av politisaker. Hele den etaten er en vits.
Omg, dere klager når politiet ikke er aktive nok, og dere klager når de er for aktive. Shut the fuck up og slutt og klag
Sitat av Arigo Vis innlegg
Omg, dere klager når politiet ikke er aktive nok, og dere klager når de er for aktive. Shut the fuck up og slutt og klag
Vis hele sitatet...
Klagene er vel rettet mot hva de faktisk gjør, ikke mengden arbeid.
Sitat av Arigo Vis innlegg
Omg, dere klager når politiet ikke er aktive nok, og dere klager når de er for aktive. Shut the fuck up og slutt og klag
Vis hele sitatet...
Har du i det hele tatt lest saken? Jeg siterer Lensmann Henry Bråthen "Det hele var amatørmessig, og jeg har ikke opplevd noe tilsvarende i mine 40 år i politiet"

Shut the fuck up and read the newspaper
Finnes så mye realistiske softguns på markedet nå, så at noen kan ta feil på avstand skjønner jeg godt.
Greit at det finnes realistiske softguns, men bør ikke ta mer en noen få sekunder og finne ut om våpnet er ekte eller ikke, og da skal det ikke være nødvendig å dra med seg mannen og strippe searche han.
Sitat dagbladet: "Han hadde en stund ligget i konflikt med en politimann i nabolaget". Tror noen at det var tilfeldig at det ble Mæland som fikk ungjelde (se sitat), hvis så er tilfelle er det svært alvorlig at noen bruker sin maktposisjon og offentlige resusser for å ydmyke naboen. Lensmannen sier jo at det var unødvendig da han hadde kontroll på Mæland. Altså blir et våpen i denne samenhengen ingen unnskyldning. Selv jeg ser på bildet at det er billig plast. Dette må ikke kobles opp mot andre utrykninger der det kan være forveksling mellom ekte og falskt våpen, mener nå jeg.
Blir drøyt å dra hele politietaten under en og samme kam i denne saken vil jeg si. Vil nå heller si at det er vedkommende som har ringt inn denne 'hendelsen' (dersom det faktisk er politikvinnen i nabohuset), som man bør reagere på. Og såklart at saken mot denne personen ble henlagt, da hun nesten garantert har brukt sin posisjon til å spille opp situasjonen. Igjen, sett at det faktisk er hun som har ringt inn.
Var en tilsvarende hendelse her i helgen.

http://www.folkebladet.no/nyheter/article488549.ece

Man må nok regne med mange flere episoder av samme art når våre myndigheter skal stenge stalldøra etter at hesten har rømt
De som sitter å avgjør om politifolk har handlet feil er selv politifolk. Kom ikke her å påstå noe annet. Men det sier litt da. Dessuten, hvorfor skulle politiet kommet med slike styrker om det så var ei ekte rifle? Ser ikke noe galt i at en voksen man tar med seg rifla ut for eventuelt å se til sikte sitt eller alle de 100 andre ymse legitime årsakane.
Objektive og uavhengige Sefo henlegger jo 97% av alle sine saker http://www.nettavisen.no/innenriks/article260783.ece

Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Finnes så mye realistiske softguns på markedet nå, så at noen kan ta feil på avstand skjønner jeg godt.
Vis hele sitatet...
Og at naboene i tillegg var bitre fiender tror du ikke har lagd litt govilje til fra politinaboen ? Det der er helt garantert en skikkelig dirty en fra politifruen.Hun burde mista jobben for den episoden spør du meg.Man bruker ikke hele politikorpset som sin personlige arme i en nabostrid
Sist endret av skukketrure; 27. september 2011 kl. 13:39.
Men selv om dette skulle ha vært et ekte våpen, så var det jo ikke akkurat nødvendig med noen storskilt aksjon. Det var jo ikke sånn at fyren trua eller en gang siktet på noen.
Sitat av khh Vis innlegg
Men selv om dette skulle ha vært et ekte våpen, så var det jo ikke akkurat nødvendig med noen storskilt aksjon. Det var jo ikke sånn at fyren trua eller en gang siktet på noen.
Vis hele sitatet...
HVIS det hadde vært et ekte gevær. så kunne han jo for alt hun viste ha vært på leirdueskyting å svingte innom hagen på vei inn for å si "hei,jeg har kommet hjem" til kona si.
Sitat av skukketrure Vis innlegg
HVIS det hadde vært et ekte gevær. så kunne han jo for alt hun viste ha vært på leirdueskyting å svingte innom hagen på vei inn for å si "hei,jeg har kommet hjem" til kona si.
Vis hele sitatet...
Hadde det vært tilfelle ville våpenet etter all sannsynlighet blitt oppbevart i veske eller koffert.
Bare for å dra det inn i tråden, det irriterer meg at etter 22/7 så har alle fått så JÆVLIG noia for alt! Borti Telemark her var det en som hadde ettertenning på bilen, og hva skjedde? Joda, noen ringte politiet og sa at noen skøyt med rifle!

