Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 6949
Hei,

Vi har kommet til 2018 og jeg vurderer sterkt å kjøpe meg et lesebrett.
Noen som har noen erfaringer med dette?

Har ikke budsjett, kan greit kjøpe Amazon til Oasis til 3000,- hvis det er sykt bra. Men er jo greit å spare penger hvis det faktisk ikke er hvert det.

Lurer også på hvordan det er med å få tilgang til bøker på norsk når man leser på e-readers. I tillegg, kan man legge inn bøker i formater som .epub og .mobi eller MÅ alt kjøpes fra Amazon books?
Alt av filer kan konverteres med en app som heter Calibre, så hvilket økosystem du går for er hipp som happ. Ville utvilsomt gått for en Kobo med oransje belysning da Kindle Paperwhite har et irriterende, blått lys som fort blir slitsomt for øynene når det er mørkt. Det er heller ikke mulig å skru bakbelysningen eller enheten totalt av, noe jeg ser på som planlagt foreldelse av verste sort. Når det er sagt har Kindle-en et ganske ålreit brukergrensesnitt med gode notat- og markeringsfunksjoner.
Sitat av tihihihi Vis innlegg
Alt av filer kan konverteres med en app som heter Calibre, så hvilket økosystem du går for er hipp som happ. Ville utvilsomt gått for en Kobo med oransje belysning da Kindle Paperwhite har et irriterende, blått lys som fort blir slitsomt for øynene når det er mørkt. Det er heller ikke mulig å skru bakbelysningen eller enheten totalt av, noe jeg ser på som planlagt foreldelse av verste sort. Når det er sagt har Kindle-en et ganske ålreit brukergrensesnitt med gode notat- og markeringsfunksjoner.
Vis hele sitatet...
Er det noen kindle's som ikke har blått lys? Mener jeg husker at det var noen som var bedre for øynene.
Har aldri kjøpt noe fra Kobo, høres litt skummelt ut å kjøpe fra de når jeg vet at Amazon er så store som de er.
Tror heller ikke at jeg kommer til å lese i mørket. Har aldri sett grunnen til å gjøre dette, mener du å lese før du legger deg mens lyset er av?

Hva er dumt med at en kindle aldri kan skrus av? Er det ikke slik at det er "blekk" som står stille? Også kommer det reklame når den ikke er i bruk?

Liker muligheter for notater, markeringsfunksjoner og kanskje mulighet til å søke opp ord på wikipedia eller noe lignende.
Kjøpte min "Amazon Kindle Paperwhite 2015 WiFi" i 2015, og angrer ikke et sekund på dette.. Gikk fra å ha lest 0 bøker frivillig til å lese daglig.
Batteriet varer i gjerne en måned med daglig bruk. Er ikke helt enig i de punktene tihihihi trekker frem agnående skjermen, belysningen er jo justerbar? Ser ikke hvorfor lyset på skjermen skal kunne skrues helt av, men man kan justere det til et ekstremt lavt nivå.
Det er også mulig å slå den av, men er liten grunn da skjermen viser statisk bilde uten å trekke strøm.

Wikipedia, ordbok og oversettelse er også veldig bra utført i Kindle. Er også veldig bra med direkte tilgang til Amazon sitt bibliotek av bøker, og man kan få gratis Sample på stort sett alt, som gjør valget av nye bøker mye greiere.

Vet lite om de alternative lesebrettene der ute, men jeg ser på Kindle som et trygt valgt
Sitat av MaterialLite Vis innlegg
Er også veldig bra med direkte tilgang til Amazon sitt bibliotek av bøker, og man kan få gratis Sample på stort sett alt, som gjør valget av nye bøker mye greiere.
Vis hele sitatet...
Har du prøvd å importere bøker som du tilfeldigvis har på PCen din eller har du kjøpt alt fra Amazon? Lurer bare på om det går fint å overføre.
Ikke noe problem å overføre. Man kan plugge den rett inn i PCen, og den dukker opp som en minnepenn.. Så man kan laste ned fra alternative kilder, og hive de rett inn uten problem.
Sitat av MaterialLite Vis innlegg
Ikke noe problem å overføre. Man kan plugge den rett inn i PCen, og den dukker opp som en minnepenn.. Så man kan laste ned fra alternative kilder, og hive de rett inn uten problem.
Vis hele sitatet...
Supert, vet du om et sted jeg kan skaffe bøker på norsk?
Kindle. Oasis er fin, men for meg var den ikke verd prisen. Har nå en PW, lyset er ikke skarpt /irriterende imo og det kan slås helt av om en vil. Ser ingen grunn til å gå for noe annet enn paperwhite, beste kjøp på lenge!
Driver og tenker på lesebrett selv for tiden. Fant denne testen fra april i fjor, vet ikke hvor mye som evt har skjedd på lesebrettfronten siden da:

https://www.tek.no/artikler/test-lesebrett/379245

På meg virker det som om det kan bli forholdsvis komplisert å bruke Kindle hvis man ønsker å kjøpe norske bøker. Vet ikke hvilke erfaringer folk har gjort seg rundt dette.

