Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3322
Har googlet litt rundt med har ikke funnet noe akkurat slik jeg tenker. Er på jakt etter en garasje åpner som åpner garasjen når bilen er x antall meter fra. Tenker den da vil virke litt som en bompengebrikke. Og åpner når den kjenner igjen brikken. Er dette mulig ? Vet at gsm- åpnet er en mulighet. Utstyret skal kobles på en eksisterende garasjeport.

Takk på forhånd!
Få tak i en leser til bombrikken?
Må det være slik at kun din bil kommer inn eller alle som kjører mot?

Hva med ANPR?
Det må være slik at den kun slipper inn biler som har brikke fra systemet. Så kun de jeg vekger å gi ut brikke til.

ANPR blir vell i dyreste laget ?
Sist endret av Ayaycaptain; 11. juli 2015 kl. 10:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva med noe bluetooth-basert? Om du alt har noe bluetooth-basert handsfree-system el. i bilen så kan du jo muligens parre med det for å identifisere bilen.
Det kunne kanskje funket.. Men alle bilene har ikke tilgang på bluetooth.. Dessverre! Men godt forslag.. Går jo ann at noen bruker det og resten portåpner !
Hva med RFID? F.eks denne UHF RFID sensoren skal ha en rekkevidde på 5 meter.

Edit: Denne skal visst ha en rekkevidde på 10-60 meter, og parkeringsanlegg er spesifikt nevnt som et bruksområde.
Sist endret av steili; 11. juli 2015 kl. 11:51.
Det er flere problemere med tanke på den praktiske bruken her.
Men uansett jeg greide å søke opp noe for deg.
http://prntscr.com/7rekf4
fra https://community.smartthings.com/t/...oaches/12682/4

Fortell hvordan det går
Noen mulighet til å få laget en leser, som leser bombrikker, til en OK pris?

De fleste idag har jo en bombrikke så.
Så lenge det ikkje finnes en ferdig løsning for dette formålet, som er plug-n-play. Så kreves det en del elektro(nikk) og muligens programmerings kunnskaper fra TS for å sette dette opp, da TS må lage systemet selv.

En måte å gjøre dette på er å sette en RFID brikke i hver bil som skal ha tilgang til garasjen også lage en enkel elektronisk krets med RFID leser som styret et rele/kontaktor som igjen aktiverer motoren på garasjeporten. Men et problem med denne løsningen er at garasjeporten vil stå åpen så lenge bilen er i nærheten, man kan selvsagt sette en tidsinterval at garasjeporten lukkes etter X sekunder. Men da må garasjeporten åpnes manuelt fra innsiden, så fremt vi ikkje snakker om en stor garasje som er større en rekkevidden til RFID leseren.

For å løse dette så kan man lage et system som måler avstanden til bilen foran porten, slik at hvis det kommer en bil med riktig RFID brikke og bilen er nærmere enn 2 meter fra porten så åpnes den. Samme på innsiden, slik at når man starter bilen og kjører frem mot porten så åpnes den.

Men som nevt så kreves det nok litt elektronikk og programmeringskunnskaper for å løse dette.
Ser du spør etter en helautomatisk åpner. Hvis du firer litt på kravene og godtar en fjernstyring hvor du riktignok må trykke på en knapp så har DX fjernstyringer med sender og mottaker til drøye kr 50,- http://www.dx.com/c/electrical-tools...-receivers-475
Har selv montert en sånn billig Kina styring på min garasjeport og har virkelig stor glede av denne! Jeg kjøpte en versjon som kostet rundt kr 75,- og den gjør jobben meget bra! Har en rekkevidde på 50 meter og det betyr at garasjeporten rekker å gå helt opp før jeg er framme!
Med en lokal styring basert på føler rett ved porten må du jo vente på at porten skal åpnes hvis den er vanlig treg..

Glemte det i svaret mitt, men selve senderen er en liten hendig brikke som henger på nøkkelknippet og er utstyrt med to knapper, ingen antenne. De to knappene kan, avhengig av automatikken styre to forskjellige hendelser. Siden jeg kun har bruk for EN kanal har jeg parallellkoblet utgangene sånn at det er likegyldig hvilken av knappene jeg trykker på.
Sist endret av woff; 11. juli 2015 kl. 14:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har allerede åpnet med kun knapp.. Ser ut til at dette blir litt for komplisert for det det er verdt, hehe. Går for en gsm åpner. takk for alle gode forslag og hjelp! Ha en fortsatt fin sommer
2 av 2 garasjeporter jeg har sett har kontaktinngang for ekstern bryter/rele/mottaker. Denne bruker jeg bl.a. til å åpne med kodepanel og releboks som styres via hjemmeautomasjon og mobil.

Dette kan være et steg i riktig retning. Ellers er det jo RFID type "keyless go" på biler du er på utkikk etter. Bare vet ikke hva teknologien heter, men det kan se ut som Active RFID går igjen.
Sist endret av wanna-b; 13. juli 2015 kl. 19:37.