En annen på Freak som sa han hadde smelt en ballong eller noe og hva skjedde? Joda, han ble tatt til rektor for å ha forsårsaket traumatiske tilbakefall?

Bare folk ser en jævla koffert på en parkeringsplass får dem noia, herregud, vi lever ikke i et land hvor det er en "Breivik" bak hver jævla dør!

Åssen blir nyttårsaften i år a? "Nei beklager, all form for ekplosiver og smell blir ulovlig pga 22/7!"

Jeg ser det faenma for meg.

Greit nok, sikkerheten kan skjerpes LITT, men Norge er jo snart nesten like paranoide som USA!
SEFO - Politiets beskytter http://www.amnesty.no/aktuelt/flere-...iets-beskytter
Sist endret av Don Veto; 27. september 2011 kl. 15:42.
Sitat av ChS Vis innlegg
Utøya, og politiets rolle der er i mye høyere grad et politisk/økonomisk problem, enn det er et politiproblem!
Vis hele sitatet...
Særlig når de trosser "Skyting pågår-instruksen" etter forgodtbefinnende, da er det spesielt et politisk/økonomisk problem snarere enn et politproblem...
N O T

Og særlig når de skryter av overprestasjonen på Utøya, det polititaktiske geniale ved å legge ut fra kai 3 km unna øya og all tiden de sparte på at transportbåten holdt på å synke. Spesielt da er det et politisk/økonomisk problem, enn det er et politiproblem.

Og særlig når de år etter år får rekordbevilgninger, prioriterer disse som de selv ønsker, men feiler i å ha en operativ beredskapstropp, SPESIELT DA er det et politisk/økonomisk problem, enn det er et politiproblem.

Og når de år etter år klager over ressurssituasjonen tross årlige rekordstyrkinger, og de prioriterer å sette majoriteten av de erfarne etterforskningen i Oslo Politidistrikt på etterforske en sak hvor alle skyldige er tatt, og på den måten gjør det fritt frem å begå overfallsvoldtekter i Oslo, og når dagspressen presenterer statistikk som viser at antall overfallsvoldtekter hittil i år har toppet fjoråret by far, så klager det ressursprioriterende politiet over ressursene, spesielt da, og må jeg si SPESIELT DA, da er det et politisk/økonomisk problem snarere enn et politiproblem.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Har du i det hele tatt lest saken? Jeg siterer Lensmann Henry Bråthen "Det hele var amatørmessig, og jeg har ikke opplevd noe tilsvarende i mine 40 år i politiet"

Shut the fuck up and read the newspaper
Vis hele sitatet...
wow, selveste lensmannen sa det? holy crap!

og du tror ikke noen med litt mere erfaring, høyere rankert og litt mer forståelse for terror saker tok en vurdering av beredskapstroppen skulle rykke ut? 40 år og lensmann har nok opplevd mange fulle rånere som kjører med 5000 omdreininger i første gir utenfor shell, da må han jo ha kjempekontroll på terrorsaker og dems etterretning! Du hadde begynt å gråte på forumet hvis politiet ikke hadde handlet og hvis dette hadde vært et skarpt våpen.

Dessuten ligger det helt sikkert noe mer bak denne saken som verken vi eller "selveste" aftenposten får vite. Du må se flere sider av saken, og ikke la deg påvirke så forbanna lett av sort mediaskrift, ditt kvisetryne
Sist endret av Arigo; 27. september 2011 kl. 18:30.
Sitat av Arigo Vis innlegg
wow, selveste lensmannen sa det? holy crap!

og du tror ikke noen med litt mere erfaring, høyere rankert og litt mer forståelse for terror saker tok en vurdering av beredskapstroppen skulle rykke ut? 40 år og lensmann har nok opplevd mange fulle rånere som kjører med 5000 omdreininger i første gir utenfor shell, da må han jo ha kjempekontroll på terrorsaker og dems etterretning! Du hadde begynt å gråte på forumet hvis politiet ikke hadde handlet og hvis dette hadde vært et skarpt våpen.

