Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1464
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Jeg er svært interessert å gå dette stuidet:

http://utdanning.no/utdanning/hio.no/jfoto

Det som er problematisk er at det krever studiekompetanse og svært gode karakterer. Jeg har hørt at kravet for linja er strengere enn kravet for å bli doktor..noe som er litt drøyt. Noen har sagt jeg trenger 6ere i alle fag..

Jeg har aldri sjans til å få så gode karakterer, pga min nedsatte oppmerksomhetsevne (adhd, etc). Spesielt når jeg tenker på hvor dårlig jeg har taklet matte gjennom hele livet.

Det jeg lurer på er om man på en eller annen måte ta en lignende/lik studie på en annen måte, som resulterer i at man får fagbrev i yrket?

Noen som vet?
Sist endret av Kusetjuv; 10. januar 2012 kl. 16:22.
Ifølge deres egen hjemmeside trengte man 46,4 skolepoeng i fjor hvis man søkte med førstegangsvitnemål, så det er langt fra seksere i alle fag.
http://www.hioa.no/Studier/SAM/Bache...nguage)/nor-NO
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Trådstarter
Sitat av drittunge Vis innlegg
Ifølge deres egen hjemmeside trengte man 46,4 skolepoeng i fjor hvis man søkte med førstegangsvitnemål, så det er langt fra seksere i alle fag.
http://www.hioa.no/Studier/SAM/Bache...nguage)/nor-NO
Vis hele sitatet...
Ah, da er det vel upålitelige kilder som fortalte meg dette.

Hva vil 46,4 skolepoeng si i karakterer, sånn ca?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Ah, da er det vel upålitelige kilder som fortalte meg dette.

Hva vil 46,4 skolepoeng si i karakterer, sånn ca?
Vis hele sitatet...
4.64 i karakter, helt nøyaktig.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sio Vis innlegg
4.64 i karakter, helt nøyaktig.
Vis hele sitatet...
Alright, takk!

Noen som vet om dette stemmer:

Kostnader
Semesteravgift: Pris kr 440,00


440 kr for studiet? Trodde bachelor studier på høgskoler kosta nesten 100,000 kr?
Sist endret av Kusetjuv; 10. januar 2012 kl. 17:07.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Alright, takk!

Noen som vet om dette stemmer:

Kostnader
Semesteravgift: Pris kr 440,00


440 kr for studiet? Trodde bachelor studier på høgskoler kosta nesten 100,000 kr?
Vis hele sitatet...
Nope, bare hvis de er private
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Nope, bare hvis de er private
Vis hele sitatet...
Tusen takk for all informasjonen!

Vet dere noe om hvor vanskelig det er med jobber etter endt studie? Har hørt (ja jeg hører mye rart) at folk sliter med å finne jobb innenfor journalistikk i disse dager. Stemmer det?
Sist endret av Kusetjuv; 10. januar 2012 kl. 17:13.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Tusen takk for all informasjonen!

Vet dere noe om hvor vanskelig det er med jobber etter endt studie? Har hørt (ja jeg hører mye rart) at folk sliter med å finne jobb innenfor journalistikk i disse dager. Stemmer det?
Vis hele sitatet...
Mediebransjen har i de siste årene opplevd en del nedbemanninger og fall i opplag, men som i alle bransjer svinger det. Jeg har dessverre ingen tall på hvor mange studenter som blir utdannet kontra hvor mange som får fast jobb, forøvrig skulle jeg gjerne likt å ha sett noen slike tall.

Uansett kan det være vanskelig å få fast jobb rett etter endt utdanning, mitt eneste råd er å utnytte alle sjanser du får gjennom utdannelsen til å knytte kontakter med diverse redaksjoner og prøve deg frem.

Om noen skal gi deg en jobb, må du gi dem en grunn.
Det er ikke noe problem å få jobb for journalister med spisskombetanse innenfor foto eller videojournalistikk. Veldig mange som utdanner seg som journalister ender ofte opp i andre bransjer, som f.eks. PR-rådgivning. Journalistikk er en veldig allsidig utdannelse og jobbmulighetene er uendelige.

