Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2137
Hey guys!

Nå har det seg slik at der jeg jobber finner jeg i ny og ne mobiltelefoner, lommebøker osv.. lommebøkene er greie å finne eieren til, for der er det navn som oftest inni osv.. MEN, mobiltelefoner som er avslåtte er litt værre.. noen som vet hvordan man kommer inn på kontaktliste e.l. hvor man kan finne nr til "mamma" "pappa" "hjem"? Noen mobiler har låst simkort så jeg ikke kan bruke mitt til å finne det, er det noen som vet hvordan man får opp en kontaktliste?

Thanks<3
starte opp telefonen, trykke *#06#, da får du opp IMEI-nummeret, gi dette til firmaet som har logoen sin på simkortet, så bør dem kunne finne ut hvem sin telefon det er
Det står et nummer på simkortet. Hvis du ringer til operatøren (telenor/netcom) og oppgir dette kan de hjelpe deg med å finne eieren
Sitat av donkristian Vis innlegg
Hey guys!

Nå har det seg slik at der jeg jobber finner jeg i ny og ne mobiltelefoner, lommebøker osv.. lommebøkene er greie å finne eieren til, for der er det navn som oftest inni osv.. MEN, mobiltelefoner som er avslåtte er litt værre.. noen som vet hvordan man kommer inn på kontaktliste e.l. hvor man kan finne nr til "mamma" "pappa" "hjem"? Noen mobiler har låst simkort så jeg ikke kan bruke mitt til å finne det, er det noen som vet hvordan man får opp en kontaktliste?

Thanks<3
Vis hele sitatet...
Ossen jobb har du?
Kult det finnes ærlige folk også :-)
Trådstarter
Tusen takk! Det skal jeg huske på! At jeg ikke tenkte på det
Om kontaktene er lagret på telefonminnet kan du ta ut sim-kortet ut av mobilen og starte den opp. Fungerer iallefall utmerket på min nokia telefon!
Jepp, men det er ikke så mange som lagrer det i telefonminnet. Det er ganske dumt hvis du bytter telefon og må legge inn alle de 13768 kontaktene dine på nytt.
IMEI fungerer ikke dersom telefon er kjøpt uten binding. Men SIM-nummer bør fungere i alle tilfeller, I guess.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av illuSiOn^ Vis innlegg
IMEI fungerer ikke dersom telefon er kjøpt uten binding. Men SIM-nummer bør fungere i alle tilfeller, I guess.
Vis hele sitatet...
Joda, min telefon er kjøpt uten binding, men IMEI nummeret er fortsatt registrert på meg :-)

Telefonen er kjøpt i butikk, men regner med det er noe av det samme i norske nettbutikker også. Telefoner kjøpt i utlandet blir verre.
Sitat av Kekurikekaka Vis innlegg
Joda, min telefon er kjøpt uten binding, men IMEI nummeret er fortsatt registrert på meg :-)

Telefonen er kjøpt i butikk, men regner med det er noe av det samme i norske nettbutikker også. Telefoner kjøpt i utlandet blir verre.
Vis hele sitatet...
Jeg står på mitt; IMEI hjelper deg (nesten) ingenting. IMEI er bare registrert i den kjeden du kjøpte telefonen. Så det blir svært lite praktisk å løpe rundt til Expert/Elkjøp/Telekiosken/Lefdal/Euronics-butikkene for å sjekke dette.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av illuSiOn^ Vis innlegg
Jeg står på mitt; IMEI hjelper deg (nesten) ingenting. IMEI er bare registrert i den kjeden du kjøpte telefonen. Så det blir svært lite praktisk å løpe rundt til Expert/Elkjøp/Telekiosken/Lefdal/Euronics-butikkene for å sjekke dette.
Vis hele sitatet...
Ahh, sant nok. Merkelig at det ikke er en database over dette, hos Nokia, Sony Ericsson, lg, osv. Det hadde jo vært helt genialt. Lagret hvem som er eier av telefonen, ikke noe mer.
Sitat av Kekurikekaka Vis innlegg
Ahh, sant nok. Merkelig at det ikke er en database over dette, hos Nokia, Sony Ericsson, lg, osv. Det hadde jo vært helt genialt. Lagret hvem som er eier av telefonen, ikke noe mer.
Vis hele sitatet...

Ok. Jeg gir bort mobilen til en kompis på andre siden av Norge. Lykke til
Du kan ringe til deg selv med telefonen du fant, så gå på tlf.no og søke på nummeret, så har du (i de fleste tilfeller) navn og adresse.
Sist endret av RosaElefant; 23. desember 2009 kl. 19:25.
"Øko-Terrorist"
Sitat av RosaElefant Vis innlegg
Du kan ringe til deg selv med telefonen du fant, så gå på tlf.no og søke på nummeret, så har du (i de fleste tilfeller) navn og adresse.
Vis hele sitatet...
Han spurte nå om avslåtte telefoner da.
Sitat av illuSiOn^ Vis innlegg
Jeg står på mitt; IMEI hjelper deg (nesten) ingenting. IMEI er bare registrert i den kjeden du kjøpte telefonen. Så det blir svært lite praktisk å løpe rundt til Expert/Elkjøp/Telekiosken/Lefdal/Euronics-butikkene for å sjekke dette.
Vis hele sitatet...
Tull!