Dessuten ligger det helt sikkert noe mer bak denne saken som verken vi eller "selveste" aftenposten får vite. Du må se flere sider av saken, og ikke la deg påvirke så forbanna lett av sort mediaskrift, ditt kvisetryne
Vis hele sitatet...
Ett skarpt våpen, er ikke FARLIG! Det er personen bak det som er farlig. Her jeg bor er det meget få folk som har problemer med våpen. Jeg tør å påstå at jeg fint kan gå på butikken med hagla mi på ryggen om det er nødvendig uten at noen sender ett politihelikopter på meg...

En lensmann med førti år på reva med kaffe og kringle på bygda kan mye mer om håndtering av våpen og situasjoner med folk som har våpen på seg eller i nær tilgang, enn en "papirflytter" fra "indre grønland" politikontor eller en pst pamp med ti år på ræva som tilsynelatende håndterer terror...

For tja skal vi se hvor mye har egentlig PST gjort for å forhindre 22/7 eller hendelser som kan skje i ettertid?

før 22/7 ikke en dritt som har vist seg å være effektivt.

Etter? Tja, innhenta 1,4 mill telefonsamtaler, x-antall timer overvåkninsvideor. Panisk kartlegging av folk som kjøper kjemikalier. Inndragning av mye av disse.
Sikkert en hel haug med e-post

POD har kommet med et latterlig forslag til ny våpenlovgivning...
Skyting er den største sporten i Norge etter Fotball. I en del av disse skytegrenene brukes halv-auto rifler med fornuft.

For hvor mange skarpe terror situasjoner har vi gjennomsnittlig per tiår i lille Norge?
Sitat av Arigo Vis innlegg
wow, selveste lensmannen sa det? holy crap!

og du tror ikke noen med litt mere erfaring, høyere rankert og litt mer forståelse for terror saker tok en vurdering av beredskapstroppen skulle rykke ut? 40 år og lensmann har nok opplevd mange fulle rånere som kjører med 5000 omdreininger i første gir utenfor shell, da må han jo ha kjempekontroll på terrorsaker og dems etterretning! Du hadde begynt å gråte på forumet hvis politiet ikke hadde handlet og hvis dette hadde vært et skarpt våpen.

Dessuten ligger det helt sikkert noe mer bak denne saken som verken vi eller "selveste" aftenposten får vite. Du må se flere sider av saken, og ikke la deg påvirke så forbanna lett av sort mediaskrift, ditt kvisetryne
Vis hele sitatet...
Hvis politiet skal rykke ut for hver gang noen går med våpen i hagen/utenfor huset sitt, måtte politiet ha hatt 10.000+ mer ansatte og 100+ flere helikopter. Hver eneste helg er det tusenvis på landsbasis som enten er på leirdue skyting og skytterstevner, halvparten av dem oppbevarer ikke våpnene i kofferter eller bager, men bare rett og slett bærer de på skuldra ja.

At du også angriper meg verbalt som person viser bare hvor lite du har med argumenter og har egentlig ikke noe vettug å si
Du belyser bare poenget mitt enda mer.

Jeg quoter fra mitt forrige innlegg:
"Dessuten ligger det helt sikkert noe mer bak denne saken som verken vi eller "selveste" aftenposten får vite."

Dvs; nei, beredskapstroppen flyr ikke ut med helikopter hver gang noen blir observert med våpen. Grunnen til at de gjorde det denne gangen var sikkert på grunn av tilfeldigheter som gjorde det mer mistenkelig.

Du forstår ikke hva jeg mener? neivel, la meg gi det et par eksempler.
Kanskje det var pga han er eks. høyreekstrem, har en nasist tattovering, skrevet upassende innlegg på document.com o.l.

Overraskende at folk kjøper rått og røte det avisene skriver. Media kommer til "åstedet", spør "hva har skjedd? hva har skjedd?", får ofte en forklaring av forenærmede også har de en sympatisak som selger. Nei, de har ikke tilgang til noen slags dokumenter fra politiet. Det er også derfor mange innsatsledere er veldig forsiktige med å snakke med media ang. en sak for å røpe noe.
Jeg syns vg og aftenposten har godt lesestoff mange ganger og holder meg godt oppdatert her i verden, men noen artikler burde man være kritiske til. Mange tror avisene er et leksikon.

