Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 3442
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...n-6738986.html

Kort fortalt: endel av de som jobber med Irans atomprogram har iløpet av de siste åra blitt drept på en slik spektakulær måte at kollegene deres sannsynligvis føler endel angst for fremtiden. En har ikke tatt noen gjerningsmenn, men det er ingen tvil om at disse angrepene gagner Israel/USAs interesser. Om vi reint hypotetisk sier at det er USA som står bak disse angrepene, hva mener dere da om det? Er det riktig å likvidere folk som jobber med å utvikle kjernekraft for det ustabile iranske regimet?

Jeg tror det er bedre å ta livet av et par atomforskere nå enn å invadere landet senere, og jeg tror maktbalansen i Midt-Østen ville blitt svært ujevn om Iran plutselig fikk tak i atomvåpen. Det passer ikke godt med i den suppa som kommer til å være der de neste årene med regimeskifter i flere land. Samtidig er det ingen tvil om at disse terrorangrepene er ulovlige.
Sosietær maniker
Hvis de ikke hadde vært der i 53, så hadde kanskje ikke behovet oppstått. Hadde de spart seg for de 70 andre inngrepene i andre lands affærer, inkludert 30 bombinger og 50 statskupp, så tror jeg ikke noen hadde vært så himla gira på atomvåpen, jeg. Men siden du spør; Ja, noen få liv er lite mot flere hundre tusen. Det er vel ikke funnet noe bevis for at de har atomvåpenprogrammer?
Sist endret av SleekMinister; 11. januar 2012 kl. 18:49.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Hvis de ikke hadde vært der i 53, så hadde kanskje ikke behovet oppstått. Hadde de spart seg for de 70 andre inngrepene i andre lands affærer, inkludert 30 bombinger og 50 statskupp, så tror jeg ikke noen hadde vært så himla gira på atomvåpen, jeg.
Vis hele sitatet...
Irrelevant.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Men siden du spør; Ja, noen få liv er lite mot flere hundre tusen. Det er vel ikke funnet noe bevis for at de har atomvåpenprogrammer?
Vis hele sitatet...
Jo, det har blitt funnet bevis på at de har det.
In November of 2011 the IAEA released a report[234] stating inspectors had found credible evidence that Iran had been conducting experiments aimed at designing a nuclear bomb until 2003, and research may have continued on a lower rate since that time.[235] IAEA Director Yukiya Amano said evidence gathered by the agency "indicates that Iran has carried out activities relevant to the development of a nuclear explosive device."[236]
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Iran_nu...11_IAEA_report
Sist endret av Stratops; 11. januar 2012 kl. 20:04.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jo, det har blitt funnet bevis på at de har det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Iran_nu...11_IAEA_report
Vis hele sitatet...
..og hvor har man har hørt den der før mon tro....
Jeg mener det er klart å bedre å ta livet av en par forskere enn eventuelt måtte gå til konvensjonell krig mot Iran, en krig mot Iran vil smake surt.
Men noe må vi gjøre, konsekvensene av at Iran får atomvåpen er ikke tolererbare for noen uten om Iran. Spørsmålet er bare hvor mye vi kan gjøre få utrettet uten å faktisk gå inn å gruse alle 80 anleggene som brukes i atomprogrammet til Iran.
Jeg frykter at det ikke er altfor mye.
Det er nok Israel og USA som driver med sin fredsbevarende mord.
Sitat av somnium Vis innlegg
..og hvor har man har hørt den der før mon tro....
Vis hele sitatet...
Det fantes ingen beviser for atomvåpen i Irak slik som de en nå har for Iran. Det var heller ikke hovedsakelig atomvåpen man gikk inn i Irak for. På 80-tallet gasset Saddam Hussein kurdere med kjemiske våpen. De hevdet at de hadde avsluttet sitt arbeid med kjemiske våpen, og det viste seg i etterkant å være riktig. Men de fant kjemiske våpen i Irak (som regnes som masseødeleggelsesvåpen). Det er en myte at Irak ikke hadde masseødeleggelsesvåpen. Greia var at de ikke hadde de våpnene man fryktet de hadde.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Irrelevant.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det irrelevant? Det viser en modus operandi som samsvarer med det som skjer i Iran nå.
Sitat av InTrance Vis innlegg
Jeg mener det er klart å bedre å ta livet av en par forskere enn eventuelt måtte gå til konvensjonell krig mot Iran, en krig mot Iran vil smake surt.
Men noe må vi gjøre, konsekvensene av at Iran får atomvåpen er ikke tolererbare for noen uten om Iran. Spørsmålet er bare hvor mye vi kan gjøre få utrettet uten å faktisk gå inn å gruse alle 80 anleggene som brukes i atomprogrammet til Iran.
Jeg frykter at det ikke er altfor mye.
Vis hele sitatet...
Hva har Iran noen gang gjort mot noen? Når det gjelder atomvåpen, så er jeg veldig i mot at man ennå holder slike våpen. Men all den tid det er slik, så lurer jeg på hvordan enkeltstater kan tillate seg å pålegge andre nasjoner slike forbud. Det er hykleri! Hvilken rett har USA, Israel m.f, til å nekte Iran våpen som de selv har?
Slike drap med motorsykkel er det først og fremst Mossad som er kjent for og ikke CIA.
Sitat av Mith Vis innlegg
Slike drap med motorsykkel er det først og fremst Mossad som er kjent for og ikke CIA.
Vis hele sitatet...
Har du kilder på det??
Ikke for hånden nei, men jeg vet de har brukt samme taktikk på 80tallet og etter at de fikk ny sjef, Tamir Pardo, i fjor så spekuleres det om de har de tatt opp igjen denne tradisjonen. Dette er vel det fjerde drapet siden han ble sjef som har skjedd på denne måten.

EDIT: jeg fant jeg fant http://www.jpost.com/International/A...R=R1&ID=232044 http://www.spiegel.de/international/...777899,00.html
Sist endret av Mith; 11. januar 2012 kl. 20:43.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Det er nok Israel og USA som driver med sin fredsbevarende mord.
Vis hele sitatet...
Som om Hamas er så mye bedre, de sender jo raketter inn i israel hele tida fordi de mener at landområdet tilhører dem. Har du hørt noe så idiotisk? Bare fordi jødene fikk et sted å være etter holocaust, skal palestinere ville drepe jødene? For en tankegang. Helt sjukt, rett og slett.

