Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3666
Jeg vet virkelig ikke hva jeg vil bli og jeg går media og kommunikasjon, har tenkt og ta generell studiekompetanse via media. Men jeg vet ikke hva jeg vil bli. Ingen av linjene på VGS interesserer meg. Har ingen aning hva jeg skal bli.

Men noe jeg kunne tenkt og jobbe som er på plattform. Mest fordi det er det eneste jeg har et fnugg interesse for. Men vet ikke hvilken jobb jeg kunne få offshore (at det er offshore er viktig, liker og være et sted hvor jeg er på jobb i noen uker til jeg kommer hjem, og har en mini ferie i noen uker. Har fisket en hel sommer og funnet ut at denne jobbe stilen passer meg).

Er det noen jobber innen offshore/plattform som jeg gjør tekniske ting som og planlegge, eller utføre oppgaver hvor jeg gjør ting som ikke er så hardt fysisk (har ikke noe imot fysisk arbeid er bare det at jeg liker og gjøre litt mer tekniske ting hvor jeg bruker hjernen mer en kroppen, skjønner?). Er det noen slikte jobber offshore? Seismikk leser rundt om kring at det er ganske slik teknisk med og planlegge ting og utføre det med elektronikk?
Du må vel ta noen ingeniør-linjer for å drive med seismikk. Jeg har en kamerat som holder på å bli driller, eller hva faen det er. Og jeg har forstått det sånn at du begynner på bunnen og jobber deg oppover i denne bransjen. Uansett - så er den enkleste måten (hvis du vil komme fort i gang med jobbing) å betale selv for et sikkerhetskurs og søke som vaskehjelp. De tjener meget bra. Men, jeg vet ikke hvordan arbeidsmarkedet er der nå, har en annen kompis som tok brønnborekurset+sikkerhetskurset og ikke fikk jobb. Og, så er det ikke alltid like kult å reise 14dgr vekk fra familien når man får unger etc. Rutinen blir på en måte borte.
Kan skjønne at det kan være slitsomt når man blir eldre. Men tenkte ikke og jobbe der hele livet (kommer ann på om jeg liker meg på en slik jobb i lengden).

Da blir det vell noe ala petroleum ingeniør på høyskole da.

Hvordan er det med jobb på plattform?
Sist endret av MadCroc; 29. desember 2011 kl. 07:44.
Hva med prosessoperatør? Vg1 - TIP(teknisk Industriel Produksjon) Vg2 - Kjemi Og Prosess - 2år lære - fagbrev.
Siden det å havne på plattform enten krever at du er VELDIG flink innen for faget, eller at du har god kontakter eller kjenner noen som kan få deg inn på platform, så må du gjøre det veldig bra på skolen, veldig lite eller ingen fravær.
I tillegg er det _veldig_ godt betalt.

Lykke til!
Sist endret av phideph; 29. desember 2011 kl. 07:47.
Hva er det en prosessoperatør gjør?
Sitat av MadCroc Vis innlegg
Hva er det en prosessoperatør gjør?
Vis hele sitatet...
Det ligger egentlig litt i navnet, prosessoperatør. Altså, en prosessoperatør passer på at hele den automatiserte prosessen i fabrikken går som det skal. De sitter som ofte inne på et kontrollrom og styrer prosessen derfra, men om noe går galt må dem ut å fikse det, hvis de ikke har egene folk som tar den jobben.

I korte ord, de styrer at automatiseringen går feilfri.

Det er helt sikkert folk som kan utdype dette litt mer, men det er hva jeg vet hvertfall.
Sist endret av phideph; 29. desember 2011 kl. 07:52.
Sitat av MadCroc Vis innlegg
Kan skjønne at det kan være slitsomt når man blir eldre. Men tenkte ikke og jobbe der hele livet (kommer ann på om jeg liker meg på en slik jobb i lengden).

Da blir det vell noe ala petroleum ingeniør på høyskole da.

Hvordan er det med jobb på plattform?
Vis hele sitatet...
Det må du nok google, det jeg vet var at det var en kjempetopp i arbeidsmarkedet for ca 5 år siden, så tror jeg det har dalt litt. Men i.o.m. at du bor i norge vil jeg tro at du har garrantert jobb med litt is i magen. Og særlig med en høyskole-utdanning.
Så litt på prosessoperatør og det virket som noe jeg kan trives med!

Så litt på UTOG sin side og fant dette det virket veldig interessant! Men står ikke konkret hvilken jobber man kan få offshore med den utdanningen. Noen som vet?
Sitat av MadCroc Vis innlegg
Så litt på prosessoperatør og det virket som noe jeg kan trives med!