Jeg gidder ikke å sitte her og prøve å forsvare politiet, men en ting skal du vite; de gjør en mye bedre jobb enn du noen gang ville ha gjort!

peace out!
Dersom dette er samme saken, så sjekk denne linken s.19-20: Spesialenheten_for_Politisaker

Det går vel ganske klart frem at politiet her IKKE har gjort en god jobb, der Riksadvokaten ber dem ta flere sider ved deres håndtering av saken til administrativ vurdering. Jeg har forstått at administrativ vurdering er et virkemiddel Spesialenheten for Politisaker bruker når politiet, ifølge spesialenheten selv, ikke har gjort noe straffbart, men burde ha handlet annerledes. -Og dermed også en form for kritikk av politiet i seg selv.

Er enig i at det helt sikkert ligger mer bak denne saken, men jeg må innrømme at jeg er mest spent på hvordan politiet - eller, enda bedre, de ansvarlige enkeltindividene i politiet - selv vil forsøke å forklare sin etterhvert lange rekke med merkelige handlingsvalg.

Burde jeg ta sjansen på å holde pusten mens jeg venter?
Korrupte dritt snut! Fyfaen altså, viser jo hvor lite som skal til. Alt han hadde gjort var å være uvenn med sin kjære politinabo som naturlig nok brukte jobben sin for å lage helvette tilbake.

Hun burde sparkes for det der, syns det er utrolig kleint at man blir kledd naken foran fire betjenter fordi man rydder lekene til ungen din i hagen din.

At loggene ble slettet osv gjør alt mye tydeligere. Snuten er noen jævla rasshøl , faen altså.
Sitat av thebigt Vis innlegg
Ett skarpt våpen, er ikke FARLIG! Det er personen bak det som er farlig. Her jeg bor er det meget få folk som har problemer med våpen. Jeg tør å påstå at jeg fint kan gå på butikken med hagla mi på ryggen om det er nødvendig uten at noen sender ett politihelikopter på meg...
Vis hele sitatet...
Men så er det verdt å nevne at du er ifra Toten også da..
Sitat av Arigo Vis innlegg
Du belyser bare poenget mitt enda mer.

Jeg quoter fra mitt forrige innlegg:
"Dessuten ligger det helt sikkert noe mer bak denne saken som verken vi eller "selveste" aftenposten får vite."

Dvs; nei, beredskapstroppen flyr ikke ut med helikopter hver gang noen blir observert med våpen. Grunnen til at de gjorde det denne gangen var sikkert på grunn av tilfeldigheter som gjorde det mer mistenkelig.

Du forstår ikke hva jeg mener? neivel, la meg gi det et par eksempler.
Kanskje det var pga han er eks. høyreekstrem, har en nasist tattovering, skrevet upassende innlegg på document.com o.l.

Overraskende at folk kjøper rått og røte det avisene skriver. Media kommer til "åstedet", spør "hva har skjedd? hva har skjedd?", får ofte en forklaring av forenærmede også har de en sympatisak som selger. Nei, de har ikke tilgang til noen slags dokumenter fra politiet. Det er også derfor mange innsatsledere er veldig forsiktige med å snakke med media ang. en sak for å røpe noe.
Jeg syns vg og aftenposten har godt lesestoff mange ganger og holder meg godt oppdatert her i verden, men noen artikler burde man være kritiske til. Mange tror avisene er et leksikon.

Jeg gidder ikke å sitte her og prøve å forsvare politiet, men en ting skal du vite; de gjør en mye bedre jobb enn du noen gang ville ha gjort!

peace out!
Vis hele sitatet...
Det vi ser her en familiemann som hadde besøk av svigerforeldre, ikke den kaldblodige nazisten du prøver å fremstille han som. Hva har saken med at han har vært en ivrig forumist? har man ikke ytringsfrihet i Norge? kan man ikke si hva man mener på nett uten å bli nesten beskutt på av beredskapsstyrker? Et lekegevær er veldig lite da det er medregnet for barn hvordan i all verden trodde de da at det var en rifle? JEg syns du skal komme deg ut litt og se hvordan politiet oppfører seg generelt mot folk, majoriteten er ekstremt hyggelige mennesker, men desverre er det mange rasshøl også som gjør alt de kan for å provosere folk slik at de får teste ut peppersprayen sin. Jeg syns også du skal flytte til Nord-korea hvis du syns det er sånn et politivesen skal oppføre seg mot egne innbyggere
Først svarer politimesteren på radio på spørsmålet om aksjonen burde få konsekvenser for denne politikvinnen at hun mener "det ikke er grunnlag for konsekvenser for enkeltpersoner i denne saken". På spørsmål om det grunnlag for å beklage overfor denne mannen, så svarer hun at "det er vanskelig å beklage", hvilket det sikkert er, men desto mer nødvendig. Til hennes forsvar er det sikkert ikke alltid lett å svare på direkten på radio: NRK Østafjells lydklipp