Forøvrig tilhører ikke landområdet noen av dem. Det er jo akkurat som å si at mount everest tilhører en gruppe mennesker, men det er jo tross alt "naturen" sin. Vi vet vel heller ikke med sikkerhet hvem som bodde i israel først, hvertfall ikke hvilke folkegrupper!

Hadde ikke palestina reagert så sterkt som de gjorde, ville det jo aldri blitt konflikter? Jeg forstår jo at muren israelerne bygde er på trynet, men dette burde blitt løst av verden utenfor. Det har jo dessverre vist seg å være vanskeligere enn man trodde.
Sist endret av Kusetjuv; 11. januar 2012 kl. 20:47.
Sitat av caperno Vis innlegg
Hva har Iran noen gang gjort mot noen? Når det gjelder atomvåpen, så er jeg veldig i mot at man ennå holder slike våpen. Men all den tid det er slik, så lurer jeg på hvordan enkeltstater kan tillate seg å pålegge andre nasjoner slike forbud. Det er hykleri! Hvilken rett har USA, Israel m.f, til å nekte Iran våpen som de selv har?
Vis hele sitatet...
Iran har ikke direkte angrepet noen nasjon på 300 år. Men de støtter terrorist organisasjoner som Hezbollah og Hamas.
Iran er også styrt av en prestestyre, dette er religiøse tullinger som plutselig kan få for seg at dommedag ikke er til å ungå, og at det er tid for den 12 profet å vende tilbake.

Samtidig så har Saudi-Arabia sagt at viss Iran skaffer seg atomvåpen, så vil de også.
http://www.cbsnews.com/8301-503543_1...90-503543.html

Atomvåpen i hendene på de mest fanatiske menneskene på planeten er noe vi bør prøve å unngå.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Som om Hamas er så mye bedre, de sender jo raketter inn i israel hele tida fordi de mener at landområdet tilhører dem. Har du hørt noe så idiotisk? Bare fordi jødene fikk et sted å være etter holocaust, skal palestinere ville drepe jødene? For en tankegang. Helt sjukt, rett og slett.
Vis hele sitatet...
Du har et veldig forenklet syn på Israel-Hamas konflikten, men dette er ikke tråden for å diskutere dette.

Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Forøvrig tilhører ikke landområdet noen av dem. Det er jo akkurat som å si at mount everest tilhører en gruppe mennesker, men det er jo tross alt "naturen" sin.
Vis hele sitatet...
Sognefjorden tilhører ikke Norge heller ikke sant?



Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Hadde ikke palestina reagert så sterkt som de gjorde, ville det jo aldri blitt konflikter? Jeg forstår jo at muren israelerne bygde er på trynet, men dette burde blitt løst av verden utenfor. Det har jo dessverre vist seg å være vanskeligere enn man trodde.
Vis hele sitatet...
Som sagt, du har et VELDIG forenklet syn på saken.
Sosietær maniker
Dødsralling fra "den tredje verden" er irrelevant? Er ikke bare nordmenn som reagerer på innvandrere. Rullebladet er blitt passe fillete etter Saddam og Ghaddafi.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det fantes ingen beviser for atomvåpen i Irak slik som de en nå har for Iran. Det var heller ikke hovedsakelig atomvåpen man gikk inn i Irak for. På 80-tallet gasset Saddam Hussein kurdere med kjemiske våpen. De hevdet at de hadde avsluttet sitt arbeid med kjemiske våpen, og det viste seg i etterkant å være riktig. Men de fant kjemiske våpen i Irak (som regnes som masseødeleggelsesvåpen). Det er en myte at Irak ikke hadde masseødeleggelsesvåpen. Greia var at de ikke hadde de våpnene man fryktet de hadde.
Vis hele sitatet...
Det var jo akkurat samme taktikk de brukte før krigen i Irak. Du har helt rett i at det ikke finnes bevis men de la fram "falske" bevis. Det var store nyhetsoppslag om at de lagde atomvåpen osv. dette husker du sikkert.

Stoler ikke en meter på USA når det kommer til utenrikspolitikk.
Sitat av caperno Vis innlegg
Hva har Iran noen gang gjort mot noen? Når det gjelder atomvåpen, så er jeg veldig i mot at man ennå holder slike våpen. Men all den tid det er slik, så lurer jeg på hvordan enkeltstater kan tillate seg å pålegge andre nasjoner slike forbud. Det er hykleri! Hvilken rett har USA, Israel m.f, til å nekte Iran våpen som de selv har?
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg.
Enda jeg forstår USA og Israel ikke ønsker Iran atomvåpen, har de da ingen rett til å nekte Iran dette, og regulere dem med sine regler og krav.

Hadde no vært ganske komiskt om Iran bestemte seg for å sende inspektører til USA for undersøke deres atomanlegg, tror ikke USA hadde likt det noe særlig.
Iran stod bak 9/11-angrepet!!!!!!! (Delvis anyway)

NEW YORK, Dec. 23, 2011 /PRNewswire-USNewswire/ -- A federal district court in Manhattan yesterday entered a historic ruling that reveals new facts about Iran's support of al Qaeda in the 9/11 attacks. U.S. District Judge George B. Daniels ruled yesterday that Iran and Hezbollah materially and directly supported al Qaeda in the September 11, 2001 attacks and are legally responsible for damages to hundreds of family members of 9/11 victims who are plaintiffs in the case.

Judge Daniels had announced his ruling in Havlish, et al. v. bin Laden, et al., in open court on Thursday, December 15, 2011, following a three-hour courtroom presentation by the families' attorneys. Judge Daniels entered a written Order of Judgment yesterday backed by 53 pages of detailed Findings of Fact and Conclusions of Law.