Som Sio sier, om du vil ha en godt betalt jobb må du jobbe for det, som i alle andre bransjer.
Vedrørende dette studiet, ligger det på Kjeller, utenfor Lillestrøm eller ligger det i Pilestredet i Oslo?
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Vedrørende dette studiet, ligger det på Kjeller, utenfor Lillestrøm eller ligger det i Pilestredet i Oslo?
Vis hele sitatet...
30 sek. leting på hioa.no sier meg at det ligger i Pilestredet.
http://www.hioa.no/Studier/SAM/Bache...nguage)/nor-NO
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av voktern Vis innlegg
Det er ikke noe problem å få jobb for journalister med spisskombetanse innenfor foto eller videojournalistikk. Veldig mange som utdanner seg som journalister ender ofte opp i andre bransjer, som f.eks. PR-rådgivning. Journalistikk er en veldig allsidig utdannelse og jobbmulighetene er uendelige.
Vis hele sitatet...
Fotografer tar nok neppe jobber som PR rådgivere. Derimot vil du nok kunne finne fotojournalister i info / kommunikasjonsavdelinger og liknende. Det er sant som du sier, flere store bedrifter har også redaksjoner. Eksempelvis er Statoil-redaksjonen her i Stavanger den ant største redaksjonen, kun Stavanger Aftenblad er større.

Poenget mitt er ikke at du blir arbeidsledig av utdanningen, men at du bør prøve å profilere deg litt med hensyn til jobbmarkedet. En blogg er en liten start, portofolie er nok nyttig for en fotograf.
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
http://www.samordnaopptak.no/arkiv/s...ara_hoved.html

Ser ut som alle søkere i hovedopptaket kom inn?
Vis hele sitatet...
HIO 215848 Fotojournalistikk
Suppleringsopptak: 67.5
Hovedopptak: 72.2

Men alle med ordinær førstegansvitemål kom inn.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Jeg er svært interessert å gå dette stuidet:

http://utdanning.no/utdanning/hio.no/jfoto

Det som er problematisk er at det krever studiekompetanse og svært gode karakterer. Jeg har hørt at kravet for linja er strengere enn kravet for å bli doktor..noe som er litt drøyt. Noen har sagt jeg trenger 6ere i alle fag..

Jeg har aldri sjans til å få så gode karakterer, pga min nedsatte oppmerksomhetsevne (adhd, etc). Spesielt når jeg tenker på hvor dårlig jeg har taklet matte gjennom hele livet.

Det jeg lurer på er om man på en eller annen måte ta en lignende/lik studie på en annen måte, som resulterer i at man får fagbrev i yrket?

Noen som vet?
Vis hele sitatet...
Det at ein trenger gode karakterar er ein litt utdatert fakta. Tidligare når HiO hadde opptak annakvart år var nivået på søkjarane veldig mykje høgare. Etter dei byrja å ta opp nye studentar kvart år i 2008 har snittet gått ned veldig mykje. Eg veit ikkje heilt korleis det er i dag, men tvilar på det er høgare ein det var før eg søkte. Ein anna grunn til at snittkarakterane verka høge er fordi det er opptaksprøve for å kome inn. Viss dei ikkje har forandra noko dei siste åra, er det mogleg å få 36 poeng på opptaksprøva og dei blir lagt på poenga dine i frå VGS.

Skal nemnast at det har ikkje så mykje å sei kva karakterar du har frå før. Viktigaste er opptaksprøva. Sjølv hadde eg ikkje meir ein 3,5 ish i frå VGS, men eg gjorde det bra på opptaksprøva og kom inn. Dei vil heller ha personar som er gode til å ta bilete, har potensiale og/eller har ein god forståing av faget frå før, istaden for å ta inn eit skulelys som ikkje har peiling på bilete, men tykkjer det verkar fett å leike pressefotograf.

-----

Nå skal det seiast at du er ikkje nøydd for å gå på HiO for å bli fotojournalist, eller noko anna skule heller. Det er ikkje ein beskytta tittel, men det er jo alltids greit å ha ein bachelor å vise fram til arbeidsgivar. Men til sjuande og sist er det porteføljen din og erfaring som teller mest i detta faget.

Andre alternativ er jo Bilder Nordic som har komt seg veldig mykje dei siste åra. Mykje på grunn av at det kostar skjorta å gå der. Dei brukar pengane på utstyr elevane kan bruke, gode forelesarar og leggjer generelt sett godt til rette for elevane sine. Det er kvartfall den oppfatninga eg har av skulen.

Viss du kjem inn på forsvarets mediesenter, trur eg det også er ein god plass å byrje fotokarriera si og ein utmerka bruk av førstegongstenesta. Ein i klassa mi kom derifrå når han byrja på HiO. No er han vel meir eller mindre fast i VG.
Sist endret av Joey; 13. januar 2012 kl. 01:07.