Men etter å ha tenkt litt mer på saken, så uttaler politimesteren seg i Telemarksavisa i dag, der hun, fortsatt uten å beklage, iallefall anerkjenner kritikken gjennom uttalelsen: "I etterpåklokskapens lys ser vi at pågripelsen kanskje var litt voldsom". Artikkelen fra Telemarksavisa

Problemet her, gitt at utdraget over fra sakene sendt til administrativ vurdering av spesialeneheten for politisaker 1. halvår 2011 faktisk viser til denne saken (hvilket det er nærliggende å tro), er at politimesteren blander sammen kritikken gitt av spesialenheten selv og kritikken gitt av Riksadvokaten. Det er spesialenheten selv som kommenterer at "så inngripende framgangsmåte ikke bør benyttes rutinemessig", mens Riksadvokatens kritikk går mer på at polititjenestekvinnen som var innblandet i nabofeiden og som ringte forholdet inn til politiet "peker i retning av sammenblanding av roller" og at hun "hadde en for aktiv rolle i sammenheng med den bevæpnede aksjonen". Les her og bedøm selv, s.20, siste avsnitt.

Det er her denne saken har den største offentlige interessen. Er det slik i politiet at det er helt greit at noen slipper unna med det som kan se ut som et misbruk av store deler av Telemarks politistyrke til egen vinning i en nabofeid, selv når Riksadvokatens vurdering peker i retning av sammenblanding av roller? Hvis det i tillegg er hold i påstandene i Dagbladet om at lensmannen i Bø bevisst ikke ble varslet og lydloggen ved operasjonssentralen raskt ble slettet, så bærer politiets håndtering av denne saken nå preg av en skandale. Enda mer tragisk, men ikke direkte relevant, er det at hele etaten nå fremstår som ufrivillig komisk, ettersom de hadde ressurser til å bruke politihelikopter på vei til et fredelig familieselskap, men ikke når det virkelig var nødvendig.

Det som er vanskelig å forstå nå er hvorfor politimesteren i Telemark fortsatt klamrer seg til en kultur av kollegialitet og kameraderi nå som dritten virkelig er i ferd med å treffe vifta. Det synes nå å være en bedre strategi å legge alle kort på bordet og ta/plassere ansvar for å gjenvinne publikums tillit til politiet; hva har egentlig skjedd, hvem er ansvarlig og hva har politiet tenkt til å gjøre med den/de ansvarlige og ift. forholdene påpekt i den administrative vurderingen?

Hvor er mediene, som tidligere var så ivrige etter å skrive om selve pågripelsen? Hvor er politikerne? Hvorfor stiller ingen de rette spørsmålene?
Sitat av debattant Vis innlegg
Hvor er mediene, som tidligere var så ivrige etter å skrive om selve pågripelsen? Hvor er politikerne? Hvorfor stiller ingen de rette spørsmålene?
Vis hele sitatet...
Gode spm som jeg også gjerne skulle ha svar på ! Men dette er Norge, den ene hånden vasker den andre uansett, som det heter.
Sist endret av mickeyy; 28. september 2011 kl. 20:53.
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Gode spm som jeg også gjerne skulle ha svar på ! Men dette er Norge, den ene hånden vasker den andre uansett, som det heter.
Vis hele sitatet...
Et fantastisk uttrykk jeg har planer om å kopiere i andre sammenhenger! Tilfellet her er vel at den ene hånden er så skitten at den iallefall burde skylles før den vaskes av den andre...
Sist endret av debattant; 28. september 2011 kl. 21:13.
Utøya skulle ligget i telemark, da hadde breivik blitt vingeklippa før han rakk å sette en fot utfor døren
Sitat av debattant Vis innlegg
Hvor er mediene, som tidligere var så ivrige etter å skrive om selve pågripelsen? Hvor er politikerne? Hvorfor stiller ingen de rette spørsmålene?
Vis hele sitatet...
Det er det som er så vanskelig å forstå. Hadde jeg vært journalist så ville jeg forfulgt saken. Det er jo nødt til å anses som samfunnsvikitg og det er jo nødt til å være et lesermarked for saken. Det er jo ikke slik at de fleste nordmenn etter å ha lest om pågripelsen tenker: "jaja, dette var jo litt ergerlig for personen, men jeg har over hodet ingen interesse av å lese om hva politiet svarer om de får kritiske spørsmål om saken". Politikerne, dagspressen og 99 % av hele Norge har lagt seg på en linje om at politiet ikke skal kunne kritiseres, de tenker utilitaristisk at maks polititilitt er det beste. Og politiet er dessverre antropologisk hindret fra å vise ydmykhet og innrømme feil. Det er en medfødt egenskap som også gjør at de tiltrekkes politiyrket og andre maktutøvende yrker som blant annet rettsapparatet, noe som gjør at opplagte justismord varer og varer.