Så litt på UTOG sin side og fant dette det virket veldig interessant! Men står ikke konkret hvilken jobber man kan få offshore med den utdanningen. Noen som vet?
Vis hele sitatet...
Med mindre folk her inne som sitter med erfaring de har lyst til å dele, så anbefaler jeg at du tar en prat med veilederen på skolen din.
God ide! Skal gjøre det da! Kanskje også finne meg et offshore forum.
Sitat av G-Erik-L Vis innlegg
Du må vel ta noen ingeniør-linjer for å drive med seismikk. Jeg har en kamerat som holder på å bli driller, eller hva faen det er. Og jeg har forstått det sånn at du begynner på bunnen og jobber deg oppover i denne bransjen. Uansett - så er den enkleste måten (hvis du vil komme fort i gang med jobbing) å betale selv for et sikkerhetskurs og søke som vaskehjelp. De tjener meget bra. Men, jeg vet ikke hvordan arbeidsmarkedet er der nå, har en annen kompis som tok brønnborekurset+sikkerhetskurset og ikke fikk jobb. Og, så er det ikke alltid like kult å reise 14dgr vekk fra familien når man får unger etc. Rutinen blir på en måte borte.
Vis hele sitatet...
Seismikk krever tung fysikkbakgrunn (geofysikk hovedsakelig). Jeg har svært lite seismikk, selv om jeg går petroleumsteknologi (siv.ing.).

Å få jobb på plattform nå til dags kan man egentlig bare glemme med mindre man har kontakter eller har mye relevant erfaring/utdanning. Og med utdanning mener jeg ikke borrekurs.
Sitat av MadCroc Vis innlegg
Jeg vet virkelig ikke hva jeg vil bli og jeg går media og kommunikasjon, har tenkt og ta generell studiekompetanse via media. Men jeg vet ikke hva jeg vil bli. Ingen av linjene på VGS interesserer meg. Har ingen aning hva jeg skal bli.

Men noe jeg kunne tenkt og jobbe som er på plattform. Mest fordi det er det eneste jeg har et fnugg interesse for. Men vet ikke hvilken jobb jeg kunne få offshore (at det er offshore er viktig, liker og være et sted hvor jeg er på jobb i noen uker til jeg kommer hjem, og har en mini ferie i noen uker. Har fisket en hel sommer og funnet ut at denne jobbe stilen passer meg).

Er det noen jobber innen offshore/plattform som jeg gjør tekniske ting som og planlegge, eller utføre oppgaver hvor jeg gjør ting som ikke er så hardt fysisk (har ikke noe imot fysisk arbeid er bare det at jeg liker og gjøre litt mer tekniske ting hvor jeg bruker hjernen mer en kroppen, skjønner?). Er det noen slikte jobber offshore? Seismikk leser rundt om kring at det er ganske slik teknisk med og planlegge ting og utføre det med elektronikk?
Vis hele sitatet...
Jeg er snart 21 år, og gikk studiespesialiserende alle tre årene på VGS.

Mitt beste råd til deg, basert på personlig erfaring etter vgs, er å gjøre det dritbra i alle fag! Ikke vær dum som meg og tenk at det gjør seg lett å ta opp alle fagene du er missfornøyd med karakteren i. Det er ikke lett. Når du har det snittet som trengs for å komme inn der du måtte ønske, er det mye enklere å 'bestemme' deg for hva du vil senere.
Sist endret av muffinluv; 2. januar 2012 kl. 13:06.
Sitat av muffinluv Vis innlegg
Jeg er snart 21 år, og gikk studiespesialiserende alle tre årene på VGS.

Mitt beste råd til deg, basert på personlig erfaring etter vgs, er å gjøre det dritbra i alle fag! Ikke vær dum som meg og tenk at det gjør seg lett å ta opp alle fagene du er missfornøyd med karakteren i. Det er ikke lett. Når du har det snittet som trengs for å komme inn der du måtte ønske, er det mye enklere å 'bestemme' deg for hva du vil senere.
Vis hele sitatet...

Har kjempe gode karakterer, det er ikke det jeg sliter med. Men takk for tipset
Har ikke lest alle svarene her.. kun start-tråden din...

men jeg må si at du må følge det du føler....det du har mest interesse for...
Har du ingen hobby eller interesse som går over alle andre ting da?
Og om du har søkt om mulighetene innenfor dette emnet...