Fiona Havlish, whose husband Donald perished in the World Trade Center North Tower on 9/11 said, "This is a historic day. For ten years we've wanted the truth to be known about who was responsible for our losses. Now we have that answer."
Vis hele sitatet...
http://www.prnewswire.com/news-relea...136148008.html



PREPARE THE NUKES
Sist endret av 59635; 11. januar 2012 kl. 23:59.
Sitat av Stratops Vis innlegg
...
Jo, det har blitt funnet bevis på at de har det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Iran_nu...11_IAEA_report
Vis hele sitatet...
Nå er vel ikke IAEA et nøytralt uavhengig organ

"This report is unbalanced, unprofessional and prepared with a political motivation and under political pressure mostly by United States. This is a pity that this report has diverted from normal practice. Has IAEA found, after 4,000 inspection, mandate inspection, even one gram of material diverted to military purposes? Have the agency found any smoking gun? Therefore, it seems that we are seeing the same scenario of the Bush administration once again, but performed by the director general of IAEA. This is a very dangerous game."
- Ali Asghar Soltanieh


Sitat av InTrance Vis innlegg
Jeg mener det er klart å bedre å ta livet av en par forskere enn eventuelt måtte gå til konvensjonell krig mot Iran, en krig mot Iran vil smake surt.
Men noe må vi gjøre, konsekvensene av at Iran får atomvåpen er ikke tolererbare for noen uten om Iran. Spørsmålet er bare hvor mye vi kan gjøre få utrettet uten å faktisk gå inn å gruse alle 80 anleggene som brukes i atomprogrammet til Iran.
Jeg frykter at det ikke er altfor mye.
Vis hele sitatet...
Måtte gå til konvensjonell krig? Tror du virkelig Iran (Som i en eller annen form har eksistert som en nasjon i flere tusen år) vil gå direkte til angrep på sine naboland sekundet de får atomvåpen?

En undersøkelse gjort i midt-østen i starten av 2011 viste at flertallet mente at et Iran med atomvåpen vil føre til stabilitet i regionen.
Den samme undersøkelsen viste også at 90% av de spurte mente at USA og Israel var den største trusselen mot fred.

Som Ron Paul sa, de stoppet ikke Sovjet fra å få atomvåpen og Sovjet må da sies å ha vært en mye større trussel enn hva Iran er...

Sitat av Stratops Vis innlegg
Det fantes ingen beviser for atomvåpen i Irak slik som de en nå har for Iran. Det var heller ikke hovedsakelig atomvåpen man gikk inn i Irak for. På 80-tallet gasset Saddam Hussein kurdere med kjemiske våpen. De hevdet at de hadde avsluttet sitt arbeid med kjemiske våpen, og det viste seg i etterkant å være riktig. Men de fant kjemiske våpen i Irak (som regnes som masseødeleggelsesvåpen). Det er en myte at Irak ikke hadde masseødeleggelsesvåpen. Greia var at de ikke hadde de våpnene man fryktet de hadde.
Vis hele sitatet...
Det ironiske er at gassen som ble brukt på 80-tallet ble levert av USA.
Under invasjonen av Irak ble det også funnet flere fabrikker der masseødeleggelsesvåpen kunne produseres, disse også levert av USA.
Et stort problem var at disse ble plyndret av antatte terrorister fordi invasjonsstyrken fokuserte sitt vakthold til oljeinstallasjoner.

Sitat av InTrance Vis innlegg
Iran har ikke direkte angrepet noen nasjon på 300 år. Men de støtter terrorist organisasjoner som Hezbollah og Hamas.
Vis hele sitatet...
Hezbollah eller deler av den er definert som terroristorganisasjon av 7stater verden over.
Hamas på sin side er regnet som terrororganisasjon av FN og EU, men ikke av Norge.
Så dette er vel heller din mening at disse er terrororganisasjoner fremfor det absolutte fakta.
Sist endret av Unsub; 12. januar 2012 kl. 15:06.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Er det riktig å likvidere folk som jobber med å utvikle kjernekraft for det ustabile iranske regimet?
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke, det blir hyklersk å kjempe for demokratiet på den måten, om det er USA/Israel som har gjort dette så finnes det ingen unnskyldninger, men det er ikke vanskelig å forstå frykten for Iran med atomvåpen.
Iran er det landet som er mest fredelig i midt østen siden, Iran og Iraq hadde borgekrig. sionist jødene til Israel er vel nervøse for og miste kontroll og makt, så dem har jo usa i ryggen, så er noe feil der. De kan like godt ha kjernekraft hvis USA skal ha det. Og nei ingen spor per dags dato som sier dem har atomvåpen på gang.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Nå er vel ikke IAEA et nøytralt uavhengig organ

"This report is unbalanced, unprofessional and prepared with a political motivation and under political pressure mostly by United States. This is a pity that this report has diverted from normal practice. Has IAEA found, after 4,000 inspection, mandate inspection, even one gram of material diverted to military purposes? Have the agency found any smoking gun? Therefore, it seems that we are seeing the same scenario of the Bush administration once again, but performed by the director general of IAEA. This is a very dangerous game."
- Ali Asghar Soltanieh
Vis hele sitatet...
Nå er vel Iran så langt fra nøytral part i dette som det er mulig å komme. Det er grovt å anklage IAEA for fabrikkering av bevis, og en bør ha mer å basere en slik påstand på enn at sjefen for IAEA har blitt undersøkt grundig av amerikanske diplomater (noe det er helt naturlig for dem å gjøre).

Sitat av Unsub Vis innlegg
Som Ron Paul sa, de stoppet ikke Sovjet fra å få atomvåpen og Sovjet må da sies å ha vært en mye større trussel enn hva Iran er...
Vis hele sitatet...
Det er riktig at Iran som det er idag ikke er en større trussel enn det Sovjet var. Irans regime er ikke irrasjonelt. Samtidig må en huske at de iløpet av de siste årene har møtt store demonstrasjoner, og at sannsynligheten er høy for at landet kan få en ny revolusjon. Om det skjer vet en ikke hvem som kommer til makten, eller hvor atomvåpnene tar veien. Idag bruker USA enorme ressurser på å sikre Pakistans atomvåpen.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Det ironiske er at gassen som ble brukt på 80-tallet ble levert av USA.
Under invasjonen av Irak ble det også funnet flere fabrikker der masseødeleggelsesvåpen kunne produseres, disse også levert av USA.
Et stort problem var at disse ble plyndret av antatte terrorister fordi invasjonsstyrken fokuserte sitt vakthold til oljeinstallasjoner.
Vis hele sitatet...
Og en slik påstand er verdt lite hvis du ikke kan komme med bevis for den.

Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Det var jo akkurat samme taktikk de brukte før krigen i Irak. Du har helt rett i at det ikke finnes bevis men de la fram "falske" bevis. Det var store nyhetsoppslag om at de lagde atomvåpen osv. dette husker du sikkert.