Uholdbare ting skjer i Norge, men ingen tar noen gang ansvar, og det er tusen tillitserklæringer for hver kritiske ytring. Politiet er Norges Berlusconi.
Jeg reagerer på at politiet tror de har så mye makt jeg...
Nå har jeg ikke lest igjennom tråden, men er det noe som slår meg så er det hvor vanskelig det faktisk må være å være politi. Etter Utøya fikk de massiv kritikk for manglende ditt og datt, og etterpåklokskapen var stor blant både eksperter og diverse forumbrukere her. En skulle jo nesten tro at flere her inne budre vært ansatt i politiet med den kunnskapen de tydeligvis satt inne med.
Nå i ettertid hvor onkel blå faktisk rykker ut og gjør hva som kan oppfattes som nødvendig (sperre av t-bane etter gjenglemt koffert), så er det jo kritikk for ressursbruken - voldteksmenn raver rundt mens politiet bruker masse tid og ressurser på en koffert!

Nå er jeg enig i at denne saken muligens var tullete, men jeg håper flere forumbrukere tenker litt over hvilke holdninger de har - gjerne slutter å være så forbanna etterpåkloke, samtidig som dem skal hakke ned på politiet uansett hva dem gjør, om dem tar nødvendige forhåndsregler eller ikke.
Sitat av Sapid Vis innlegg
Jeg reagerer på at politiet tror de har så mye makt jeg...
Vis hele sitatet...
TROR ?!? Politiet VET de har så mye makt ! Og det er (ihvertfall slik jeg ser det) problemet.
Sitat av Arigo Vis innlegg
Omg, dere klager når politiet ikke er aktive nok, og dere klager når de er for aktive. Shut the fuck up og slutt og klag
Vis hele sitatet...
Er vell heller det at di prioriterer feil ting.
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Nå har jeg ikke lest igjennom tråden, men er det noe som slår meg så er det hvor vanskelig det faktisk må være å være politi.
Vis hele sitatet...
Mye av tråden handler om frustrasjon over folk som deg, som blindt tar side med politiet uten å sette seg inn saken.

Her er det politifolk som har misbrukt sin stilling for å ta hevn på naboen, ødeleggelse av bevis for å dekke over kollegaen, og selvsagt en henleggelse fra SEFO som er standard respons fra den kanten.

Og ingen som bryr seg. "Politiet gjør så godt de kan"..
Sitat av gorm Vis innlegg
Mye av tråden handler om frustrasjon over folk som deg, som blindt tar side med politiet uten å sette seg inn saken.
Vis hele sitatet...
Min frustrasjon over deg går ut på at du ikke klarer å bruke de to øynene du er så heldig å bli født med. Ikke har jeg kommentert denne saken spesifikt, ei heller tatt noen side i saken.

Jeg skrev et lite innlegg som jeg håpet folk skulle reflektere litt over og muligens ta et oppgjør med sine holdninger mot politiet. Hvor har jeg kommentert noe om saken? Jeg skrev attpåtil at jeg synes saken var tullette, noe som forøvrig er det eneste jeg har kommentert om saken.
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Min frustrasjon over deg går ut på at du ikke klarer å bruke de to øynene du er så heldig å bli født med. Ikke har jeg kommentert denne saken spesifikt, ei heller tatt noen side i saken.