Veldig ofte er de også registrert hos operatøren. I alle tilfeller hvor telefonen er kjøpt med binding. (i alle fall netcom / telenor og tele2* [*kjøpt siste året eller så])

I mange tilfeller hvor kunden kjøper telefonen uten binding men i tilknytning til abo er IMEI også registrert.

Utstyrsendring / binding gir provisjon til forhandler, men krever altså registret IMEI. Så kan du stå på hva du vil, men svært ofte vil IMEI være registret.

EDIT: provisjon for abo får man forresten uansett, men IMEI kickback får man ikke uten å registrere IMEI. Det er altså denne og ikke provisjon for abo som sådann som er grunnen til at IMEI alltid legges inn hos operatør.



IMEI er likevel en unødvendig tungvindt måte å spore på da det ikke alltid er registrert. Sim nr er alltid registrert. Ved mindre den er registrert falsk (noe jeg antar bare kriminelle gidder ta seg bryet med) så vil det alltid føre frem å levere den inn til en forhandler eller ta kontakt direkte med operatøren.

Så SIM nr er veien å gå.
Sist endret av Cikey; 23. desember 2009 kl. 21:15. Grunn: Klargjøring så vi slipper kverrulering!
Sitat av Kekurikekaka Vis innlegg
Ahh, sant nok. Merkelig at det ikke er en database over dette, hos Nokia, Sony Ericsson, lg, osv. Det hadde jo vært helt genialt. Lagret hvem som er eier av telefonen, ikke noe mer.
Vis hele sitatet...
Da får de ikke solgt mobiler til de som får igjen telefonene sine
Må først si at det er godt å se at det finnes sånne mennesker som deg. KP tildelt

Jobber selv i butikk og finner til stadighet telefoner/lommebøker og bankkort. Utrolig hyggelig å ringe eieren og sikrer butikken gode kunder

(Kunde: Åååå, tusen takk! Du må da få noe for å finne lommeboka mi. Finner: Nei, selvsagt ikke, det er bare hyggelig å ha deg som kunde)
Tro meg, den kunden ser du ofte igjen og er alltid like blid senere


Sitat av Ludolfn Vis innlegg
Jepp, men det er ikke så mange som lagrer det i telefonminnet. Det er ganske dumt hvis du bytter telefon og må legge inn alle de 13768 kontaktene dine på nytt.
Vis hele sitatet...
De aller fleste lagrer telefonkontakter på selve telefonen, grunnen til dette er fordi kontakter på sim-kort har en begrensing på lengden på navnet som de fleste overskrider. De fleste simkort støtter heller ikke mer enn 150-250kontakter.

Det er få som setter passord på selve telefonen, kun på simkortet slik at du ikke får ringt med det. Sett inn et annet simkort, ofte må dette være samme operatør ettersom mange telefoner er operatørlåste.

Når det gjelder å starte opp uten sim-kort så støttes dette kun av Nokia, av de alle de telefonene jeg har prøvd.

Anbefaler som nevnt tidligere å ringe operatøren og oppgi nummeret på sim-kortet, dette er knyttet opp til eieren av telefonen så du finner alltid eieren på denne måten. Problemet er selvsagt at du må vente i laaaaange telefonkøer, men kan alltid prøve bannetrikset hos telenor.
hva er bannetrikset hos telenor?

bra det finnes ærlige folk
Atter en gang blir jeg overrasket over at noen fra menneskeheten ikke tar disse tingene selv og selger de på internett. Go humanity!
Haha, meget usannsynlig, men har du tilfeldigvis funnet en gammel sony ericsson av denne typen (eller ihvertfall en som ligner veldig) hvor de øverste tastene er borte? Mista min på Tøyen (tror jeg) her om dagen. Elendig telefon, men har lite lyst til å bruke 500 spenn på en ny.
Sist endret av Gamgee; 24. desember 2009 kl. 01:02.
Hvis jeg ikke tar så altfor feil så mener jeg å huske at IMEI også inneholder informasjon om hvilken telefon det er slik at teleoperatøren sine systemer klarer å kommunisere best mulig med telefonen.
Har ingen kilder på dette, men mener jeg har hørt det en plass en gang
Sitat av fomox Vis innlegg
Hvis jeg ikke tar så altfor feil så mener jeg å huske at IMEI også inneholder informasjon om hvilken telefon det er slik at teleoperatøren sine systemer klarer å kommunisere best mulig med telefonen.
Har ingen kilder på dette, men mener jeg har hørt det en plass en gang
Vis hele sitatet...
Wikipedia says:

AA-BBBBBB-CCCCCC-D

AA = Reporting Body Identifier, indicating the GSMA-approved group that allocated the model TAC.

BBBBBB = The remainder of the TAC

CCCCCC = Serial sequence of the model

D = Luhn check digit of the entire number (or zero)

EE = Software Version Number (SVN).
Vis hele sitatet...
▼ ... over et år senere ... ▼
Trådstarter
Sitat av Rallo Tubbs Vis innlegg
Ossen jobb har du?
Kult det finnes ærlige folk også :-)
Vis hele sitatet...
jobber på flyplassen
Sier ikke regelverket at man skal dra direkte til nærmeste politistasjon og levere den uten opphold?

mener og huske at jeg leste det i en annen tråd