Uansett så vil jeg si at det er jo selvsagt kjedelig å starte på en utdanning innen noe du senere finner ut at du ikke liker... MEN...husk at du har ALLTID mulighet for å gå inn på det du (etterhvert!?) interesserer deg for. følg hobby og interessen din!
Det det er ett problem som er stort...Jeg personlig synes det er veldig tidlig at etter 10 klasse så skal man velge retning i yrkeslivet..... hvem vet hva man vil bli?

Jeg visste ikke.... men jeg fulgte min interesse....Jeg var glad i data...dermed bled det salg&service-de hadde mest data i sin "utdannelse"... nå jobber jeg statlig og er STORfornøyd med det jeg har valgt...

Det jeg mener..følg HOBBYEN din.. hva brenner du MEST for? det gjorde jeg og det lyktes til de grader....følg hjertet!!!
(og ps...OM det blir feil....dvs det viser seg at du var ikke så glad i dette likevel....så er det alltid en mulighet for å endre yrkesområde/hva du jobber med!!!!)
Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for å bli CNC operatør, eller gått noe innen elektro eller mekanisk. CNC er tidenes mest overbetalte jobb forhold til arbeidsmengde. Elektro og Mekanisk gir deg kanon jobber ute i olja (med forbehold om at du har penger til å ta sikkerhetskurs etc)
Det er problemet. Jeg har ikke noen hobbyer jeg kunne tenkt meg og jobbe med.

Mine hobbyer: Fyrverkeri, snøscooter, tech og gaming. Men jeg har ikke lyst og bygge en karriere rundt noen av disse. Jeg liker og holde på med dette i fritiden, men kunne aldri forestilt meg og jobbe med snøscooter, tech eller gaming. Det er bare ikke noe som sier at jeg har lyst og holde på med snøscooter resten av livet.

Jobb er jobb tenker jeg. Derfor jeg vil skille jobb fra fritid så mye som mulig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
vi har akkuraaat samme problemet mann, jeg er også stuck på media -.-
eneste jeg intresserer meg for her i LIVET er musikk, og INGENTING annet... vet ikke hva faen jeg skal gjør etter å ha gått ferdig skola -.-
Dette er en avgjørelse du må ta selv! Enig med Phideph, ta en prat med veileder/rådgiver på skolen. Disse et ikke trent opp gor å gi det et konkret svar, men spør deg spørsmål for å få deg til å reflektete og finne svaret selv.

Kan anbefale den siden her:
http://vilbli.no/4DACTION/WA_Forside...mp;TP=11.01.12

Handler hovedsaklig om vidregående skole, men er også tester og mye bra om ulike yrker.
Lykke til
Sitat av MadCroc Vis innlegg

Jobb er jobb tenker jeg. Derfor jeg vil skille jobb fra fritid så mye som mulig.
Vis hele sitatet...
Bra det er noen som tenker slik! Mange som har gått på en smell der, inkludert meg!
Jeg har de samme bekymringene. Går VG2 Medier og kommunikasjon og har ingen aning hva jeg vill gjøre videre. Har begynt å få litt fravær men karakterene er greie. Har tenkt å gå sånn at jeg får studiekompetanse men vet ikke hva jeg skal gjøre så.
Trådstarter
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Bra det er noen som tenker slik! Mange som har gått på en smell der, inkludert meg!
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Blande hobby og jobb?
noen ganger så må man bare følge magefølesen og satse på det beste ! jeg begynte på elektro, gikk videre på automasjon, endte opp uten lærlingplass innen faget, så jeg ble industrimekaniker. nå tar jeg forkurs for å bli ingeniør, noe jeg ikke kunne tenke meg da jeg begynte på elektro.

du kan bli service ingeniør, det innebærer at man må fly verden rundt på forskjellige rigger onshore og offshore. så da kan det bli planlegging, oppfølging og slikt, ikke nødvendigvis fysisk krevende, men fremdeles ganske spennende!

som nevnt i andre poster så er det nok lurt å høre med en veileder
men vis du er interessert i elektronikk, data og hvordan ting fungerer så anbefaler jeg at du ser litt på ingeniørstudiene. Det er mange forskjellige ingeniørstudier, jeg tenker å studere mekatronikk .det er mange som går mekatronikk som ender opp offshore (Aker solutions, NOV)

Uansett så er det alltid flott med erfaringer, om du ender opp med noe du ikke liker så har du erfart det og bygger deretter videre på det. jeg kunne vært ferdig utdannet nå hadde jeg gått for ingeniør rett ifra vgs, men jeg fant ikke motivasjonen før jeg hadde hatt litt flere erfaringer så lykke til videre.