Jeg skrev et lite innlegg som jeg håpet folk skulle reflektere litt over og muligens ta et oppgjør med sine holdninger mot politiet. Hvor har jeg kommentert noe om saken? Jeg skrev attpåtil at jeg synes saken var tullette, noe som forøvrig er det eneste jeg har kommentert om saken.
Vis hele sitatet...
Bare for å skyte inn her, jeg personlig har ingen problemer med Politiet og er glad for at de finnes. Stortsett så gjør de en god jobb men får lite eller ingen anerkjennelse for dette.
Problemet slik jeg ser det er et lovverk som åpner opp for å gi politiet mer makt enn dem strengt tatt burde ha.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Som motstander av våpen-replikaer solgt som barneleker ser jeg på denne saken som en milepæl i hvor autentiske lekevåpen har blitt. Jeg skal ikke uttale meg om hvorvidt naboen som ringte politiet misslikte mannen som plukket opp det falske våpenet, men vi skal ikke skyve under en stol at hun muligens var genuint redd for mannen.

Fra politiet sin side er alt de vet at en mann er bevæpnet i et boligstrøk, da skal dem selvsagt rykke ut så fort som mulig. De vet ikke hva de kommer til, så dem forbereder seg på det verste. Det er ihvertfall det jeg spekulerer i, kanskje meldingen var en ganske annen? Lydloggen ble slettet.

I denne saken velger jeg å tro at politiet har brutt sunn fornuft, og jeg syntes ikke noe om at SEFO ikke tok opp saken. Om jeg skal sammenlikne SEFO med PFU ser vi fort at PFU virker mye mer seriøst og faktisk aldri "henlegger" noe som helst. Det ble lenket til Amnesty tidligere i tråden, som mener SEFO ikke tar jobben sin alvorlig nok, jeg tviler på at skribenten føler likt mot PFU. For ordens skyld, artikkelen reflekterer Thomas Horne sine tanker, og ikke Amnesty sine offentlige ståsteder.

SEFO trenger en solid oppvask, jeg er i god tro at om SEFO virkelig ble vokterens vokter, ville politiet kviet seg mer når det kommer til unødvendig makt.
Merkelig hvor ofte diskusjoner om enkeltsaker som politiet har vært involvert i polariseres til å handle om enten hvor god jobb politiet alltid gjør uten å få anerkjennelse for det, eller hvor dårlig jobb de alltid gjør uten å bli straffet for det. -Nesten litt good cop-bad cop over det hele...

Jeg velger å tro, og forutsetter, at de fleste ønsker å ha et politi, og at alternativet er mye dårligere. Selv om det er mye som kan bli bedre i politiet også her oppe i fjellknausen(Spesialenhetens nære bånd til politiet, varetektsordningen og gjentatte overskridelser for tid i varetekt, litt vel sterk kameratkultur, etc.), så velger jeg å tro at vi har en relativt skikkelig politietat her i landet.

Det er heller ikke slik at politiet til stadighet skildres eller oppfattes negativt i offentligheten. Jeg kommer ikke på mange andre yrkesgrupper som til stadighet får så mye heder, ære og heltestatus som politiet, i alskens filmer, serier, bøker, dataspill og i nyhetene, i form av reportasjer om alt fra å redde liv til å hjelpe en gammel dame over veien.

Men at de av folket har fått tillitt til å utøve makt innebærer et enormt ansvar, og maner til en viss ydmykhet. At de til tider glemmer, velger å overse eller blir overrasket over dette er temmelig alvorlig. Men når de blir konfrontert med slike overtramp, så velger de påfallende ofte å ty til et bilde av ufeilbarlighet og uangripelighet, hvilket bare ser dumt ut når sakene begynner å stinke. Her er det sannsynligvis mye å hente ift. ukultur internt og dårlig mediatekke.

Om noen husker fra pressekonferansene rett etter bombeangrepet i Oslo, så mener jeg den settingen er ganske illustrerende. På den ene siden stod en brautende kar og bjeffet til folket om at de på det instendigste måtte holde seg hjemme i sine respektive bopeler, mens han lille trivelige karen med briller ved siden av sikkert hadde klart å forklare på en avbalansert og informativ måte at folk burde holde seg hjemme for sin egen sikkerhet, av hensyn til redningsarbeidet og etterforskningen osv. Dette eksemplet har ingen annen relevans enn å illustrere hvordan politiets møte med publikum ofte utarter seg, gjerne i etterpåklokskapens lys, når det, som ordet antyder, i ettertid kan være lurt å være litt klok. Beklager dersom noen enkeltpersoner blir fornærmet over at jeg bruker sersjanten over som illustrasjon.

