Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2766
Ønsker tips om til en bra selvbygg terrengbil til en 10åring.

Må være batteridrevet(Nitro er for avansert for barn).

Holdbar, må tåle hard kjøring..

Kjent merke slikt at det er mulig å få kjøpt deler om noe måtte ryke...

Gutten liker å bygge/Skru selv
Kommer ann på budsjett. Det som kommer i kit er mer gøy men koster en del ekstra stort sett
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Med mindre du bygger selv er det lite som tåler hard kjøring.
Batteriteknologi har vist imponerende fremskritt fra da jeg var barn, Nitro er omtrent unødvendig og blir for spesielt interesserte men med det sagt er Li-Po batterier ikke noe å spøke med, lading bør foregå under oppsyn eller i sikre omgivelser. Dette er ikke noe du bare setter på lading og går i fra.

Ser ikke mye kit tilgjengelig for RC biler i overkommelig prisklasse, så denne er kanskje noe som kunne vært interessant?
Batteriene er Ni-Mh og er mer driftsikre enn Li-Po så lading er ikke like skummelt.
Sist endret av Dodecha; 29. april 2018 kl. 18:22.
Vet ikke hva du tenker prismessig, men billige er "bruk til du ødelegger, så kast", som liten hadde jeg et Tamyia byggesett som tjente meg godt, da den lokale RC-butikken lagerførte deler. Den var av 100% plast, så det ble noen ukentlige besøk. Se etter en med ramme og støtdempertårn av metall, så holder det litt lenger.

Har du en lokal RC-sjappe hadde jeg dratt innom eller ringt, fint å ha deler tilgjengelig uten å måtte gå på nett. Anbefaler virkelig byggesett over ferdigmonterte, da får du med god manual for å bygge, og utskift av deler blir kjempelett senere. Traxxas har eventult mye aftermarket deler tilgjengelig, men er ferdigbygde.

LiPo batterier kan forøvrig være litt skumle. I så fall burde han ha en dum smartlader hvor det ikke er noen instillinger å tukle med. Men de er uendelig mye bedre enn NiMh batterier hvor du mister toppeffekt etter et par gasspådrag, og de lader fortere. Lad batteriene på en tallerken, og følg med på temperaturen, så går det bra.
Flammesikker pose og betongulv er tingen når man skal lade lipo...
Sitat av Solarfields Vis innlegg
Ønsker tips om til en bra selvbygg terrengbil til en 10åring.

Må være batteridrevet(Nitro er for avansert for barn).

Holdbar, må tåle hard kjøring..

Kjent merke slikt at det er mulig å få kjøpt deler om noe måtte ryke...

Gutten liker å bygge/Skru selv
Vis hele sitatet...
Er lite og velge i og du sier heller ikke hva du ønsker.
Kan anbefale deg denne her Vltoys 979b 1.18 Scale Lipo battery 7.4 1500mah og en 540 motor. står oppført til 70km men den gjør nesten 60kmh orginalt da jeg sjekket min.
tåler masse hard kjøring og deler vil du altid få taki til denne. du kan også skru og bytte ut mottaker regulator og servo so du kan optimalisere den mere for ditt bruk.

her er en link til siden kjøp den fra Ebay
https://www.ebay.com/itm/Super-WLtoy...72.m2749.l2649

Du finner ikke noe i norge til denne prisen ville heller ventet 10 dager mere og fått noe skikkelig som guttungen og du er fornøyd med.




Lipo batterier er ikke skumle. har drevet med RC i 30 år.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Abandoned Norway Vis innlegg

Lipo batterier er ikke skumle. har drevet med RC i 30 år.
Vis hele sitatet...
Da har du ikke sett hva rasen vår er i stand til å gjøre i uvitenhetens navn. LiPo er helt fint når de brukes og lades rett, men folk er kjent til å ta snarveier og vips er man i gang.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Da har du ikke sett hva rasen vår er i stand til å gjøre i uvitenhetens navn. LiPo er helt fint når de brukes og lades rett, men folk er kjent til å ta snarveier og vips er man i gang.
Vis hele sitatet...
Rasen deres er som natt og dag i forhold til den jeg annbefalte du kan ikke forsvare den..
Wltoys a959b er et Monster du kan oppgradere alt i alloy til en rimelig penge skru og mekke. Rasen deres er gutte tass i forhold. den gjør nemlig ikke 35kmh bilen er mindre fysisk vis du ser på Spec . liten 380 motor og ni-mh batteri på 1100mah er jo latterlig. de kunne i det minste brukt 2 li ion 3.7v batteri tilnærmet lipo som mange produsenter også gjør.