Stoler ikke en meter på USA når det kommer til utenrikspolitikk.
Vis hele sitatet...
Amerikanske myndigheter forfalsket ikke bevis for Saddams atomvåpenprogram. Det var tilfeller hvor media var altfor lite kildekritiske, men det er noe du bør ta media på.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Nå er vel Iran så langt fra nøytral part i dette som det er mulig å komme. Det er grovt å anklage IAEA for fabrikkering av bevis, og en bør ha mer å basere en slik påstand på enn at sjefen for IAEA har blitt undersøkt grundig av amerikanske diplomater (noe det er helt naturlig for dem å gjøre).
Vis hele sitatet...
Iran er da like nøytrale i denne saken som USA.
Det som kom frem i Wikileaks sine kabler var at IAEA sin leder hevdet at han som takk for stillingen ville gjøre sitt beste for å handle i amerikanske interesser.

Og hvor er bevisene som du mener IAEA har?



Sitat av Stratops Vis innlegg
Og en slik påstand er verdt lite hvis du ikke kan komme med bevis for den.
Vis hele sitatet...
Når det kommer til amerikansk støtte til Irak i form av militært materiale og da også gass brukt til angrep på sivile er velkjent og godkjent av den amerikanske kongressen.
For mer info har du også;
http://en.wikipedia.org/wiki/Iraq_an...ss_destruction
http://en.wikipedia.org/wiki/United_...%80%93Iraq_war

Når det kommer til plyndringen av irakiske anlegg for masseødeleggelsesvåpen under den amerikanske invasjonen er dette fra en sekundærkilde da jeg leste dette i Noam Chomsky sin bok "Hegemony or Survival: America's Quest for Global Dominance"
Da jeg ikke har boken her kan jeg ikke finne den originale kilden.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Iran er da like nøytrale i denne saken som USA.
Vis hele sitatet...
Men det er ikke USA som fremla bevisene. Det var en flernasjonell organisasjon, der også Iran er medlem.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Det som kom frem i Wikileaks sine kabler var at IAEA sin leder hevdet at han som takk for stillingen ville gjøre sitt beste for å handle i amerikanske interesser.
Vis hele sitatet...
De amerikanske interessene det her var snakk om var å sikre at ikke flere land fikk atomvåpen. Dette er ikke noe bare USA ønsker; dette er noe FN og det internasjonale samfunnet ønsker.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Og hvor er bevisene som du mener IAEA har?
Vis hele sitatet...
http://www.iaea.org/Publications/Doc...gov2011-65.pdf
http://www.guardian.co.uk/world/2011...?newsfeed=true

Sitat av Unsub Vis innlegg
Når det kommer til amerikansk støtte til Irak i form av militært materiale og da også gass brukt til angrep på sivile er velkjent og godkjent av den amerikanske kongressen.
For mer info har du også;
http://en.wikipedia.org/wiki/Iraq_an...ss_destruction
http://en.wikipedia.org/wiki/United_...%80%93Iraq_war

Når det kommer til plyndringen av irakiske anlegg for masseødeleggelsesvåpen under den amerikanske invasjonen er dette fra en sekundærkilde da jeg leste dette i Noam Chomsky sin bok "Hegemony or Survival: America's Quest for Global Dominance"
Da jeg ikke har boken her kan jeg ikke finne den originale kilden.
Vis hele sitatet...
Da kan jeg tro deg på det, og jeg er enig i at det er ironisk.
Sist endret av Stratops; 12. januar 2012 kl. 20:36.
Her er en reportasje fra Democracynow! som oppsummerer IAEA sin rapport med et intervju med Seymour Hersh.

Kort fortalt sier rapporten ikke at Iran jobber med å produsere atomvåpen, den sier det er funnet indikasjoner på at Iran frem til 2003 så på muligheten for å utviklingen av dem.

Med tanke på den overhengende trusselen fra Irak frem til 2003 kan det forstås at Iran så på atomvåpen for selvforsvar og rapporten viser at planene ble forkastet så fort trusselen forsvant.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jo, det har blitt funnet bevis på at de har det.
Vis hele sitatet...
Akkurat som da de fant "bevis" på at Irak hadde massemord våpen, antar jeg?
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Som om Hamas er så mye bedre, de sender jo raketter inn i israel hele tida fordi de mener at landområdet tilhører dem. Har du hørt noe så idiotisk? Bare fordi jødene fikk et sted å være etter holocaust, skal palestinere ville drepe jødene? For en tankegang. Helt sjukt, rett og slett.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det du sier det mest idiotiske her. Det handler jo om at Palestinerne ble tatt fra sitt eget landområde, ikke det at jødene fikk et sted å bo generelt. Hvis noen hadde kommet og tatt fra oss vårt land for så å gi det til noen andre som har lidd tidligere, hvordan hadde du reagert da? Jeg tviler noe jævlig på at du hadde sagt "Jaja, det er synd på dem så det fortjener det sikkert. Jeg får forlate hjemlandet mitt da.".
Sitat av Unsub Vis innlegg
Her er en reportasje fra Democracynow! som oppsummerer IAEA sin rapport med et intervju med Seymour Hersh.
Vis hele sitatet...
Kort fortalt sier rapporten ikke at Iran jobber med å produsere atomvåpen, den sier det er funnet indikasjoner på at Iran frem til 2003 så på muligheten for å utviklingen av dem.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Med tanke på den overhengende trusselen fra Irak frem til 2003 kan det forstås at Iran så på atomvåpen for selvforsvar og rapporten viser at planene ble forkastet så fort trusselen forsvant.
Vis hele sitatet...
"In fact, the latest report that everybody’s so agog about also says that, once again, we find no evidence that Iran has diverted any uranium that it’s enriching."

Grunnen til at folk iler opp av denne rapporten er ikke at den har kommet frem til at Iran har lurt unna anriket uran. Det rapporten hevdet var at Iran har drevet utvikling av atomvåpen, og IAEA har fremmet sterk bekymring for det iranske atomprogrammet. Seymour Hersh er en pålitelig kilde, men akkurat denne saken tror jeg ikke han har satt seg godt nok inn i.

Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Jeg synes det du sier det mest idiotiske her. Det handler jo om at Palestinerne ble tatt fra sitt eget landområde, ikke det at jødene fikk et sted å bo generelt. Hvis noen hadde kommet og tatt fra oss vårt land for så å gi det til noen andre som har lidd tidligere, hvordan hadde du reagert da? Jeg tviler noe jævlig på at du hadde sagt "Jaja, det er synd på dem så det fortjener det sikkert. Jeg får forlate hjemlandet mitt da.".
Vis hele sitatet...
Palestinerne regjerte ikke disse områdene. Det var del av det britiske imperiet, som igjen hadde tatt det fra osmanerne. Palestinerne ble heller ikke jaget vekk som du antyder, men ble gjort til minoritet i eget land på grunn av jødisk masseinnvandring.
Sist endret av Stratops; 12. januar 2012 kl. 21:44.
Sitat av Stratops Vis innlegg

Palestinerne regjerte ikke disse områdene. Det var del av det britiske imperiet, som igjen hadde tatt det fra osmanerne. Palestinerne ble heller ikke jaget vekk som du antyder, men ble gjort til minoritet i eget land på grunn av jødisk masseinnvandring.
Vis hele sitatet...
Men da ser vi på hvem som eide landet fremfor hvem som faktisk holdt til der. Det blir som å si at det hadde vært greit at Storbritannia hadde designert India til en annen folkegruppe. Det var jo tross alt ikke Inderne som eide landet selv, men det britiske imperiet.

Over halvparten av palestinerne har ikke statsborgerskap i noe land, så for meg fremstår som noe mer en at de bare ble gjort til en minoritet.
Sist endret av Pinneknurk; 12. januar 2012 kl. 22:01.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Nå er vel ikke IAEA et nøytralt uavhengig organ

"This report is unbalanced, unprofessional and prepared with a political motivation and under political pressure mostly by United States. This is a pity that this report has diverted from normal practice. Has IAEA found, after 4,000 inspection, mandate inspection, even one gram of material diverted to military purposes? Have the agency found any smoking gun? Therefore, it seems that we are seeing the same scenario of the Bush administration once again, but performed by the director general of IAEA. This is a very dangerous game."
- Ali Asghar Soltanieh
Vis hele sitatet...
Så Irans utsending til IAEA er liksom nøytral og uavhengig? Han sier det han får beskjed om å si.
Og viss man skal se på hva Iran gjør så kan man ikke benekte at de ihvertfall holder på å sikre seg muligheten til å lage atomvåpen. Alle ingrediensene er der.




Sitat av Unsub Vis innlegg
Måtte gå til konvensjonell krig? Tror du virkelig Iran (Som i en eller annen form har eksistert som en nasjon i flere tusen år) vil gå direkte til angrep på sine naboland sekundet de får atomvåpen?

En undersøkelse gjort i midt-østen i starten av 2011 viste at flertallet mente at et Iran med atomvåpen vil føre til stabilitet i regionen.
Den samme undersøkelsen viste også at 90% av de spurte mente at USA og Israel var den største trusselen mot fred.

Som Ron Paul sa, de stoppet ikke Sovjet fra å få atomvåpen og Sovjet må da sies å ha vært en mye større trussel enn hva Iran er...
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke Iran vil bruke bomben mot noen. Men problemet er hvordan Irans tradisjonelle rivaler i midt-østen vil synes om et Iran med atomvåpen. Saudi-Arabia har sagt de selv vil skaffe seg våpen når Iran gjør det. Atomvåpen i ustabile regimer er ikke noe verdenssamfunnet bør prøve å forhindre.
Se på Nord-Korea de bruker atomvåpenprogrammet sitt som en geopolitisk forhandlingsbrikke.
I ene øyeblikket angriper de sør å truer med voldsom krig. Ett halvt år etter når de sulter, snakker de om å legge ned anlegget sitt mot mat.
Våpnene hjelper rett og slett Kim familien i å beholde makten.

For USA og Israel er også et Iran med atomvåpen uaktuelt. Noe som er forståelig når man ser slikt som dette.
http://www.youtube.com/watch?v=CUezKsBCRbk
Det er ikke som Iran prøver så veldig hardt å normalisere tilstanden.

Så siden sovjet klarte å utvikle bomben så bør vi ikke prøve å stoppe Iran?


Sitat av Unsub Vis innlegg
Hezbollah eller deler av den er definert som terroristorganisasjon av 7stater verden over.
Hamas på sin side er regnet som terrororganisasjon av FN og EU, men ikke av Norge.
Så dette er vel heller din mening at disse er terrororganisasjoner fremfor det absolutte fakta.
Vis hele sitatet...
Hezbollah er vel kun regnet som terrororganisasjon av seks stater? Hva definerer du bombeaksjoner,flykapring,kidnapping og rakettangrep på sivile som? Politisk aktivisme?
Når det kommer til Hamas så saken enda klarere. Selvmordsbomber er terrorisme, politisk motiverte angrep mot sivile, enten det er raketter eller bomber, er terrorisme.

At de ikke blir klassifisert som terrororganisasjoner av enkelte land gjøres nok både av diplomatiske og politiske grunner.
Sitat av InTrance Vis innlegg
Iran har ikke direkte angrepet noen nasjon på 300 år. Men de støtter terrorist organisasjoner som Hezbollah og Hamas.
Vis hele sitatet...
Det er langt fra alle som er enige med deg der. Når ett folk ser sine rettigheter bli krenket og de føler seg tråkket på, så kan du banne på at det vil oppstå motstandsgrupper med mennesker som kjemper for det de tror på. Dessverre så er denne kampen ofte brutal og dødelig, men så lever jo disse menneskene i en slags krig. Disse gruppene består ikke kun av gale umoralske analfabetiske villmenn. De kjemper en kamp for det de mener er sin rettferdighet, men driver også sykehus og skoler. Blandt de lokale så er de svært populære.

Iran er også styrt av en prestestyre, dette er religiøse tullinger som plutselig kan få for seg at dommedag ikke er til å ungå, og at det er tid for den 12 profet å vende tilbake.
Vis hele sitatet...
Du mener det ja..? Men er det en trussel for vesten om dette scenarioet skulle funnet sted? Jeg har vanskelig for å se at de kan gjøre oss noen skade, uten å selv bli totalt ødelagt.

Samtidig så har Saudi-Arabia sagt at viss Iran skaffer seg atomvåpen, så vil de også.
http://www.cbsnews.com/8301-503543_1...90-503543.html
Vis hele sitatet...
Vel, Iran og Saudi-Arabia hater jo hverandre, så det er jo ikke så rart at Saudi-Arabia vil ønske å oppruste forsvaret sitt dersom Iran får atomvåpen. Iran har for øvrig gått hardt ut mot Saudi-Arabia og beskyldt dem for å støtte terroristgrupper slik som f.eks al-Qaeda. Når Saudi-Arabia sammen med atommakten Israel er allierte med verdens største militærmakt USA, så forstår jeg at Iran ønsker å ruste opp forsvaret sitt.

