Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1751
Hei

Ønsker å kjøpe meg et simkort for å kunne få et "kulere" telefonnummer.
Er det noen ulemper ved å kjøpe dette av en ukjent gjennom nettet?
Altså, du kan jo bli lurt, men hvis ikke er det ikke store ulempene.
Ulempen er at mange kan ringe feil hvis den som selger har bruke det til noe spess.
Ulempen er at du kaster bort penger på et nummer som ingen bryr seg om at du har. Folk lagrer nummeret ditt én gang og ser aldri på det igjen, så hva er vitsen?
Gradbøyd
Trådstarter
Ser poenget, mentalmelt.

Men hvis vi ser bort ifra at jeg ønsker dette "kule nummeret" for noen annen årsak enn å tilfredsstille mitt eget barnslige behov, så stilte jeg spørsmålet fordi jeg lurte på om det var noen åpenbare, sikkerhetsmessige grunner til å ikke kjøpe det privat.
Skjønner. Vel, du kan ihvertfall lett bli lurt, som allerede påpekt. Det er jo ikke gitt at nummeret er ditt bare fordi du har SIM-kortet heller. Hvis nummeret er registrert på en annen, så kan kortet bli sperret når som helst. Du får sørge for at du faktisk kjøper nummeret, og ikke bare et fysisk kort.

Nå du først har fått nummeret omregistrert til deg, så kan du jo bare bestille et nytt kort, hvis du vil være sikker på at det ikke ligger noe uønsket på selve kortet.
Sist endret av mentalmelt; 21. august 2018 kl. 22:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gradbøyd
Trådstarter
Jeg ser at selgeren har originalemballasjen (konvolutten) med kort og sim-nummer, fra teleselskapet. Kortet er ikke aktivert (dvs ubrukt?) - vil dette gjøre kjøpet mer troverdig ifht at dette ikke er en scam?
Sorry for tåplige spørsmål, men dette er et emne jeg kan fint lite om.
Det kan vel virke litt betryggende, men i praksis utgjør det fint lite forskjell.

Jeg ville heller sett på score/reviews som selgeren har, og vurdert troverdigheten utifra det.
Det blir jo dyrere å ringe til deg hvis det er utenlandsk.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det blir jo dyrere å ringe til deg hvis det er utenlandsk.
Vis hele sitatet...
Men så blir han jo mer "stealth".
Du kan også kjøpe gull og sølvnummer direkte fra teleoperatører dersom du ønsker å ha litt mer sikkerhet ved handelen.

På finn.no bruker du også trygg handel, nummeret må ofte portes til ny operatør slik at du kan se at nummeret er overført før du godkjenner betalingen
Sist endret av random105675; 22. august 2018 kl. 08:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dawkins Vis innlegg
Jeg ser at selgeren har originalemballasjen (konvolutten) med kort og sim-nummer, fra teleselskapet. Kortet er ikke aktivert (dvs ubrukt?) - vil dette gjøre kjøpet mer troverdig ifht at dette ikke er en scam?
Sorry for tåplige spørsmål, men dette er et emne jeg kan fint lite om.
Vis hele sitatet...
Dette er helt irrelevant.

For det første, så kan telefonnummeret være registrert på et annet simkortnummer enn det du har sett bilde av.

For det andre, HVIS nummeret er registrert på det simkortet du har fått bildet av, kan han når som helst ta tilbake nummeret, før du står som juridisk eier av nummeret hos teleoperatør.

Det du bør gjøre, er å få signatur av selger på et papir, hvor det står at du skal ta over telefonnumer ******** feks den 1.09.18 kl 12:00. Deretter ringer du din teleoperatør, og får de til å registrere en portering over til din operatør, og gjøre en overdragelse til ditt navn på dette tidspunktet.

Den nye operatøren trenger da fullmakt fra både selger og kjøper.