Så tilbake til saken:

Selvfølgelig skal politiet respondere skarpt på en potensielt farlig væpnet situasjon, særlig når en av deres betrodde ansatte ringer inn situasjonen, selv om det nå i ettertid fremstår som sannsynlig at den samme betrodde ansatte brukte politiet til egen vinning i en nabofeide. Dette, og hele den videre bøtteballetten med fortsatt maktbruk og nedverdigende kroppsvisitasjon etter at det var klart at det dreide seg om et lekevåpen kunne vært løst så mye mer elegant, med en umiddelbar personlig og offentlig beklagelse etterfulgt av refs/suspensjon/omplassering av politinaboen. Å si unnskyld og erkjenne feil er ikke det samme som harakiri, men tiden for unnskyldninger er for lengst forbi, ettersom både politiet og offeret i denne saken nå har investert for mye til å gi seg uten en videre kamp.

I stedet gjør politiet via politimesteren i Telemark og helt opp til Spesialenheten alt galt:
-De slår ring om politinaboen, som etter politimesterens offentlige syn fortsatt ikke har gjort noe kritikkverdig
-Spesialenheten er for snare til å trykke på henleggelseshurtigtasten.
-En tidligere lensmanns uttalelser om at lydloggen fra operasajonssentralen ble slettet, og at det var kritikkverdig at han ble holdt utenfor informasonsloopen blir møtt med "ingen kommentar" av politimesteren
-Innholdet i kritikken fra påtalemyndighetens øverste leder, Riksadvokaten, særlig hva angår politinaboens sammenblanding av roller, tåkelegges og blir ikke kommentert av politimesteren.

Slik tegnes et grelt bilde av maktmisbruk og -arroganse, kameraderi og kollegialitet, ansvarsfraskrivelse, tåkelegging og bevisfjerning blant en rekke enkeltindivider i politiet, hele veien fra den hevngjerrige politinaboen og opp til den uforstående politimesteren. At ingen lenger opp internt i politiet snart griper inn for demme opp for ytterligere flauser, begriper jeg ikke. Bare tanken på den humorverdien denne saken kan ha for diverse komikere rund omkring i landet, og hvor skadelig den kan være for politiet i kjølvannet av politihelikopterdebatten, burde fremkalle skjelving i en og annen gulluniformsknapp lenger opp i systemet.

Dette har ingenting med resten av politiet å gjøre, som sikkert både ergrer seg grønne og ler seg skakk av sine kollegers opptreden i denne saken, akkurat som oss. Men vær så vennlig og ikke mist fokus på alvorligheten av denne og liknende saker, eller på offentlighetens krav til politiet om etterprøvbarhet for deres metoder og handlinger.

Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg skal ikke uttale meg om hvorvidt naboen som ringte politiet misslikte mannen som plukket opp det falske våpenet, men vi skal ikke skyve under en stol at hun muligens var genuint redd for mannen.
Vis hele sitatet...
Riksadvokaten har langt på vei uttalt seg om akkurat dette for deg, iallefall om sammenblanding av roller. At hun muligens var genuint redd for mannen synes ikke lenger relevant, slik saken nå har utartet seg.
Sitat av Sio Vis innlegg
vi skal ikke skyve under en stol at hun muligens var genuint redd for mannen.
Vis hele sitatet...
Nå står det ikke noe om hva denne langvarige nabokrangelen med politikvinnen handlet om, men det gjør det mer nærliggende å tro at hun så sitt snitt til å gjøre livet surt for naboen da hun så familiefaren plukke opp et plastgevær etter barna i hagen. Som barna åpenbart har lekt med i hagen, sikkert mange ganger.

Sitat av Sio Vis innlegg
Fra politiet sin side er alt de vet at en mann er bevæpnet i et boligstrøk, da skal dem selvsagt rykke ut så fort som mulig. De vet ikke hva de kommer til, så dem forbereder seg på det verste. Det er ihvertfall det jeg spekulerer i, kanskje meldingen var en ganske annen? Lydloggen ble slettet.
Vis hele sitatet...
Det at lydloggen ble slettet gir vel mer grunn til å spekulere i det motsatte. Det står at lydloggen ble raskt slettet, det vanlige er at den slettes etter ett år(!) I tillegg fikk jo politikvinnen i ettertid besøksforbud overfor naboen og hans familie. Jeg skyver det ganske langt under en stol at hun var genuint redd for noe som helst.
Sist endret av Don Veto; 30. september 2011 kl. 14:34.