Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1911
Jeg var nylig på ferie i utlandet, og fikk beskjed om å være hjemme 10 dager når jeg ankom Norge (passkontroll). Dette har jeg full forståelse og respekt for, men kunne ikke la være å merke/høre disse ungdommene si at de "faen ikke skulle være hjemme 10 dager" og at politiet uansett ikke kan sjekke om man er under karantene eller ikke. Er dette sant? Hvis dette er sant, så mener jeg at dette kan utgjøre stor risiko til videre spredning.
Sitat av tempasol Vis innlegg
Jeg var nylig på ferie i utlandet, og fikk beskjed om å være hjemme 10 dager når jeg ankom Norge (passkontroll). Dette har jeg full forståelse og respekt for, men kunne ikke la være å merke/høre disse ungdommene si at de "faen ikke skulle være hjemme 10 dager" og at politiet uansett ikke kan sjekke om man er under karantene eller ikke. Er dette sant? Hvis dette er sant, så mener jeg at dette kan utgjøre stor risiko til videre spredning.
Vis hele sitatet...

Det er vært flere som har ikke har overholdt isolasjon og karantene så antar det er registrert et sted ja. Men nå er det heller ikke sånn at politiet ikke sjekker på måfå som for eks som de gjør med våpensjekk i bybildet i helger.

I tillegg til det, og dette er 10%kødd 90% seriøst ment. Det burde vært lov å slå folk som ikke overholder dette og en meters regelen ute
Jeg mener jeg har lest om bøter på 20000,- så du får vurdere om det er verdt det.
Politiet har laget egne dedikerte grupper som kjører ruter og følger folk som er i "karantene", som er i høy risiko statistikk for å bryte den, ut ifra forskjellig statistikk. Ikke folk med lav inntekt eller nav, men de som har penger til å betale disse bøtene på 20,40, 60 og 80 000kr, avhengig av hvor mange dager man har igjen av karantenen. Fordi plutselig så blir en kar fulgt etter og tatt "på vei til jobb" helt "tilfeldig" av politiet, og betaler 40 000kr i bot, når han hadde 4 dager igjen av karantene.
Dette tjener staten enormt på, og derfor lages det egne grupper som følger folk i karantene og har $$$ og stats til å gjøre dette.
Er det ikke bedre å la 2 politifolk spane på 1 kar i 3 dager for å gi bot på 20k+++, lettjente penger med lite ressurser, kontra la 2 politifolk døgne på fartskontroll i 3 dager. Alternativ 1 gir mye større inntekt, og dette satses det på

Hei politi
Sist endret av MaskinRambo; 14. september 2020 kl. 20:03.
Sitat av MaskinRambo Vis innlegg
Politiet har laget egne dedikerte grupper som kjører ruter og følger folk som er i "karantene", som er i høy risiko statistikk for å bryte den, ut ifra forskjellig statistikk. Ikke folk med lav inntekt eller nav, men de som har penger til å betale disse bøtene på 20,40, 60 og 80 000kr, avhengig av hvor mange dager man har igjen av karantenen. Fordi plutselig så blir en kar fulgt etter og tatt "på vei til jobb" helt "tilfeldig" av politiet, og betaler 40 000kr i bot, når han hadde 4 dager igjen av karantene.
Dette tjener staten enormt på, og derfor lages det egne grupper som følger folk i karantene og har $$$ og stats til å gjøre dette.
Er det ikke bedre å la 2 politifolk spane på 1 kar i 3 dager for å gi bot på 20k+++, lettjente penger med lite ressurser, kontra la 2 politifolk døgne på fartskontroll i 3 dager. Alternativ 1 gir mye større inntekt, og dette satses det på

Hei politi
Vis hele sitatet...
Og dette har du naturligvis sikre kilder på?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MaskinRambo Vis innlegg
Ikke folk med lav inntekt eller nav, men de som har penger til å betale disse bøtene på 20,40, 60 og 80 000kr, avhengig av hvor mange dager man har igjen av karantenen. Fordi plutselig så blir en kar fulgt etter og tatt "på vei til jobb" helt "tilfeldig" av politiet, og betaler 40 000kr i bot, når han hadde 4 dager igjen av karantene.
Vis hele sitatet...
Meg bekjent er bøtenivået i området spennande, men altså ikkje avhengig av kor lang tid du har igjen av karanteneperioden. Det ville jo vore idiotisk; poenget er ikkje å straffe folk - poenget er å få folk til å halde heile karanteneperioden.

Karanteneperioden er sett så lang at om du er smitta, vil sjukdomen bryte ut. For COVID-19 er det litt spesielt at såpass mange ikkje får symptom - og då har karantene ein ekstra dimensjon: den held deg i avstand frå andre i den perioden du har høgast virustetthet, slik at du reduserer risikoen for å smitte andre.
Sitat av MaskinRambo Vis innlegg
Dette tjener staten enormt på, og derfor lages det egne grupper som følger folk i karantene og har $$$ og stats til å gjøre dette.
Vis hele sitatet...
Det må du gjerne underbygge med meir enn påstander.
Sitat av MaskinRambo Vis innlegg
Er det ikke bedre å la 2 politifolk spane på 1 kar i 3 dager for å gi bot på 20k+++, lettjente penger med lite ressurser, kontra la 2 politifolk døgne på fartskontroll i 3 dager. Alternativ 1 gir mye større inntekt, og dette satses det på
Vis hele sitatet...
Eventuelt utgift. 2 personer à 300,- per time * 8 timer * 3 dager = 14400. Så kan du legge til arbeidsgiveravgift og litt slikt, og vipps så bikker du glatt 20k i reine lønnskostnader.