Edit:
Ser i kommentarfeltet til den artikkelen at folk skriver at det ikke er noe problem å kjøpe og lese norske bøker på Kindle:

"De fleste seriøse ebokforhandlere i Norge tilbyr direktesending av bøker til Amazon-kontoen din. Mao, ikke noe problem så lenge du har tillatt avsenderadressen først."
Sist endret av 9ppel; 24. januar 2018 kl. 09:45.
Jeg hsr ingen problem med norske kjøp sendt til kindle, ihvertfall. Men keg foretrekker også engelsk så det er ikke så mange tilfeller jeg har trengt å ta norske butikker i bruk.
Kindle er genialt. Veldig enkelt å sende bøker til de. Jeg sender de bare til Kindle epost adressen min, så blir de overført via wifi på minutter.
Eg vil òg skryte av Kindle. Overraskande enkelt å massemaile alt frå piratbiblioteket over, og godt utval om du vel å bruke pengar hjå Amazon i staden. Det negative er at pdf-støtta er så-som-så, og at epostkonverteringa av pdf ofte går skeis...
Er også fornøyd med paperwhite. Man kan skru av bakgrunnslyset ja, og synes ikke det er særlig plagsomt på natten. Det er ikke det famøse blå lyset som gjør at du ikke får sove, det kan sammenlignes med å bruke et leselys. Men det hadde kanskje vært bedre med en enda varmere farge på lyset.

Pleier å skaffe lærebøker på pdf og kjøper derfor ikke pensum lenger. Men hvis uttrykk osv er i margen, ødelegger det formatet litt og du ender opp med veldig liten skrift. Det løser jeg ved å lese i landskapsmodus.

Du kan også fjerne reklamen hvis du vil, google it.
Sitat av snegler Vis innlegg
Eg vil òg skryte av Kindle. Overraskande enkelt å massemaile alt frå piratbiblioteket over, og godt utval om du vel å bruke pengar hjå Amazon i staden. Det negative er at pdf-støtta er så-som-så, og at epostkonverteringa av pdf ofte går skeis...
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det man velger hvilken bok man skal lese?

Er de som "filutforsker" på windows med masse mapper. Eller er det mer sånn netflix med masse fine thumbnails med coverene til bøkene og sånt? Prefererer helst den sist nevnte.
Sitat av Shredded Vis innlegg
Hvorfor er det man velger hvilken bok man skal lese?

Er de som "filutforsker" på windows med masse mapper. Eller er det mer sånn netflix med masse fine thumbnails med coverene til bøkene og sånt? Prefererer helst den sist nevnte.
Vis hele sitatet...
Du har begge deler, men det er ikke like bra UI som Netflix, nei. Og husk at det er litt lag i alt du gjør, ettersom blekket må flytte på seg. Selv foretrekker jeg å lage min egen mappestruktur og navigere rett i filstrukturen. Hele poenget med Kindle er vel selve lesingen, ikke å navigere rundt i en liste over bøkene du har lagt inn.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Drar opp en gammel tråd, men skal ut å reise og vurderer å skaffe meg en Kindle(eller noe lignende). Ser ut som flest anbefaler kindle her hvertfall.


Sitat av snegler Vis innlegg
Eg vil òg skryte av Kindle. Overraskande enkelt å massemaile alt frå piratbiblioteket over, og godt utval om du vel å bruke pengar hjå Amazon i staden. Det negative er at pdf-støtta er så-som-så, og at epostkonverteringa av pdf ofte går skeis...
Vis hele sitatet...
Jeg ser at Snegler sier at pdf konverteringa er dårlig, går det ann å kanskje bruke et annet program/nettside til å gjøre dette som er bedre?

Og hvordan funker det med å laste ned piratbøker og laste over? Noen som har erfaring med det?
Sitat av dinosauren Vis innlegg
Drar opp en gammel tråd, men skal ut å reise og vurderer å skaffe meg en Kindle(eller noe lignende). Ser ut som flest anbefaler kindle her hvertfall.




Jeg ser at Snegler sier at pdf konverteringa er dårlig, går det ann å kanskje bruke et annet program/nettside til å gjøre dette som er bedre?

Og hvordan funker det med å laste ned piratbøker og laste over? Noen som har erfaring med det?
Vis hele sitatet...
Bruk Calibre til konvertering, og send til kindle-eposten. Tar ti min å sette seg inn i korleis det funker, og deretter går det som ein leik. Stort sett ingen skilnad i om du les ei kjøpt eller kopiert bok...
Det funker veldig fint å overføre "piratbøker". Du ender opp med akkurat samme filen som ved kjøp. Som jeg nevnte over; Du sender bare .mobi filen over via epost.
+1 for Kindle.
Jeg har Kindle nå, hadde Kobo før (som jeg klarte å ødelegg). Mye mer fornøyd med Kindle generelt. Min kan jeg hvertfall skru skjermlyset helt av på.
Endte opp med å bestille en Kindle rett etter jeg skrev her. Kosta bare 1200 så kjørte på. Får eksperimentere litt med den når den kommer