Du kan heller ikke ta "snarveier" med lipo lading. lipo er kommet for og bli .
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Beklager om jeg ikke var spesifikk nok, jeg snakket om vår biologiske rase, mennesker.
En ungdom i 14 års alderen kunne kanskje ha hatt beistet av en bil du linket til. men en 10 åring er for ung, i mine øyne, til å ha ansvar over. 60kmh er farlig, bilen er potensielt et dødelig prosjektil i den farten.

Igjen misforstår du, selvfølgelig er Li-Po kommet for å bli, men ikke til bruk av 10 åringer. Det er nettopp om man tar snarveier i ladingen at farlige situasjoner oppstår.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Beklager om jeg ikke var spesifikk nok, jeg snakket om vår biologiske rase, mennesker.
En ungdom i 14 års alderen kunne kanskje ha hatt beistet av en bil du linket til. men en 10 åring er for ung, i mine øyne, til å ha ansvar over. 60kmh er farlig, bilen er potensielt et dødelig prosjektil i den farten.

Er helt uening med hva du sier her. 60kmh og dødlig prosjektil dette blir litt for dumt og henvise til. Vi snakker om en guttunge med pappa som ønsker og starte med rc hobby . Du anbefaler en mye simplere bil til en langt dyrere pris og med minimale option parts muligheter. A979B er laget for å opgradere til en enda mere værsting da du får alt du måtte ønske deg til denne bilen av tuning parts dette er en bil du kan ha det morro med i mange år.

Håper Pappa tar til fornuft og går for A979b så han ikke vil angre seg i ettertid.

Her er en video link https://www.youtube.com/watch?v=fLfnUIX-bAs




Igjen misforstår du, selvfølgelig er Li-Po kommet for å bli, men ikke til bruk av 10 åringer. Det er nettopp om man tar snarveier i ladingen at farlige situasjoner oppstår.
Vis hele sitatet...
Det du sier er helt feil. er masse leker for unger i dag de har puttet lipo inni . Kan du fortelle meg ossen du tar "snarveier" med lading ?
du stigmatiserer lipo til og være farlig!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Abandoned Norway Vis innlegg
Det du sier er helt feil. er masse leker for unger i dag de har puttet lipo inni . Kan du fortelle meg ossen du tar "snarveier" med lading ?
du stigmatiserer lipo til og være farlig!
Vis hele sitatet...
LiPo er farleg. Spesielt når du tar cellene ut og lader dei utanfor apparatet, og cellene er laga for svært høge straumar. Det er regelmessig mediesaker om lipo som har tatt fyr. Omtrent alle som diller med det anbefaler brannsikker pose til lading.

Voksne har andre forutsetninger enn unger til å handtere risiko. LiPo er ikkje nødvendigvis noko tiåringer bør lade på eigen hand.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Abandoned Norway Vis innlegg
Det du sier er helt feil. er masse leker for unger i dag de har puttet lipo inni . Kan du fortelle meg ossen du tar "snarveier" med lading ?
du stigmatiserer lipo til og være farlig!
Vis hele sitatet...
Det er ingen leker for barn som har Li-Po, RC modeller er ikke leker, de er komplekse maskiner som bør tas vare på og kan være farlige om ikke brukt rett.
Ja man kan ta snarveier I ladingen som er farlig. Man kan hurtiglade Li-Po batterier som ikke har rett C (discharge rating), om man dropper balansering av cellene nå og da kan man være uheldig og overbelaste en celle som kan føre til brann.

Det er jo en grunn til at man skal lese og forstå bruken av Li-Po før man setter i gang med denne hobbyen.