Atomvåpen i hendene på de mest fanatiske menneskene på planeten er noe vi bør prøve å unngå.
Vis hele sitatet...
Atomvåpen i det hele tatt er noe som vi må prøve å unngå. Grunnen til at nasjoner fremdeles skaffer eller holder ett atomarsenal er vel i dag for å virke avskrekkende og sterke ovenfor fiendene sine. Denne retten har vel også Iran? Det er for øvrig kun USA som har detonert atomvåpen over mennesker. Samme landet som i ledtog med Storbritannia sørget for å få kastet den demokratisk valgte iranske regjeringen (som bl.a. hadde nasjonalisert oljeindustrien) i ett kupp i 1953. USA/UK innsatte så en ny Shah som styrte med hjelp av støtte fra USA frem til han ble kastet av folket i 1979. Er det så rart at Iran føler de må være i stand til å beskytte seg selv etter så mye som de har vært igjennom?
Er det slik at det bare er en type stater som skal ha lov til å gå til anskaffelse av atomvåpen? Er det bare atomvåpen det er snakk om? Hvor går grensen? Hvem setter grensen? Hvem bestemmer hvem som skal ha og hvem som ikke skal ha, og på hvilket rasjonelt grunnlag setter de grensene?
Sitat av caperno Vis innlegg
Det er langt fra alle som er enige med deg der. Når ett folk ser sine rettigheter bli krenket og de føler seg tråkket på, så kan du banne på at det vil oppstå motstandsgrupper med mennesker som kjemper for det de tror på. Dessverre så er denne kampen ofte brutal og dødelig, men så lever jo disse menneskene i en slags krig. Disse gruppene består ikke kun av gale umoralske analfabetiske villmenn. De kjemper en kamp for det de mener er sin rettferdighet, men driver også sykehus og skoler. Blandt de lokale så er de svært populære.
Vis hele sitatet...
Så det er greit å gå målrettet til angrep på den andre partens sivile? Jeg skjønner godt at palestinerene føler seg tråkket på, men det gir ikke dem retten til sprenge skolebusser i luften.

Sitat av caperno Vis innlegg
Du mener det ja..? Men er det en trussel for vesten om dette scenarioet skulle funnet sted? Jeg har vanskelig for å se at de kan gjøre oss noen skade, uten å selv bli totalt ødelagt.
Vis hele sitatet...
På generell basis er alle slags uroligheter i midt-østen potensielt en sikkerhetsrisiko for vesten.
For ikke snakke om en storkrig, en storkrig i midtøsten vill sende oljeprisen gjennom å vil ødelegge allerede svake vestlige økonomier.
En depresjon evt oljemangel er ihvertfall noe jeg på som alvorlig skade.

Sitat av caperno Vis innlegg
Vel, Iran og Saudi-Arabia hater jo hverandre, så det er jo ikke så rart at Saudi-Arabia vil ønske å oppruste forsvaret sitt dersom Iran får atomvåpen.
Vis hele sitatet...
Bingo. Akkurat dette er grunn nok til å ikke tillate atomvåpen i denne ustabile, men viktige verdensdelen.

Sitat av caperno Vis innlegg
Iran har for øvrig gått hardt ut mot Saudi-Arabia og beskyldt dem for å støtte terroristgrupper slik som f.eks al-Qaeda. Når Saudi-Arabia sammen med atommakten Israel er allierte med verdens største militærmakt USA, så forstår jeg at Iran ønsker å ruste opp forsvaret sitt.
Vis hele sitatet...
Nå kan det godt hende Iran har rett angående SA, men Iran har godt hardt ut imot andre ting før også. Holocaust blant annet, det er de ikke så sikker på har hendt.



Sitat av caperno Vis innlegg
Atomvåpen i det hele tatt er noe som vi må prøve å unngå. Grunnen til at nasjoner fremdeles skaffer eller holder ett atomarsenal er vel i dag for å virke avskrekkende og sterke ovenfor fiendene sine. Denne retten har vel også Iran? Det er for øvrig kun USA som har detonert atomvåpen over mennesker. Samme landet som i ledtog med Storbritannia sørget for å få kastet den demokratisk valgte iranske regjeringen (som bl.a. hadde nasjonalisert oljeindustrien) i ett kupp i 1953. USA/UK innsatte så en ny Shah som styrte med hjelp av støtte fra USA frem til han ble kastet av folket i 1979. Er det så rart at Iran føler de må være i stand til å beskytte seg selv etter så mye som de har vært igjennom?
Vis hele sitatet...
Nei, Iran har ikke den retten da de frivillig har signert ikke-spredningsavtalen og dermed forpliktet seg til ikke å utvikle slike våpen. Når de likevel velger å gjøre det i skjul, så blir det konsekvenser.

Så nå holder det på å skje. Vi rammer den eneste eksportindustrien deres. Bortsett fra kloner av amerikanske og russiske våpen til "frihetskjempere". Men det er vel kanskje mer bistand enn noe de tjener penger på.
Og hva svarer Iran med? Jo, de skal stenge Hormuz stedet. Da blir de kjempe populær, selv hos Kina.
Og viss de blir angrepet av USA eller Israel så skal de angripe installasjoner i Tyrkia. Nå vet jeg ikke hvordan Nato bør reagere på dette. Amerikanske instalasjoner i ett annet Nato land.
Ett angrep på Tyrkia vil jo være grunn nok til å ta i bruk artikkel fem i Nato.

Jeg er enig i at det ikke var riktig å styrte regjeringen i Iran. Men dette var i 53.
Ti år før så var vi invadert av Tyskland. De satte vår demokratiske regjering i eksil, de innførte en politistat og de drepte og deporterte Nordmenn.
Har vi "Død over Tyskland" protester her? Og Japan som burde være mest sur på USA er nære allierte med dem idag.
Tror Irans prestestyre bør slutte å sanke politiske poeng på noe som skjedde for 60 år siden. Under et helt annet politisk klima.
Sitat av InTrance Vis innlegg
Så det er greit å gå målrettet til angrep på den andre partens sivile? Jeg skjønner godt at palestinerene føler seg tråkket på, men det gir ikke dem retten til sprenge skolebusser i luften.
Vis hele sitatet...
Nei, det har ingen rett til. Men dessverre så er det ofte sivile det går ut over i slike situasjoner, uten at jeg på noen måte forsøker å forsvare det, men heller forklare det.


