Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4458
Hei Freaks.
Jeg har nylig flyttet inn i en kjellerleilighet, og har dermed naboer boende i etasjen over meg. For å dempe litt (Jeg forventer ikke mirakler) på lyden, og dermed skåne disse mot banning, kjefting og andre greier mens jeg spiller ut i de sene kveldstimene, tenkte jeg å gå til anskaffelse av noen skumplater til å henge på veggen for å dempe litt av ulyden. Jeg tenkte da på noe à la dette her.

Problemet mitt er at jeg ikke vet hvilke sider jeg kan bestille dette fra uten å a) Betale dyre dommer for en vare i Norge, eller b) Betale en sinnsyk fraktkostnad fra Amazon og lignende.

Jeg trenger ingenting superfancy. Grå/svart holder i massevis. Problemet er at et par slike plater koster i grunn ganske lite, men jeg trenger ca. 20 stk, forutsatt at de er 30x30cm.

Så, er det noe som vet hvor jeg får tak i slikt?
Fant disse på eBay nesten øverst ved første søk. 200 kroner og gratis frakt fra Kina for 24 slike skumplater på 30x30cm. Jeg syntes ikke den prisen hørtes ille ut i det hele tatt.

Disse er forøvrig ikke beregnet for å dempe lyden fra rommet for folk utenfor, men for å dempe klangen i rommet. Så slike brukes ofte i musikkstudioer og slikt.
Sist endret av Marshmallows; 20. august 2018 kl. 01:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Trådstarter Donor
De så meget kurante ut, takk!
Når det kommer til lyddemping, så er det igrunn en del for å dempe klang også, slik som du nevner. Jeg har en greit åpen stueløsning som gjør at det fort blir litt klang i rommet, og det bærer ganske godt virker det som. Håpet er at slikt skum skal redusere dette en del.
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg synes dette så litt for godt ut til å være sant. Lengre nede på sida så står det "Total Dimensions: 30*30*2.5 cm", noe som antakeligvis betyr at alle de 24 bitene til sammen utgjør 30x30cm. I så fall er de bittesmå.
30*30*2,5 er vel 30cm bredde, 30cm lengde og 2,5cm tykkelse
Det er ikke for godt til å være sant, det er bare ebay. =)
Skumplater fungerer veldig bra for å dempe klang i rommet ja, men skal man lydisolere trenger man mer masse, som for eksempel gipsplater. Så det vil nok funke litt med skum, men ikke forvent at all lyd blir borte. Hvis du skal lime de til taket så er det et slit å få bort rester av skummet hvis du skal ta de ned igjen, så ikke bruk mer lim enn nødvendig.
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av neiass Vis innlegg
Skumplater fungerer veldig bra for å dempe klang i rommet ja, men skal man lydisolere trenger man mer masse, som for eksempel gipsplater. Så det vil nok funke litt med skum, men ikke forvent at all lyd blir borte. Hvis du skal lime de til taket så er det et slit å få bort rester av skummet hvis du skal ta de ned igjen, så ikke bruk mer lim enn nødvendig.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte å gå for dobbeltsidig tape/velcro som ikke skader vegger ala. 3M Command Strips
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
https://www.avshop.no/hunton-fermace...-p/c/p10520184

De var ikke gale i pris. men spørs om du vil ha skruehull i taket. Eventuelt så får du bare gjøre skikkelig arbeid så syntes de ikke
Jeg ville ha lagt et lag med lyd absorberende matte mellom taket og skumplatene, det for du kjøp på alle steder som selger bilstereo o.l. Den lyd absorberende matten vil ta mesteparten av støyen som kommer gjennom gulvet, mens skumplatene vil ta klangen i rommet, samt at skumplatene ser, i værtfall etter min meing tildels penere ut enn lyd absorberende mattene gjør.
Har kjøpt selv fra eBay. Ikke anbefalt. Tynne som f. De jeg fikk kunne sammenliknes med et dusj håndkle i tykkelse. Kvaliteten er også noe dritt.

Om ønskelig kan jeg legge ved et bilde i kveld av de jeg fikk.
Sist endret av FreeMyKiwi; 22. august 2018 kl. 08:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du nevner at du ikke forventer mirakler, og det er ok. Da kan det kanskje hjelpe med noen plater her og der.

Må bare nevne at lydisolering er ekstremt vanskelig og dyrt. Lyden går i vegger og tak om hverandre. Jeg forsøkte å lydisolere en eldre leilighet i blokk og brukte tusenvis av kroner med absolut null effekt.
Source har helt rett i at lydisolering i ettertid kan bli dyrt. Det er derimot ikke vanskelig, men lydisolering er en ommfattende jobb og beste løsning ville vært nedlekting av tak m/lydbøyle, 2 lag med gips, og fuging. Deretter sparkling og maling...

Du kan sette opp lydplater, men med mindre de dekker hele rommet (vegger og tak) er effekten nesten for liten, med tanke på at ditt ønske er å redusere lyden som går opp (lyden over deg og ned får du ikke gjort noe med uten å lekte ned tak og hele det stresset).

Du kan alltids sette opp noen lydplater nært lydanlegg eller hvor du forventer høyere stemmebruk en normalt. Du får redusert klangen noe så det hjelper mer enn å ha en naken vegg.

Vær obs på at dersom det er trevegger og trehimling(ditt tak) så vil bassen lett finne veien opp til 2.etasje uansett, med mindre du lydisolerer skikkelig.

Monter platene etter hvor lyden du vil dempe kommer fra og hvor lydbølgene vil sprette fram og tilbake.

Disse kan kanskje være aktuelle for deg.
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Du kan alltids sette opp noen lydplater nært lydanlegg eller hvor du forventer høyere stemmebruk en normalt. Du får redusert klangen noe så det hjelper mer enn å ha en naken vegg.

Vær obs på at dersom det er trevegger og trehimling(ditt tak) så vil bassen lett finne veien opp til 2.etasje uansett, med mindre du lydisolerer skikkelig.
Vis hele sitatet...
Målet er i grunn å få dempet støy som jeg selv lager når jeg sitter på PC'en min, oppover mot mine naboer. Dette betyr at jeg ønsker demping/litt isolering rundt PC'en. Den største støykilden er når jeg gjerne sitter på Discord og lignende, og vil ha klang fra stemmen min som kan være til sjenanse for de over meg, redusert. Bass er ikke noe problem, da jeg bruker hodetelefoner utenfor normal stilletid (Etter kl 22 hver kveld, stort sett).