Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 10009
Hei, skal lage meg en gokart, og har bestemt meg for å bruke denne motoren:
http://www.jula.no/motor-196cm-725017

Ville sentrifugalclutch/slurreclutchen fra en moped fungere på denne motoren, selv om det er en gressklippermotor?
Ganske vanskelig å bygge en gokart som vil fungere bra med denne motoren med tanke på at den bare har 5 hester ved 3600 o/m. Det er også problematisk med tanke på at du må har noe giring, hvis du da velger å bruke sentrifugeclutch fra en krakk evt. med variator og gir fra samme modell kreves det mye arbeid for at alt skal fungere.

Ville anbefale å bruke en 125 totakt motor fra en crosser el. da disse har effekten man er ute etter i en gokart både med tanke på at de har i overkant av 30 hester på hjulet, sekvensiell kasse, vanlig clutch og kjededrift integrert i en enhet. Det vil koste litt ekstra men du slipper problemer med å finne og tilpasse kraftoverføring fra motor til hjul
Trådstarter
4 0
Sitat av Muller420 Vis innlegg
Ganske vanskelig å bygge en gokart som vil fungere bra med denne motoren med tanke på at den bare har 5 hester ved 3600 o/m. Det er også problematisk med tanke på at du må har noe giring, hvis du da velger å bruke sentrifugeclutch fra en krakk evt. med variator og gir fra samme modell kreves det mye arbeid for at alt skal fungere.

Ville anbefale å bruke en 125 totakt motor fra en crosser el. da disse har effekten man er ute etter i en gokart både med tanke på at de har i overkant av 30 hester på hjulet, sekvensiell kasse, vanlig clutch og kjededrift integrert i en enhet. Det vil koste litt ekstra men du slipper problemer med å finne og tilpasse kraftoverføring fra motor til hjul
Vis hele sitatet...
Har lett litt rundt etter crossmotor, men finner ingenting. Tenkte på å droppe sentrifugalclutch, og bare sette drift direkte på akslingen.

Tror jeg har funnet en ramme: http://www.gratisannonsernorge.com/a...rt-rammechassi
Hvordan ville denne fungert? Er 19 år, eller er denne rammen for barn?
Sist endret av Kriss94; 11. mars 2014 kl. 23:24.
Er uenig med muller. Den der motoren er perfekt til å bruke i et cross-cart bygg, siden akselen ut fra motoren er horisontal så kan du bare koble den rett sentrifugalclutchen og på drivakselen. Og en sentrifugalclutch er både det enkleste og beste å bruke. Viss du setter drift direkte på akslingen så vil jo hjulene gå rundt sålenge det er turtall på motoren.

Har selv laget go-cart med en gammel gressklipper motor på 3,5 hester med vertikal aksel ut fra motoren. Det var mye arbeid for å snu det slik at man kunne koble det på driv akselen, mye mer arbeid og vanskeligere å få til. Jeg brukte et vinkel drev imellom som da fungerte ganske bra. Det blir ikke så veldig mye fart med en slik motor du har sett på men det blir ikke så vanskelig å bygge. En crosser motor blir mye mer arbeid å få til, blant annet med giring, clutching osv. En annen ting er at alt skal tåle det, en 125 to-takt har vell rundt 40 hestekrefter som er blir mye belastning på chassiet, drivakselen osv. Det chassiet du har sett på er ihvertfall ikke noe å anbefale å sette crosser motor i.
Sist endret av maniiac; 11. mars 2014 kl. 23:33.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Rammen ser OK ut, er den for liten er det bare å modifisere setefeste, slik at det er lenger bak.

Modifiseringer må du uansett regne med, da motoren ikke er plug & play på ramma, samt du må lage driv-verket selv.

De fleste gokarter jeg har sett bruker som oftest Honda GX 160(eller tilsvarende) Denne har også 5hk ved 3600rpm

Giring trengs egentlig ikke på denne typen motor, da en turtalls-sperre slår inn, du vil uansett ikke ligge å tyne den på sperra. Husk at du ikke får allverdens med fart, men mer enn nok som er "ufarlig"
Sist endret av Fleff; 11. mars 2014 kl. 23:31.
Trådstarter
4 0
Takk så lang med seriøse svar.

Btw, så at de selger brukte rammer her:http://www.karting.no/hXGXzS3dzSWZ.12.idium

Har sendt mail og spurt om dem, men hvis de ikke fungerer, hvilke andre steder selger enkle gokart rammer. Er ikke interresert i masse deksler, skal bare ha en vanlig ramme for voksne.

Lurer også på om noen kan vise meg til en passende sentrifugalclutch for denne motoren
Sist endret av Kriss94; 12. mars 2014 kl. 01:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Må sig meg enig med Muller her da det faktisk er slik at en crossermotor er lettere å montere da motor, clutch og gir er i samme pakke. Jeg vet ikke med deg Kriss men jeg vet at jeg ville blitt meget lei å putre rundt i 40-50 med laber akselerasjon og ellers ganske slapp ytelse, med 40 hester på veiva går det fort og man kan ha det virkelig morro, ville ikke investert tid, penger og arbeid i et prosjekt som ikke var verdt det, noe jeg ikke mener det vil bli hvis du ender opp med 5 hester.
Med et dugelig sveiseapperat og gode sveisekunnskaper er det jo ikke allverden å putte inn en cross-motor da :P
100 ganger mer morro er det og Sveise motorfester, tilpasse så svanehalsen og endestussen har plass, dra rett og slett et rør vennrett ved siden av deg på høyresiden som du sveiser tynt rørstykka opp loddrett så du kan sitte å nappe den i gir. Clutchen er ikke umulig å feste på rattet i og med at du ikke får noe særlig rattutslag på en gocart ramme uansett
Bremsen-slangen og Gasswiren forlenger du, slik at det blir mulig å feste disse på pedalene

En enkel og grei metode, som er fullstendig gjennomførbar!