På generell basis er alle slags uroligheter i midt-østen potensielt en sikkerhetsrisiko for vesten.
For ikke snakke om en storkrig, en storkrig i midtøsten vill sende oljeprisen gjennom å vil ødelegge allerede svake vestlige økonomier.
En depresjon evt oljemangel er ihvertfall noe jeg på som alvorlig skade.
Vis hele sitatet...
En storkrig? Den er det iallefall ikke Iran som starter, det er jeg overbevist om. De er nok veldig klar over at nasjonen deres vil falle og at prestestyret vil miste makten om de starter krig.

Bingo. Akkurat dette er grunn nok til å ikke tillate atomvåpen i denne ustabile, men viktige verdensdelen.
Vis hele sitatet...
Jeg har egentlig svart på denne påstanden din allerede, men det ser ikke ut som at du forstår at ett land som Iran også har en naturlig interesse i å forsvare sitt eget land. Iran har jo aldri løftet sverd mot noen andre nasjoner, men de har gang på gang selv litt invadert. Så hvem er vi til å nekte de atomvåpen? Hadde jeg vært Iran så hadde jeg også traktet etter det mest effektive forsvaret. Det er jo klart at det ikke holder med pil og bue når fienden har ordnet seg rifle.

Nå kan det godt hende Iran har rett angående SA, men Iran har godt hardt ut imot andre ting før også. Holocaust blant annet, det er de ikke så sikker på har hendt.
Vis hele sitatet...
Til og med USA har gått ut mot SA pga. de mener at de huser terrorister. Men dette ble nå litt usaklig. Holocaust har jo ingen ting med saken å gjøre.

Nei, Iran har ikke den retten da de frivillig har signert ikke-spredningsavtalen og dermed forpliktet seg til ikke å utvikle slike våpen. Når de likevel velger å gjøre det i skjul, så blir det konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Har det blitt konsekvenser for USA med deres motvilje til å ruste ned, og for de nyere typene atomvåpen som de har utviklet etter at avtalen ble undertegnet? Det blir litt idiotisk å rope ulv, ulv, når man er en ulv selv. Dessuten så finnes det ingen beviser for at Iran har - eller jobber for å bygge - atomvåpen.

Så nå holder det på å skje. Vi rammer den eneste eksportindustrien deres. Bortsett fra kloner av amerikanske og russiske våpen til "frihetskjempere". Men det er vel kanskje mer bistand enn noe de tjener penger på.
Og hva svarer Iran med? Jo, de skal stenge Hormuz stedet. Da blir de kjempe populær, selv hos Kina.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke de vil komme til å stenge Hormuz-stredet. Nettopp fordi at de selv vil tape på det. Jeg tror kun de forsøker å vise litt makt tilbake til de som i en årrekke har ilagt Iran urettferdige sanksjoner.

Og viss de blir angrepet av USA eller Israel så skal de angripe installasjoner i Tyrkia. Nå vet jeg ikke hvordan Nato bør reagere på dette. Amerikanske instalasjoner i ett annet Nato land.
Ett angrep på Tyrkia vil jo være grunn nok til å ta i bruk artikkel fem i Nato.
Vis hele sitatet...
Hadde dette skjedd så ville nok NATO satt i gang hele apparatet.

Jeg er enig i at det ikke var riktig å styrte regjeringen i Iran. Men dette var i 53.
Ti år før så var vi invadert av Tyskland. De satte vår demokratiske regjering i eksil, de innførte en politistat og de drepte og deporterte Nordmenn.
Har vi "Død over Tyskland" protester her? Og Japan som burde være mest sur på USA er nære allierte med dem idag.
Tror Irans prestestyre bør slutte å sanke politiske poeng på noe som skjedde for 60 år siden. Under et helt annet politisk klima.
Vis hele sitatet...
Nå var jo USA sterkt inne i Iran frem til Shahens fall i 1979. Året etter så ble Iran invadert av Irak m/ sugardaddy USA i ryggen. De spyttet inn milliarder etter milliarder, våpen og ga opplæring til de irakiske styrkene. Denne krigen varte helt til 1988. I årene etter Irak-Iran krigen, så har det vært en kontinuerlig flyt av drittslenging og anklager mot Iran, selv om man ikke har noe som helst bevis på at de er ute etter å ødelegge verden. Men jeg er jo enig i at det ikke er noe poeng i å være langsint. Samtidig så er det lett for oss å si.
Ikke-vestlige medier er igjen en god kilde for å få litt bredere spekter av meninger rundt temaet. Leste nylig en veldig interessant sak på Al Jazeera, med tittelen Pushing Iran towards the nuclear bomb.

Hele saken er verdt å lese, men jeg siterer like gjerne den biten jeg mener er mest vesentlig for denne diskusjonen:
In the 1980s, the revolutionary leaders of the new Islamic Republic of Iran swore off weapons of mass destruction (WMD) as un-Islamic. During the course of the war, however, Saddam Hussein's Iraq used chemical weapons against Iranian troops, spurring Ayatollah Khomeini to reverse his position and restart the country's chemical weapons programme. In the process, Khomeini established the philosophical foundation for a key principle within the Islamic Republic known as "maslahat-e nizam" or "expediency of the system", by which the needs of the Islamic Republic as a political institution might trump even Islamic law.

This suggests that Iran's commitments not to develop WMD in the early 1980s carried an implicit understanding that the religious prohibition on such weapons does not necessarily apply in a state of war.

So far, Tehran's leaders have declared that they have no interest in nuclear weapons, citing the same religious opposition as before. The US intelligence community has repeatedly assessed that if Iran wanted to develop atomic bombs, it has the scientific, technical and industrial capacity eventually to do so. Then why hasn't Iran put its technical know-how to use building up a nuclear arsenal? Experts widely agree that Tehran has yet to form a consensus in favour of actually building the bomb, and in the absence of such a consensus prefers merely to keep the option open for the future.
Vis hele sitatet...
Etter å ha søkt litt rundt fant jeg en bok kalt Sanctioning Iran: anatomy of a failed policy, som tegner et tilsvarende bilde av situasjonen.