Bøter er ikkje primært ei inntektskilde for staten. Staten budsjeterer med 1.4 milliarder i bøter i 2020. Til samanlikning kostar politiet omlag 18 milliarder iåret.
Regner med at Maskinrambo skrev satire for det er selvfølgelig ikke riktig. Men politiet prioriterer det og folk blir tatt for å bryte karantene pga tips til politiet fra andre!

Hadde brutt inn i samtalen og stramma opp idiotene om jeg overhørte noe sånt. Politiet kan finne navnene dems enkelt ved å henvende seg til flyselskapet..

Stop being fucking selfish!..
Ikke si til noen du er i karantene.
Politiet skal ha sluttet å ringe kommune legen å si ifra nå.
Mulig dem har det på data.n...
Du har iallfall lov til å gå på butikken om du ikke har mulighet til andre kan gjøre det for deg..
Sitat av MaskinRambo Vis innlegg
Politiet har laget egne dedikerte grupper som kjører ruter og følger folk som er i "karantene", som er i høy risiko statistikk for å bryte den, ut ifra forskjellig statistikk. Ikke folk med lav inntekt eller nav, men de som har penger til å betale disse bøtene på 20,40, 60 og 80 000kr, avhengig av hvor mange dager man har igjen av karantenen. Fordi plutselig så blir en kar fulgt etter og tatt "på vei til jobb" helt "tilfeldig" av politiet, og betaler 40 000kr i bot, når han hadde 4 dager igjen av karantene.
Dette tjener staten enormt på, og derfor lages det egne grupper som følger folk i karantene og har $$$ og stats til å gjøre dette.
Er det ikke bedre å la 2 politifolk spane på 1 kar i 3 dager for å gi bot på 20k+++, lettjente penger med lite ressurser, kontra la 2 politifolk døgne på fartskontroll i 3 dager. Alternativ 1 gir mye større inntekt, og dette satses det på

Hei politi
Vis hele sitatet...
Her tror jeg du tuller godt, og om det stemmer var det en gøyal spøk. Om dette ikke er tull så får jeg vel bare si god bedring og håper virkelig du finner veien ut av dette. Hva tror du det koster å ha døgnspan på en person, vi snakker 3 skift. Og hvor mange døgn i håp om å knipe en ? Nei det regnestykket om at det lønner seg, det stemmer virkelig ikke. For det er ikke bare en direkte kostnad i kroner og ører å ha span på folk i karantene, det er en indirekte kostnad. At de som er på rotasjon i span kaster vekk tid de heller kunne brukt på noe langt mer matnyttig.

Ja nei det er nok en spøk, du fikk meg nesten til å gå på. Morsom den gitt. Og jeg er hverken ironisk eller gjør et forsøk på å være sarkastisk nå.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg mener jeg har lest om bøter på 20000,- så du får vurdere om det er verdt det.
Vis hele sitatet...
Jeg mener å ha lest om at folk dør av dette viruset. Så du får vurdere om det er vært å ha potensielle liv på samvittigheten.

Neida, nå var det ikke snakk om at TS hadde planer om å bryte den selv heller, men jeg vil si at jeg hadde nok overholdt karanteneplikten i redsel for å smitte andre heller enn redsel for en bot.

Til spørsmålet så vil jeg tro at karantene registreres på ett eller annet vis mtp. at folk har blitt tatt i å bryte den.
Jeg tviler sterkt på at politiet vil sjekke mot det registeret med mindre de har mistanke om at man har brutt karanteneplikten, det vil nok først og fremst gjelde tips fra andre.
Sist endret av NAPse; 15. september 2020 kl. 01:15.
Jeg kom nylig hjem fra utlandet, fra et land som ble rødt mens jeg var der. Når vi kom hjem var det ikke sånn at vi ble registrert noen plass, annet enn å vise pass kjapt i passkontrollen. Valgte å teste oss for viruset på flyplassen da, så det ligger jo i et system. Vi fikk negative prøver hele reisefølget men har uansett vært i karantene i 10 dager. I karanteneperioden kunne vi dra på butikk/apotek om nødvendig, og gå tur ute så lenge man holdt avstand fra andre. Tror det vil være meget ressurskrevende av myndighetene å skulle fotfølge alle som av ulike grunner er i reisekarantene eller smitte/nærkontaktkarantene.
Nei, det finnes ikke noe karanteneregister. Hele karanteneststemet er basert på tillit.
Leste en sak som påstod at 60% bryter karantene og isolasjons-pålegg. Heia Heia Norge
Legg igjen mobilen, så ordner det seg