Vi har jo et skikkelig surr gående nå, hvor blant annet fem av seks republikanske kandidater snakker om militære aksjoner mot Iran, samtidig som Iran opplever at ubemannede droner suser over deres territorium og at folk blir likvidert. Så er spørsmålet, når skal noen lære? Hva med å prøve seg på skikkelig diplomati for en sjelden gangs skyld, istedenfor trusler og sanksjoner? Det blir hvertfall enklere å ha det synspunktet, hvis man tar i betrakning det jeg har sitert over.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Grunnen til at folk iler opp av denne rapporten er ikke at den har kommet frem til at Iran har lurt unna anriket uran. Det rapporten hevdet var at Iran har drevet utvikling av atomvåpen, og IAEA har fremmet sterk bekymring for det iranske atomprogrammet. ...
Vis hele sitatet...
At Iran tidligere har sett på muligheten for utviklingen av atomvåpen som en del av sitt forsvar rettferdiggjør ikke henrettelser av Iranske atomforskere (Som etter all sannsynlighet jobber med atomkraft) og strenge sanksjoner nesten 10 år senere.
Sitat av InTrance Vis innlegg
Så Irans utsending til IAEA er liksom nøytral og uavhengig? Han sier det han får beskjed om å si.
Og viss man skal se på hva Iran gjør så kan man ikke benekte at de ihvertfall holder på å sikre seg muligheten til å lage atomvåpen. Alle ingrediensene er der.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke hevdet at Iran sin utsending er nøytral, jeg prøver bare å fremme et mer nyansert bilde av saken enn hva som er fremmet tidligere der IAEA er feilfrie og Iran er løgnere.

Ingrediensene som Iran har kan også brukes til utviklingen av atomkraft, det finnes ingen "avvik" i denne prosessen som beviser at de jobber med utviklingen av atomvåpen.
Sitat av InTrance Vis innlegg
...Saudi-Arabia har sagt de selv vil skaffe seg våpen når Iran gjør det. Atomvåpen i ustabile regimer er ikke noe verdenssamfunnet bør prøve å forhindre.
Se på Nord-Korea de bruker atomvåpenprogrammet sitt som en geopolitisk forhandlingsbrikke.
I ene øyeblikket angriper de sør å truer med voldsom krig. Ett halvt år etter når de sulter, snakker de om å legge ned anlegget sitt mot mat.
Våpnene hjelper rett og slett Kim familien i å beholde makten.
Vis hele sitatet...
Samtidig som Iran sitt eventuelle ønske om atomvåpen kan være for å balansere makten ettersom deres "fiende" Israel har dem.

Atomvåpen er ønsket fordi de er avskrekkende mot fiendtlige regimer, på den andre siden vil et lands opprustning føre til at deres fiender følger etter. Som når India skaffet atomvåpen og det pakistanske regimet uttalte at de skulle også anskaffe atomvåpen og at det pakistanske folk skulle spise gress om de måtte frem til dette var oppnådd.
Sitat av InTrance Vis innlegg
Så siden sovjet klarte å utvikle bomben så bør vi ikke prøve å stoppe Iran?
Vis hele sitatet...
USA var klar over at Sovjet fremstilte atombomben, hvorfor var de ikke villige til å gå til krig for å forhindre dette?
Planene om å bruke overgitte tyske soldater var klare, men ble ikke brukt på samme måte som de brukte tidligere japanske soldater for å bekjempe sine tidligere allierte, det kommunistiske regimet i Kina da under den kinesiske borgerkrigen.

Er det Iranske regimet en større trussel enn hva Sovjet var?
Finnes det noen rettferdiggjøring for maktbruk for å hindre Iran å anskaffe atomvåpen?
Sitat av InTrance Vis innlegg
At de ikke blir klassifisert som terrororganisasjoner av enkelte land gjøres nok både av diplomatiske og politiske grunner.
Vis hele sitatet...
At noen organisasjoner blir definert som terrororganisasjoner av enkelte land kan vel også være av både diplomatiske og politiske grunner?
Sist endret av Unsub; 13. januar 2012 kl. 12:20.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Amerikanske myndigheter forfalsket ikke bevis for Saddams atomvåpenprogram. Det var tilfeller hvor media var altfor lite kildekritiske, men det er noe du bør ta media på.
Vis hele sitatet...
Det du sier der er veldig naivt. Det er vel rimelig stadfestet at USA "lekker" ting til media for og få massene med seg. Du er vel en av de få som satt og hørte på Bush snakke om ondskapens aksel og at krig blir gjort for og fjerne tyranner osv. og svelget det blindt.

Hvis de er så snille og omtenksomme hvorfor bruker de ikke mer resurser til medisiner og mette de svakeste i verden.

Jeg blir flau av og bo i et land som er på lag med USA politisk.
Jeg vil si at et land som kan forsvare seg ved hjelp av konvensjonelle metoder har langt mindre rissiko for å anvende atomvåpen. Derimot ser jeg på iran som et land som ikke kan nettop dette. Det er ikke så svart hvitt som enkelte hevder når de sier at siden USA, Russland osv. har atom våpen så burde alle ha det. Det er ikke mange situasjoner hvor f.eks USA kunne blitt presset til å anvende atomvåpen.

Det er derimot flust av situasjoner hvor iran kunne blitt presset til benyttelse av våpnene. Et annet poeng er at man må se på sjansen for at terrorister kan sikre seg atomvåpen. Jeg vil si at sjansen for det er større i flere av landene i midtøsten.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Det du sier der er veldig naivt. Det er vel rimelig stadfestet at USA "lekker" ting til media for og få massene med seg. Du er vel en av de få som satt og hørte på Bush snakke om ondskapens aksel og at krig blir gjort for og fjerne tyranner osv. og svelget det blindt.
Vis hele sitatet...
I visse miljøer er det også "rimelig stadfestet" at Jens Stoltenberg og de andre kulturmarxistene samarbeider med muslimene for å ta over Europa.

Sitat av Unsub Vis innlegg
At Iran tidligere har sett på muligheten for utviklingen av atomvåpen som en del av sitt forsvar rettferdiggjør ikke henrettelser av Iranske atomforskere (Som etter all sannsynlighet jobber med atomkraft) og strenge sanksjoner nesten 10 år senere.
Vis hele sitatet...
Fikk du ikke med deg at IAEA hadde kommet med en rapport? Har du fått med deg nyhetene om det underjordiske atomanlegget?
Sist endret av Stratops; 17. januar 2012 kl. 21:59.